Nurminen Logistics - Kiinaan limppua ja kinkkua

Toivottavasti, ja tällä kertaa ilman kymmenyksiä toimarille ja Eestilälle, tai siis “sijoittajille”.

1 tykkäys

Vuosaaren kiinteistön osuus myyntiin niin jää enemmän rahaa esim. yritysjärjestelyihin.

"Nurminen Logistics Oyj myy Ilmariselle 51 % enemmistön Kiinteistöosakeyhtiö Helsingin Satamakaari 24:n osakkeista 30.9.2024 toteutettavalla kaupalla. Kauppahinta on 17,3 miljoonaa euroa, ja kiinteistöosakeyhtiön osakkeiden myynti vapauttaa yhtiölle kassavaroja noin 11 miljoonaa euroa, pienentää korollisten rahoitusvelkojen määrää noin 12 miljoonaa euroa, sekä parantaa yhtiön keskeisiä taloudellisia tunnuslukuja kuten omavaraisuusastetta, nettovelkaantumisastetta sekä korollisten nettorahoitusvelkojen suhdetta käyttökatteeseen. Yhtiön taseen keventyessä yhtiön kyky paranee käyttää pääomia tehokkaasti ja tuottaa sijoitetulle pääomalle parempaa tuottoa.

Kaupasta saatavia varoja tullaan käyttämään korollisten rahoitusvelkojen maksuihin sekä tulevien kasvusuunnitelmien toteuttamiseen. Kaupasta syntyy alustavan laskelman mukaan noin 2,1 miljoonan euron myyntivoitto, joka kirjataan vertailukelpoisuuteen vaikuttavana eränä Q3 2024 tulokseen. Lopullinen kauppahinta tarkentuu kohdeyhtiön kassavarojen perusteella kaupantekohetkellä 30.9.2024. Osakkeet tullaan luokittelemaan vuoden 2024 puolivuosikatsauksessa myytävissä olevana omaisuuseränä.

Yhtiön nykyinen vuokrasopimus kiinteistössä jatkuu viisi vuotta kaupantekohetkestä lukien, ja kaupan seurauksena yhtiön nettomääräiset IFRS-vuokravastuuvelat kasvavat noin 4 miljoonaa euroa."

12 tykkäystä

Taskurahoja Operailin huutokauppaan? :wink:

Omaan silmään erittäin hyvä diili, joka selkeyttää sijoitustarinaa, kun iso kiinteistö on pois taseesta.

Kyseisen kiinteistön enemmistö on ostettu Ilmariselta (Nurmisen toiseksi suurimmalta omistajalta) loppuvuodesta 2020 ja vielä vuonna 2019 ylisuuri vuokrasopimus meinasi tappaa koko yhtiön. Myyntivoiton iso määrä (2,1M€) nollakorkoaikana ostetusta omaisuuserästä myös ihmetyttää. Oliko Ilmarinen säälinyt omaa vuokralaistaan ja sijoituskohdettaan vai kiinteistötiimi vain nukkunut ratissa ja Nurminen on saanut itselleen erinomaisen diilin?

Nettovelka laskee ja rahat saadaan käyttää oman liiketoiminnan kehittämiseen eikä seinien omistamiseen. Paljon velkaa oli myös piakkoin erääntymässä, joten kaikin puolin näyttää erinomaiselta liikkeeltä.

14 tykkäystä

Mä tulin tän vaan laittamaan heti @Iikka:n viestin jälkeen. :smiley:

https://x.com/IikkaNumminen/status/1800134609398833413

11 tykkäystä

Tässä jutussa on enemmän puhetta huutokaupasta:

“The past years have been challenging for the rail sector and for the economy. Whereas overall freight volume on the Estonian railway fell by 39 percent last year, Operail’s volumes fell by almost 70 percent since, unlike our competitors, Operail ceased freight transportation to and from Russia and Belarus.”

Olisikohan tässä mahdollisuutta haastaa Keski-Euroopan liikennettä Kiinan suuntaan tai sitten hankkia transitioliikennettä kuten North Railin hankinnalla tehtiin?

Estonian freight rail firm Operail asset sell-off starts Friday | News | ERR

7 tykkäystä

Tässä on vielä Aapelin kommentit tuoreesta Vuosaaren terminaalikiinteistöomistuksensa myynnistä. :slight_smile:

Samalla yhtiö jatkaa tiloissa vuokralla nykyisen vuokrasopimuksen puitteissa lähtökohtaisesti vähintään seuraavat viisi vuotta. Näemme myynnin kokonaisuutena positiivisena yhtiön kannalta sen vapauttaessa pääomia ydinliiketoiminnan kehittämiseen (ml. yritysostot, velkojen lyhentäminen). Kaupalla ei ole kuitenkaan välitöntä vaikutusta näkemykseemme yhtiöstä ja tulemme lisäämään sen ennusteisiimme seuraavan päivityksemme yhteydessä.

