North Media A/S - Arvoa vuoden 2023 myrskyihin

North Media A/S on tanskalainen suhteellisen mielenkiintoinen arvoyhtiö. Olen seurannut yhtiöitä vuodesta 2020 ja ostin tätä nyt joulukuussa salkkuun hintaan 58,3. Enpä nyt mistään erityisestä suuresta viisaudesta tätä juuri nyt ostanut vaan aiemmin ei ollu oikein salkussa rahaa tälle kaverille. :smiley:

Pyrin tässä kertomaan nyt karkeasti, mitä yhtiö tekee ja miten yhtiön eri liiketoimintasegmentit on suoriutunut viimevuosina. Käyn sitten läpi myös koko konsernin suoriutumista viimeisiltä vuosilta ja lopuksi peilataan tätä yhtiön hintalappuun. Suosittelen lukemaan nuo vuosikertomukset ja kvartaaliraportit vuosilta 2020 ja 2021. Niissä on todella selkeästi ennusteet ja ohjeistukset, strategiset tavoitteet ja kuulumiset jokaiselle liiketoiminnalle. Tämä avauksen tarkoitus on ainoastaan tuoda yhtiö esille, ei sen koommin tarjota mitään analyysiä yhtiöstä.

Mitä yhtiö tekee?

Yhtiöllä on kaksi liiketoimintasegmenttiä; Last mile & Digital Services, josta jälkimmäinen jakautuu sitten edelleen kolmeen eri liiketoimintayksikköön.

Last Mile - Fk Distribution

Last Mile on noin 85% yhtiöstä liikevaihdolla mitattuna ja koostuu yksinomaan liiketoimintayksiköstä Fk Distribution. Tämä on siis käytännössä mainoksien ja paikallislehtien jakamista kotitalouksille ympäriämpäri Tanskaa. Lisäksi yhtiöllä on digitaalinen alusta minetilbud.dk, jossa ihmiset voivat mm. valita mitä mainoksia haluaa kotiin vastaanottaa. Last Mile myös tarjoaa pakkauspalvelua tanskalaisille asiakkaillle ja Deutche Post:lle. Tätä yhteistyötä Deutche Postin kanssa on tarkoitus laajentaa kokoajan. Yhtiö on suurin tekijä maassaan ja heidän asemansa tässä on vahvistunut merkittävästi vuodesta 2017, jolloin PostNord vetäytyi pahimpana kilpailijana pois markkinoilta.

Lukuja:

  • Paikallislehtiä jaetaan viikottain 2,3 miljoonaan kotitalouteen
  • 525,000 ihmistä käyttää NoTak+ mahdollisuutta, jolloin voi muokata, mitä mainoksia vastaanottaa
  • 1,4 miljoonaa ihmistä vastaanottaa kaikki lehdet ja mainokset

MinetilBud:

  • 1,000,000 käyttäjää
  • 500,000 aktiivista käyttäjää eli 30min kuukaudessa sivustolla
  • 104,000,000 digitaalista esitettä luettu vuonna 2021
  • Minetilbudin liikevaihto 2020 → 2021 taisi tippua 35Mdkk → 25Mdkk

Vuodesta 2017 eteenpäin on alettu painamaan rahaa, kun Postnord vetäytyi markkinoilta ja sieltä saatiin sitten asiakkaita ja hintoja nostettua.

Digital Services

Tämä toinen liiketoimintayksikkö koostuu kolmesta eri liiketoiminnasta: BoligPortal, Ofir ja Bekey. Käytännössä nämä ovat yhtiön tulevaisuus, koska tuohon mainoksien jakoon liittyy riski koko liiketoiminnan kieltämiseen johtuen siitä, että paperin printtaaminen ja sitten jakaminen käytännössä kotitalouksien roskapönttöön ei ole ESG tai kovinkaan modernia :smiley:

