Laitetaan rinkuloillekin oma ketju. On se kuitenkin sen verran laadukas. Täällä on tuorein yhtiöpäivitys.
Arvostus näyttää valuvan houkuttelevammalle tasolle, mutta kiirettä ostojen aloittamiselle ei liene vielä ole. Isot investoinnit, maailmanmarkkinan hiipuminen ja kustannusten nousu ovat näköpiirissä parille lähivuodelle.
Kärsivällisiä sijoittajia lellitään sillä välin 6 % osinkotuotoilla. Kalliiltahan tuo ei näytä lainkaan, mutta kuten sanoit makrosta ja kustannusten noususta puskee vastatuulta lähivuosina. Kustannushaasteita on kuitenkin leivottu sisään Kajaanin ennusteisiin:
"Pidimme lähivuosien ennusteemme CMD:n jälkeen lähes ennallaan ja odotamme strategiakauden liikevaihdon kasvavan reilu 4 % vuodessa ja liikevoittomarginaalin laskevan 21-22 %:n välille. Olemme ennusteissamme hieman yhtiön tavoitteiden alapuolella. Strategiakauden kannattavuutta laskevat poikkeuksellisen isot investoinnit (USA:n tehdas, Espanjan testirata, Raskaiden Renkaiden kapasiteetin laajennus). Samaan aikaan, kun tuotantoa siirtyy erittäin tehokkaalta ja matalan kustannustason Venäjän tehtaalta USA:n uudelle tehtaalle, tulevat myös Henkilöautonrenkaatsegmentin marginaalit kokemaan laskupainetta. Tämän lisäksi yhtiö näkee raakaaineiden hinnoissa nousupainetta ensi vuonna. USA:n tehtaan käynnistyminen vuoden 2020 aikana ja sen ajaminen tehokkaalle tasolle kestää ainakin pari vuotta, minkä lisäksi Suomen tehtaan kapasiteetin kasvattaminen vaikuttaa myös negatiivisesti marginaaleihin. Olemme ottaneet nämä haasteet huomioon lähivuosien ennusteissamme, minkä lisäksi olemme myös varoivaisuuden periaatteen vuoksi ennustaneet konsernin veroasteen nousevan nykyiseltä 19 %:n tasolta 21 %:iin, kun nykyiset edulliset verosopimukset Venäjällä ovat katkolla vuoden 2019 jälkeen."
Onko kenelläkään käsitystä Usan tehtaan täydestä tuotantokapasiteetista? Nopealla etsimisellä ylen uutiset kertoo että kapasiteetti olisi alkuun noin 4miljoonaa rengasta kun suomen ja venäjän kapasiteetti olisi yhteensä 20 miljoonaa. Entä ajetaanko entisiä tehtaita täydellä kapasiteetilla markkinan vetäessä kun uusi tehdas pyörii kunnolla?
Rinkuloissahan on uhkana sijoittajan kannalta ja miksipä ei yhtiön itsensäkin kannalta, marginaalien tippuminen. Koitan vähän hahmotella liikevaihdon tasoa pitkällä aikavälillä, sanotaan nyt noin 10 vuoden päästä.
Nokian Renkailla on käynnissä uusi tehdasinvestointi Yhdysvalloissa, jonka odotetaan tuottavan miljoona rengasta vuonna 2020
Yhdysvaltojen markkinoille ja 4 miljoonaa rengasta vuonna 2022.
Tällä hetkellä yhtiö vie Yhdysvalloissa myymänsä renkaat Venäjältä.
Ollainen kysymyshän on saako Nokian renkaat myytyä ne Usassa valmistettavat renkaat ja mihin hintaan. Tuskin kannattaa liikaa sitä kapasiteettia tuijottaa, koska sitähän saa aina tarvittaessa lisää. Olennaisempaa taitaa olla miten se myynti lähtee vetämään ja millasena marginaalit säilyy. Uskoisin kuitenkin, että mitä enemmän kasvetaan, niin sen lähemmäksi myös marginaalit tulee isojen valmistajien vastaavia.
