Nurminen Logistics - Kiinaan limppua ja kinkkua

Juuri näin. Hieman vastaanpakoilua tuntui olevan. Kun taas, jos mietin toisenlaista esimerkkiä niin Yarahan pisti omille sivuilleen tiedotteen vähän ennen kuin noi North Railin kuljetukset alkoivat Siilinjärvelle. Että miksi noita kuljetuksia tarvitaan Venäjältä.

8 tykkäystä

Tämäkin aika mielenkiintoinen kommentti:

”> Nurminen Logisticsin toimitusjohtaja kohutuista Venäjä-kuljetuksista: ”Kansallisesti tuotiin ilmi, että ne pitää saada jatkumaan”

Nurminen Logistics on ollut myrskyn keskellä liittyen nikkeli- ja lannoitekuljetuksiin Venäjältä. Toimitusjohtaja Olli Pohjanvirta kertoo Talouselämälle, että sodan alettua tuotiin kansallisella tasolla ilmi, että kuljetukset pitää saada jatkumaan.”

Silloin kun Venäjä hyökkäsi Ukrainaan näitä kuljetuksia hoiti valtion 100% omistama VR yhtiö joka ei olisi voinut lopettaa kansallisesti merkittäviä kuljetuksia.

Kuljetukset otti hoitaakseen Viron valtion omistama Operail joka sitten jonkun ajan päästä myi tämän firman Nurmiselle

Eli sodan alettua Nurmisella ei ollut mitään tekemistä näiden kuljetusten kanssa, jotka olivat VRllä, ja ostivat liiketoiminnan vasta tammikuussa 2023 kun se oli Operailille siirtynyt

3 tykkäystä

Niin se oli suomen hallituksen linja ja nyt tuo Nurmisen toimitusjohtaja puhuu jotain ihan muuta.

Nurminen palaa osingonmaksajaksi toukokuussa:

Nurminen maksaa toukokuussa 0,03€ osakekohtaista osinkoa. Tämän lisäksi valtuutuksen perusteella hallitus tulee arvioimaan kuluvan vuoden aikana edellytyksiä mahdollisen toisen erän (0,03€) maksamisesta vuoden 2024 viimeisen vuosineljänneksen aikana.

4 tykkäystä

Mietin nyt vain, että Operailhan oli myymässä Suomen toimintojaan. Metanoliliikennehän Kotkaan oli jo ennestään Operaililla(mikä nyt tainnut loppua) jo ennen sotaa, Kotkaan menevät lannoitteet tuli lokakuussa 22, Harjavallan liikenne joulukuussa 22 (Harjavallan ammoniakkiliikenne siirtyi sitä hetken aikaa hoitaneelta Fenniaraililta, muuthan oli VR:ää) ja Yara viime vuonna.

Voisin kuvitella, että Nurmisen kanssa oli kaupat hyvässä vaiheessa joulukuussa, että voitiin aloittaa Harjavallan liikenne ja Yaran liikenne aloitettiin tuon yrityskaupan jälkeen ja Operaililta tuli vielä kaksi veturia lisää, käsittääkseni ne on leasingilla…

3 tykkäystä

OP:n analyytikot ovat laatineet raportin, jossa spekuloidaan potentiaalisilla tulosvaroittajilla. Nämä yhtiöt on jaettu kolmeen ryhmään: edellytyksiä positiiviseen tulosvaroitukseen, merkittävä riski negatiiviselle tulosvaroitukselle ja kohtalainen riski negatiiviselle tulosvaroitukselle. Nurminen on laitettu viimeksi mainittuun joukkoon näin perustellen:

Käsityksemme mukaan tähänastiset poliittiset lakot eivät aiheuta muutoksia ohjeistuksessa, mutta
poliittisiin lakkoihin liittyvä epävarmuus sekä niistä aiheutuvat vähintäänkin osittaiset liikevaihdon
menetykset kasvattavat tulosvaroituksen riskiä erityisesti, jos lakot jatkuvat vielä kolmannen viikon
jälkeen.

4 tykkäystä

Iltalehtikin vähän kaivellut tätä North Railin ”isänmaallista projektia” ja ihmettelee omistuskuvioita

9 tykkäystä

Suezin tilanne alkaa näkyä numeroissa. Trans-Kaspian volyymit kasvaneet tammikuun aikana 147%.