BoligPortal

BoligPortal on suurin liiketoiminta “Digital Services” -segmentissä ja se on Tanskan suurin vuokranvälityssivusto. Täällä vuokranantajat löytävät vuokralaisensa, verrattavissa Suomessa Oikotie.fi. BoligPortal on avattu myös Ruotsissa samalla alustalla, nimellä BostadsPortal.se. Helmikuussa 2022 BoligPortal osti yhtiön Boligmanager: Single Post for Selskabsmeddelser and Regnskaber - North Media

Yhtiö pyrkii laajentamaan tulovirtoja (Subscription based) ainakin seuraavilla tavoilla:

  • Myy dataa kysynnästä ja tarjonnasta tietyillä alueilla ja kaduilla kiinteistöyhtiöille, pankeille, sijoittajille urakoitsijoille…
  • Pienille ja keskisuurille vuokranantajille tarjotaan ratkaisuja asuntosalkun tai kiinteistöjen hallintaan ja näihin ratkaisuihin kuuluu mm. mainontaa ja markkinadatan jakamista
  • Vuokralaisille pyritään alustalla myymään kolmannen osapuolen tarjoamat sähkösopimukset, liittymät ja kotivakuutukset, jotka maksavat NM:lle komission.

Helmikuussa ostettu BoligManager on ohjelmisto, jolla vuokranantajat pystyvät hallinnoimaan kaikkea liittyen asuntojen vuokraamiseen. Täältä lisää:

BoligPortal on ollut ihan kelpo bisnes NM:lle.

Ofir

Ofir on toiseksi suurin “Digital Services” puolen liiketoiminnoista. Liiketoiminnan rahantekotuote on yhdistää työnhakijat ja työnantajat. Tämä on Tanskan toiseksi suurin työpaikkaportaali. Ofir oli ensimmäinen, joka alkoi mainostamaan työpaikkoja netissä ja sosiaalisessa mediassa (Facebook, LinkedIn & Instagram).

Lukuja:

  • 400,000 kävijää kuukaudessa
  • 32,600 työpaikkamainosta 2020
  • yhteistyö 900 yksityisen ja julkisen sektorin työpaikan kanssa vuonna 2020

Historiaa:

Bekey

Viimeisimpänä ja vähäisimpänä Bekey, pienin liikevaihdoltaan, mutta suurin liiketappioltaan :smiley:. Bekey tarjoaa digitaalisen ratkaisun ovien avaamiseen eli alustan, jossa esimerkiksi kerrostaloasukkaille jaetaan avaimet kerrostaloon tällä alustalla. Ratkaisulla siis päästään eroon fyysisistä avaimista, voidaan estää tietyn henkilön pääsy kiinteistöön vaihtamatta lukkoja ja saadaan jälki kaikesta liikkumisesta kiinteistöissä.

Vuonna 2021 114 miljoonaa (14.4 miljoonaa sanoo vuosikertomus) ovea avattiin Bekeyn ratkaisulla. Ratkaisua käyttää asukkaiden lisäksi mm. Tanskan ja Norjan kuntien kotihoidonpalvelut, (joka kolmas kunta Tanskassa käyttää tätä), ruokakauppa- ja ruokaboksitilausten jakajat, kiinteistönvälittäjät, isännöitsijät jne.

Tämä kuullostaa hyvältä ratkaisulta, mutta liiketoiminnassa on ollut haasteita ainakin kun lukuja katselee:

Vuonna 2021 tehtiin 20m dkk alaskirjaus, mikä rasitti tulosta entisestään.

Yhtiö omistaa näiden lisäksi 50% yhtiöstä nimeltä Karman Connect. Tästä voitte lukea lisää esim. Q3 raportista. Tässä lukuja Q3 raportista:

Digital Services kokonaisuudessaan:

Täältä vielä kaikki tieto napakasti yhtiöltä itseltään:

Tuossa oli nyt todella karkeasti mitä yhtiö tekee. Historiaa “Digital Services” osastolta vain vuodesta 2019, koska vasta vuonna 2020 tehtiin tämä nykyinen malli, jossa business on jaettu näihin kahteen alueeseen.

