Vilpitön kysymys kaikille jotka puolustavat Lundmarkia parhaimpana toimitusjohtajana Nokialle: mikä on kohtuullinen aika saada Nokian osakekurssi nousuun ja luotua omistaja-arvoa? Onko se 5 vuotta, 10 vuotta vai ehkäpä 15 vuotta? Vai kenties hyvä yritys on se, mikä ratkaisee, ja kurssi on sivuseikka myös monen vuoden kuluttua aloitushetkestä… Suri sai hääriä kuusi vuotta, miten paljon aikaa on Lundmarkille annettava?
Muistutetaan samalla, että Nokian hallitus on se, joka toimitusjohtajan valitsee ja halutessaan irtisanoo. Jos Nokian suunta ei tyydytä, niin homma ei välttämättä radikaalisti muutu vain vaihtamalla toimitusjohtajaa, vaan muutosta haettaessa hallitukseen tarvitaan henkilövaihdoksia. Ja kuten tiedämme, hallituksen jäsenethän nimittää Nokian hallitus itse (mutta selvittelen pystyykö kuka tahansa osakkeenomistaja ilman minimiomistusta myös esittämään ehdokkaita). Yhtiökokous sen jälkeen hyväksyy hallituksen nimittämät henkilöt, koskapa vastaankaan ei voi äänestää, vain maksimissaan äänestää tyhjää symbolisena protestina.
Pääosin olen ollut strategiaan tyytyväinen (paitsi ESG-villitykseen) mutta sitten on MN, joka on valtava haaste. Olen ehdottanut sen yhtiöittämistä, mutta en ole siinä ehdoton: jos kulurakenne saadaan erittäin kevyeksi, ehkäpä siitä vielä saadaan riittävän hyvä bisnes huomioiden se, että sen tuotekehityksen kautta saataneen uusia lisensoitavia patentteja jatkossakin. NI ja Tech ovat vahvoja tukijalkoja ja toivottavasti CNS:ssä saataisin kannattavaa kasvua aikaiseksi.
Vaikka Lundmark on mielestäni tuonut merkittäviä parannuksia Nokiaan edeltäjäänsä verrattuna, kyse on siitä saisiko vaativampi yhdysvaltalainen toimitusjohtaja puristettua enemmän tulosta Nokia-koneesta ja jättäisi muodikkaan ESG-puolen vähemmälle huomiolle. Hallituksen omien ostojen määrän pienuus kielii myös siitä, että alhaista osakekurssia ei juuri hyödynnetä osakemäärän pienentämiseen ja ennen kaikkea pohjoisamerikkalaisten sijoittajien tarpeita ei ole huomioitu tietäen miten heikosti osingot palkitsevat heidät: hoitomaksu jokaisen osingonmaksukerran jokaiselle osakkeelle samalla kun Suomi lähdeverottaa 35 prosentin verran (verosopimuksen mukaan maksimivero on 15%) ja oikaisu on byrokraattinen prosessi. Mitä Nokia voisi tehdä on tehdä käänteissplitti osakemäärän pienentämiseksi ja palata vuosiosinkoon jolloinka USA:n sijoittajien kulukuorma pienenisi ilman että siitä olisi kenelläkään muulle mitään haittaa. Osinkoveroista olen kirjoittanut lisää Redditissä: https://www.reddit.com/r/Nok/comments/17ye9fw/how_to_get_a_tax_refund_from_finland_if_you_have/
Osinkotilanne USA:n verovelvollisten näkökulmasta ja liian pienet omien osakkeiden ostot ovat esimerkkejä liian vähäisestä sijoittajafokuksesta Nokian hallituksessa.