5 tykkäystä

Pidän hyvin todennäköisenä, että Nurminen on osallistumassa huutokauppaan. Terminaalikiinteistön myynti osuu hyvin ajallisesti tähän huutokauppaan.

Vielä vuonna 2021 Operail kuljetti 6,5M tonnia idän transitioliikennettä eli lannoitteita, mutta se liikenne on lopetettu kokonaan. Teoriassahan tässä on mahdollisuus toistaa sama pelikirja kuin North Railin (omaa sukuaan Operail Finlandin) kanssa eli hankitaan valtio-omisteinen, raskaasti tappiolla oleva liiketoiminta, joka muuttuu uusien asiakassopimusten jälkeen yhdessä yössä kannattavaksi.

Mietin voisiko Operailin kalustoa hyödyntää Nurmisen Baltian liiketoiminnan omissa rautatiekuljetuksissa, jolloin konserniin jäisi suurempi kate kuljetuksista, kun käyttävät omia vetureita. Baltiassa on myös käytössä sama raideleveys kuin Suomessa.

Operailin Q1’24 katsauksessa taseen koko oli 65M€ ja OPO:a 31,5M€, josta voi alkaa haarukoimaan kauppasummaa. Liikevaihto oli 4M€ 37% laskun siivittämänä ja liiketulos oli -1,8M€ pakkasella.

Operail-consolidated-annual-report-2023.pdf
Vuosikertomuksissa on hyviä markkinakatsauksia Viron ja Baltian rautatiemarkkinasta:

Muutamia nostoja vuosikertomuksista:

  • Viron rautatiemarkkina on selkeästi pienempi kuin Latvian ja Liettuan.
  • Operaililla on 38 veturia, joista valtaosa 2002 hankittuja jenkkivetureita.
  • Nettovelkaa oli 6,3M€, joten kauppasumma voi jäädä yllättävän matalaksi, mikäli halukkaita ostajia ei ilmaannu huutokauppaan (North Railin hankinnassa otettiin lähinnä velkaa kontolleen ja itse osakkeista maksettiin pieni summa).
9 tykkäystä

Ihan samaa ei voi tehdä kuin Suomessa koska Latvian ja Liettuan rautatiet ajavat Venäjän liikennettä ja Latvian valtiollinen tuli Viroon ja aloitti yhteistyön paikallisen GoRailin kanssa kun Operail lopetti Venäjän liikenteen. Ja näyttää että Liettuan LTG suunnittelee Viron liikennettä. Joutuisi North Rail kohtaamaan jonkinlaista kilpailua (kuten VR kohtaa Ruotsin henkilöliikenteessä).

Käsittääkseni jotain konttijunakokeiluita on ollut suunnassa Viro-Liettua, voisiko myös Nurminen lanseerata sellaisen Viro-Liettua välille, joko vielä siitä sitten muiden kyydillä alemmas tai sitten Klaipedan satamaa hyöndyntää, eikö se ollut se mistä Nurmisen logistisoimaa tavaraa lähti. Ja eikö myös Nurminen todennut, että Keski-eurooppalaiset silti lähettää tavaraa Venäjän halki Kiinaan, vaikkei Suomesta lähde, mutta menisikö niitä Baltian kautta, jolloin Nurminen voisi jossain junassaan niitä kuljettaa Venäjän rajalle…

(Ja eihän se raideleveys ihan sama ole, Neuvostoliitossa aikanaan jostain syystä pienennettiin 1520:een ja Suomessa säilyi 1524mm. Käytännön elämässä ei suuri ero, mutta noilla Baltian/Venäjän vaunuilla jotain rajoituksia Suomen rataverkolla vaihteissa ettei voi aina ajaa niin lujaa kuin kotimaisilla vaunuilla ja taidettiin niihin Operailin/North Railin Dr21 vetureihin joutua vaihtamaan toiset pyöräkerrat tms kun tuotiin Virosta Suomeen. )

4 tykkäystä

Maksumuurin takana, jossa referoidaan allekirjoittaneen spekulaatioita Viron Operailin hankinnasta.

