Mikä tuo taas lisää haasteitaan siihen, jos North Rail innostuisi ajamaan Suomen sisäisiä kuljetuksia. Baltiassa neuvoteltu EU:hun liittyessä että siellä ei vastaavaa rajoitusta ole gost-tyypin vaunuille johtuen historiasta. (Ja oletettavasti gost-tyypin vaunuilla voisi ajaa Viron ja Suomen välisiä junia jos se junalautta/proomu tulisi).
Tässä North Railin kuljetukset kesäkuun osalta. Nurmisen omistusajan heikoin kvartaali takana, johon vaikuttivat tehdashuollot ja olisiko myös lakoilla ollut jotain osuutta huhtikuun heikkoihin lukuihin lannoitteiden osalta. Positiivisena asiana Haminaan kulki ennätysmäärä junia kesäkuun aikana.
Riikan satamasta (Baltian liiketoiminnot) ei ole tullut vielä huhtikuun jälkeen päivitystä. Multimodal Forwarding ja Cargo tuskin ovat tehneet tässä ympäristössä liiketulosta juuri ollenkaan, kun lakotkin osuivat vielä huhtikuulle.
Uskon toistaiseksi tuloskasvua odottavien analyytikkoennusteiden olevan liian korkeita Q2:lle, kun Baltian liiketoiminnoissa oli Nurmisen mittakaavassa valtava kertatoimitus tammi-helmikuussa, joka nosti liiketuloksen ennätystasolle, vaikka muut liiketoiminnot olivat heikkoja tulosmielessä (North Rail oli vielä vahva Q1’24). Kuinka paljon sitten yhdellä kvartaalilla on merkitystä on asia erikseen tässä junassa. En kuitenkaan usko yhden heikomman kvartaalin vaikuttavan kovikaan paljoa osakkeeseen.
Tästä jutussa saadaa vahvistus sille, että Yaran asiakkuus loppuu todennäköisesti kokonaan syksyllä. Hangonsaareen on kulkenut viimeksi junia maaliskuussa ja sinne ammoniakki tuodaan käsitykseni mukaan laivoilla tällä hetkellä. VR hoitaa myös junia Hangonsaaren ja Siilinjärven välillä, jolle nuo viimeiset kuljetukset varmaan siirtyvät.
Tällä hetkellä junia kulkee vielä Siilinjärvelle/Ruokosuolle, mutta syksystä lähtien ne loppuvat. Tiedä sitten minne nuo Yaran tehtailla olleet North Railin veturit lopulta päätyvät, kun ovat Viron Operaililta vuokralla. Yaran ammoniakkikuljetukset olivat n. 20% North Railin Q1:n volyymeista.
Tämä on riskienhallintaa. Olemme investoinneilla pyrkineet valmistautumaan siihen, että meillä olisi logistinen mahdollisuus toimia kokonaan ilman venäläistä ammoniakkia, Yara Suomen toimitusjohtaja Teija Kankaanpää sanoo.
VR ajaa jo Uudenkaupungin ja Siilinjärven väliä, joten spekuloin vain meriteitse tuotujen ammoniakkien siirtyvän VR:lle. Toki katteet lienevät murto-osan, kuten sanoitkin.
Taitaa noita ammoniakinkuljetukseen sopivia vaunuja olla jo joku määrä Pieksämäellä seisomassa missä lukee Yara. Siis niitä gost-vaunuja mihin on tuo poikkeuskäyttö Suomen sisäisiin 2026:een asti nykylainsäädännöllä. Yaran myötähän tuo poikkeuslaki saatiin sisältämään noita säiliövaunuja eikä vain metsäteollisuuden vaunuja.
Se että voisiko VR saada noita ammoniakkivaunuja menemään jo normaalien Siilinjärvi-Uusikaupunki junien mukana ilman, että täytyisi aina erikseen laittaa ammoniakkijuna kulkuun. Ja samoin vaihtotyöt onnistuisi muuten jo VR:n olemassaolevalla kalustolla kummassakin päässä. Vaikka ehkä VR saattaisi suostua kilpailijan tuomien vaunujen vaihtotöihin nyt jos kyseessä ei olisikaan Venäjän liikenne. Ja vähän on henkilöstön suhteenkin kauempana kun veturit lähtevät ajoon Kouvolasta tai Kotkasta normaalisti. Se kun North Rail voisi saada vaunukysymyksen ratkaistua muidenkin tuolla välillä liikennöivien tuotteiden osalta ja vietyä VR:ltä koko Uusikaupunki-Siilinjärvi liikenteen… Säännöllisesti molemmista päistä joka päivä yksi juna kulussa…
Vähän näyttää nyt siltä, että Uuteenkaupunkiin mentäisiin kuitenkin ensi viikon tiistaina ainakin, maanantaina vaunujen haku Vainikkalasta. (alkuperäinen aikataulu peruttu tiistailta, mutta laitettu uusi aikataulu vähän aiemmin samana päivänä kulkuun…
Vuoden 2024 liikevaihto jää alle vuoden 2023 liikevaihdon ja vertailukelpoinen liikevoitto jää hieman alle viime vuoden tason.