Tässä vielä kehitystä koko konsernista: Tänä vuonna siis EBIT:iä ehkä noin 200 ja kassavirtaa Q3 YTD oli noin 114.

Yhtiö on siis käytännössä vain tuo Last Mile -segmentti, joka käytännössä jakelee mainoksia ja lehtiä. Tähän liittyy riski siitä, että tulisi regulaatiota paperimainosten printtaamiseen ja siten jakamiseen, jolloin koko liiketoiminta voisi mennä lähes nollaan.
Digital Services puolella vaikuttaa olevan hyvä pöhinä ja siellä korostetaankin useaan otteeseen innovaatiota, dataa ja teknologiaa. Täytyy muistaa kuitenkin, että se vastaa tänäpäivänä vain noin reilua 15% koko yhtiön liikevaihdosta.

Yhtiö on siis kasvattanut merkittävästi tulosta viimeisinä 5 vuotena ja herääkin kysymys, miten paljon tähän jouduttiin sitomaan pääomia. Tässä kehitystä viime vuosilta: (excl. goodwill 39Mdkk) laskettu (NOPAT/IC)

Olen kerännyt joitain lukuja perustuen Q3 ja vuoden 2022 ennusteisiin. NM päivittää ennusteet, joka kvartaali, joten suht. todennäköisesti nuo 2022E on lähellä todellista arvoa:

ja sitten kysytään se kysymys, mitä me suomalaiset Kanarian lomalla: “How much?”

30.9.2022 Company North Media A/S (XCSE:NORTHM)
Mcap (mDkk) @ 56,5dkk 1.050 kr
Total Debt 115
Liquid assets (Cash & stonks) 676,5
EV 489 kr
Book Value 920,8
EV/EBIT (2022E) 2,5
EV/FCF (2022E) 3,3
P/FCF (2022E) 7,0
P/B 1,14
P/cash 1,6
Osinko/osake 5.0Dkk
Osinkotuotto 8,8%

Suhteellisen halvalta tämä vaikuttaa, ottaen huomioon, että yhtiö tekee kuitenkin erinomaista tulosta ja että Book Value on suurelta osin likvidejä varoja. Yhtiöllä on siis tapana pitää taseessaan tuollaista sijoitusportfoliota, johon sitten osa voittovaroista sijoitetaan. Tässä siitä kehitys ja suhteessa markkina-arvoon.

Hyvin tuo on siis toistaiseksi tuottanut, mutta tulevaisuudesta ei voida tietää ja se voi olla merkittävästi huonompi tuotto. Portfolion sisältö:

Eli tässä yhtiö, joka maksaa noin 56,5 rahaa ja tästä nettomääräisesti noin 30 rahaa on Cashia ja stonkseja. 26,5 rahaa maksat siis tulevaisuuden kassavirroista, joka vuonna 2022 tuottaa noin 8 rahaa vapaata kassavirtaa.

Miksi yhtiö on niin alhaisesti arvostettu?

Syitä voisi olla esimerkiksi:

  • Yleisö uskoo, että regulaatio papereiden jakamiselle tulee pian esim. ensi vuonna, jolloin arvostus nyt on täysin ok.
  • Marginaalit ovat olleet nyt paineessa, joten pelko siitä, että ei pystytä tekemään tuota 20% jatkossa.
  • Yhtiön yksi tapa allokoida pääomia sijoittamalla listattuihin yhtiöhin ei maistu tänä vuonna
  • Pääomistaja omistaa 60% yhtiöstä
  • Kurssinousu koronan jälkeen ja sitä seuraava lasku on kiihdyttänyt laskua edelleen
  • TA miehet ja naiset säikähtävät seuraaavaa kuvaa


Vuoden 2000 jälkeen tultii alas tasolle 11 ja samoin vuoden 2007 jälkeen. Tämä tapahtunee siis myös tällä kertaa :+1:

Tämä on ollut hauska löytö, kun tosiaan on poikkeuksellisen paljon tuota rahaa taseessa. Suuri vaikuttaja yhtiön arvoon on se, että kuinka monta vuotta saadaan kassavirtaa Fk Distributionin liiketoiminnasta. En osaa itse oikeastaan sanoa siihen mitään, mutta uskoisin, että kassavirtaa saadaan kauemmin, mitä osakkeeseen on hinnoiteltu
Vielä uusiksi: Suosittelen lukemaan nuo vuosikertomukset ja kvartaaliraportit vuosilta 2020 ja 2021. Niissä on todella selkeästi ennusteet ja ohjeistukset, strategiset tavoitteet ja kuulumiset jokaiselle liiketoiminnalle.

