Nokia-ketju. Mitä ajatuksia teillä on Nokiasta? (Osa 1)

Oon ihan samaa mieltä, ero on suuri. Mutta tosiaan toisaalta myös reilusti kutistumaan päin.

Ja samoin oon sitä mieltä että liian helposti on päästy palkkioita, ja suuria sellaisia, käärimään. Mutta tätä ajatusta en tosin perusta EI-IFRS ja raportoidun eroavaisuuteen. Onhan tässä ollut mm. massiivinen laitteistovaihto takana joka on siihen johtanut. Osittain takana on kyllä toistuvaa säästöohjelmaa, joten näiden laittaminen kertaeriksi on kyseenalaista.

Kokonaisuutena kuitenkin viime vuodet eivät ole onnistuneet tavalla kuin niiden olisi pitäneet - liiketoiminnan reagointikyky on ollut liian hidas. Huolimatta Lundmarkin ”kylmähköstä” ja näin hiukan lannistavasta tavasta (tästä asiasta kyllä voi argumentoida hyvin monella tavalla riippuen subjektiivisesta kokemuksesta) nostaa esille tarvittavat kehityskohteet, olen kuitenkin itse tyytyväinen tämän vuoden kehitysaskeliin.

Networks on ottanut askelia eteenpäin, joka on todellista ja joka näkyy myös marginaalissa. Olen kuitenkin tyytyväinen että Nokiassa tehdään nyt mitä luultavimmin kasvavassa määrin oikeita asioita, vaikkakaan tulosraportissa eivät jääneet ensisijaisesti mieleen todetut asiat ”slightly behind” ja ”progress is real”. Uskon siis että tilanne ei ole niin dramaattinen millainen tunnelma jäi - nyt halutaan varmistaa että kehitysaskeleet nopeutuvat ja seuraavassa murrosvaiheessa oltaisiin valmiimpia. Mutta varmaan juuri tähän tunnelmaan petyin itse. Jos yhtiö haluaa investoida enemmän niin onhan se tavallaan myönteistä, myös Nokian tapauksessa, vaikka lyhyen aikavälin tulos siitä hieman kärsisi. Kuten nyt käy 2021 tuloksen kanssa. Mutta enää ei ole hyväksyttävää mörniä paikallaan vuonna 2022.

10 tykkäystä

2018 iltalehden verokoneen mukaan puol miltsii tulot, lienee noussut nimityksen kyljessä, huomenna näkyy 2019 tulot eiköhän lähempänä miltsiä…?

Tommi näyttää olevan niiden 4600 joukossa jotka ei halunneet paljastaa tulojaan
Suri 800k€ palkkaa 230k€ pääomatuloja (Suomeen)

4 tykkäystä

In a press release, Ingmar Jung, member of the CDU/CSU parliamentary group in the German Bundestag, says that the German government wants to end the abuse of German patent law by so-called patent trolls.
At the same time, patent law should not be devalued. Jung says, “Therefore, the restriction of automatic injunction must remain the absolute exception.

Saksassa on meneillään patenttilakien muutos, jonka tavoitteena on poistaa ”trollaus” -menettely, jolla aiheetta kiristetään yrityksiä.

Nokian v. Lenovon kiista ei ole trollaus, vaan aito patenttikiista, jossa Nokia on voittaja. Eilinen oikeuden päätös koski Lenovon myyntikieltoa =injunction!

4 tykkäystä

Olen samaa mieltä, että ALE on menossa, iso SYYS-ALE mikä on Nokiassa jo perinteinen.
Varsinaiset hullut päivät ! Mitä enemmän ostat, sitä enenmmän säästät !
Kyllä kun Surin ja Lundmarkin tilit tsiikaa päivän verotiedoista, niin kyllä tuolla porukalla pitäisi asioiden kulkea. Tommi Uitto oli tosiaan hävennyt isoa tiliään, kun ei ole mainittuna…
Nyt Tommi vaan osaketta kainaloon teidän järkkäämästä SYYS-ALEsta …

2 tykkäystä

Onkohan pörssikurssin perusteella tehtävä johtopäätös, että kotimaassa on enemmän luottoa Nokiaan ,kun rapakon takana…

1 tykkäys

Kyllä nyt on luotto pakkasella rapakon molemmin puolin. Ei auta edes Inderes Osta-efekti… , ei se lähde nousuun ei.