Viro huutokauppaa rautatieyhtiötä, ostajaksi spekuloidaan Nurminen Logisticsia – Toimitusjohtaja kommentoi | Kauppalehti

Toimitusjohtaja kommentoi:

”Mehän seuraamme aina avoimesti kaikkea, mikä on kiinnostavaa, mutta emme voi kommentoida yksittäisiä tapauksia”, Pohjanvirta sanoo Kauppalehdelle .

Aapeli arvioi mahdollisten peliliikkeiden suuntautuvan Ruotsiin, kun sinne ollaan perustamassa tytäryhtiötä.

5 tykkäystä

Suomessa oli helppoa kun otti vaan ne bisnekset hoitaakseen mihin muut eivät suostuneet, mutta virossa tämä moraalinen tyhjiö on jo täytetty ja kuljetuksista joutuu kilpailemaan.

Eli ei välttämättä maailman paras kauppa ellei tarkoitus ole kuljettaa sellaista jota nyt ei kukaan suostu kuljettamaan mutta Nurminen suostuu

3 tykkäystä

Jos Kiinan junia taas pohtii tulevaisuuden kannalta niin löysin uutisen, että Kirgisia, Uzbekistan and Kiina aikoo rakentaa rautatien Eurooppaan ohittaen Venäjän…(Ja meniskö tavarat Kaspianmeren yli laivalla) toinen olisi mennä Iranin kautta… (mutta onkohan kiskoja sen kautta)

North Railin suhteenhan Uudenkaupungin liikenne oli vallan pois kesäkuussakin(tai pitäisi olla aikataulujen mukaan loppukuunkin). Ja kesäkuun alussa vielä vähän sekoitti teollisuuden seisokit, mutta nyt taas muuten pyörii liikenne melko tasaisesti.

Tämmösen uutisen nappasin Facebookista vielä:
" Nurminen Logisticsin ja Kazakhstanin yhteiset Middle Corridor -investoinnit. Loppuvuodesta 2022 säännöllisenä palveluyhteistyönä alkanut on nyt valmiina uudistumaan rautatie-investointeihin tähtääväksi kokonaisuudeksi. Nurminen Logistics ja Kazakstanin hallitus ulkoministeri Murat Nurtleun edustamana keskustelevat Keskikäytävän parantamismahdollisuuksista. Heidän neuvottelunsa sisältävät mahdollisuuden käynnistää yhteisiä investointihankkeita, jotka kohdistuvat Kazakstanin rautatieinfrastruktuuriin."

7 tykkäystä

Vaikka hallitusohjelmassa oli, että gost-tyypin vaunuilla ajaminen sallittaisiin laajemminkin tulevaisuudessa niin ei tuo tämänpäiväinen uutinen kauheasti enää sellaista lupaa: Muutoksia raideliikennesääntelyyn: Helpotuksia metsä- ja kemianteollisuuden kuljetushankintoihin - Liikenne- ja viestintäministeriö

Mikä tuo taas lisää haasteitaan siihen, jos North Rail innostuisi ajamaan Suomen sisäisiä kuljetuksia. Baltiassa neuvoteltu EU:hun liittyessä että siellä ei vastaavaa rajoitusta ole gost-tyypin vaunuille johtuen historiasta. (Ja oletettavasti gost-tyypin vaunuilla voisi ajaa Viron ja Suomen välisiä junia jos se junalautta/proomu tulisi).

Uutinen myös Yaralta Yaran uusiutuvan vedyn laitos avattu Norjassa Pilottihanke vielä, mutta kuinkahan äkkiä Yara voisi luopua Venäjältä tuotavasta ammoniakista…

4 tykkäystä

Tässä North Railin kuljetukset kesäkuun osalta. Nurmisen omistusajan heikoin kvartaali takana, johon vaikuttivat tehdashuollot ja olisiko myös lakoilla ollut jotain osuutta huhtikuun heikkoihin lukuihin lannoitteiden osalta. Positiivisena asiana Haminaan kulki ennätysmäärä junia kesäkuun aikana.

Riikan satamasta (Baltian liiketoiminnot) ei ole tullut vielä huhtikuun jälkeen päivitystä. Multimodal Forwarding ja Cargo tuskin ovat tehneet tässä ympäristössä liiketulosta juuri ollenkaan, kun lakotkin osuivat vielä huhtikuulle.