Tässä vielä analyysi äärimmäisestä tapauksesta ABG Sundal Collierilta: (löytyy NM sijoittajasivulta)

En löytänyt tästä ketjua täältä foorumilta niin tämän kautta toivottavasti voidaan viisastua yhdessä kannattaako nämä osakkeet nyt myydä vai säilyttää.

E: 2020 ja 2021 tulokset oli vähän väärin

24 tykkäystä

Hyvä kirjoitus ja kiitos, kun toit tämän tuntemattoman ilmestyksen watchlistilleni!

Tästä innostuneena tein omat laskelmat ja excelini näytti 20% tuotto-odotuksella osakkeen arvoksi 105dkk. Se ei huomioi kuitenkaan riskiä päätoiminnan lopetuksesta… Hyvä tase ja tällä hetkellä juokseva kassavirta kuitenkin vastaavat noin 60% arvosta, joten alle 63dkk tämä osuisi omaan stategiaan. Kurssikehitystä seuraamaan ja kiinni tarvittaessa :slight_smile:

1 tykkäys

Eikös tässä ole investment case se että Schibsted ostaa Tanskan classifieds -bisneksen itselleen (BoligPortal, Ofir). Schibsted laajeni jo auto- sekä general goods -vertikaaleissa Tanskaan eBay Classifieds Group -oston jälkeen, ja paketista puuttuu edelleen real estate sekä jobs. Lisäksi Tanskassa real estate -vertikaali ei ole vielä totaalisen konsolidoitunut mikä houkuttaisi Schibstediä ostamaan BoligPortalinJobs on täysin JobIndexillä eli sinällään Ofir on matalan arvon bisnes konsolidaation näkökulmasta mutta siirtynee kaupassa Schibstedille silti samaan syssyyn. Ihmeen kauan diilissä vaan kestää koska olin ajatellut että kauppa tapahtuisi jo aikaisemmin. Eli saattaa olla ettei North Median pääomistaja tahdo myydä…

EDIT. Juu ja tosiaan hyvä teksti, kiitos. Menin niin hämilleen kun näin tän nimen täälä foorumilla että en tajunnut edes kiitoksia sanoa.

EDIT2. Tosiaan jos Schibstediä yhtään enempää tutkii niin huomaa että ne printtaa samaa strategiaa joka maassa, eli on ihan varma että ne on BoligPortalista kiinnostuneita. Se miksi diiliä ei ole vielä tehty tosiaan vähän huolettaa.

2 tykkäystä

Tämä Schibsted hommeli ei ole tullut itselle mieleen eikä vastaan, kiitos kun sen toit esiin :muscle: Luultavasti kuitenkin, niin kuin sanoit, BoligPortal on heillä kiikareissa, samoin kuin sitten tuo Ofir. En tiedä, mitä siitä ajatella, koska nämä ovat iso osa tuota yhtiön tulevaisuutta. Tietysti, jos isoon rahaan ostaa ja kassavirtaa saadaan muutama vuosi Fk:lta, niin arvo purkautuisi siinä ja yhtiö katoaisi aika pian.

Päätökset tosiaan tekee meidän Richard Bunck 55% omistuksellaan ja me kannustamme vierestä :smiley:

En tiedä, miten itse näet NM tulevaisuuden? Digitaaliset palvelut ovat lupaavia, mutta aika pientä lusikkakauppaa tosiaan verrattuna Fk distributioniin.

