Nyt nyppii #&%!#&%! (yksittäiset sijoitusvirheet ja mokat)

Hyvää itsereflektointia. Omasta mielestäni sijoituspäätöksesi ei ollut huono, koska tiesit mitä teit. Otit tietoisen riskin rajatulla pääomalla, jonka olit valmis menettämään.

Virheenä sen sijaan näkisin, että pidät Herantiksen salkussa, vaikka et näe sillä potentiaalia. Cut the losses, tappiot vähennyksiin ja pääoma uuteen kohteeseen! Mikään ei ole parempaaa virheiden myöntämistä kuin tappiolla myyminen.

Miten muuten nämä suomalaiset (bio)lääkekehitysyhtiöt yleisesti? En ole alaa juurikaan seurannut, mutta näppituntumalta sanoisin, että niiden menestys on ollut melko vaatimatonta kotopörssissämme.

5 tykkäystä

Ihan mielenkiinnosta kysyisin miksi olet firmaan alun perin sijoittanut, tai miksi juuri nyt et usko tämän enää nousevan? Firman “lippulaivalääkehoidon” osaltahan ollaan kuitenkin edetty oikeaan suuntaan jatkuvasti, eli käytännössä riski tämän osalta on pienentynyt, vaikka toki edelleen äärimmäisen suuri onkin. Lymfactin, jonka jatkokehityksen firma päätti ulkoistaa/myydä/lisensoida ja samalla keskittyä vain ydinosaamiseensa, oli firman markkinapotentiaalin kannalta vain alle 10 %.

Edit: pointtina siis herättää pohdiskelua, miksi johonkin firmaan alun alkaen sijoittaa. Herantiksen kaltaisissa firmoissa luonnollisesti vaaditaan hyvin pitkää pinnaa, jos kehityksen alkuvaiheista asti lähtee tällaisiin firmoihin mukaan :slight_smile:

1 tykkäys

Asiallinen huomautus tuo myyntiehdotus. Yleensä toiminkin niin, että epäonnistuneet sijoitukset lähtevät herkästi salkusta vähentäen myyntivoittoja. Jostain syystä lääkesektorin suhteen olen vähän toisella mielellä liikkeellä - oli se sitten järkevää tai ei. Olen alunperin valinnut yhtiöt sekä potentiaalin että merkittävältä osalta myös niiden (tuotteiden/menetelmien) hoitokohteen perusteella. Lähtökohtani ei ole ollut puhtaasti sijoittajalähtöinen vaan osin mielessä on ollut myös kotimaisen lääketieteen kannustaminen ja tukeminen omalla pienellä panoksella. Hiukan halusin maaotteluhenkeäkin asiaan ja poimin salkkuuni muutaman yrityksen myös Ruotsin puolelta.

Tapanani on lähteä maltillisesti liikkeelle seurantamielellä ja lisätä omistuksia tarinan kehittyessä. Takapakit saattaavat sitten viedä reilustikin miinukselle, mutta tarinan ollessa hyvä ne ovat myös hyviä tankkauspaikkoja.

Tällä hetkellä salkusta löytyy seuraavat suomalaiset lääke- ja terveysalan yritykset (perässä voitto/tappio):
Aplagon (listaamaton)
BBS -34,5%
Faron +28,4%
Herantis -57,2%
Orion -0,96%
Revenio +47,8%

Ruotsista samaa sarjaa ovat:
Arocell +33,5%
Bonesupport -7,25%
Xbrane +31,6%

Omistukset edellisissä yrityksissä ovat muuten pieniä (alle 1%/yritys), paitsi
Revenio 11,5% salkusta
Orion 7%
Arocell 3,4%

Kukin arvioikoon itse, kuinka hyviä nuo sijoitukset ovat olleet. Itse olen tämänhetkiseen menestykseen tyytyväinen. Potentiaalia noissa on.