Uskon toistaiseksi tuloskasvua odottavien analyytikkoennusteiden olevan liian korkeita Q2:lle, kun Baltian liiketoiminnoissa oli Nurmisen mittakaavassa valtava kertatoimitus tammi-helmikuussa, joka nosti liiketuloksen ennätystasolle, vaikka muut liiketoiminnot olivat heikkoja tulosmielessä (North Rail oli vielä vahva Q1’24). Kuinka paljon sitten yhdellä kvartaalilla on merkitystä on asia erikseen tässä junassa. En kuitenkaan usko yhden heikomman kvartaalin vaikuttavan kovikaan paljoa osakkeeseen.

14 tykkäystä

Tästä jutussa saadaa vahvistus sille, että Yaran asiakkuus loppuu todennäköisesti kokonaan syksyllä. Hangonsaareen on kulkenut viimeksi junia maaliskuussa ja sinne ammoniakki tuodaan käsitykseni mukaan laivoilla tällä hetkellä. VR hoitaa myös junia Hangonsaaren ja Siilinjärven välillä, jolle nuo viimeiset kuljetukset varmaan siirtyvät.

Tällä hetkellä junia kulkee vielä Siilinjärvelle/Ruokosuolle, mutta syksystä lähtien ne loppuvat. Tiedä sitten minne nuo Yaran tehtailla olleet North Railin veturit lopulta päätyvät, kun ovat Viron Operaililta vuokralla. Yaran ammoniakkikuljetukset olivat n. 20% North Railin Q1:n volyymeista.

Lastausasema mahdollistaa laivalla tuodun ammoniakin jatkokuljetukset Uudestakaupungista rautateitse Yaran tehtaille Pohjois-Savoon, Siilinjärvelle.

Tämä on riskienhallintaa. Olemme investoinneilla pyrkineet valmistautumaan siihen, että meillä olisi logistinen mahdollisuus toimia kokonaan ilman venäläistä ammoniakkia, Yara Suomen toimitusjohtaja Teija Kankaanpää sanoo.

Lannoitevalmistaja Yara varautuu venäläisen ammoniakin tuonnin riskeihin | Kotimaa | Yle

6 tykkäystä

Riippuu kait onko laivalla tulevaa ammoniakkikapasiteettia tarpeeksi heti syksyllä…

Haminan kuljetukset taisi olla pääosin propaania, että eikö ne mene pakotteiden alle joulukuussako…

1 tykkäys

Itse asiassa mäntyöljyä oli suurinosa näistä kesäkuun Haminan junista

1 tykkäys

Mikä estää sen että alkavat ajamaan Uudestakaupungista siilinjärvelle?

Siinä ei varmaan katteet ole samaa luokkaa kun VR ja Fenniatail varmaan kilpailee samoista kuljetuksista

1 tykkäys

VR ajaa jo Uudenkaupungin ja Siilinjärven väliä, joten spekuloin vain meriteitse tuotujen ammoniakkien siirtyvän VR:lle. Toki katteet lienevät murto-osan, kuten sanoitkin.

VR ajaa omilla vaunuillaan mutta nyt YARA on ostamassa itselleen vaunuja joten operaattori tarvitsee vaan veturit.

Tuskin jättää kilpailuttamatta uutts sopimusta.

1 tykkäys

Taitaa noita ammoniakinkuljetukseen sopivia vaunuja olla jo joku määrä Pieksämäellä seisomassa missä lukee Yara. Siis niitä gost-vaunuja mihin on tuo poikkeuskäyttö Suomen sisäisiin 2026:een asti nykylainsäädännöllä. Yaran myötähän tuo poikkeuslaki saatiin sisältämään noita säiliövaunuja eikä vain metsäteollisuuden vaunuja.

Se että voisiko VR saada noita ammoniakkivaunuja menemään jo normaalien Siilinjärvi-Uusikaupunki junien mukana ilman, että täytyisi aina erikseen laittaa ammoniakkijuna kulkuun. Ja samoin vaihtotyöt onnistuisi muuten jo VR:n olemassaolevalla kalustolla kummassakin päässä. Vaikka ehkä VR saattaisi suostua kilpailijan tuomien vaunujen vaihtotöihin nyt jos kyseessä ei olisikaan Venäjän liikenne. Ja vähän on henkilöstön suhteenkin kauempana kun veturit lähtevät ajoon Kouvolasta tai Kotkasta normaalisti. Se kun North Rail voisi saada vaunukysymyksen ratkaistua muidenkin tuolla välillä liikennöivien tuotteiden osalta ja vietyä VR:ltä koko Uusikaupunki-Siilinjärvi liikenteen… Säännöllisesti molemmista päistä joka päivä yksi juna kulussa…

2 tykkäystä