Nustay - Uusi IPO Nordnetissa

Avaan tälle uuden oman ketjun. Näyttää olevan “hotellivaraus-platform-palvelu”. Tänne voidaan kasata yhtiöön liittyviä keskusteluja. Heidän omin sanoin: “Nustay on tanskalainen yhtiö, joka toimii hotellivarausmarkkinoilla ja tarjoaa asiakkailleen uudenlaisen hotellivarauskonseptin. Nustayn visiona on olla maailman disruptiivisin ja innovatiivisin varausalusta.”

Tässä vielä linkki heidän platformiin: https://nustay.com/

Sattui silmään, kun on omaa yrittäjätaustaa booking-palveluiden puolelta (ei hotelleja). Ihan näppärän näköinen saitti ja UX-puoli on sulavaa, nyt on kuitenkin hankalaa hahmottaa että miten ja miksi tämä kaappaisi hurjia osuuksia hallitsevilta hotelli-platformeilta.

Esittelyvideolla oli toimarin kertomana ratkaistava asia “yleensä hintoja on mahdoton hahmottaa kunnolla” (nykyään). En ihan ymmärrä, mihin viittaa. Omat kymmenet varaukset hotels.com tai booking.com kautta ovat kyllä olleet ihan selkeitä hintojen puolesta.

Ja vielä mietityttää, että miksi näin aikaisin IPO, jos vasta n. vuoden ollut tuotantokäytössä palvelu. Kukaan muu ei sijoita?

Mitä ajatuksia herättää muilta?

2 tykkäystä

Nopeasti vilkaisin Nordnetin listautumismainosta niin näytti kyllä siltä, ettei tässä nyt kovin isoa vallihautaa muihin isoihin saitteihin tunnu olevan. Suora lainaus ko. mainoksesta: “Nustay erottautuu kilpailijoistaan – OTA-markkinan toimijoista, kuten Booking.comista ja Hotels.comista – yhdistämällä online-varauspalveluiden parhaat ja tärkeimmät ominaisuudet: suuren hotellivalikoiman, hyvän varauskokemuksen ja kilpailijoita alemmat hinnat.”

Samoilla linjoilla kuin Seredni1, että en kyllä kovin isoja eroja ole noiden muiden palveluntarjoajien välillä havainnut hinnoissa tai tarjonnassa ainakaan, ja itselle ainakin nykyään enemmän painaa vaakakupissa palkintoyöt sun muut edut kuin entisten tai hakujen aiheuttamat matkatarjoukset.

Käytin nustayn palvelua ensimmäisen ja varmaan viimeisenkin kerran muutama päivä sitten.

Kotisivulla hotellin varaamisesta jäi ikävä maku, kun minua kiinnostaneen hotellin hinta oli aluksi hyvin edullinen. Varauksen ja luottokortilla maksamisen edetessä aivan loppuvaiheessa ruutuun ilmestyi teksti, jossa pahoiteltiin maksun kallistumista. Kallistuminen oli huomattava: n. 2,5-kertainen. alkutietoon nähden.

Katson tällaisen menettelyn olevan harhaanjohtavaa markkinointia ja hyvän kauppatavan vastaista. Ilmoitin asian nustay:lle sähköpostilla, mutten ainakaan vielä ole saanut vastausta. Olen kilpailu- ja kuluttajaviranomaiseen yhteydessä vasta, ellei nustay ota minuun yheyttä jättämillani yhteystietoilla.

Yhtiö lienee uusi, mutta sijoittajien on hyvä olla hereillä, jos hyväkin liikeidea hukataan näin epäeettisin keinoin.

11 tykkäystä

Tällainen nustay ei omaa ymmärtääkseni mitään sellaista, minkä avulla se voisi imeä asiakkaat alan vakiintuneilta kansainvälisiltä .com-toimijoilta, kuten Booking ja Hotels itselleen.

Edellisen kirjoittajan kokemus siitä, että hintalappu kallistuu vielä varausprosessin aikana on asiakkaan (ja sijoittajan) näkökulmasta jotain niin luotaan työntävää, että tämä saa minulta vahvan vältä-suosituksen.

Aivan ruohonjuuritason perusasia on, että asiakkaan pitää pystyä luottamaan siihen hintalappuun jolla ryhtyy varausta/ostosta tekemään.
Jos myyjä muuttaa diilin sääntöjä epäedullisemmiksi sen jälkeen kun asiakas on saatu koukkuun, se tappaa ihan kaiken kerralla.
Siinä meni asiakkaalta luottamus ja sitoutuminen ko. palveluun saman tien. Eikä tule ikinä takaisin.

Ihan täyttä sontaa.

Vastaa tilannetta, jossa ruokakaupan hyllyssä on kahville hintana 3 euroa ja maidolle 1 euro. Kun asiakas on nostanut tuotteet kassahihnalle ja tulee maksun aika, kassa toteaa kahvin hinnan nousseen 7 euroon ja maitokin maksaa tässä ja nyt 2 euroa.

Sellainen ei vaan käy asiakkaille. Järkyttävää bisnestä.

10 tykkäystä

Aika pian Nustayn IPO, tosiaan. Olisi ymmärrettävää, jos hihassa (onko?) jokin mittava parannus verrattuna muihin varauskoneisiin. Silloin ehkä firmalla olisi toiveissa, että jokin isoista hoksaa makupalan ja ostaa pois, kun hinta sopiva.

Eikö näitä metahakusivustoja ole jo tarpeeksi? En vilkaissut sen tarkemmin, mutta oletan heidän käyttävän Expedian ja/tai Bookingin (entinen Priceline) järjestelmiä, joilla käytännössä oligopoli tällä hetkellä. Lukuisat monet muut vastaavanlaiset sivustot ovat jo näiden kahden omistuksessa

1 tykkäys