Nokian Renkaat Oyj

Täältä sitten tutustumaan uunituoreeseen Rinkuloiden vuosikertomukseen: Nokian Tyres: Nokian Renkaiden vuosikertomus 2023 on julkaistu | Kauppalehti

23 tykkäystä

Pirelli kertoi tänään 2023 tuloksen ja suunnitelmia/näkymiä vuosille 2024-25. Tästä voi poimia pari ison linjan huomiota:

  • Pirelli uskoo globaalin rengasmarkkinan kääntyvän kasvuun 2024-25, kuitenkin vaatimattomasti 1 % vuodessa, joskin kalliimmat (isommat) renkaat, jotka ovat Pirellin fokuksessa, odotetaan kasvavan 5 % pa.
  • Pirelli teki viime vuonna noin 15 % liikevoittomarginaalin kuten myös 2022. Se odottaa lievää nousua jatkossa eli tänä vuonna 15-15.5 % ja 2025 noin 16 %.

Kuten olen aiemminkin sanonut, Pirelli on listatuista rengasfirmoista paras verrokki Nokian Renkaille. Kannattavuutta tulee kuitenkin verrata lähinnä Nokian Renkaiden henkilöautorengas-segmenttiin. Pirellin saavuttamana/tavoittelema 15 %+ marginaali tukee mielestämme hyvin odotuksiamme suunnilleen saman tason marginaalista Nokian Renkaiden henkilöautorengasdivisioonalle 2027-28, kun Romanian tehdas on ajettu ylös.

Nokian Renkaiden konsernitasolla tavoittelema 15 % vaatisi jonkin verran parempaa suoritusta henkilöautorenkailta, joka ei sekään olisi mielestämme mahdoton suoritus huomioiden että Nokian Renkailla ei ole tyypillisesti matalakatteisempia ensiasennusrenkaita lainkaan.

57 tykkäystä

Voimassa olevat shortit Noksulle, yksi uusi tullut eilen:

2 tykkäystä

Osaatko selittää tyhmälle että mitä tämä shorttaaminen tarkoittaa Noksun kohdalla, en ole oikein perehtynyt näihin hommiin.

2 tykkäystä

Siinä lainataan osakkeita jotka myydään saman tien ja luvataan ostaa ne takaisin myöhemmin. Shorttaaja uskoo kurssin laskevan ja pystyvänsä hyötymään siitä.

Joku muu voi selittää tarkemmin jos ei mennyt täysin nappiin.
Eli käytännössä shortin avaus = hetken lasku. Shortin sulku: kurssi ylöspäin ?

4 tykkäystä

Tänään olikin heti perään toisen hyvän verrokin eli Continentalin (tai heidän rengas-divisioona on se hyvä verrokki, ei niinkään koko firma) tulosjulkistus. Siellä rengasdivisioonan tilanne/näkymät:

  • Markkinakasvua odotetaan tälle vuodelle 0-3 % jälkiasennusmarkkinoille (joka siis Nokian Renkaille oleellinen)
  • Contin renkaat teki 2023 noin 13,5 % oik. liikevoittomarginaalin (hitusen ylös 13,1 %:sta vuonna 2022). Tälle vuodelle ohjeistetaan 13-14 % eli samaa tasoa. Conti erittelee volyymikasvun ja positiivisen myyntimixin muutoksen tukevan myynnin kasvua ja marginaalin parantumista, mutta palkkainflaation vaikuttavan negatiivisesti. Tämä eroaa hieman Pirellistä siinä, että Pirelli uskoi omien tehokkuustoimien ja fokuksen kalliimpiin renkaisiin kompensoivan kuluinflaation.

Nokian Renkaiden kannalta mielestäni viesti on sama: Markkina on kääntymässä pieneen kasvuun ja tärkeimpien verrokkien kannattavuus on vakaa ja hyvällä tasolla. On siis lähinnä firman omasta tekemisestä kiinni mille tasolle kannattavuus lähivuosina nousee, kun kapasiteettia saadaan lisää.

Preliminary Full Year 2023 Results | Continental - Continental AG

72 tykkäystä

Ei sinällänsä juuri merkitystä Nokian renkaille, mutta kiva huomata pelisilmää olevan myös ammattiliitoilla.

Edit: ja viimeisen tiedon mukaan työntekijöiden omasta pyynnöstä. Kertoo mielestäni yrityskulttuurista jotain- ei voi olla kauhean huono työpaikka.

40 tykkäystä

Kauppalehdessä maksumuurin takana oli teksti Nokian renkaiden osinkopolitiikasta.

Tulos kun kasvaa seuraavina vuosina, niin ei ole hätää vaikka tänä vuonna osinkomaksu prosentti on 166% tuloksesta.

5 tykkäystä

Niin. Tuskinpa tuo enää vuonna 2028 ihan hirveästi harmittaa, jos nyt tuli ostettua 8 eurolla yritystä, joka on maksanut 3 euroa osinkoja ja jonka hintalappu on yli 24 euroa.

Mark my words - ja palaa kernaasti asiaan, jos tuli liioiteltua. I can handle my own shit.

Edit. Viimeinen ei ollut tarkoitettu kirjoittajalle, vaan kenelle tahansa, joka ei caseen usko,

29 tykkäystä

Olen itsekin liittoon kuuluva työntekijä, mutta liittoni ei osallistu nyt meneillään oleviin lakkoihin. Yritys, jossa olen töissä, kärsii lakoista pahasti. Ymmärrän työntekijäpuolen ja AY-liikkeen tyytymättömyyttä hallituksen toimiin, mutta seurauksena on, että minun ja usean työkaverini työpaikka ja toimeentulo vaarantuu tällaisen toiminnan seurauksena.

