Nokia-ketju. Mitä ajatuksia teillä on Nokiasta? (Osa 1)

Instikat ostaa ja myy blokkikaupoilla. Aika turha laittaa miljoonaa osaketta normaalin pörssin myynti tai ostolaidalle.

Näin on, mutta sitten myös toimitaan vaihtoehtoisissa pörsseissä ja darkeissa. Paikka paikoin darkeissa menee isoa volyymia läpi. Nykyään tämä on monin paikoin ei niin näkyvää touhua.

Muistakaa nyt ihmiset sellainen asia, että 1750 osakkeen potti Nokiassa on n. 6 TEUR volyymia euroissa. Nokian vaihtovolyymi mitataan päivässä helposti >60 MEUR luvuissa, jolloin saman 6 TEUR myynnin saisi toteuttaa 10 000 kertaa, että saisi aikaan Nokian päivävaihdon. Eli käytännössä tuollaiset kaupat ei ole vielä todellakaan isoja. Jos bullit ei saa muutamaa peräjälkeistä 6 TEUR orderia ostettua pois, niin silloin bulleilla ei kerta kaikkiaan ole voimaa, eikä kurssi sen takia voi nousta.

Botteja ja algoja on kyllä OMXH:ssa (tosin huomattavasti vähemmän kuin NYSE:ssä), mutta onko tällä oikeasti mitään merkitystä? Nehän ihan samalla tavalla tottelee jonkun ihmisen käskyjä kuin ihminen itsekin. Kuten @Sauli_Vilen on sanonut Bullero-podissa: “-- pörssin kaupankäynnistä 90% työlukuna on ammattisijoittajien tekemiä on se sitten konekauppaa tai --” Eli 9 kertaa kymmenestä karkeesti kun myyt tai ostat niin vastassa on ammattisijoittaja - eikä sillä ole mitään väliä silloin onko kauppa toteutettu koneellisesti//algon kautta tms. vai ihan sen ihmisen toimesta manuaalisesti tai stop lossilla/buy:lla. Ei se ammattilaisuus siitä mihinkään katoa jos takana on botti/algo tms. vs. ihminen, joka on ammattilainen.

15 tykkäystä

Tämä on kyllä totta. Jollainlailla haluaisin pyrkiä erottamaan sellaisen hälinän tavallaan ”oikeasta”. En tiedä olenko yleensä ottaen hiukan kyynistynyt markkinastoimijoista mutta näen hyvin paljon ja kasvavassa määrin hyvin lyhyttä spekulatiivista toimintaa (viimeisen, ainakin, 10 v kehitys). Ja tämä on niin nimenomaan ammattimaisten instituutioiden vetämää toimintaa. On tätä varmasti ollut hyvin pitkään, mutta tämä on tavallaan osittain näkemykseni mukaan erillään normaalista ”näkemykseen perustuvasta” toiminnasta.

1 tykkäys

Mä olen kenties hölmö, mutta niin Nokian kuin kaikissa muissakin tapauksissa luotan ensisijaisesesti omiin johtopäätöksiini, en muiden arvioihin. Toki käytän muiden pähkäilyjä perusteena, mutta saatavilla olevan informaation perusteella päädyn siihen mihin päädyn.

Kuten jo jokunen viikko takaperin sanoin, oma arvioni Q3 on 0,09 eps verrattuna 0,06 konseksuukseen. Ei olisi ensimmäinen kerta kun olen väärässä, muttei toisaalta enismmäinen kerta kun olen oikeassa.

7 tykkäystä

Juurikki pyytää kauniisti, että voisitteko ystävällisesti lähettää yhden M-kokoisen fuuliohatun tänne myös, kiitos.

Nokian fundat näyttää nyt paremmalta kuin aikoihin. Miksei niin näyttänyt jo tasolla 2e? Näytti joo, mutta kun Juurikki pelaa vain varmaa. Siksi Juurikki voittaa.

4 tykkäystä

Kiitettävää toimintaa. Arvostan paneutumistasi asiaan. Kiitos.

