Oikeasti laadukkaita tuotteita

Itsellä ei ole tuota merkkiä mutta 12 vuotta vanhat Norrønan laskukamat on edelleen ihan mintissä kunnossa ja ovat toimivia ja hyvin suunniteltuja. Mieli tekisi uusia, mutta järjellä ajateltuna en ole keksinyt vielä syytä uusien ostolle.

2 tykkäystä

Osalla Facom työkaluista on ikuinen takuu.
Mekaanikkona toimineen isävainaan vähintään 40 vuotta vanha räikkä/väännin hajosi erästä ruostunutta mutteria väkisin avatessa.
Sain uuden vastaavan tuotteen ikuisella takuulla silmiä räpäyttämättä. Ei kyselyitä, ei kyseenalaistamista, vaan lupausten mukaisesti uusi tuote tiskiin ja hyvää päivänjatkoa.

Tykkään tällaisista.

22 tykkäystä

Monilla aiemmin euroopasa valmistetuilla työkalumerkeillä oli ainakin vielä vajaa 10v sitten kun olin työkalukauppias ikuinen tai elinikäinen takuu joka kattoi kaikki materiaali/valmistusvirheista johtuvat hajoamiset. Eri asia oli väärinkäytökset tai vain loppuun kulumiset, ne ei kuuluneet takuun piiriin. Näitä merkkejä oli mm. Stahlwille, Gedore, Heyco, Knipex yms. Valitettavan paljon vaan näidenkin merkkien tuotteista tehdään jo aasiassa enkä tiedä toimiiko takuut vielä samalla tavalla.
Leathermanin takuu toimi aina ilman kyselyitä. Vaikka asiakas olisi itse vääntänyt terän poikki, uusi annettiin ilman kyselyitä. Ja jos samaa mallia ei enää valmistettu niin uusi parempi malli tilalle.

6 tykkäystä

Danish Endurance

Valmistaa urheilu-, vaellus-, ym ulkoiluvaatteita. Suunnittelevat yhdessä olympiurheilijoiden kanssa. Parhaat tennissukat mitä olen käyttänyt, en tiennyt että voi tuntua jalassa niin hyviltä :smile:

Weber

Vanhat halvat rimpulagrillit ei mun käytössä montaa vuotta kestäneet kun alkoi osat tippumaan ruohikolle. Weber Genesis II E310 ollut nyt 6 vuotta tulilla ja melkein kuin uusi. Heti kun kannen avaa huomaa laadun

Myssyfarmi

Suomessa käsintehtyjä myssyjä ym suomenlampaan villasta. Lämpimiä, laadukkaita ja kestäviä. Elinikäinen takuu :sweat_smile:. Ainut miinus että herkkää saattaa kutittaa, varsinkin lapsia, mutta vaimon kanssa kovalla käytöllä

10 tykkäystä

Braun Oral-B sähköhammasharjat
Puolisolle joululahjaksi v. 2014 annettu keskihinnan malli käy ja kukkuu edelleen, vaikka käytössä kaksi kertaa päivässä, viikosta ja vuodesta toiseen. Akkukin vielä ihan käyttökunnossa, vaikka laitetta seisotetaan pääsääntöisesti aina laturissa.

Samsung matkapuhelimet
Kuten muutkin todenneet, kestäviä ovat. Itsellä daily driverina v.2019 julkaistu Galaxy S10e joka on kooltaan minulle optimaalinen ja ominaisuuksiltaan täysin riittävä. Pelittää edelleen kuin unelma. Akun vaihdoin itse ~vuosi sitten. Sinänsä pitkä tietoturvapäivitysten tuki on kuitenkin hiljattain loppunut, joten varmasti pikkuhiljaa edessä päivitys tuoreempaan S-sarjalaiseen.

9 tykkäystä

Lisätään aikaisempaan listaan vielä seuraavat:

Garmin Fenix sarjan urheilu/älykellot. Tuntuu miljoona kertaa laadukkaammalta kuin aikaisempi Applen kello ja akku kestää yli kaksi viikkoa. Häviää toki softassa, mutta unen- ja urheilun seurantaan mielestäni parempi. Riippuen vähän mitä kellolta hakee - Niin kannattaa tsekata Garminin Fenix.

Arc’teryxin takit ja vaatteet. Super kamaa.

9 tykkäystä

Monia työkaluvalmistajia vakuuttavine takuineen onkin jo mainittu. Lisätään listaan vielä Victorinox. Monitoimityökalut ovat laadukkaita ja kestäviä, muusta tarjonnastaan ei minulla vielä kokemusta.

Takuun olen testannut toimivaksi heilläkin. Noin vuonna ’87 keräsin pulloja että sain paikalliselta huoltoasemalta ostettua aidon ”McGyverin” (maksoi muuten 80mk). Sitä käytettiin ja väärinkäytettiin seuraavat noin 20v melko ahkerasti. Pari vuotta sitten päätin laitattaa sen jälleen kuntoon. Otin yhteyttä Victorinoxiin ja kerroin että haluaisin sen kuntoon vaikka olen sitä väärinkäyttänyt ja teriä on jopa haljennut. Takuuseen se korjattiin ja huomioitiin myös pyynnöt mitä halusin alkuperäisestä säilyttää ja myöhemmin itse kunnostaa (muuten siitä olisikin varmaan vaihtunut kaikki :sweat_smile:). Edes postikuluja ei tarvinut maksaa. Alla vielä kuva McGyveristäni korjauksen jälkeen.

