OP on ottanut Nurmisen myös sijoitusideoihinsa:
Lähde: OP:n osake- ja ETF-ideat 15.4.2024 (kaikille avoin, ilmainen ja julkinen)
OP on ottanut Nurmisen myös sijoitusideoihinsa:
Lähde: OP:n osake- ja ETF-ideat 15.4.2024 (kaikille avoin, ilmainen ja julkinen)
Tiedotetta Kazakstanista: Nurminen on tehnyt diilin Kazakstanin rautateiden kanssa lisätäkseen kuljetuksia Kiinasta Trans-Kaspian kautta.
Yhtiökokouksessa oli oikein mukava tunnelma ja paikalla oli keskeisiä omistajia. Tässä muutamia pointteja kokouksesta:
Hieman jännittää ensi viikon tulosjulkistus, koska Nurminen on ollut maltillinen ohjeistaja ja tällä hetkellä ohjeistus on kasvava liikevaihto ja liiketulos. Nuo Riikan sataman kasvaneet metallivolyymit saavat omat sukkani pyörimään jaloissa. Pidän mahdollisena, että yhtiö tarkentaa ohjeistusta liiketuloksen osalta tiettyyn haarukkaan esim. (22M€ - 26M€.)
Somessa näyttää olevan, että eilen olisi lähtenyt ensimmäinen Uumaja-Göteborg juna.
Tuleeko nyt vain tästä kuusta heikoin liikennekuukausi North Raililla verrattuna aiempiin. Nuo Kotkan lannoitejunat jäi 16:een kahdelta ekalta viikolta (jossain 50 junan paikkeilla kun ollut suurinpiirtein per kuukausi tuolla reitillä) ja Uuteenkaupunkiin ei mennyt niitä junia nyt.
Toisaalta nyt Venäjän nikkelillä, alumiinilla ja kuparilla ei pitäisi käydä kauppaa USA:n ja Brittien raaka-ainepörsseissä. Ei pitäisi vaikuttaa kuulemma Harjavallan nikkelintuotantoon, mutta voiko päätöksellä olla silti jotain vaikutusta tulevaisuuden suhteen.
Salkunrakentaja on tehnyt jutun Nurmisesta. Jutussa on lainattu OP:n ajatuksia.
Lähivuosina yhtiölle yksi suuri mahdollisuus on suora junayhteys Kiinan ja Suomen välillä. Nurminen Logistics kertoi tilinpäätöksessään olevansa valmis aloittamaan nopeasti suorat Kiinan ja Suomen väliset rautatiekuljetukset palvelemaan Pohjoismaista markkinaa. Markkinalla on selkeitä merkkejä palvelun kasvavalle tarpeelle, johtuen sen tarjoamasta merkittävästä kilpailuedusta.
”Pidemmällä aikavälillä yritysjärjestelyt sekä Kiinan suoran konttijunayhteyden palautuminen geopoliittisen tilanteen niin salliessa tarjoavat Nurmiseen sijoittavalle merkittävää optioarvoa”, OP toteaa.
Alaotsikot:
Nämä jäteroskien kuljettamiset Suomeen ovat niitä Nurmisen uusia liiketoimintoja. Vuonna 2023 italialaisjätettä tuli Vantaalle runsaat satatuhatta tonnia, mikä on noin kuudesosa jätevoimalan polttoaineentarpeesta.
Erikoiseen tilanteeseen on jouduttu, koska Venäjän hyökkäyssodan vuoksi länsi on pitkälti sulkenut sen kauppavaihdon ulkopuolelle. Suuri osa Suomessa poltetusta puusta on ollut lähtöisin Venäjältä, mutta tuonti on nyt poikki.
Poltettavaksi kelpaavasta sekajätteestä kilpailee aiempaa useampi voimala niin, että sitä on alettu on rahdata Suomeen Euroopan toiselta laidalta.
Tästä myös toimitusjohtaja kertoi yhtiökokouksessa, että useampi toimija kilpailee jäteroskasta. Nurminen kuljettaa jäteroskaa Italiasta ja Iso-Britanniasta ja mikäli en aivan täysin väärin muista niin näitä kuljetuksia menee myös Ruotsiin. Luvitus oli kuulemma hyvin byrokraattista.