1 tykkäys

Sijoittamiseni Nokiaan on perustunut uskoon, että Nokia nousee vaikeuksien kautta voittoon. Olen lukenut raportit, tiedotteet, analyysit ja artikkelit sekä kuunnellut konferenssipuhelut etsien ja saaden vahvistusta uskooni. Uskoa on kyllä koeteltu viimeiset viisi vuotta. Q2-tulosjulkistus antoi sitten lohtua uskovaiselle. Lisäksi Nokia sai uuden toimitusjohtajan, jonka harteille on jo etukäteen soviteltu sankarin viittaa. Nyt puuttuu vain tarpeeksi hyvä Q3-tulosjulkistus ja positiivinen sekä samalla realistinen näkemys Nokian tulevaisuudesta. Tuleeko se? Markkina on hyvin epäileväinen. Nokian kurssi on lasketellut 4,33 eurosta (päätöskurssi 4.8.2020) jopa 3,24 euroon (päätöskurssi 25.9.2020) ja eilen se oli 3,42 euroa. Analyytikot justeeraavat Nokian 12 kuukauden tavoitehintoja alaspäin kurssilaskun vetämänä. Ilmassa on sekä hyviä että huonoja ennusmerkkejä. Jälleen koetellaan uskoa.

Yksi heikko signaali on visertänyt :bird: minulle, että olisi tulossa edellisessä tulosjulkistuksessa asetetut tavoitteet täyttävä tulos ja vähintään samat positiiviset näkymät. Signaali oli Tommi Uiton Wooah- ja Wow-twiitit noin viikko sitten. En usko, että Nokia mobile networks johtaja iloitsisi julkisesti näin vahvasti muutamasta tilauksesta tulosjulkistuksen kynnyksellä, jos hän samalla seisoo polvia myöten kurassa huonot housuissa (tulos ja näkymät). No uskomista on tämä ei uskominenkin. :upside_down_face:

21 tykkäystä

Aika lailla samaa mieltä. Monet ovat ounastelleet uuden toimarin siivoavan “paskoja nurkista” Q3’n aikana. Mä olen hyvin paljon eri mieltä kahdesta syystä. Ensiksikin uskon paskat siivotun jo Siilasmaan/Surin aikana, kun tiedossa on ollut sekä hallituksen puheenjohtajan ja toimarin vaihdos ja entisten menetettyä suuren osan uskottavuudesta ylioptimismin kautta, joten ne kannatti siivota alkuvuoden aikana. Toiseksi uusi johto ei halua päästä samaan “paskanpuhujien” joukkoon ja siksi arvioit mieluummin asetetaan alakantiin, jolloin niihin pääseminen tai ylittäminen on huomattavasti helpompaa ja kasvattaa luottamusta uuden johdon kykyihin viedä lafkaa oikeaan suuntaan.

16 tykkäystä

Itse toki myös toivon vahvaa q3:a. Kuitenkin pidän ajankohtaa vielä aikaisena ja uskon q4:n olevan verrattomasti merkittävämpi ja “paljastavampi” seuraavista syistä:

  1. Q4 on se kvartaali, jolloin rahaa on viime vuosina tehty: ohjeistuksen keskipisteestä (0,25 euroa) uupuu 0,19 euroa koskapa H1:llä EPS oli 0,06 euroa. Q3:lla osakekohtainen tulos oli viimeksi 0,06 euroa (2018) ja 0,05 euroa (2019). Q4:llä osakekohtainen tulos oli viimeksi 0,13 euroa (2018) ja 0,15 euroa (2019). Siksi on helppo kuvitella, että q3 on selvästi alle 0,10 euroa ja q4 selvästi yli 0,10 euroa.

  2. Q3 on vielä kolmasosaltaan Surin käsialaa tai realistisemmin lähes kokonaan sillä kahdessa kuukaudessa ei uusi toimitusjohtaja ehdi vielä kovin paljon vaikuttaa senhetkiseen tuloksentekokykyyn. Q4 puolestaan jo on kokonaan Lundmarkia.

  3. Strategiset suuntaviivathan pyritään antamaan vuoden loppuun mennessä, eli siksi q3:lta lienee turha odottaa ihmeellisiä avauksia. Tietysti markkinat ovat kärsimättömiä ja jos homma on jo läpikatsottu, parempi julkistaa asiat mahdollisimman pian.

  4. Q4:llä saadaan ohjeistus vuodelle 2021. Jos se on vahva, olisi sauma irtautua heikosta osakekurssista toivon mukaan lopullisesti.

Toivotaan että q3 on vahva ja että saadaan Lundmarkilta jotain konkretiaa muunkin suhteen, mutta itse ainakin olen varautunut siihen, että vähän lisää kärsivällisyyttä vaaditaan.