22 tykkäystä

Husqvarnan moottorisahaan ja raivuriin olen ollut erittäin tyytyväinen. Vanhat Nokian metsurin saappaan palvelavat myös vielä varakenkinä. Ostettu aikoinaan 2 € poistolaarista :+1: poikkeava jalankoko tarjoaa joskus löytöjä.
Makitan 14,4 V akkukone 2008 vuodelta edellee rokkaa vaikka akut ovat jo aika finaalissa. Uudempia 18 V on myös käytössä ja hyvin toimii.
Hinta-laatusuhteelta yksi ylivoimaisemmista on Victorinoxin 20 cm fileerausveitsi. Maksoi aikoinaan +/- 15 € (tukkuerät) ja sillä leikkasi tonni tolkulla kalaa (ammattikäytössä kesti noin 3-4 kk) . Pysyi hyvin terässä, helppo teroittaa ja pystyi teroittamaan aika ohkaiseksi. Jos joku joskus kyselee fileeraus veistä niin tuo on paras ja sillä pystyy leikkaamaan isot ja pienet kalat. Kuvassa paras kahva.

13 tykkäystä

Eccon kengät

Itselläni on 7 vuotta vanhat Eccon nahkaiset pukukengät, joita on tullut käytettyä useamman kerran viikossa töissä toimistokenkinä ja työmatkalla kävelykenkinä. Maksoi sen vajaa parisataa euroa uutena, mutta ovat kyllä palvelleet koko rahan edestä. Kenkälankkia, harjaa ja kiillotusliinaa kun näyttää niin ovat kuin uusia. Kertaalleen olen uudet sisäpohjalliset ostanut kun alkuperäiset kului tuossa 5 vuoden kohdilla puhki.

11 tykkäystä

Uniglo aluspaita.Mitään muuta en ole enään vuosiin aluspaitana käyttänyt.Aivan huikea tuote,mukava päällä ja kymmeniä jos ei satoja pesuja ja tuotteet edelleen uuden veroisia.

https://www.uniqlo.com/eu/en_AT/product/airism-heather-crew-neck-short-sleeved-t-shirt-466478.html

4 tykkäystä

Sennheiserin langattomat surround-kuulokkeet.

en edes muista kuinka vanhat, ainakin 15+ vuotta. Ladattavia paristoja vaihdettu jo monta kertaa, itse kuulokkeet toimivat taviksen leffankatselussa edelleen moitteettomasti.

Tosin en ole herkkäkorvainen hifisti.

Aikoinaan kaverilta, entiseltä ammattimuusikolta, kysyin neuvoa mitä kalliimpaa tällainen tumpelo uskaltaa hankkia niin totesi että ‘Senkat voit käydä ostaa silmät kiinni’.

5 tykkäystä

Tämä on hyvä ketju. Kuinka tuskallista onkaan, että välillä tuntuu, että edes rahalla ei tunnu saavan laadukkaita asioita, varsinkaan vaatteita, kun sattuu olemaan vielä kokotaulukon äärilaidasta, eli liian pitkä tähän maailmaan (saa antaa vinkkejä…).

Duunaripuolelta nostaisin esiin muutaman tuotteen:

Hultaforsin Talmeter mittanauha. En ollut tullut ajatelleeksi, että niinkin tavanomaisesta tuotteesta, kuin rullamitasta voi löytyä huippuunsa kehitetty versio. Toki aina on ollut tiedossa, että on hyviä ja huonoja mittoja. Ja sitten on Talmeter. Ensinnäkin kyseinen mittanauha sisältää monia käteviä lisäominaisuuksia, jotka parantavat käytettävyyttä ja auttavat mittaamaan hyvin tarkasti esimerkiksi sisäpuolisia mittauksia. Käytettävyyttä parantaa esimerkiksi merkkauskärki, eipä tarvi merkkauskynää hapuilla taskusta entiseen tapaa. Lisäksi Talmeteriin saa varaosina mm. mittanauhan ja merkkauskärjet. Juuri tämä varaosien saatavuus onkin yleensä hyvän tuotteen merkki. Omassa käytössä oleva kuuden metrin mitta maksoi kuutisenkymppiä, mutta on kyllä ehdottomasti joka euron arvoinen.

Toinen pitkäikäinen tuote työkäytössä on ollut Zeklerin 412 bluetooth kuulosuojaimet. Olen käyttänyt omia kuullokkeitani vuodesta 2017 ja voin sanoa, että käyttö on kovaa ja haastavissa olosuhteissa. Näihin on matkan varrella vaihdettu muutamaan kertaan kuluvat osat, eli pehmikkeet, mikrofonin tuulisuoja ja ladattavat paristot. Ainoa pieni miinus on, että mikrofoni pitää olla aika tarkasti suun edessä, että ääni välittyy kuulijalle.

