Nurminen Logistics - Kiinaan limppua ja kinkkua

Ne ei tuo suomeen lannoitetta vaan kuljettaa kotkan satamaan josta jatkaa maailmalle

Ja tuote on urea.

1 tykkäys

Niin käsittääkseni se kuparisakka menisi laivalla Venäjälle. Yaran ammoniakeista ei yhtään sanaa. Ja tuleehan Suomeenkin lannoitteita, mutta Niiralaan ja siinä ei North Rail tai Nurminen kaiketi mukana.

Kyllähän juttu herättää suuria kysymysmerkkejä yhtiön johdon moraalista ja “isänmaallisesta työstä” josta puhuvat. Myös tuo Trans-kaspian reitti nostattaa itsessäni entistä enemmän punaisia lippuja. Mahtaako yhtiön johto välittää pätkääkään kuinka suuri osa yhtiön kuskaamasta tavarasta päätyy lopulta esim. Kazahstanin kautta Venäjälle? Toimitusjohtaja Pohjanvirtakin sattuu olemaan Venäjän kaupan asiantuntija.

5 tykkäystä

Toisaalta olisiko VR:ää voitu taivuttaa hoitamaan nuo idän liikenteet, jos North Rail ei olisi tullut, kun liikenne olisi ollut hetken aikaa poikki.

Nyt on muuten peruttu junat Uuteenkaupunkiin(Hangonsaareen) toukokuun puoliväliin asti. Sinnehän saa myös laivalla ammoniakkia jos logistiikka saadaan toimimaan. Että jääkö se nyt vallan pois… Siilinjärvelle kuitenkin pitää kuljettaa ammoniakki junalla, mutta tuleeko tulevaisuudessa edelleen Venäjältä vai laivasta puraten Uudestakaupungista…

Jotain selittelyä Talouselämässä, mutta maksumuurin takana.

5 tykkäystä

En tiedä tarpeeksi, jotta osaisin ottaa vahvasti kantaa ylen ja talouselämän juttujen sisältöön, mutta Nurmisen viestintää on pakko kommentoida.

Ylen jutussa viestintä on erityisesti toimarin, mutta myös muiden haastateltujen sidosryhmäläisten osalta surkeaa. Mikä totuus onkaan, ei Nurminen sitä osannut kommunikoida ja jatkokysymyksiin ei haluttu vastata. Täysin ala-arvoista, koka Nurmiselle ei voi olla mikään yllätys että tällainen uutinen tehdään jossain vaiheessa. Totta kai toimittajat jossain kohtaa huomaavat, että tavaraa tuodaan Venäjältä, ei se ole mikään salaisuus. Tässä oli kaksi vuotta aikaa kehittää viestintästrategiaa ja pohtia miten kommunikoida asia, mutta näköjään asiaa ei ole edes mietitty. Tai sitten on onnistuttu palkkaaman Suomen huonoin viestintäkonsultti.

Talouselämän jutussa toimari onnistuu viestinnässä selvästi paremmin, vaikka ei nyt kiitettävää arvosanaa siitäkään voi antaa. Selvästi mietitty viestintää Ylen artikkelin jälkeen.

12 tykkäystä

Juuri näin. Hieman vastaanpakoilua tuntui olevan. Kun taas, jos mietin toisenlaista esimerkkiä niin Yarahan pisti omille sivuilleen tiedotteen vähän ennen kuin noi North Railin kuljetukset alkoivat Siilinjärvelle. Että miksi noita kuljetuksia tarvitaan Venäjältä.

8 tykkäystä

Tämäkin aika mielenkiintoinen kommentti:

”> Nurminen Logisticsin toimitusjohtaja kohutuista Venäjä-kuljetuksista: ”Kansallisesti tuotiin ilmi, että ne pitää saada jatkumaan”

Nurminen Logistics on ollut myrskyn keskellä liittyen nikkeli- ja lannoitekuljetuksiin Venäjältä. Toimitusjohtaja Olli Pohjanvirta kertoo Talouselämälle, että sodan alettua tuotiin kansallisella tasolla ilmi, että kuljetukset pitää saada jatkumaan.”

Silloin kun Venäjä hyökkäsi Ukrainaan näitä kuljetuksia hoiti valtion 100% omistama VR yhtiö joka ei olisi voinut lopettaa kansallisesti merkittäviä kuljetuksia.

Kuljetukset otti hoitaakseen Viron valtion omistama Operail joka sitten jonkun ajan päästä myi tämän firman Nurmiselle

Eli sodan alettua Nurmisella ei ollut mitään tekemistä näiden kuljetusten kanssa, jotka olivat VRllä, ja ostivat liiketoiminnan vasta tammikuussa 2023 kun se oli Operailille siirtynyt

3 tykkäystä

Niin se oli suomen hallituksen linja ja nyt tuo Nurmisen toimitusjohtaja puhuu jotain ihan muuta.

Nurminen palaa osingonmaksajaksi toukokuussa:

Nurminen maksaa toukokuussa 0,03€ osakekohtaista osinkoa. Tämän lisäksi valtuutuksen perusteella hallitus tulee arvioimaan kuluvan vuoden aikana edellytyksiä mahdollisen toisen erän (0,03€) maksamisesta vuoden 2024 viimeisen vuosineljänneksen aikana.