7 tykkäystä

Nämä mun “timanttikädet” kyllä kostautuu pahasti. Ensin NKLA ja nyt Plug. Plugia en ole uskaltanut myydä, koska “eiköhän ne pahimmat laskut ole jo ohi”. Kohta on osari ulkona, johon varmaankin markkinat reagoi negatiivisesti. Ei olis pitänyt tankata 30$ hinnoissa vielä.

9 tykkäystä

Olet sijoittanut yhtiöihin, jonka arvostus lepää (kaukana) tulevaisuuden kassavirroissa. Timanttikäsien on parempi pitää, vielä monta ylä- ja alamäkeä, jos salkkuun noita poimii ja aikoo odotella yhtiön kirivän arvostuskertoimia. Muuten sanoisin toimintaa spekulatiiviseen arvostukseen perustuviin tuottoihin.

Onnea valitsemallesi tielle, teit mitä tahansa :ok_hand:

23 tykkäystä

Lohilo position tuplaaminen fomona melkein ATH:n kohilla ja sen jälkee typerää ostamisen jatkamista vaikka tää vaa valuu ja valuu, turska kasvaa ja kasvaa. Tähä mennessä helposti elämäni hirvein sijoitus keissi, tästä otettu kyllä opiks… jos tästä päästää joskus voitolla pihalle nii bailaan pari päivää sen kunniaks

23 tykkäystä

Eilen Herantis Pharmaa kyytiin, kun TA:n näkökulmasta tilanne näytti muikealta. “Laput ulos heti huomenna aamulla. Jengi kuitenkin fomottaa”.

Tuli sitten nukuttua pommiin… Enkä laittanut etukäteen lappuja myyntiin <3

edit: Lisätäänpä vielä se, että eilen yöllä olivat Cake-tokenit käyneet pussaamassa meikän stop-lossin rajaa, jonka jälkeen nousivat n. 10%. “hups”.

2 tykkäystä

Eilen Nabriva Terapeutics otti avauksesta + 60 %:in pompun.
Jäin sitte seuraileen ja odottamaan, että nousisi vielä korkeammalle.
Tippui muutamassa tunnissa takasin.
Olis pitänyt laittaa liukuva stopp-loss, kun oltiin +60%.
Ensi kerralla sitten :slight_smile: :sunglasses:

6 tykkäystä

Aloitin osakkeiden ostamisen ja myymisen koronadipistä kaikki liikenevät rahat osakkeissa ja sain hyvää tuottoa, indeksin voittaen :moneybag:. Noin 10 % aina yhdessä firmassa. Mutta nyt alkuvuodesta sijoittaminen ei vaan ole toiminut, tosin noin 5 % tuotto,onhan se tyhjää parempi. Olen ostanut dipeistä hyviä firmoja esim. Qt, MUTTA sitten olen laittanut Stop Lossit niin ylös, niin että menee myyntiin liian aikaisin sekä pienestkin laskusta heti myynyt. Harmittaa :pensive:. Vaan nythän mie hokasin :face_with_monocle: :grinning_face_with_smiling_eyes:, olen ostanut 20 % positioita ja hermot ei sitten kestä pitää niitä, pelko kurssilaskuista. Lepikön jutuista olen lukenut, että sijoittamisessa on paljon psykologiaa, todellakin on paljon. Täytyy palata viime vuoden tyyliin. Miten teillä kokeneilla konkareilla,oletteko olleet itse tuottojen esteenä?

7 tykkäystä

En koe itseäni millään tavalla konkariksi, mutta sijoittamisessa pystyy järjestämään kaiken kun laittaa vain summia peliin, jota voi hävitä, jolloin panikointi, tunteilu etc. tuntuu hellittävän.:smiley_cat:

6 tykkäystä

En ole konkari mutta pari tipsiä, millä itsellä alkoi tulos syntymään:

  1. Osta fundalta ja näkymiltä hyviä firmoja
  2. Täysin henk.koht. mieltymys, mutta unohda stoplossit ellet osaa oikeasti perustella niitä tiettyihin tasoihin. Mutuilu on huono strategia, ainakin itselleni.
  3. Anna hyvien firmojen kehittyä, kurssien heilua ja pyri käyttämään dipit hyväksi, jos funda ei muutu.