17 tykkäystä

Tää on mun mielestä hyvä muistutus. Nokian tulos tulee nimenomaan viimeisten neljännesten aikana ja tällöin EPS nousee sine plus 0,25 e kohdille. Markkina näyttää arvioivan, että loppuvuonna tulisi alku vuoden verran osakekohtaista tulosta. Tietenkin Mobile Accessin lisäksi Softwaren ja Tecnologiesin pitäisi pystyä pääsemään alkuvuoden miinusmerkistä mielellään plussan puolelle. Toki näissä on paljon kiinni ajoituksesta.

6 tykkäystä

Verizonillahan on myös Nokian ja Ericssonin 5G härveliä, joten vertailua on helppo tehdä, Voiko sitten tehdä täyskäännöksen toimittajien suhteen on lienee varsin epäselvää, mikäli Samsung ryssii urakalla.

2 tykkäystä

Kaikissa sopimuksissa on jonkinasteinen ehto, jonka mukaan asiakas saa poistua mikäli tavarantoimittaja ei pääse lupauksiinsa. Näistä on kukin tahollaan kärsinyt vuoron perään.

3 tykkäystä

Jatkoa Samsung-pohdintaan. Tässä mielestäni aika lailla informatiivinen korealaisartikkeli, jossa kehutaan Samsungin nousua 5G-toimittajaksi: https://pulsenews.co.kr/view.php?year=2020&no=926638

Artikkelin korkea markkinaosuus (16,6%) liittyy pelkästään 5G-laitteistoon, koska dell’Oron mukaan Samsungin osuus kokonaismarkkinasta oli viime vuonna 3%.

Ja jos muistetaan toisen korealaisartikkelin (http://www.thelec.net/news/articleView.html?idxno=1674) anti siitä, että Samsung itse suunnittelee saavuttavansa viime vuoden myyntiluvut vuonna 2021 samalla kun 5G-markkina kasvaa vuoden 7,6 mrd dollarista vuonna 2019 19 mrd. dollariin vuonna 2021 niin Verizon-kaupasta huolimatta olisi luvassa markkinaosuuden laskua, mikäli tulkitsen asian oikein.

4 tykkäystä

Hiukan laitan itse tässä asiassa jäitä hattuun. T-Mobilen kritiikki perustuu ensisijaisesti Verizonen, ja varmasti myös AT&T:n, 5g verkon rakentamisen strategiaan. Eli ideaan lähteä ylhäältä alaspäin - high bandista alaspäin. T-Mobile toimii siis päinvastaisesti. Tässä asiassa on mielestäni täysin selvää että T-Mobilelle on hurja etulyöntiasema, kiitos Sprintin kaupasta mukana tulleen mid-band taajuuden. Tätä kaikki nyt haluaisivat mutta muut eivät vielä sitä pääse tekemään. Eli voidaan puhua tavallaan monia vuosia sitten tehdystä virheestä ettei tuota taajuutta ole Verizonella ja AT&T:lla ostettuna. Ja lisäksi tämän tärkeimmän taajuuden osalta on ihan relevanttia odottaa ettei T-Mobilen etumatkaa, huolimatta uusista c-band taajuuksista, tulla ottamaan kiinni. Sillä T-Mobile odotettavasti käärii itse myös tuota taajuutta.


Tämä T-Mobilen mainos kuvastaa hyvin noita taajuuksia, ja nimenomaan mid-bandin/ c-bandin tärkeyttä. Se taajuus ratkaisee operaattorien 5G menestyksen isossa määrin.

Nyt Nokia mutta myös Ericsson rakentavat tätä mid-band taajuutta T-Mobilelle niin kovasti kuin vain pystyvät - ainakin tältä todella vaikuttaa. Tässä mielessä on luonollista että esimerkiksi Verizon haluaa itselleen täyden uuden kapasiteetin ja huomion kunhan itse pääsevät tekemään c-bandia. Tämän uskon olleen tärkein kriteeri hinnan ohella Samsungin valinnassa. Tämä toisaalta voi osittain osua myös AT&T:n kohdalle. MUTTA. Itsessään en epäile että kyseenalaistettaisiin Samsungin kyvykkyyttä rakentaa tuota, olettamuksella että heidän palveluorganisaationsa on Yhdysvalloissa tehty riittävän vahvaksi. Kyse on kuitenkin mielestäni ennen kaikkea siitä että Verizonella ja AT&T:lla ei ole vielä niitä taajuuksia, ja kaiken kaikkiaan heillä tulee olemaan vaikeuksia saada niitä riittävästi. Jos nyt keksittäisiin jokin killer app olisi se kilpailullisesta näkökulmasta Verizonelle ja AT&T: lle todella vaikeaa ja puolestaan T-Mobilelle todella hienoa. Aika pelaa nyt T-Mobilen haastajien pussiin.

