Nokian Renkaat Oyj

Laitetaan rinkuloillekin oma ketju. On se kuitenkin sen verran laadukas. Täällä on tuorein yhtiöpäivitys.

image

Arvostus näyttää valuvan houkuttelevammalle tasolle, mutta kiirettä ostojen aloittamiselle ei liene vielä ole. Isot investoinnit, maailmanmarkkinan hiipuminen ja kustannusten nousu ovat näköpiirissä parille lähivuodelle.

Millä miettein muut seuraavat?

6 tykkäystä

Hyvä kun avasit Rinkukoille ketjun, jo aikakin :slight_smile:

Tulos ei lähivuosina kasva, mutta katseet pitänee siirtää jo 2020-luvulle kun suuret investoinnit ovat valmiit.


Kuvakaappaus yhtiöraportista.

Kärsivällisiä sijoittajia lellitään sillä välin 6 % osinkotuotoilla. Kalliiltahan tuo ei näytä lainkaan, mutta kuten sanoit makrosta ja kustannusten noususta puskee vastatuulta lähivuosina. Kustannushaasteita on kuitenkin leivottu sisään Kajaanin ennusteisiin:

"Pidimme lähivuosien ennusteemme CMD:n jälkeen lähes ennallaan ja odotamme
strategiakauden liikevaihdon kasvavan reilu 4 % vuodessa ja liikevoittomarginaalin
laskevan 21-22 %:n välille. Olemme ennusteissamme hieman yhtiön tavoitteiden
alapuolella. Strategiakauden kannattavuutta laskevat poikkeuksellisen isot investoinnit
(USA:n tehdas, Espanjan testirata, Raskaiden Renkaiden kapasiteetin laajennus).
Samaan aikaan, kun tuotantoa siirtyy erittäin tehokkaalta ja matalan kustannustason
Venäjän tehtaalta USA:n uudelle tehtaalle, tulevat myös Henkilöautonrenkaatsegmentin
marginaalit kokemaan laskupainetta. Tämän lisäksi yhtiö näkee raakaaineiden
hinnoissa nousupainetta ensi vuonna. USA:n tehtaan käynnistyminen vuoden
2020 aikana ja sen ajaminen tehokkaalle tasolle kestää ainakin pari vuotta, minkä
lisäksi Suomen tehtaan kapasiteetin kasvattaminen vaikuttaa myös negatiivisesti
marginaaleihin. Olemme ottaneet nämä haasteet huomioon lähivuosien
ennusteissamme, minkä lisäksi olemme myös varoivaisuuden periaatteen vuoksi
ennustaneet konsernin veroasteen nousevan nykyiseltä 19 %:n tasolta 21 %:iin, kun
nykyiset edulliset verosopimukset Venäjällä ovat katkolla vuoden 2019 jälkeen."

2 tykkäystä

Setä lähti juuri ostoksille tasolle 26.90. Ei kai vaan ala puukkoja putoilla?? Verneri anna helpottava lausunto.

1 tykkäys

Jos Trump ja Xi lätkäisee lisää tulleja joulukuussa niin tätä saa helposti 25,xx tasolta… Veikkaan

1 tykkäys

Onko kenelläkään käsitystä Usan tehtaan täydestä tuotantokapasiteetista? Nopealla etsimisellä ylen uutiset kertoo että kapasiteetti olisi alkuun noin 4miljoonaa rengasta kun suomen ja venäjän kapasiteetti olisi yhteensä 20 miljoonaa. Entä ajetaanko entisiä tehtaita täydellä kapasiteetilla markkinan vetäessä kun uusi tehdas pyörii kunnolla?

Rinkuloissahan on uhkana sijoittajan kannalta ja miksipä ei yhtiön itsensäkin kannalta, marginaalien tippuminen. Koitan vähän hahmotella liikevaihdon tasoa pitkällä aikavälillä, sanotaan nyt noin 10 vuoden päästä.

Enemmistö omistaja Bridgestone myynyt parisen lappuu

1 tykkäys

Nokian Renkailla on käynnissä uusi tehdasinvestointi Yhdysvalloissa, jonka odotetaan tuottavan miljoona rengasta vuonna 2020
Yhdysvaltojen markkinoille ja 4 miljoonaa rengasta vuonna 2022.
Tällä hetkellä yhtiö vie Yhdysvalloissa myymänsä renkaat Venäjältä.

1 tykkäys

Thänks! Kiitoksia vastauksesta

2 tykkäystä

Eli ruski-business on Renkaille varsin tärkeää ja kriittistä. MOT.

1 tykkäys

Ollainen kysymyshän on saako Nokian renkaat myytyä ne Usassa valmistettavat renkaat ja mihin hintaan. Tuskin kannattaa liikaa sitä kapasiteettia tuijottaa, koska sitähän saa aina tarvittaessa lisää. Olennaisempaa taitaa olla miten se myynti lähtee vetämään ja millasena marginaalit säilyy. Uskoisin kuitenkin, että mitä enemmän kasvetaan, niin sen lähemmäksi myös marginaalit tulee isojen valmistajien vastaavia.

