Nurminen Logistics - Kiinaan limppua ja kinkkua

Lontoon metallipörssi uhkaa sulkea nyt myös Harjavallan tehtaan nikkelituotteiden listauksen ensi lokakuun alussa.

Mediatietojen mukaan päätös ei perustuisi lännen pakotteisiin, vaan pahasti myöhästyneeseen vastuullisuusraportointiin. Harjavalta Nornickelin tiedotteessa kerrotaan raportoinnin kuitenkin lopulta valmistuneen.

Harjavallan tehtaalla luotetaan, että listauskielto ei toteudu LME:ssä syksyllä.

Harjavallan tehtaalla on tärkeä rooli Euroopan teollisuudelle keskellä Venäjän hyökkäyssotaa Ukrainassa.

EU ei toistaiseksi ole tehnyt selkeitä pakotepäätöksiä, jossa nimenomaan venäläisomistusta tai venäläisiä metallejakaan estettäisiin saapumasta markkinoille.

– Todennäköisesti linja tulee kiristymään, Suomela toteaa.

Nämä pakotteet olisivat tietysti nikkeliin kohdistuessaan Nurminen Logisticsin kannalta huono uutinen (vaikka Ukrainan suhteen varmastikin hyvä juttu).

2 tykkäystä

Uuteenkaupunkiin lopulta taisi mennä vain tuo yksi kuorma ammoniakkia ja ensi viikonkin junat peruttu. Ja VR:n kyydissä oli jostain syystä jo ammoniakkivaunuja kertaalleen Uuteenkaupunkiin Siilinjärven junassa tässä kuussa aiemmin.

Muutenhan liikenne palautunut tässä kuussa hieman normaalimmaksi kun Siilinjärven ja Harjavallan junat kulkeneet normaalisti ja Haminaankin mennyt useita junia. Toki Harjavallan liikenne tulee tarvitsemaan kalliit ETCS-kulunvalvontalaitteet, jos liikenne jatkuu kun Porin/Rauman radat saa ne ensimmäisenä onko se nyt 2026 vai 2027. (Toki ehkei kaikkia vetureita tarvitse varustaa aluksi, mutta kuinka paljon aikaisin investointi pitää tehdä, Vectroneissa se on jo mitä on ja tulossa lisää sekä VR:lle että Fenniarailille).

Pitikös sen Haaparanta-Göteborg konttijunan alkaa kulkemaan jo? Jonkun maininnan muistan että kesäkuun lopussa olisi pitänyt alkaa liikennöimään?

5 tykkäystä

Ohjeistuksen laskeminen ei ollut yllättävää, kun ottaa huomion lakot ja North Railin alemmat volyymit, mutta se, että Baltian volyymit ovat laskeneet niin paljon huolestuttaa. Jos haluaa sirotella tuhkaa itsensä päälle, niin ensi vuoden liiketulosennusteista voisi myös teoriassa leikata 10M€ liiketulosta Baltian tuloksesta, jotka tulivat vuonna 2023 Kazakhstanin rautatievolyymeista, mikäli nämä volyymit katoasivat kokonaan yhtä nopeasti kuin ne tulivatkin.

Myös uudessa ohjeistuksessa on hieman tulkinnan varaa, koska terminaalikiinteistön myynnistä kirjataan 2,1M€ voitto ja uusi ohjeistus kertoo Nurmisen osakkeenomistajille kuuluvan nettotuloksen kasvavan viime vuoteen verrattuna. En osaa sanoa kuuluuko tuo 2,1M€ myyntivoitto tuohon ohjeistukseen.

Arvioimme Nurminen Logistics Oyj:n osakkeenomistajille kuuluvan nettotuloksen kasvavan vuodesta 2023 (pois lukien kertaluonteinen edullisen kaupan tuloutus) perustuen vähemmistöosuuksien osuuden pienentymiseen kokonaistuloksesta sekä rahoituskulujen alentumiseen.