NM on vaikeassa asemassa koska Schibsted on selkeästi kommunikoinut että haluaa laajentua Tanskassa (ja Suomessa). NM:n asema on hankala koska BoligPortal (ja Ofir) eivät ole dominoivissa markkina-asemissa mitä voisi puolustaa suhteellisen suurtakin resurssiylivoimaa vastaan. Esim. Alma Media Suomessa on saavuttanut tämän aseman autoissa, vaikka resursseja paljon vähemmän kuin Schibstedillä. Eli NM:llä on jossain vaiheessa edessä päätös onko parempi myydä vai alkaa kilpailemaan Schibstedin orgaanisesti kasvattamaan bisnestä vastaan, missä heillä ei resurssit pitkässä juoksussa riitä. Siksi itse uskon että myynti tapahtuu, jolloin myös itse poistun osakkeesta koska jäljellä jäävä bisnes ei kiinnosta.

Pääomistaja on yli 80v iässä jo eli sieläkin nämä päätökset tulossa väkisin eteen. Pahin scenaario (omalle) investment caselle olisi jos omistaja säätiöittää omistuksensa ja laittaa sääntöihin jonkin kohdan mikä käytännössä tappaa kaikki toivot classifieds-bisneksen eriyttämisestä. Sama tarinahan aikanaan käynyt Schibstedissä: ainoa syy miksi sielä pyörii News Media -segmentti enää mukana on säätiöomistaja jonka mandaatti on vaalia pohjoismaista journalismia.

EDIT. Ehkä vielä valuaatiosta se että firma treidaa EV n. DKK 1.1bn, ja tästä n. puolet on listattuja osakkeita. BoligPortal LTM revenue on n. DKK 92m, ja Schibsted voisi yksinään tästä maksaa sen EV/Sales 10x eli käytännössä lähes koko firman EV:n verran (mistä puolet liquid sijotuksia). Eli kyllä arvoa on valtava määrä jos vaan omistaja olisi kiinnostunut sitä luomaan osakkeenomistajille…

2 tykkäystä

North Media Oy julkaisi Q4 tuloksensa tuossa pari viikkoa sitten ja nyt tenttiviikon alettua kerkiää vähän pureskella ja päivitellä tätä tulosta. My two cents:

Vuosi 2022 meni aika odotetusti, mutta osakemarkkinoille ehkä pieni pettymys ainakin aluksi tuo ohjeistus.

Fk Distribution

Liikevaihto tippui koko vuonna 6% yhtiön mukaan johtuen siitä, että paperin hinta nousi lähes 100%, mikä johti siihen, että asiakkaat vähensivät mainosten jakoa. Yhtiö kertoo, että erityisesti kestokulutushyödykkeitä mainostavat firmat vähensivät mainosten jakoa ja sen sijaan ruokakaupat ylläpitivät suunnilleen samaa tasoa. Kuluttajat kuitenkin etsivät tarjouksia ostovoiman ollessa paineessa. Jotkin sesonkituotteita myyvät lopettivat mainosten jaon kokonaan.

  • Hintojen nousu vaikutti myös paikallislehtien volyymiin.
  • Tehtiin 2% hinnankorotus, mutta se ei riittänyt kumoamaan hintojen nousua
  • Liikevaihto pakkauspalveluista Deutche Postille kasvaa hitaasti
  • kuluttajat, jotka ovat rekisteröityneet NoAds-ohjelmaan pysyi vakaan 36%ssa
  • poliittisella kentällä tapahtui ja 140mDkk allokoitiin uuden media sooimuksen myötä paikallislehdille ja tämä vähentää hieman epäilyksiä siitä, että koko liiketoiminta olisi vaarassa
  • 2022 Fk distribution käynnisti dataohjatun ratkaisun, jonka perusteella mainostajat saavat tietoa, missä alueilla olisi kiinnostusta tietylle tuotteelle.

Miten inflaatio näkyykustannuksissa?