Toki en pahitteeksi laittaisi jos Samsung osoittautuisi ei niin kilpailukykyiseksi. Mutta kun huomioidaan Yhdysvaltojen markkinat, en itse lähde siitä olettamuksesta liikkeelle 5G verkkojen suhteen.

9 tykkäystä

Uskon todella että näin tulee käymään. :+1::+1: Tuotekustannukset tippuvat, varsinkin Nokialla, enemmän kuin mitä laitteiden yleinen hintataso tulee alaspäin.

En lisäksi jaksa uskoa että Samsung toimisi samalla tavalla kuin Huawei, tai ainakaan yhtä räikeästi. Samsung kun itsekin kritisoi Huaweita tässä asiassa. Toisin sanoen uskon että Verizon kauppa on tehty jotakuinkin nollakatteella nahkoineen, ei siis lähtökohtaisena ajatuksena negatiivisella katteella. Ja kun muistaa Samsungin ongelmat Euroopan valloitukseen, ei hintapainetta muodostu maantieteellisesti kaikkialle kuten Huawei sitä lähihistoriassa teki. Ja toivottavasti Nokia ja Ericsson eivät sitä hintapaineita keskenään nokittelemalla lisää enempää.

10 tykkäystä

Itselläni melko optimistiset odotukset Q3 tulokseen mentäessä, koska uusi TJ ja sopimuksia tullut hyvin tiheään, vaikka nuo sopimukset ei näkyisikään tämän vuoden Q3 tuloksissa, niin olen tulevan kannalta melko optimistinen.

Eniten luotan Pekan tekemisiin, toivottavasti saadaan Nokialle hyvä tulevaisuus.

9 tykkäystä

Nokian 5G-raportin hyvin koostava artikkeli:

NEW (PRIVATE) ‘5G+’ ECOSYSTEM TO SPARK $4.5TN TECH SPEND, $8TN ECONOMIC BOOM

Annual global ICT consumption is forecast to increase from $2.8 trillion in 2020 to $6 trillion by 2030. 5G+ technologies, applications, and services will contribute 75 percent of this figure, or $4.5 trillion.

Of this, edge and cloud hardware and platforms will have the largest share, at 49 percent ($2.2 trillion), and private networks and AI (and machine learning) services will run practically neck-and-neck, contributing 18 percent and 20 percent ($800 billion and $900 billion) of investment, respectively.

Basic connectivity — which includes wide-area mobile-and fixed-network services, and ‘unified communications’– comprises $600 billion, or a little over 13 percent of the total spend — significant on its own, but a relatively minor sum considering the total 2030 investment, as well as its historical significance in the digital economy.

“That $4.5 trillion investment in 5G+ technologies will trigger a concomitant $8 trillion growth in global GDP in 2030, or a seven percent increase in overall GDP, measured in terms of workers’ wage growth, enterprise profitability growth, and government revenue growth.”

Apparently (despite the novelty of 5G, still, and the fact its more game-changing industrial-grade capabilities remain a couple of years off), 50 percent of companies are at the midway level on 5G readiness, between initial planning, trials and deployment, compared to just seven that are classed as 5G mature — in implementation or expansion. Almost three quarters (72 percent) of large companies in advanced economies will invest in 5G over the next five years.

3 tykkäystä

Kun palasin tähän tilastoon huomasin: Nokian tiedotteessa sanotaan " Nokia today announced that it has signed 17 new 5G commercial deals since Q2 earnings announcement. Ja q2-raporttihan esiteltiin 31.7. eli kuukausi q3:n alkamisen jälkeen.

Tämä tosiaan on ristiriidassa Tommi Uiton twiitin kanssa, jossa tosiaan todetaan, että " Today, we are proud to announce that we have taken the total of #5G deals that we have signed to 100, having signed 17 new 5G commercial deals in Q3 2020. https://nokia.ly/3cP9g57"

Oma veikkaukseni on, että Uiton twiitti on epätarkka, koska kaksi muuta lähdettä (Nokian lehdistötiedote ja jps:n tilasto) puhuu sitä vastaan. Siksi veikkaisin, että 17 uutta 5G-sopimusta saavutettiin suurin piirtein q3:n kahden viimeisen kuukauden aikana. Eli tahti on ollut hurjaa aikaisempaan tahtiin verrattuna.

12 tykkäystä

Voisiko tuo 17 uutta sopimusta täsmätä siihen kuinka monta uutta nimettyä 5G asiakkuutta on tullut q3 aikana?