7 tykkäystä

Tämä on ihan pöljä juttu, mutta en voinut eilen välttyä kuulemasta puhelinkeskustelua Jämsän Shellin vessassa, jossa tuntematon mies kertoi ilmeisesti liikekumppanilleen mielenkiintoisesta projektista, jossa kuvaisivat droonilla videon junasta, joka lähtee Kotkassa olevasta terminaalista ja menee Japaniin asti. Nurmisen sosiaalisessa mediassa esiintyykin drooneilla kuvattuja videoita mm. terminaaleista ja Nurmisen muista palveluista. Nurminen on noita Japanin junia ennen sotaa operoinut nimenomaan Kotkasta käsin, joten voidaan olettaa ainakin markkinointivideoiden olevan ilmeisesti suunnittelussa? :rofl:

26 tykkäystä

huhti-kesäkuu 2024 lyhyesti

  • Liikevaihto oli 22,5 milj. euroa (31,6) ja laski 28,8 % vertailukaudesta
  • Vertailukelpoinen liikevoitto oli 4,0 milj. euroa (5,6) ja laski 29,4 %
  • Vertailukelpoinen liikevoitto oli edelleen korkealla tasolla ollen 17,5 % liikevaihdosta (17,7 %)

tammi-kesäkuu 2024 lyhyesti

  • Liikevaihto oli 57,7 milj. euroa (56,7) ja kasvoi 2 % vertailukaudesta
  • Kertaeristä oikaistu, vertailukelpoinen liikevoitto oli 9,8 milj. euroa (9,2), mikä on yhtiön historian korkein H1 liikevoitto
  • North Rail Oy on parantuneen tehokkuuden ansiosta kyennyt kasvattamaan liiketoimintaansa kannattavasti vaikkakin poliittiset lakot, ratapihatyöt ja asiakkaiden tehtaiden huoltoseisokit Suomessa hetkellisesti alensivat liikevaihtoa toisella vuosineljänneksellä
  • Rautatiepalveluiden kehittäminen Ruotsissa on jatkunut ja rahtijunayhteydet Uumaja-Göteborg-Uumaja sekä Haaparanta-Göteborg-Haaparanta välillä on käynnistetty
  • Yhtiön Kiinan rautatiekonttiliikenteen volyymi Eurooppaan on kasvanut koko alkuvuoden ja uskomme kasvun jatkuvan
  • Suomen talouden heikko veto ja kevään poliittiset lakot vaikuttivat negatiivisesti Cargo ja Multimodal Forwarding -liiketoiminnan kehitykseen
  • Punaisenmeren kriisin pitkittymisen takia Baltian volyymit kääntyivät laskuun huhtikuusta lähtien
8 tykkäystä

Ensivilkaisulla aika yllätyksetön raportti, jota voisi kuvailla torjuntavoitoksi. Suomessa ja North Railissa voidaan odottaa parempia aikoja, kun ei ole lakkoja tai huoltoseisokkeja. Esim. North Railissa oli jälleen hyvä kuukausi heinäkuussa.

14 tykkäystä

Sinällään mielenkiintoista, että antoivat talvella ihan lehdistötiedotteen siitä kun junat kulkivat normaalisti lakon aikana, jota mediassa ihmeteltiin ja nyt heikentynyttä tulosta selitetään lakoilla

Suojelutyöhön liittyvät kuljetukset Suomessa

Suojelutyö on lakon ulkopuolelle rajattua välttämätöntä työtä. Mediassa on johdateltu ja luotu harhaanjohtavaa mielikuvaa siitä, etteivät North Railin lakon aikaiset kuljetukset olisi suojelutyön piirissä.

9 tykkäystä

Ensimmäisen kvartaalin tuloksen yhteydessä; Vaikka poliittiset lakot vähensivät liikevaihtoa ja tulosta, aktiivisella toiminnalla pystyimme lieventämään vahinkoa merkittävästi ja samalla vahvistamaan asiakaskuntaamme. Poliittisten lakkojen liikevaihtoon ja liikevoittoon kohdistuvan kokonaisvaikutuksen näemme Q2 aikana.