Vaikka jätteen rahtaaminen Italiasta saakka Suomeen tuntuu kummalliselta, on se Patomeren mukaan Vantaan Energialle taloudellisesti kannattavaa. Vantaalle italialaisten jätteet tulevat paaleina, joissa ei enää ole mukana kierrätyskelpoisia materiaaleja.
Näissä jätekuljetuksissa olisi mahdollista saada ihan hyviä volyymeja. Vantaan jätevoimalan “jätetarve” on reippaat 600 tonnia vuodessa Talouselämän mukaan. Alapuolella olevan taulukon mukaan jätekapasiteetti olisi n. 560 tuhatta tonnia. Vertailun vuoksi North Rail kuljettaa n. 2,5 miljoonaa tonnia lannoitteita vuodessa. Jätekuljetusten TAM vaikuttaa hyvältä, kun venäläistä raakapuuta ei enää tuoda rajan takaa, jota näissä voimaloissa poltettiin. Pitää perehtyä tähän asiaan tarkemmin, mutta tässä kuitenkin ensipuraisu .
Italiasta tuodaan nyt roskia Suomeen poltettavaksi - Taloussanomat - Ilta-Sanomat (is.fi)
Vantaan Energia turvaa lämmön toimitusvarmuutta tuontijätteellä | Vantaan Energia
Verrataan vielä omenaa päärynöihin. Tässä halusin korostaa Nurmisen kassavirtaprofiilia, joka on suorastaan erinomainen. Tässä kuvassa on summattu liiketoiminnnan rahavirrat kolmelta vuodelta yhteen ja jaettu saman ajan capexilla (investoinnit aineellisiin ja aineettomiin hyödykkeisiin). Mukana tarkastelussa ovat myös suurin osa OMXH25-yhtiöistä.
Iikan kiinnostava tviittiketju yhtiökokouksesta, kannattaa lukea Äxässä ja kannattaa laittaa kaveri seurantaan.
https://twitter.com/IikkaNumminen/status/1781997048692195819
Sulla on varmaan tuosta laskuharjoitus jossa ei ole North Rail mukana?
Tuossa laskuharjoituksessa ei ole yhdenkän yhtiön yrityskauppoja mukana. Sinällään tuo OCF/CAPEX-tunnusluku on aika yksisilmäinen, koska se huomioi vain orgaaniset investoinnit (ei yrityskauppoja), mutta on kuitenkin mielestäni varsin silmiä avaava .
Kuten @KooAP kertoi niin noita Yaran Uudenkaupungin kuljetuksia ei ole näkynyt enää kuukauteen…
Vaasa-Uumaja-Göteborg reitistä:
Miten reitti toimii käytännössä?
Huhtikuun puolivälissä päätin matkustaa Vaasasta Uumajaan nähdäkseni matkan käytännössä. Uumaja-Göteborg on multimodaalinen yhteys, jossa yhdistyy useita liikennemuotoja.
Matka alkoi Vaasan satamasta, jossa Nurminen Logisticsin kontit siirrettiin Wasalinen modernille Ropax-lautalle, Aurora Botnialle, joka on maailman ympäristöystävällisin laiva. Alus toimii kaksoispolttoaine- ja akkuratkaisulla. Alus on suunniteltu erityisesti Merenkurkun alueen rahtiliikenteeseen ja sen kaksi lastikantta pystyvät kuljettamaan raskaimmatkin kuormat. Alus liikennöi päivittäin Vaasan ja Uumajan välillä, ja mahdollisuuden yrityksille tehokkaan rahdin kujetuksen.
Merimatka kesti kokonaisuudessaan vain kolme tuntia ja Uumajan satamaan saapumisen jälkeen kontit saatiin siirrettyä ripeästi junavaunuihin, sillä Kvarken Portsin rautatieterminaali sijaitsee aivan Wasalinen lauttaterminaalin vieressä. Sieltä rahti pääsee jatkamaan matkaansa Göteborgiin ympäristöystävällisesti sähköjunalla. Matka-aika Vaasasta Göteborgiin on jopa alle 48 tuntia.