2023

Fk Distribution kertoo strategisista askelistaan, jotka siis ovat pysyneet ennallaan vaikka tuo 2023-2024 ohjeistus vedettiin alas. Fk pyrkii kehittämään digitaalista mainosalustaansa (minetillbud) ja tarjoamaan tätä uutta dataohjattua-mainonta ratkaisua mainostajille ja tällä kumoamaan krooninsesti laskevaa liikevaihto, joka johtuu siitä että fyysisiä papereita luetaan vuosi vuodelta vähemmän.

Q&A:ssa kysyttiin, miksi tulos tippuu niin “paljon” vaikka sanotte, että tarve mainoksille on suurempi kuin koskaan kuluttajien etsiessä tarjouksia.

A: 2021 liikevoitto oli ns. liian suuri eikä sellaista marginaalia sovi odottaa tulevaisuudessa. 22 ei nostettu hintoja joka johti marginaalin lasku 28%-22%. Nyt hintoja on nostettu 9.2%, mutta marginaalin lasku sinne 19% heijastelee huono näkyvyyttä ja jakeluvolyymien laskua.

BoligPortal

Koko yhtiön kruununjalokivi jatkoi vahvaa suorittamista. Koko vuoden EBIT oli 26% ja boligmanagerin kaupasta tulleista kuluista oikastuna EBIT noin 30%. Liikevaihto kasvoi 11%.

Yhtiö kehittää tätä markkinapaikkaa vuokranantajille ja vuokralaisille ja yhtiä kertoo uusien palveluiden myynti kasvoi 140% ollen nyt 9 % liikevaihdosta. Alla on kuvaa tästä liiketoiminnasta.


Fiksun olosta toimintaa ainakin näin powerpointissa.

2023

Yhtiö uskoo, että core liiketoiminta kasvaa vuonna '23 vain marginaalisesti, kun ihmiset eivät muuta, niin mielellään korkean inflaation ympäristössä. Yhtiö kuitenkin ohjeistaa yli 10% kasvua eli näiden uusien tuotteiden uskotaan tuottavan hyvää kasvua. On sijoittajan kannalta kyllä tosi positiivista, että kasvumahdollisuuksia löydetään.

Ofir

Liikevaihto kasvoi 11%
EBIT 7%

Kasvu tulee liiketoiminnasta myydä työilmoituksia. Julkisen puolen liikevaihto kasvoi myynnin lisäksi myös hinnankorotuksista, mutta yksityisen puolen liikevaihdon kerrotaan kasvaneen vain myynnin kasvusta.
Markkinan huippu viime vuonna nähtiin Q1 jälkeen ja jyrkkään laskuun lähdettiin Q3 jälkeen, jolloin volyymi laski 10.8%

2023
Tanskan keskuspankin arvioon perustuen työpaikkailmoitusten oletetaan laskevan 10-12% ensi vuonna. Ofir näkee liikevaihdon tippuvan <10% ja EBIT menee hieman pakkaselle. Data-alustaa kehitetään ja julkisen puolen työpaikkoja täytetään, kun näissä oletetaan olevan vielä kysyntää tänäkin vuonna.
Alla kuva Ofir:n 2023v tavoitteista:

Bekey

Bekey ei onnistunut siis tänäkään vuonna saamaan liiketoimintaa eteenpäi haluamalla tavalla. Liikevaihto kasvoi 4 prosenttia ja tulos oli -57% liikevaihdosta. Homecare Dk segmentti on suurin segmentti ja vastaa 83% liiikevaihdosta. Tässä segmentissä tehtiin 3 uutta sopimusta ja 12 sopimusta uusittiin. Jatkuva liikevaihto 65%.

Uusi toimitusjohtaja palkattiin marraskuussa, liekö tällä merkitystä saa nähdä!

Itse tykkään Bekey tuotteesta ja se kuullostaa siltä, että tällaista ratkaisua tarvitaankin nyky-yhteiskunnassa. Bekey:n NetKey on pilveen perustuva avainten hallinnointi ratkaisu, jossa voi sitten joko anataa oikeuden avaimeen tai poistaa tämän.