Pieni riski on myös nastarengas kieltojen leviäminen muualle. Kitkoissa Nokian renkaat ei taida olla ihan niin hyvissä asemissa kuin nastoissa, joten pidemmällä ajanjaksolla marginaalit on melko varmasti paineessa. Olennaista on siis kasvu Pohjois-Amerikassa, mutta samalla katteiden säilyttäminen hyvänä.
Mutta halpeneva öljy taitaa olla Nokian renkaille myös hyödyksi: halvemmat raaka-aineet ja renkaita kulutetaan enemmän ajelemalla enemmän turhaa ajoa
Nokian Renkaiden Premium-katteita on epäilty varmaan niin pitkään kun yhtiö on ollut itsenäisenä pörssissä, mutta ainakin viimeiset 10 vuotta kun olen sivusilmin seuraillut ja joskus omistanutkin. Tähän asti skeptikoille on lyöty kumia kurkkuun; kaippa jokaiselle alalle mahtuu se yksi Premium brändi.
Premium-status on helpompi säilyttää, jos ei kovin paljoo kasveta. Mitä enemmän painetaan renkaita markkinoille, niin sen enemmän on painetta myös marginaaleihin. Toki Nokian renkaat on vielä alkutekijöissään Pohjois-amerikassa ja katteet voivat jopa säilyä hyvinä, jos saavat asemoitua renkaansa kunnolla sielläkin. Jokatapauksessa kasvaminen luo jonkun verran painetta myös marginaaleihin.
Jenkeille ei muuten saa nastoja kaupattua. Valtaosassa maata talvi on lyhyt ja lumi tulee kertaryöppynä ja sulaa sitten nopeasti pois. Silloin porukka käyttää lumiketjuja tai jää siksi päiväksi kotiin. Loppuaika sinnitellään kesärenkailla niillä lujasti suolatuilla interstate-motareilla. Masse tietää, kun asui jenkkilässä 80-luvun lopussa:) Ja mikään siitä ei siinä maassa ole muuttunut noista ajoista.
Jenkkiä voi siis olla vähän vaikea vakuuttaa ostamaan talvirenkaat (kitkat) noin 2-3kk ajaksi.
Millaisena näette riskin Venäjä-pakotteiden ulottamisesta renkaisiin? Onko pakotteita asetettu myös ulkomaisten firmojen Venäjällä valmistamia tuotteita kohtaan?
Entä ruplan kurssi? Nythän se on pitkään ollut alamaissa, mikä tarjoaa Nokian Renkaille edullisen valmistuksen. Jos Ruplan kurssi vahvistuisi olennaisesti, Venäjän myynti ei taitaisi korvata erotusta?
Pakotteiden vaikutuksia yleensä liiotellaan. Kurssiheilahteluja ne voi toki aiheuttaa, mutta yleensä vaikutukset on olleet melko pieniä. Eihän venäjän pakotteista oo viimeaikoina paljoa edes puhuttu, joten eiköhän nekin kohta unohdeta ja vähitellen raukeaa.
Mihin Premium-katteet perustuvat? Onko Rinkuloilla jotain tuotannon, kustannusten, jakelun tms. suhteen jotain vahvoja, mielellään “pysyviä” kilpailuetuja?
Keskittyminen jälkimarkkinoihin (eikä myydä suoraan autotehtaille uusien autojen renkaiksi, joissa katteet erittäin pieniä) ja oma jakelu ja myyntipisteet (Vianor) ja sitten jonkin verran brändilisää. Lisäks tehdas venäjällä, jossa tuotantukustannukset halvempia. Hyvä kate perustuu siis pitkälti monen väliportaan puuttumisesta tehtaalta kuluttajalle.
Jos NR:ta ei osteta, niin toinen ääripää on sitten konkka. Mitä siitä jäis Masse-sedälle ym. renkaisiin rankasti uskoneille? Todennäköisesti iso kasa tuoretta Hakkapelittaa jossain varastossa Venäjän arolla. Mitäs setä sitten sillä? Myymään varaston ovelta käteisruplilla? Vaiko kuljetus Suomeen (tulli ei tietenkään puutu kun on kysymys vain omasta omaisuudesta matkalla kotiin:) ja siitä sitten pikkuhiljaa uudet pyörät alle kavereiden autoihin?? … Ei hitto, onpa tämä sijoittaminen yllättävän jännää puuhaa…