Joo ehkä olin vähän hätänen. Tai sitten aamuvirkuimmat jenkit treidaa myös Helsingin pörssissä

Tämä on nyt kehnon näköinen teknisesti. Kun trendi on laskeva, ovat myös nousut vaimeita.

Nyt tuntitasolla on tehty alempia huippuja, edellinen 2,932 €. Myös alempia pohjia tehty, edellinen 2,701 €. Tätä trendiä pitäisi rikkoa, jotta alkaisi hiukan valoa näkymään - siis lyhyen aikavälin kaupankäynnissä.

Nyt vertailu käy noihin edellisiin pohjiin.

image

Edit: Ja NOK määräisenä sama. Katsotaan kumpi rikotaan ensin.

image

Edit: Jenkeissä tehdään uusi HH (korkeampi huippu) tuntitasolla. Pientä myönteistä siis myös Nokiaan.

4 tykkäystä

The court granted Nokia’s claims in full, ordering injunctive relief and damages. On Monday, the court will set out the reasons behind its judgment.

Oikeus ei vieläkään ole antanut perusteluja perjantain päätökselle
tapauksesta Nokia v. Daimler?

Onkohan tilanne pantu vähäksi aikaa jäihin Nokian ja Daimlerin yhteisellä pyynnöllä - ehkä haetaan vielä ”sopua”?

6 tykkäystä

erusinsinööri: Nokia joutumassa jälleen maailmanpolitiikan pelinappulaksi – veikkasivatko Elisa ja DNA väärää hevosta?

Veijo Miettinen2.11.202008:02|päivitetty3.11.202014:35TEKNOLOGIAYHTEISKUNTA

Kiinan ja Yhdysvaltojen hegemoniataistelussa kaikki joutuvat valitsemaan puolensa, kirjoittaa perusinsinööri Veijo Miettinen.

@

Nokia rakentaa 4g-verkon Kuuhun, vaikka Marsissa ei ole vielä edes nmt-verkkoa. Suomalaisyhtiön valinta Nasan kumppaniksi ei ollut rutiinipäätös. Nokia on pääsemässä, tai joutumassa, maailmanpolitiikan pelinappulaksi 5g:n vanavedessä. Elisan feissarit lienevät puolestaan jo tarjonneet kympillä Kuussa -liittymiä Nasalle ja Virgin Galacticille.

Alcatel-Lucentin mukana tullut Bell Labs uittaa Nokian syvälle amerikkalaiseen teknologiainfraan ja yhteiskuntaan. Nokia on ainoa verkkotoimittaja, jonka 5g-teknologiaa käyttävät kaikki neljä maanlaajuista jenkkioperaattoria. Markkinat naittavat ­Nokiaa isolle jenkkifirmalle. Trump haluaa 5g-keskukset amerikkalaisiin käsiin, missä Bell Labs olisi oiva instrumentti.

Oletko kiinnostunut autoista? Tilaa T&T:n autokirje tästä

KIINAN JA YHDYSVALTOJEN hegemoniataistelussa kaikki joutuvat valitsemaan puolensa. Nokia on leirinsä valinnut ja niin joutuu tekemään myös Ericsson – kiitos Ruotsin tuoreen Huawei-blokin. Britit jo vaihtoivat Huawein Nokiaan, jolle on ropissut tasaisesti muitakin 5g-tilauksia. Viime viikolla Telia kertoi ostavansa Suomessa 5g:tä vain Nokialta ja iso N on avainpeluri myös muissa Pohjoismaissa ja Baltiassa. Kukahan Ericssonilta on astunut Teliassa väärille varpaille?