Tässä kannattaa kuitenkin muistaa, että Nurmisen liikevaihto tältä reitiltä oli vuonna 2023 vielä hyvin pientä (yksinumeroisia miljoonia).

10 tykkäystä

Aki Pyysing kirjoittaa kolumnissaan Nurmisesta. Ei mitään syväanalyysia, vaan kommentoi omaan tyyliinsä julkisuuteen tuotua toimitusjohtajan North Railin vähemmistöomistusta. Lopussa joitain ajatuksia Nurmisesta sijoituskohteena ja paljastaa myös avanneensa seurantaposition yhtiöön.

7 tykkäystä

Tuskin Akilla olisi näin paljon ymmärrystä jos kiinteistofirmat ostelisi kiinteistöjä samalla tavalla että toimitusjohtaja tekee kaupasta pikavoiton kaverinsa kanssa siinä vaiheessa kun kauppa kirjataan taseeseen.

Päättelen tämän suhtautumisista suunnattuihin anteihin.

4 tykkäystä

Uutisvirta ei saanut aikaan vähennyksiä isoimmilta omistajilta. Anmiil Oy suurin vähentäjä jo toista kuukautta putkeen.

70 suurinta yhteensä; -342 511, muut kuin Anmiil -95 904

North Railin toinen vähemmistöomistaja Matti Eestilä (Fagernäs Invest Oy) kääntynyt vähennä-puolelle:

pvm osakkeita muutos
31.01.2024 220 000 0
29.02.2024 350 000 130 000
31.03.2024 288 750 -61 250
2 tykkäystä

Tässä North Railin maaliskuun kuljetukset:

Harjavaltaan kulkevat kuljetukset ovat näitä viimeaikaisissa uutisissa kohuttuja nikkelikuljetuksia. Eniten junia kulkee Kotkan Mussalon satamaan, joissa on kyydissä lannoitteita.

North Rail ei ole ainakaan kuljetusmääristä päätellen joutunut kärsimään nykyisistä lakoista, jotka kyllä osuvat muuten Nurmisen Suomen Terminaali/huolintaliiketoimintaan. Kannattaa kuitenkin huomioida, että vain 20% Nurmisen liikevaihdosta tulee terminaali/huolintaliiketoiminnasta, joita lakot suoraan haittaavat.

8 tykkäystä

Riikan sataman liikennetilastoista poiminta tämän vuoden tammi-helmikuun luvuista: Scrap, Metals, Ferroalloys voluumit ovat kasvaneet 2,5x.

Tässä vuoden vanha juttu, jossa haastatellaan Nurmisen Baltian partneria, jonka olen linkannut tänne jo aiemmin. Nurmisen kaksi isointa asiakasta ovat Baltian asiakkaita ja ne liittyvät näihin Kazakhstanin rautatiekuljetuksiin. Baltian liiketoiminnalla on keskeistä liiketoimintaa juuri Riikan satamassa ja nämä Kazakhstanin metallituotteet ovat käsitykseni mukaan vuoden 2023 “jytkyn” takana. Tässäkin jutussa kerrotaan, että Kazakhstanin metallit kulkivat aikaisemmin Venäjän satamien kautta maailmalle, mutta tällä hetkellä ne lähtevät maailmalle Latviasta. Mikäli edellä olevat satamatilastot liittyvät Nurmiseen voisi Baltian tuloskunto olla kestävällä tasolla ja jopa parantua nykytasoilta.

14 tykkäystä

Nurminen Logistics Oyj oikaisee mediassa levinneitä virheellisiä ja harhaanjohtavia tietoja | Kauppalehti

Lainauksia tiedotteesta:

Nurminen Logisticsin tytäryhtiö North Rail Oy ei kuljeta kuparikiveä Suomessa eikä Suomesta Venäjälle

Mikään rautatieyhtiö ei kuljeta kuparikiveä rautateitse Suomesta Venäjälle.

