Nordhealth AS - Suomalaista SaaSia Norjasta

Avataanpas ketju vastalistatulle mielenkiintoiselle yritykselle.

Tällä viikolla Norjan Euronext growthiin listautunut Nordhealth AS [NORDH] on yrityskaupoilla ja orgaanisesti kasvanut pilvipohjaiseen terveydenhuoltoon keskittynyt, suomalaislähtöinen yritys, jonka liiketoimintana on uudistaa asiakkaiden legacy -järjestelmät omilla SaaS -pohjaisilla tuotteilla. Yhtiö tarjoaa erilaisia potilastietojärjestelmiä eläinlääkäreille sekä eri alojen terapeuteille ja sen asiakkaina yhtiön ilmoituksen mukaan on muun muassa IVC Evidensia, AniCura, Coronaria ja Fysios.

Vuoden 2020 liikevaihto oli noin 20 miljoonaa euroa ja Q1/21 lopussa jatkuva laskutus (ARR) oli noin 21.4 miljoonaa euroa. Johdon ennusteen mukaan ARR kasvaisi 23-25 miljoonaan euroon 2021 loppuun mennessä. Käsittääkseni noin 85% liikevaihdosta on jatkuva laskutteista. Pro-forma luvuilla laskettuna liikevaihto on kasvanut 15-17% vuosittain 18-20 välisellä ajanjaksolla. Bruttokate näyttäisi olevan 80% paremmalla puolella samalla periodilla.

Listautumisannista kerätyt rahat on tarkoitus käyttää kasvun vauhdittamiseen yritysostoin sekä tuotekehitykseen. Yhtiö listautui viime viikolla 320 miljoonan euron markkina-arvolla mitä voi pitää absoluuttisesti korkeahkona viime tilikaudelta johdetun 15 P/S ration turvin, mutta johdon ennusteiden (>110M ARR seuraavan 4-5v aikana) toteutuessa kohtuullisena.

Yritysesittely yhtiön sivuilta: https://nordhealth.com/assets/attachments/nordhealth-as-group-presentation.pdf

Potentiaalia yhtiössä mielestäni on, mutta maailmanvalloitus erityisesti yrityskauppapainotteisesti nostaa riskiprofiilia. Yritysten tuotteiden laadusta ei ole itsellä tietoa, mutta 119% average net retention rate toki jotain kertoo.

16 tykkäystä

Mielenkiintoinen firma ja mielenkiintoinen toimiala :+1:

Joitakin kommentteja:

  1. Liikevaihdosta noin 95% tuli pohjoismaista 2020. Tama ennen Aspit yritysostoa eli taman oston jalkeen viela enemman. Samaan aikaan yrityksen markkinaosuus Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa veterinary puolella on jo 80-95%. Tanskassa noin 30%. Markkina toki kasvaa mutta tama tarkoittaa etta vaikeaa orgaanisesti historiallista kasvuvauhtia koska yksinkertaisesti pohjoismaissa ei enaa ole samalla tavalla potentiaalisia klinikoita joita voidaan lisata asiakkaaksi. Toki korkea net retention pitaa huolen siita etta jo ilman uusia asiakkaita paastaan luultavimmin 15-20% YoY kasvuun plus siihen ehka viela 5% uusista klinikoista. Jos verrataan Carasentiin (ei toki suora kilpailija mutta healthcare SaaS), net retention suunnilleen sama mutta uusista klinikoista pitaisi Caran tapauksessa tulla 20-30% lisaa kasvua YoY.
  2. Taten, jotta paastaisiin edes lahelle historiallista orgaanista kasvua, Jenkeissa pitaisi onnistua todella hyvin. Tama on tietysti mahdollista. Ensinnakin, IDEXX osti askettain ezyVetin ja toiseksi Pathway osti Vetspiren, ja molemmat kaupat pelaa todennakoisesti pitkalla aikvalilla Nordhealthin pussiin. Miksi? IDEXX ja Pathway ovat isoja organisaatioita eika kumpikaan ostetuista firmoista saa enaa samanlaista fokusta mita sai yksityisina toimijoina. Toki resursseja voidaan saada lisaa mutta sanoisin etta byrokraattinen haitta on sita suurempi. Nama ostot parantavat Nordhealthin mahdollisuuksia. Eika muita todellisia kilpailijoita oikeasti ole.
  3. Yritysostot. Nojaako jatkossa kasvu liikaa yritysostoihin? Askettain Aspitista maksettiin 400 millia, eli noin 6x liikevaihto. Ei kuulosta halvalta hinnalta. Cara taisi jattaytya leikista 200 millin kohdalla. Mita korkeammat multippelit, sita suurempi riski etta yritysostoilla ei paasta tavoiteltuun tuottoon.

Suurimmat plussat:

  1. High net retention kuten Caralla. Kertoo siita etta toimialalla on yleisesti paljon ristiinmyynti mahdollisuuksia.
  2. Toimiala kasvaa. Vahva asema pohjoismaissa. Kilpailu rajoittunutta.
  3. Laajentuminen useammille markkinoille veterinary puolella paljon helpompaa kuin Caralle regulaatiosta johtuen.
  4. Johto vaikuttaa ymmarrykseni mukaan osaavalta. Selkea strategia jossa ostetaan legacya joka muutetaan SaaSiksi ja keskimaaraista asiakaslaskutuksta saadaan kasvatettua koska voidaan myyda lisaa moduuleja/palveluita.
10 tykkäystä