Bekeyllä on myös puhelin sovellus ja tämä yhdistetään NetKey pilvipalveluun, jossa sitten näitä ovia voidaan avata ja juuri määrätä kuka saa avaimen tai kuka ei! Tätä ratkaisua käyttää siis suurimmassa määrin hoitohenkilökunta, kun menee asiakkaidensa luokse.

Strategic Priorities

Bekeyn tilanteessa on tärkeää vain saada skaalattua ratkaisua, jotta voidaan alkaa tehdä tulosta. Toistaiseksi tämä on ollut vain kova polttamaan rahaa. Bekeyn kannalta tärkeää on voittaa kuntia heidän asiakkaiksi.

Q&A

Kysyttiin milloin tämä paska divestoidaan,

A: näemme tässä potentiaalia emmekä ole divestoimassa. Kysyttiin myös onko jokin tietty deadline, milloin täytyisi saada kannattavaksi ja sitten divestoitaisiin, mutta ei tällaista ole vaan nyt kehitetään ja käytetään rahaa, kun nähdään tässä potentiaalia.

Osinko tiputettiin 5->4dkk, miksi?

A: Halutaan pitää paljon käteistä kassassa uusia kasvumahdollisuuksia varten, sekä mahdollistaa houkuttelevan osinkotuoton pitkässä juoksussa.

Rahaahan yhtiöllä on, eikä sitä lisää varsinaisesti uusia kasvuinvestointeja varten mielestäni tarvita. Tässä taitaa olla takana se, että pääomistaja haluaa ylläpitää tuota osakeportfoliota ja kasvattaa stiä.

Kokonaiskuvaa yhtiön kehityksestä 2023E-luvuilla.

Digital Services kasvu:

Liiketoimittain:

Kannattavuuskehitys:

Tästä näkee miten kauniisti Bekey syö DS:n kannattavuutta, Ofir kannattavuus vähän poukkelehtii, mutta se ei vielä merkittävä kokonaiakuvaa katsoessa.

Fk Distribution

Kannattavuuskehitys

Multiples
Mcap (mDkk) 1.253 kr
Total Debt (Mortgage) 115,5
Liquid assets (Cash & stonks) (31.1.23) 827
EV 542 kr
Invested Capital 331,1
Book Value 1058
EV/IC 1,64
ROIC 48,6 %
2023E
EV/EBIT 3,6
EV/FCF 4,2
P/FCF 9,6
P/B (31.12.2022) 1,18
P/cash (31.12.2022) 1,5
5 tykkäystä

Niin ja edelleen suosittelen käymään lukemassa nuo vuosikertomukset. Ne on tehty sijoittajan näkökulmasta juuri niin kuin pitääkin. Todella selkeästi strategiset tavoitteet, missä ollaan onnistuttu, missä ei onnistuttu mitä odotetaan ja tehdään ensi vuonna.

Vaikka ei ikinä tätä yhtiötä omistaisi tai muuten kiinnostaisi, vuosikertomuksista saa esimerkin, miten nämä pitäisi tehdä.

1 tykkäys

Tuli tuossa TIKR:iä selailtua ja tuli vastaan tällainen yllätys:


Siellähän on meidän eQ 2. suurimpana omistajana! Hauska yllätys vain, itse en ole löytänyt NM:n sivuilta sen tarkempaa omistajarakennetta, mutta täällä näytti olevan.

2 tykkäystä

Hyvä teksti/haastis Nort median hallituksen puheenjohtajasta. Kertoo miksi North Medialla on näin järkyttävä kassa ja mikä on sijoitusfilosofia osakeportfolion hallinann takana. Lisäksi taustaa, miten yhtiö saavutti monopoliaseman vuonna 2016. Hyvä teksti kaikkinensa tästä yhtiöstä :+1:

Q2 juttuja twitterissä!

2 tykkäystä

North Media julkaisi perjantaina tehneensä yrityskaupan :open_mouth: Nopea pureutuminen tähän ja vähän yhtiön tilannekatsausta myös Twitterissä !

1 tykkäys