Ketjun aiheeseen: TänäänKIN ottaa päähän kaksi pikkusiivua kuuttia, jotka kevennellyt aikanaan n. 50e ja oliko 30e tasoilla. Well played. Onneksi suurin possa edelleen pelissä Qtssa.

20 tykkäystä

Kolme isompaa sijoitusvirhettä löytyy uralta.

  1. Varmasti se yleisin mikä täälläkin on, eli Talvivaaraa iso erä 5€ keskihinnalla. No lupaukset eivät pitäneet ja muitankin vastoinkäymisiä. Onneksi tajusin kuitenkin myydä kaikki 1€:lla ennen kuin meni nollille.

  2. Sino Agro Foods Kauppalehden suosikkiosake. Siinä firmassa ei lopulta onnistunut yhtään mikään johdon tyhjistä lupauksista ja myin kaikki -99% tuotolla, jotta saa edes koko summan verovähennyksiin. Taitaa vieläkin roikkua jossain Jenkkien rupulistalla tämä firma.

  3. H&M Oksaharjun suosituksesta trendin huipulta 280sek. Markkina kääntyi vastaan koko yritystä ja kaikki sai lähteä 125sek. Rahat parempiin kohteisiin.

26 tykkäystä

Nyppii, kyllä. Sijoitusmoka, tavallaan.

Himpuran holhouspolitiikka! Et voi ostaa maailman halvimpia biljoonaluokan rahastoja kun et ymmärrä tarpeeksi enklantia, rassukka. Osta 5 kertaa kalliimpia vähemmän likvidejä lappuja. Se on turvallisempaa, kun voit lukea huonommista ehdoista äidinkielelläsi. Älä kyseenalaista, et vaan ymmärrä. So long, sucker!

9 tykkäystä

“Miten meni niinkuin omasta mielestä” :confounded: Kyykkäsi eilen eikä tänäänkään oikein lähtenyt niin kevensin. No, lähtihän se sitten… :crazy_face:

8 tykkäystä

Sinua juuri mietin kun katselin tuota kurssin nousua. No et sentään myynyt kaikkea :+1:

5 tykkäystä

Tiedättekö sen tunteen kun kurssi on ATH mutta olet silti 3% miinuksella :flushed: fomotin vähän liikaa kun Wulffilla tuli hyviä uutisia viimeksi

4 tykkäystä

Kuluja pitäisi kyllä saada alas jos ath:ssa on kolme pinnaa kuopassa. Eikö täällä ole näitä prosentin kattojakin, jolloin ATH:ssa kuoppa olis max 1 %? Vai enkö tajunnut mistä tässä on kyse?

5 tykkäystä

Suurin virheeni: Remedy. Osto 14 eurossa ja myynti 22 eurossa. Miksi? En yksinkertaisesti tiedä.

9 tykkäystä

Siis päivänsisäisessä kaupassa käväissyt korkeammalla hetkellisesti viikkoja sitten jolloin ostin mutta päättyi matalammalle jolloin vaikka nyt ollaan ATH:ssa käytännössä niin yksittäisiä kauppoja on tehty kalliimmalla aiemmin.

2 tykkäystä

Ah no sitten se ei olekaan absoluuttinen ATH, paitsi jollain päätös-, tai avauskursseilla mitattuna.

Niin ja aina siellä huipulla ja pohjalla joku kauppa toteutuu, jotta kurssi rekisteröityy. Harmi jos tuli longia huipussa. Kymmenen vuoden ikkunassa voi silti olla halvimmasta päästä kauppoja. Toivotaan niin. :slight_smile:

2 tykkäystä