Nurminen Logistics tai North Rail Oy eivät tee valtavaa bisnestä venäläisten kanssa

Mediassa on liikkunut harhaanjohtavia arvioita North Rail Oy:n kauppahinnasta. North Rail Oy:n (ent. Operail Finland Oy) oikea kauppahinta on 13.1.2023 julkaistun pörssitiedotteen mukaisesti 27,7 milj. euroa. Ostettu yhtiö on tehnyt tappiota vuosina 2021 ja 2022 yhteensä 14,7 milj. euroa. North Rail Oy:n osakkeet omistaa North Rail Holding Oy, jonka omistavat Nurminen Logistics Oyj 79,8 %, Fagernäs Invest Oy 10,1 % ja RailCap Oy 10,1 %.

Suojelutyö on lakon ulkopuolelle rajattua välttämätöntä työtä. Mediassa on johdateltu ja luotu harhaanjohtavaa mielikuvaa siitä, etteivät North Railin lakon aikaiset kuljetukset olisi suojelutyön piirissä. Haluamme tarkentaa tätä kertomalla, että suojelutyön velvoite on annettu ELY-keskuksen toimesta osalle asiakkaistamme ja siten niihin liittyvät kuljetukset ovat myös suojelutyön alaisia.

13 tykkäystä

Hyvä, että saivat tiedotteen ulos, jossa oikaisivat mediassa ja keskusteluissa tapahtunutta vääristelyä. Harmiksi vain mainehaittaa on jo tullut ja saapa nähdä lähteekö media korjaamaan noita kirjoituksiaan.

9 tykkäystä

North Rail Oy:n kaikki asiakkaat ovat suomalaisia ja kaikki rahaliikenne asiakkaiden kanssa on Suomen sisäistä maksuliikennettä. Asiakkaat ovat Suomessa toimivia merkittäviä osakeyhtiöitä, jotka tuovat tarvitsemiaan, Suomelle ja EU:lle kriittisiä raaka-aineita Suomeen. Kuljetettavat raaka-aineet eivät ole pakotteiden alaisia.

Vähän pitää tätä tiedotetta ihmetellä.

Nämä sen asiakkaat ovat Yaraa lukuunottamatta kaikki venäläisten omistamia yrityksiä vaikka ovat suomeen rekisteröity.

Yaran kemiallisiin prosesseihin todennäköisesti liittyy jotain suojelutyötä

Se harjavallan nikkelitehdas on venäläisen oliargin ja kotkassa oleva transitokuljettaja Fertilog jonka koko johto on Venäläinen. Osalla konsernin yhtiöstä näyttää olevan Gmail osoite…

Merkittävyys tietenkin on suhteellista kuten suomalaisuuskin.

10 tykkäystä

Kiva että julkaisivat oikaisun, mutta tämä ei kuitenkaan muuta johdon/omistajien aikaisempia ihme möläytyksiä. Uskoisin, että kaikki kuitenkin ymmärtävät, että Nurminen ei riko mitään lakeja/sanktioita vaan tekee hyvää liiketoimea. Missään uutisessahan ei sanottukaan, että Nurminen tekee jotain laitonta tms. Viestintähän tässä oli heikkoa.

Tätä yhtä kommenttia en tosin ymmärrä:

Kaikki North Railin kuljetukset tapahtuvat Suomen sisällä, mitään ei kuljeteta Venäjälle.

Mitä tarkoittaa “Kaikki North Railin kuljetukset tapahtuvat Suomen sisällä…” Tulkitsen tämän niin että mitään ei viedä/tuoda minkään rajan yli, mutta eikö Nurminen kuitenkin tuo Venäjältä tavaraa Suomeen? Osaako joku sanoa miksi tämä on ilmaistu näin?

2 tykkäystä

Venäläiset työntävät rahdin Suomen puolelle, josta North Rail sitten kuljettaa tavarat asiakkaillensa eli North Railin henkilökunta ja kalusto eivät käy Venäjän puolella.

Käsitykseni mukaan myös niissä Nurmisen Kiinan menevissä junissa, joita VR operoi oli samanlainen käytöntö, jossa VR oli mukana Suomen sisäisessä liikenteessä. Tulevaisuudessahan mikäli junayhteys jälleen aukeaisi olisi North Raililla mahdollisuus olla mukana tässä transitioliikenteessä.

3 tykkäystä

Tämä mukaan ajaisi venäjälle