4 tykkäystä

Mietin nyt vain, että Operailhan oli myymässä Suomen toimintojaan. Metanoliliikennehän Kotkaan oli jo ennestään Operaililla(mikä nyt tainnut loppua) jo ennen sotaa, Kotkaan menevät lannoitteet tuli lokakuussa 22, Harjavallan liikenne joulukuussa 22 (Harjavallan ammoniakkiliikenne siirtyi sitä hetken aikaa hoitaneelta Fenniaraililta, muuthan oli VR:ää) ja Yara viime vuonna.

Voisin kuvitella, että Nurmisen kanssa oli kaupat hyvässä vaiheessa joulukuussa, että voitiin aloittaa Harjavallan liikenne ja Yaran liikenne aloitettiin tuon yrityskaupan jälkeen ja Operaililta tuli vielä kaksi veturia lisää, käsittääkseni ne on leasingilla…

3 tykkäystä

OP:n analyytikot ovat laatineet raportin, jossa spekuloidaan potentiaalisilla tulosvaroittajilla. Nämä yhtiöt on jaettu kolmeen ryhmään: edellytyksiä positiiviseen tulosvaroitukseen, merkittävä riski negatiiviselle tulosvaroitukselle ja kohtalainen riski negatiiviselle tulosvaroitukselle. Nurminen on laitettu viimeksi mainittuun joukkoon näin perustellen:

Käsityksemme mukaan tähänastiset poliittiset lakot eivät aiheuta muutoksia ohjeistuksessa, mutta
poliittisiin lakkoihin liittyvä epävarmuus sekä niistä aiheutuvat vähintäänkin osittaiset liikevaihdon
menetykset kasvattavat tulosvaroituksen riskiä erityisesti, jos lakot jatkuvat vielä kolmannen viikon
jälkeen.

4 tykkäystä

Iltalehtikin vähän kaivellut tätä North Railin ”isänmaallista projektia” ja ihmettelee omistuskuvioita

9 tykkäystä

Suezin tilanne alkaa näkyä numeroissa. Trans-Kaspian volyymit kasvaneet tammikuun aikana 147%.

Tässä kannattaa kuitenkin muistaa, että Nurmisen liikevaihto tältä reitiltä oli vuonna 2023 vielä hyvin pientä (yksinumeroisia miljoonia).

10 tykkäystä

Aki Pyysing kirjoittaa kolumnissaan Nurmisesta. Ei mitään syväanalyysia, vaan kommentoi omaan tyyliinsä julkisuuteen tuotua toimitusjohtajan North Railin vähemmistöomistusta. Lopussa joitain ajatuksia Nurmisesta sijoituskohteena ja paljastaa myös avanneensa seurantaposition yhtiöön.

7 tykkäystä

Tuskin Akilla olisi näin paljon ymmärrystä jos kiinteistofirmat ostelisi kiinteistöjä samalla tavalla että toimitusjohtaja tekee kaupasta pikavoiton kaverinsa kanssa siinä vaiheessa kun kauppa kirjataan taseeseen.

Päättelen tämän suhtautumisista suunnattuihin anteihin.

4 tykkäystä

Uutisvirta ei saanut aikaan vähennyksiä isoimmilta omistajilta. Anmiil Oy suurin vähentäjä jo toista kuukautta putkeen.

70 suurinta yhteensä; -342 511, muut kuin Anmiil -95 904

North Railin toinen vähemmistöomistaja Matti Eestilä (Fagernäs Invest Oy) kääntynyt vähennä-puolelle:

pvm osakkeita muutos
31.01.2024 220 000 0
29.02.2024 350 000 130 000
31.03.2024 288 750 -61 250
2 tykkäystä

Tässä North Railin maaliskuun kuljetukset:

Harjavaltaan kulkevat kuljetukset ovat näitä viimeaikaisissa uutisissa kohuttuja nikkelikuljetuksia. Eniten junia kulkee Kotkan Mussalon satamaan, joissa on kyydissä lannoitteita.

North Rail ei ole ainakaan kuljetusmääristä päätellen joutunut kärsimään nykyisistä lakoista, jotka kyllä osuvat muuten Nurmisen Suomen Terminaali/huolintaliiketoimintaan. Kannattaa kuitenkin huomioida, että vain 20% Nurmisen liikevaihdosta tulee terminaali/huolintaliiketoiminnasta, joita lakot suoraan haittaavat.

8 tykkäystä

Riikan sataman liikennetilastoista poiminta tämän vuoden tammi-helmikuun luvuista: Scrap, Metals, Ferroalloys voluumit ovat kasvaneet 2,5x.

Tässä vuoden vanha juttu, jossa haastatellaan Nurmisen Baltian partneria, jonka olen linkannut tänne jo aiemmin. Nurmisen kaksi isointa asiakasta ovat Baltian asiakkaita ja ne liittyvät näihin Kazakhstanin rautatiekuljetuksiin. Baltian liiketoiminnalla on keskeistä liiketoimintaa juuri Riikan satamassa ja nämä Kazakhstanin metallituotteet ovat käsitykseni mukaan vuoden 2023 “jytkyn” takana. Tässäkin jutussa kerrotaan, että Kazakhstanin metallit kulkivat aikaisemmin Venäjän satamien kautta maailmalle, mutta tällä hetkellä ne lähtevät maailmalle Latviasta. Mikäli edellä olevat satamatilastot liittyvät Nurmiseen voisi Baltian tuloskunto olla kestävällä tasolla ja jopa parantua nykytasoilta.

14 tykkäystä