Mikä tehdas nyt ammoniakkia tuottaa Ruokosuon vieressä? Ja eikö tuo VR:n 4036 ole ihan normaali Ruokosuo-Hangonsaari juna, joka kulussa melkein joka päivä kumpaankin suuntaan kuten aiemminkin. Vaunuina näkyy olevan kun nettiä selaa niin umpivaunuja ja pyttyvaunuja (Rikkihappoa?) Kai voisi ammoniakkia mennä samalla logistiikalla suuntaan tai toiseen.
Dr21 vietiin pois myös Ruokosuolta eilen, mutta Dr20 tuotiin tilalle. Saas sitten nähdä miten niiden Dr21:sten kanssa mennään. Taisiko 2/3 olla leasingilla Virosta, että yksi vaihtoehto, että ne saatettaisiin palauttaa sinne mutta.
Ylen artikkeli:
“Suomalaisten yritysten tuotteita kuljetetaan yhä useammin Ruotsin läpi junissa. Pitkiä merimatkoja korvataan junakuljetuksilla, koska asiakkaat vaativat nyt päästöjen alentamista.”
Kuvituksessa Nurmisen multimodaaliikuljetuksia Vaasasta länsinaapuriin.
North Railin kuljetusmäärät on kyl lähteny laskuu jonku verran. Lannotteita kulkee usein 1-2 junaa päivässä mut jonain päivinä ei mee yhtään (vuosi sitten kulki 3 junaa yleensä päivässä), Hangonsaaren liikenne tauolla toukokuun puoliväliin asti, mahdollisesti loppui kokonaan ja Harjavallan junissa ollut nyt useamman viikon ajan pelkkiä ammoniakkivaunuja, Haminaan menny kuormaa normaalisti pari kertaa kuukaudessa, mutta sekin loppuu viimeistään tän vuoden lopussa kun propaanikaasun tuontikielto astuu voimaan. Toki mäntyöljyä voi mennä, mutta sitäkin hyvin pieniä määriä kulkenut.
TAMMI-MAALISKUU 2024
OP:n odotus
Liikevaihto 30.9 milj
Vertailukelpoinen liikevoitto 4.6 milj
Tuloksesta isompi osa menee vähemmistöille. Tästä voi päätellä, että Baltia teki n. 4-5M€ liiketulosta, North Rail 1-2M€ ja muut liiketoiminnot tekevät loput.
Nurminen Logistics Oyj Pörssitiedote 25.04.2024, klo 16.15
Nurminen Logistics Oyj:n hallitus on 24.4.2024 päättänyt varsinaisen yhtiökokouksen valtuutuksella maksaa pääomanpalautuserän 0,02 euroa osakkeelta kutakin ulkona olevaa 78 127 855 yhtiön osaketta kohden eli yhteensä 1 562 557,10 euroa. Pääomanpalautuksen irtoamispäivä on 25.4.2024, täsmäytyspäivä on 26.4.2024 ja maksupäivä 3.5.2024.
Hallitus päätti olla maksamatta täyttä 0,03 euron ensimmäistä pääomanpalautuserää.
Yritysostoja nähtäneen vielä tämän vuoden aikana:
”Maaliskuussa ilmoitimme avaavamme uuden toimiston Göteborgissa. Lisäksi kerroimme aloittavamme oman aikataulutetun rahtijunareitin Uumaja-Göteborg-Uumaja välillä Q2 2024 aikana. Myöhemmin syksyllä rautatiepalvelumme laajenee Haaparanta-Göteborg välille.”
Junissa voidaan kuljettaa sekä kontteihin että trailereille lastattua tavaraa. Pohjanvirta odottaa uusien avauksien tuovan kannattavaa uutta liikevaihtoa H2 aikana.
Katsauskaudella yhtiön tase vahvistui. Korollisten nettovelkojen suhde käyttökatteeseen oli 0,78 sekä gearing laski 69,9 prosenttiin.
”Vahva operatiivinen kassavirta antaa meille vallitsevassa markkinatilanteessa mahdollisuuden panostaa tehokkaisiin prosesseihin ja asiakaskunnan kasvattamiseen erityisesti Ruotsissa, sekä myös laajentumiseen yritysostojen kautta.”
@Aapeli_Pursimo
Onko teiltä tulossa mitään Nurmiseen liittyviä videoita?
Hyvä tulos mutta olisi mukava saada se isomman kansan tietoon.