Edellisen ohjeistuksen mukaan konserni arvioi vuoden 2024 liikevaihdon ja vertailukelpoisen liikevoiton kasvavan vuodesta 2023.
Osakkeenomistajien kannalta tilanne ei ole ihan niin huono, liikevoiton laatu paranee kun negarista osan kantavat vähemmistöt.
”Arvioimme Nurminen Logistics Oyj:n osakkeenomistajille kuuluvan nettotuloksen kasvavan vuodesta 2023 (pois lukien kertaluonteinen edullisen kaupan tuloutus) perustuen vähemmistöosuuksien osuuden pienentymiseen kokonaistuloksesta sekä rahoituskulujen alentumiseen.”
Tässä on vielä Paulilta kommentit Nurmisen negarista.
Tulosvaroituksen taustalla on Baltian kautta tapahtuvien merikuljetusten volyymien lasku Suezin kanavan kriisin pitkittymisen myötä. Yhtiö näkee kuitenkin suotuisaa kehitystä Baltian ulkopuolisissa liiketoiminnoissaan. Myös osakkeenomistajille kuuluvan vertailukelpoisen nettotuloksen arvioidaan kasvavan edellisvuodesta. Ennusteisiimme kohdistuu tiedotteen myötä laskupainetta ja tulemme päivittämään niitä ennen Q2-osavuosikatsausta.
Mikä tässä voisi mennä pieleen? Joku saattoi pohtia muutama kuukausi sitten, mutta niin vain antoi yhtiö negarin.
Tässä olisi OP:n Joona Harjaman pohdinnat yllärinegarista.
Nurminen Logistics antoi perjantaina 12.7 tulosvaroituksen laskien kuluvan vuoden ohjeistustaan Baltian näkymien heikentymisen seurauksena. Tulosvaroitus oli yllättävä, sillä yhtiön suorituskyky on ollut vakuuttavassa iskussa, ja erityisesti Baltia on edustanut vakautta. Yhtiö arvioi liikevaihdon jäävän alle ja vertailukelpoisen liikevoiton hieman alle vuoden 2023 tason, kun aiempi ohjeistus viitoitti lukujen kasvavan vertailukaudesta. Analyytikkomme Joona Harjama käy videolla läpi Nurmisen päivittyneitä näkymiä.
Lontoon metallipörssi uhkaa sulkea nyt myös Harjavallan tehtaan nikkelituotteiden listauksen ensi lokakuun alussa.
Mediatietojen mukaan päätös ei perustuisi lännen pakotteisiin, vaan pahasti myöhästyneeseen vastuullisuusraportointiin. Harjavalta Nornickelin tiedotteessa kerrotaan raportoinnin kuitenkin lopulta valmistuneen.
Harjavallan tehtaalla luotetaan, että listauskielto ei toteudu LME:ssä syksyllä.
Harjavallan tehtaalla on tärkeä rooli Euroopan teollisuudelle keskellä Venäjän hyökkäyssotaa Ukrainassa.
…
EU ei toistaiseksi ole tehnyt selkeitä pakotepäätöksiä, jossa nimenomaan venäläisomistusta tai venäläisiä metallejakaan estettäisiin saapumasta markkinoille.
– Todennäköisesti linja tulee kiristymään, Suomela toteaa.
Nämä pakotteet olisivat tietysti nikkeliin kohdistuessaan Nurminen Logisticsin kannalta huono uutinen (vaikka Ukrainan suhteen varmastikin hyvä juttu).
Uuteenkaupunkiin lopulta taisi mennä vain tuo yksi kuorma ammoniakkia ja ensi viikonkin junat peruttu. Ja VR:n kyydissä oli jostain syystä jo ammoniakkivaunuja kertaalleen Uuteenkaupunkiin Siilinjärven junassa tässä kuussa aiemmin.
Muutenhan liikenne palautunut tässä kuussa hieman normaalimmaksi kun Siilinjärven ja Harjavallan junat kulkeneet normaalisti ja Haminaankin mennyt useita junia. Toki Harjavallan liikenne tulee tarvitsemaan kalliit ETCS-kulunvalvontalaitteet, jos liikenne jatkuu kun Porin/Rauman radat saa ne ensimmäisenä onko se nyt 2026 vai 2027. (Toki ehkei kaikkia vetureita tarvitse varustaa aluksi, mutta kuinka paljon aikaisin investointi pitää tehdä, Vectroneissa se on jo mitä on ja tulossa lisää sekä VR:lle että Fenniarailille).
Pitikös sen Haaparanta-Göteborg konttijunan alkaa kulkemaan jo? Jonkun maininnan muistan että kesäkuun lopussa olisi pitänyt alkaa liikennöimään?