Jos yritys joutuu irtisanomaan väkeä ja pienentämään toimintaansa tai jopa sulkemaan ovensa, onko syy hallituksen vai lakossa olevien AY-liikkeiden? Nokian Renkailla henkilöstö on ottanut asiaan eräällä tavalla kantaa.

Ammattiliitto Pro:n puheenjohtaja Jorma Malinen vahvistaa, että tukilakko peruttiin Nokian Renkaiden henkilöstön toiveesta.

Tämä ketju ei ole lakkokeskustelulle tarkoitettu, joten en tästä enempää täällä höpise. Toivon vain näin yleisesti, että hallituksen ja AY-liikkeiden on hyvä muistaa se, että kestävä sopimus saadaan silloin, kun kumpikin on siihen tyytymätön. Jos toinen osapuoli jyrätään 100-0, se luo katkeruutta ja edessä on varmasti uusintaottelu, jonka seurauksena kaikki on vielä huonommin.

49 tykkäystä

Tässä asiassa logiikka on sellainen, että kun hallitus säätää lakeja, työmarkkinajärjestöt voivat toki lobata mitä haluavat, mutta ne eivät ole neuvottelu- tai sopijaosapuolia.

Ne ovat neuvotteluosapuolia keskenään, mutta eivät hallituksen kanssa.

12 tykkäystä

Romanian tehtaan avautumista odotellessa nostetaanpa vielä esiin aiemmissa kommenteissa käsitelty kysymys sähköautoilun vaikutuksesta rengasmarkkinoihin.

Vuosikertomuksessa todetaan sähköautojen ja katumaastureiden määrän kasvavan ja lisäävän isompien renkaiden kysyntää, mikä kuulostaa selvältä.

Mutta jos lukee kommentteja tai uutisjuttuja sähköautojen painon ja väännön vaikutuksesta renkaiden kulumiseen, näkemykset eivät kuulosta yksinomaan yhteneväisiltä.

Parisen vuotta vanhoissa artikkeleissa yhtiön edustaja ei vaikuta korostavan eroja toisin kuin Ilta-sanomien haastattelemat henkilöt vakuutusyhtiöstä ja liikenneturvasta. IS maininnut myös Goodyearin tutkimuksen ja renkaat.

Viime syksyn Ylen artikkelissa mainitaan myös vierintävastus, pinnanvahvuus ja renkaan rakenteen paksuus. Taksiyrittäjältä kokemuksia sorateiltä. Muitakin artikkeleita löytää runsaasti.

Onko siis Nokian renkaat mallistollaan kehityksen kärjessä sähköautoilua ajatellen vai onko kilpailijoilla etulyöntiasema?

6 tykkäystä

Olikos jossain jo vertailtu Romanian uuden tehtaan kustannustasoa per tuotettu rengas verrattuna Venäjän tehtaaseen? Henkilöstön palkkoihin tuskin ainakaan menee paljoa rahaa.

5 tykkäystä

Romanian tehdas on kalliimpi, ainakin energian hinta on korkeampi. Oletan että myös palkkakustannukset EU-maassa nousevat nopeammin kuin Venäjällä.

8 tykkäystä

Muistaakseni johto arvioi, että Venäjän tehtaan tuotantokustannus oli noin 10€/rengas matalampi kuin Suomessa ja vastaavasti Romaniassa päästäisiin ehkä 5€/rengas alle Suomen tuotantokustannuksen.

23 tykkäystä

Off topikkina tähän ja kaffehuonneelle jatkot. Ajoin Suomessa 70000 km Nokian Hakkapeliitta kitkoilla kesät talvet. Renkaat meni vaihtoon aurauskulmien takia jotka söi yhden renkaan sisäosan sileäksi. Autona xc40 P8 täyssähkö. Uudet kumit oli myös Hakkapeliitat, uusi malli. Hinta on melko suolainen.

Kyllä renkaiden laatu on omasta mielestäni korkea.

10 tykkäystä

Juuri näin, alla linkki aiempaan viestiini jossa pohdin asiaa myös marginaalien kannalta. @Valkeus

28 tykkäystä

Missä maassa/olosuhteessa olet ajanut kesätkin nastarenkailla?

1 tykkäys

Kitkarenkaat kyseessä. Korjaan viestiin, hyvä huomio👍

7 tykkäystä

Täytyneen kyllä vaan hivenen ihmetellä tätä ratkaisua. Ajonaikainen meteli, ajettavuus ja ohjaustuntuma on todellakin kaukana oikeista kunnon kesärenkaista. Jokainen tietysti tavallaan.

Kuitenkin kertomasi mukaan kestäviltä vaikuttavat Nokiat silti kaikinpuolin.

Sähköautojen paino tulee luultavasti myös laskemaan tulevaisuudessa jonkin verran, kun akkujen energiatiheys kasvaa, sekä latausasemien määrän noustessa ja lataustekniikan kehittyessä. Paino ja suuri vääntö kuluttaa varmasti toki jatkossakin renkaita enemmän, jos voimaa vaan käytetään eli rengaskaupat yleistyvät :slight_smile:

3 tykkäystä