Saattaa hyvinkin olla, että Elisa ja DNA ovat veikanneet Huaweissa väärää hevosta. Vaikka Ruotsi jatkaa valitsemallaan moraalipoliisin tiellä, Suomi ei virallisesti tule heittämään Huaweita ulos kilpailutuksista. Kiina on tähän saakka mukisematta niellyt Ruotsin nuhtelut. Naapurin vienti Kiinaan on bkt:hen suhteutettuna Suomeen nähden kolminkertainen ja esimerkiksi Volvo ja kemianteollisuus aiheuttavat pysyvää keskinäisriippuvuutta. Talousviisaat arvelevat 5g:n olevan kuitenkin niin tärkeä, ettei Kiina niele edes pikkumaiden nikottelua.

Vain vuosi sitten Nokia horjahteli Inteliltä tilattujen 5g-mikropiirien osoittauduttua flopiksi. Yhtiö joutui palaamaan vanhaan piiritekniikkaan. Aikaa ja rahaa paloi ja sijoittajat hermostuivat. USA:n kuuoperaatiokumppanina Nokia on takaisin kehissä vieläpä kaikkein salaisimmissa operaatioissa ääriolosuhteissa.

Syyskuussa Nokia hävisi yli 6,5 miljardin taalan Verizonin 5g-kaupan Samsungille, mikä notkautti kurssia, mutta ei analyytikoiden uskoa. Toimarina aloittanut ­ Pekka Lundmark on onnistujan maineessa. Selkänojana ovat 10 vuotta Nokian hallituksessa istunut Kari Stadigh , jolla riittää eläkkeellä aikaa ja Nokian verkkobisneksen dreamteamilainen, Sari Baldauf . Savolainen sanoisi, että homma on tekemistä vaille valmis.

7 tykkäystä
2 tykkäystä

Pörssikurssi alkoi enteileen sopua?

3 tykkäystä

Kepeltä erinomainen leike. Suurinpiirtein siinä oli ne ainekset, joitten perusteella itsekkin lisäsin Nokia salkkuani ( joka oli jo aiemminkin liian pullea). Kolhuja on tosiaan kärsitty vaikka on ostettu pikku erä jopa hiukan yli kahden euron hintaan (3/2020) mutta kun salkussa vilkkuu punaisella vitosenkin kieppeillä olevia pikkueriä takavuosien “sijoituksista”. Silti olen satavarma, että nyt tästä lähivuosina saadaan pientä tulontynkääkin. Nyt johto vaikuttaa todenteolla oikeasti olevan tekemässä suunnanmuutosta ja se ei missään olosuhteissa voi mennä enää huonompaan suuntaan; se on varma se. Kiitokset kaikille tämän foorumin aktiiveille;tämä on näet paras kanava ikinä seurata tilannetta. Olen häkeltynyt siitä ammattitaidosta mitä täältä voi tällainen maalaistorvelo kauhoa itselleen. Jossakin seminaareissa se tieto maksaisi “miljoonia”. Nöyrä kiitokseni siis !

19 tykkäystä

Nyt on Nordnetin Nokia uutisosiosioon ilmestynyt ylimmän johdon osakekaupoista uutisia. Osaako joku kertoa onko omalla rahalla ostoksia vai muita?

2 tykkäystä

image

Nonniis, tuleehan sieltä jotain pientä.

4 tykkäystä

Entäs Uiton 183 kpl? :smiley:

1 tykkäys

Se perustuu johonkin muuhun. :sweat_smile: Mutta epäilisin noiden yllä olevien olevan omia suoria ostoja.

5 tykkäystä

Tais olla joku Uiton lähipiiriläinen.

Marcolla hyvä ajoitus…!!
En mä turhaan näitä osakkeettomia listaillut pari päivää sitten?

3 tykkäystä

Minä en suosittele ostamaan Nokian osakkeita. Heti perään korostan, että minulla ei ole tietoa eikä arvausta siitä, mihin suuntaan Nokian osakekurssi kehittyy tulevaisuudessa.

Annan tämän elämänhallintaohjeena. Päästä irti Nokiasta, siirry eteenpäin. Myy ne vuonna 1998 ostamasi Nokian osakkeet ja osta itsellesi jotain pientä kivaa.

7 tykkäystä