Kiitos mielenkiintoisesta avauksesta! Novo Nordisk on itseänikin viime aikoina kiinnostanut ja olen siihen yrittänyt perehtyä, mutta toistaiseksi en ole saanut itseäni vakuutettua yhtiötä omistamaan. Perimmäinen syy liittyy nimenomaan tähän lainaukseen:
Novo Nordiskin arvostus on tällä hetkellä täysin yhden kortin, eli Ozempic/Wegovyn, varassa. Ymmärrän toki että yhtiöllä on muutakin hyvin kannattavaa liiketoimintaa, mutta tämän hetken osakkeen arvostus tuntuu rakentuvan lihavuuslääkkeiden kasvun varaan. Tämä on sinänsä ihan ok, jos tämä yksi tuote on pitkällä tähtäimellä vakaalla pohjalla. Itse sijoituspäätöstä tehdessä haluaisin olla tästä asiasta hyvinkin varma, mutta en ole vielä aivan vakuuttunut.
Ensimmäistä syytä epävarmuudelleni sivuttiinkin jo alkuperäisessä viestissä.
Pipelinessa ei valitettavasti ole näköpiirissä merkittävää parannusta tähän (kts. kuva yllä). Mutta jos katsotaan tärkeimmän kilpailijan eli Eli Lillyn pipelineen, se näyttää ihan eriltä. Siellä on juuri markkinoille tulossa tuoreena tirtsepatidi, joka on kaksoisagonisti ja ihan hyvään näyttöön pohjautuen TEHOKKAAMPI laihdutuslääke kuin pelkkä semaglutidi (ainakin diabetesta sairastavien keskuudessa). Lisäksi Lillyllä on kehitysputkessa mm. retatrutidi, joka on taas jo kolmoisagonisti ja senkin alustava näyttö on paljon parempi, jopa lähellä lihavuuskirurgian tehoa. Toki tämän pääsyssä markkinointivaiheeseen menee ainakin vuosia, mutta Eli Lilly on kyllä paljon paremmin asemoitunut nimenomaan lihavuuden lääkehoidossa.
Eli Lillyllä on siis selvästi lupaavampi putki tuleville uusille lihavuuslääkkeille, tämä jo ansiokkaasti käsiteltiin. Tämä on jo sinällään huolestuttavaa, mutta se ei taida edes tällä hetkellä riittää. Juuri nyt melkein jokainen lääkeyhtiö on työntämässä itseään samoille markkinoille. Entä jos se seuraavan sukupolven hittilääke onkin Altimmunen pemvidutide?
Tai Innovent Biologicsin mazdutide?
Tai Boehringer Ingelheimin survodutide?
Tai Pfizerin danuglipron?
Tai vaikka Shionogin MGAT2-inhibiittori S-309309? Kandidaatteja on tällä hetkellä eri yhtiöiden putkissa aivan mieletön määrä.
En itse pysty näkemään, kuka tässä taistossa pitkällä tähtäimellä on lopulta vahvoilla. Novo Nordiskilla ja Eli Lillyllä on se etu, että he ovat ensimmäisinä markkinoilla, ja todennäköisesti sitä nyt alkuun dominoivat. Mutta kuinka pitkään se etu kestää? Tämä on tietysti koko alan luonne, mutta juuri sen takia itse suosin ennemmin lääkeyhtiöitä joiden arvostus perustuu hieman laajempaan valikoimaan lääkkeitä.
Toinen syy liittyy Wegovyn IP:n suojaukseen. Ymmärrettävästi Novo Nordiskin patentteja haastetaan tällä hetkellä monessa maanosassa ja monelta eri suunnalta. Esimerkkinä vaikkapa tämä viimeisin haaste.
Onko patenttisuoja tarpeeksi vahva, jotta se kestää kaikki hyökkäykset? Itse en osaa tätä tarpeeksi hyvin hahmottaa. Riski tässä on se, että jos suoja kaatuu, se avaa biosimilaarien valmistajille mahdollisuuden tuoda omat tuotteensa markkinoille. Jos näin käy, osakkeen arvostus tippuu erittäin nopeasti.
Olisi mukava kuulla @JNivala ajatuksia näihin haastoihin liittyen. Itse en ole lääkäri, joten voi hyvin olla että olen jättänyt joitakin asioita huomiotta.