1 tykkäys

Laitetaan vielä tänne Aapelin pikakommenti tuloksesta. :slight_smile:

Nurmisen operatiivinen tulos ylitti ennusteemme odotuksiamme matalammasta liikevaihtotasosta huolimatta. Liikevaihdon laskun taustalla oli Baltian volyymien raju lasku, mikä oli toisaalta odotettuakin yhtiön tulosvaroitusta peilaten. Vastaavasti Suomessa yhtiö onnistui kasvamaan kaikissa liiketoiminnoissa. Siten yhtiön marginaalitasot olivatkin jokseenkin selvästi ennusteitamme korkeammalla tasolla kvartaalilla. Raportti ei sisältänyt muilta osin suurempia yllätyksiä. Tulemme päivittämään ennusteemme ja näkemyksemme yhtiöstä maanantaiksi.

5 tykkäystä

Ja tässä olisi vielä sunnuntaivuorolaiselta eli Aapelilta uusi yhtiöraportti Nurmisesta. :slight_smile:

Toistamme Nurminen Logisticsin lisää-suosituksemme ja 1,05 euron tavoitehintamme. Yhtiön operatiivinen tulos ylitti ennusteemme Q2:lla huolimatta odotuksiamme matalammasta liikevaihtotasosta. Siten yhtiön marginaalitasot olivatkin jokseenkin selvästi ennusteitamme korkeammalla ja erittäin vahvalla tasolla. Teimme raportin yhteydessä ainoastaan pieniä muutoksia ennen tulosta päivittämiimme lähivuosien ennusteisiimme. Kokonaisuutena näemmekin osakkeen arvostuskuvan houkuttelevana maltillisen tulospohjaisen arvostuksen sekä vahvistuvan rahoitusaseman mahdollistaman epäorgaanisen kasvun tukemana.

Rapsasta lainattua:

Nurmisen liiketoiminnan rahavirta oli H1:llä hyvällä tasolla 8,2 MEUR:ssa. Vastaavasti investointien rahavirta oli -5,8 MEUR, missä suurimpana eränä oli North Railin hankinnan kauppahinnan viimeinen erä (4,7 MEUR). Vastaavasti IFRS 16 -velkojen maksut olivat noin 0,4 MEUR. Tätä peilaten yhtiön vapaa kassavirta oli ensimmäisellä vuosipuoliskolla noin 2,9 MEUR. On kuitenkin hyvä huomata, että osa kassavirrasta kuuluu Baltian ja North Railin liiketoimintojen vähemmistöomistajille.

2 tykkäystä

Terve tänne ketjuun,

Huomasin eilen raporttia kirjoittaessa, että oli itselläni sisältynyt pieni moka tuohon pikakommenttiin. Oli kuumehöyryissä menneet Suomen liiketoimintojen vertailuluvut sekaisin ja tämän myötä kommentti siitä, että kaikki Suomen liiketoiminnot kasvoivat ei pitänyt paikkaansa. Todellisuudessa Rautatieliiketoiminta kasvoi vertailukaudesta, kun taas Cargo ja Multimodal Forwarding kasvoivat Q1:stä, mutta laskivat vertailukaudesta. Tästä huolimatta kaikki Suomen liiketoiminnot ylitti meidän ennusteemme. Absoluuttisissa euroissa ei puhuttu isoista jutuista, mutta ajattelin tämän nostaa esille, kun tuli virhe huomatta. Todellinen kehitys kirjoitettu viimeisimmälle raportille ja päivitetty myös kommentille.

8 tykkäystä

Tälläinen uutinen tältä päivältä: Nurminen Logistics saattaa lopettaa terminaalitoiminnan Lappeenrannan Vainikkalassa | Kotimaa | Yle

3 tykkäystä

OP:n Joona Harjama kertoi ajatuksiaan Nurmisen Q2:sta ja sen näkymistä. :slight_smile:

Nurminen Logisticsin Q2 sujui tuloksellisesti olosuhteet huomioiden kohtuullisesti. Baltian volyymien lasku realisoitui odotuksiamme nopeammin ja voimakkaampana, ja segmentin näkymät ovat epävarmat niiden ollessa sidoksissa Suezin kanavan kriisin kehitykseen. Yhtiö on edelleen kuitenkin vahvassa kannattavuuskunnossa volyymipaineista sekä makrotalouden haasteista huolimatta. Analyytikko Joona Harjama käy videolla tarkemmin läpi yhtiön tuoretta tulosta ja ohjausta.

