Olen samaa mieltä @Bullersson kanssa - mikäli pinnan alla alkaa kuhisemaan, on kassavirtalaskelmat aika huono tapa miettiä arvostusta, ainakaan kovin tarkasti. Kuitenkin koska Inderes (ja myös muut analyysitalot) perustaa osaltaan arviotaan sen perusteella, tein siitä siis yksinkertaisen laskelman sen mukaan mitä Nokia tavoittelee. Tiedän tavoitteet on tavoitteita, ja niitä voi varmasti kyseenalaistaa, mutta tuleepa nyt ainakin vertailukohtaa.
Tässä siis karkea laskelmani.
Kassavirran osalta voidaan varmasti miettiä, että mikäli Intian liikevaihdon osuus kasvaa ennakoitua enemmän, tulisi se luultavasti sitomaan pääomaa. Mutta joka tapauksessa jossain vaiheessa myös sieltä rahat irtoavat. Uskon että Nokialla on myös selkeä logiikka miksi kassavirtakonversio tulee kasvamaan. En käy nyt kyseenalaistamaan tai kaivelemaan perusteita sen enempää, mutta olettavasti sillä on liittymäkohtaa esimerkiksi patenttimaksuihin mm. Applelta. Lisäksi kulupuolella muodostui reilusti päällekkäisyyttä 2020 -luvun alkupuolella kun MN -liiketoiminta jouduttiin reboottaamaan ja jne.
Toistetaan vielä kerran että tavoitteet on tavoitteita - ja ottaisin hyvin tyytyväisenä vastaan sen mikäli Nokia yltäisi vuonna 2026 tuollaiseen 13,7 %:n (ehkäpä kuitenkin epärealistista) - nykyisten tavoitteiden keskivälin mukaiseen - oikaistuun liikevoittoon. Alarajaan (12,3 %) yltäminen olisi suorituksena tasoa ok, mutta se jäisi tavoitellun yli 13 %:n tavoitetason alle. Voi toki olla että liiketoiminnassa tapahtuneet muutokset laittavat vielä näitä tavoitteita uusiksi - ja toisin kuin mitä itse olen tehnyt - ei Nokia voi vielä esimerkiksi Infineran ostoa sisällyttää tavoitelukemiin.
Atte siis kertoi yllä että heidän laskelmissaan
Ja hänen mukaansa tähän pohjautuen Nokian kassavirta-arvostus olisi hinnakas. Kuitenkin näillä laskelmilla on hyvin pitkä matka siihen mitä Nokia nyt tavoittelee. Miten sitten markkinat uskovat ja hinnoittelevat tätä?
Tosiaan jos ottaa huomioon omat laskelmani (sen mukaan mitä Nokia tavoittelee vuonna 2026) olisi kassavirta 1,5-2,8 miljardin euron välillä, keskikohdan ollessa noin 2,1 miljardia euroa.Tavoitteet on tavoitteita (huoh montako kertaa olen jo tämän toistanut) mutta Nokia siis sanoo nykyisellään että kassvirta olisi melkein puolet enemmän mitä Aten ja Inderesin laskelmat kertovat. Ehkä totuus tulee sitten olemaan jotain tältä väliltä. Tämä asia on nyt kuitenkin hyvä tiedostaa kun lukee analyysiä. Eli onko kassavirtapohjainen arvostus lopulta kallis vai halpa?
Edit: Muutama kirjoitusvirhe korjattu.