Pieni riski on myös nastarengas kieltojen leviäminen muualle. Kitkoissa Nokian renkaat ei taida olla ihan niin hyvissä asemissa kuin nastoissa, joten pidemmällä ajanjaksolla marginaalit on melko varmasti paineessa. Olennaista on siis kasvu Pohjois-Amerikassa, mutta samalla katteiden säilyttäminen hyvänä.

Mutta halpeneva öljy taitaa olla Nokian renkaille myös hyödyksi: halvemmat raaka-aineet ja renkaita kulutetaan enemmän ajelemalla enemmän turhaa ajoa :smiley:

2 tykkäystä

Nokian Renkaiden Premium-katteita on epäilty varmaan niin pitkään kun yhtiö on ollut itsenäisenä pörssissä, mutta ainakin viimeiset 10 vuotta kun olen sivusilmin seuraillut ja joskus omistanutkin. Tähän asti skeptikoille on lyöty kumia kurkkuun; kaippa jokaiselle alalle mahtuu se yksi Premium brändi.

3 tykkäystä

Premium-status on helpompi säilyttää, jos ei kovin paljoo kasveta. Mitä enemmän painetaan renkaita markkinoille, niin sen enemmän on painetta myös marginaaleihin. Toki Nokian renkaat on vielä alkutekijöissään Pohjois-amerikassa ja katteet voivat jopa säilyä hyvinä, jos saavat asemoitua renkaansa kunnolla sielläkin. Jokatapauksessa kasvaminen luo jonkun verran painetta myös marginaaleihin.

1 tykkäys

Jenkeille ei muuten saa nastoja kaupattua. Valtaosassa maata talvi on lyhyt ja lumi tulee kertaryöppynä ja sulaa sitten nopeasti pois. Silloin porukka käyttää lumiketjuja tai jää siksi päiväksi kotiin. Loppuaika sinnitellään kesärenkailla niillä lujasti suolatuilla interstate-motareilla. Masse tietää, kun asui jenkkilässä 80-luvun lopussa:) Ja mikään siitä ei siinä maassa ole muuttunut noista ajoista.

Jenkkiä voi siis olla vähän vaikea vakuuttaa ostamaan talvirenkaat (kitkat) noin 2-3kk ajaksi.

Millaisena näette riskin Venäjä-pakotteiden ulottamisesta renkaisiin? Onko pakotteita asetettu myös ulkomaisten firmojen Venäjällä valmistamia tuotteita kohtaan?

Entä ruplan kurssi? Nythän se on pitkään ollut alamaissa, mikä tarjoaa Nokian Renkaille edullisen valmistuksen. Jos Ruplan kurssi vahvistuisi olennaisesti, Venäjän myynti ei taitaisi korvata erotusta?

2 tykkäystä

Loistava kysymys! Toivottavasti Inden poijjaat osaavat vastata. Venäjä on Nokian Renkaille joka suhteessa tärkeä.

1 tykkäys

Pakotteiden vaikutuksia yleensä liiotellaan. Kurssiheilahteluja ne voi toki aiheuttaa, mutta yleensä vaikutukset on olleet melko pieniä. Eihän venäjän pakotteista oo viimeaikoina paljoa edes puhuttu, joten eiköhän nekin kohta unohdeta ja vähitellen raukeaa.

2 tykkäystä

KL uutisoi, että NR voisi olla ostokohde. Mitä sanoo palstallaolijat?

Mihin Premium-katteet perustuvat? Onko Rinkuloilla jotain tuotannon, kustannusten, jakelun tms. suhteen jotain vahvoja, mielellään “pysyviä” kilpailuetuja?

1 tykkäys

Keskittyminen jälkimarkkinoihin (eikä myydä suoraan autotehtaille uusien autojen renkaiksi, joissa katteet erittäin pieniä) ja oma jakelu ja myyntipisteet (Vianor) ja sitten jonkin verran brändilisää. Lisäks tehdas venäjällä, jossa tuotantukustannukset halvempia. Hyvä kate perustuu siis pitkälti monen väliportaan puuttumisesta tehtaalta kuluttajalle.

4 tykkäystä

Haloo, näkemyksiä!

Jos NR:ta ei osteta, niin toinen ääripää on sitten konkka. Mitä siitä jäis Masse-sedälle ym. renkaisiin rankasti uskoneille? Todennäköisesti iso kasa tuoretta Hakkapelittaa jossain varastossa Venäjän arolla. Mitäs setä sitten sillä? Myymään varaston ovelta käteisruplilla? Vaiko kuljetus Suomeen (tulli ei tietenkään puutu kun on kysymys vain omasta omaisuudesta matkalla kotiin:) ja siitä sitten pikkuhiljaa uudet pyörät alle kavereiden autoihin?? … Ei hitto, onpa tämä sijoittaminen yllättävän jännää puuhaa…