2 tykkäystä

Aapelin kommentit Nurmisen muutosneuvotteluista. :slight_smile:

Muutosneuvottelut koskevat Vainikkalan terminaalitoiminnan lopettamista tai voimakasta supistamista sekä Kotkan huolintatoiminnan uudelleen organisointia.

3 tykkäystä

Tässä North Railin statistiikkaa heinäkuulta. Volyymit ovat palanneet taas hyville tasoille hiljaisemman Q2:sen jälkeen. Haminassa taas uusi kuukausiennätys.

16 tykkäystä

Mistä tää data on? Kiitos tästä, erinomaista! Jaha merkkejä pitäis vielä saada lisää.

1 tykkäys

https://juliadata.fi/ Tämmöseltä sivustolta, joka hyödyntää saatavaa dataa. Muistahan maista ei taida vastaavaa löytyä tai oliko että Ruotsissa oli, mutta sitten salattiin ainakin tavaraliikenteen puolelta. (Olis kyllä kiva seurata Ruotsin puolella Uumaja-Göteborg ja Haaparanta-Göteborg junien kulkua kun Nurmisella ne konttijunat noilla reiteillä.) Ja toki Suomenkin puolella ei sotilasjunia tuolla näy vaan piilotettu ja pieni uhka että tavaraliikenteenkin tiedot voitaisiin piilottaa kokonaisuudessaankin Suomessakin.

Hangonsaaren liikennehän vieläkin stopissa, 13.8 olisi seuraava, mikä ei peruttu tällä hetkellä, mutta noita peruutellaan välillä vain muutamaa päivää aikaisemmin.

3 tykkäystä

Q2/2024 junamäärä on merkittävästi vähemmän kuin edellisenä vuotena. Kuuluuko North Rail niihin ”Baltian volyymeihin”? Kuulostaa oudolta, jos ei kuulu ja laskun sanotaan tulleen sieltä…

1 tykkäys

Kuuluuko North Rail niihin ”Baltian volyymeihin”?

Hyvä kysymys! North Rail ei kuuluu Baltiaan vaan on osa rautatieliiketoiminta-segmenttiä, jossa on muutakin rautatieliiketoimintaa maailmalla. Baltia on oma liiketoiminta-alueensa. Jaottelut menevät kieltämättä helposti sekaisin, kun Baltiassakin on rautatieliiketoimintaa. North Railin volyymit ovat kyllä laskeneet, mutta Nurminen kommentoi, että ovat parantaneet kulutehokkuutta.

Kuulostaa oudolta, jos ei kuulu ja laskun sanotaan tulleen sieltä…

Itsekin sirottelin tuhkaa päälleni, kun negari tuli sillä nämä asiat olivat ristiriidassa, kun North Railissa junamäärä oli merkittävästi pienempi ja negaria perusteltiin Baltialla. Negarissa kun ei saatu Q2:n lukuja, mutta itse Q2-raportissa rautatieliiketoiminta oli kasvussa ja Baltian liikevaihto oli puolittunut. Rautatieliiketoiminnassa on muutakin liikevaihtoa, mutta voihan se olla, että North Rail on vain nostanut hintoja, kun toimii yksin rajaliikenteessä?

Nurminen osti vuoden 2023 alussa Viron valtiolliselta rautatieyhtiöltä Suomen liiketoiminnot, jonka nimi on North Rail. North Rail eroaa Nurmisen muusta rautatieliiketoiminnasta siitä, että se omistaa itse veturit, joilla rahtia kuljetetaan. Kaikki muu rautatieliiketoiminta toimii kumppaneiden vetureilla ja Nurminen “vain omistaa” asiakkaan.

5 tykkäystä

Mä sanoisin, että suurin syy Q2/2023 ja Q2/2024 North Railin junamäärien eroon on siinä, että mun logiikan mukaan metanoli siirtyi pakotteiden alle kesäkuussa 2023. Edelliseltä joulukuulta 2022 löydän uutisen, että metanolin tuontikieltoa olisi lykätty 6kk. (Ja kuviakin löytyy, että sitä mennyt. )

2 tykkäystä