Kotikäytössä Mielen valkoiset kodinkoneet ovat osoittautuneet kestäviksi yli kymmenen vuoden kokemuksella. Oletuksena on, että olisivat käytössä ainakin 20 v, saa nähdä.

Kunniamaininnan annan Mielen pölynimurille, jonka tyttöystäväni, nykyisen vaimoni, vanhemmat ostivat opiskelevalle lapselleen vuonna 1999. Imuri toimii moitteetta, suulake on vaihdettu, mutta niitäkin on hyvin saatavilla.

Komppaan myös ketjussa mainittuja Moccamasteria ja Leatherman monitoimityökalua. Käytössämme oleva kahvinkeitin on otettu käyttöön 18.1.2006 ja jotain osia on matkan varrella uusittu. Leatherman on vuodelta 1994 ja on kuin uusi.

Sellaisen vinkin annan kestävän kulutuksen ystäville, että merkitkää tuotteisiin, milloin ne on hankittu. En itsekään muistaisi Moccamasterin ikää, jos en olisi käyttönottopäivää kahvinkeittimen pohjaan tussilla kirjoittanut.

19 tykkäystä

Kiitos vinkistä, pitää ottaa testiin. Itsekin kiroillut jo muutaman vuoden kun ei tahdo järkevän hintaista ja laadukasta t-paitaa olla enää markkinoilla. Jokunen vuosi sitten Dressmanin aluspaidat oli hinta/laatu suhteeltaan hyviä mutta sitten ylättäen vaihtoivat mallia ja laatu oli ala-arvoista. Kokeiltu useita työvaatemerkkejäkin mutta paitaa joka pitäisi muotonsa ensimmäisestä pesusta alkaen ei tahdo löytyä.

Levi’s tekee yllättäen myös laadukkaita t-paitoja: Original Housemark V-neck Tee - Black | Levi's® FI

Aikoinaan joku vinkkasi tuosta ja olen kyllä ollut tyytyväinen noihin. Normaalia paksumpia ja kestää hyvin.

4 tykkäystä

Olen kotoisin Sievistä, joten kenkämerkistä ei ole epäselvyyttä. Mutta vaikka olisin kotoisin Rokualta käyttäisin silti sieviläisiä. Kengät kestää. Eikä vain turvakengät, jotka ovat ylivoimaisia omalla kokemuspohjalla. Eivät ehkä kulje trendien harjalla mutta itselleni on tärkeää, että kenkä tuntuu jalassa hyvältä ja jalka tuntuu kengässä hyvältä. Lisäksi sähköisenä ihmisenä arvostan antistaattisia ominaisuuksia. Jos kengistä vähänkään pitää huolta ei ne ihan heti lopu.

5 tykkäystä

Tämä paita pitää muotonsa kyllä.Ei käytännössä ole muuttunut olleenkaan käytössä ja pesuissa.Testiin vaan…On jotain kummaa materiaalia mihin en ole muissa vaatteissa törmännyt.Kun alupaitana on,niin sitä ei käytännössä huomaa edes,on niin ohut ja ei tunnu miltään.

1 tykkäys

Ehdotus, laittakaa suositellun/kehutun tuotteen valmistusmaa myös tiedoksi, saattaa jotain kiinnostaa.
Usein mainitaan, että älkää ostako mitään Kiinassa valmistettua, itse rinnastan siihen myös muut Kauko-Idän maat, monet tehtaat niissä ovat Kiinalaisten omistuksessa.
En suoranaisesti vastusta noissa maissa valmistettuja tuotteita, osassa tuotteissa se ei ole edes mahdollista ja asiat ovat muutenbkin hyvin monisäikeisiä. Olen vieraillut työtehtävissä Kiinassa useita kertoja.
Jos haluaa ostaa vaatteita ja kenkiä muualla kuin Kauko-Idässä valmistettuja, niin se on käytännössä mahdotonta ja/tai maksat tuotteesta moninkertaisen hinnan, jota arvostelijat eivät kuitenkaan ole “valmiita” maksamaan…eli jää puheen tasolle se ns. vastuullisuus.

No meni vähän ketjun aiheesta, mutta liputus optio on käytettävissä.

10 tykkäystä

Muut kauko-idän maat kuten mm. Japanin ja Etelä-Korean ja Taiwanin? :face_with_monocle:

Kiinalaisistakin tehtaista monet ovat länsimaisessa omistuksessa. Esim. melkein kaikki Koneen liukuportaat (nekin jotka asennetaan Suomeen) valmistetaan siellä. (Eka esimerkki joka tuli mieleen kotimaisten pörssiyhtiöiden Kiinassa omistamasta vientiteollisuudesta mutta muitakin on runsaasti).

Just noita tarkoitin, kiitos! Ja sitten jatketaan tarinaa…

1 tykkäys

Aika erikoista rinnastaa noita Kiinaan kun kyse on demokraattisista teollisuusmaista jotka ovat Kiinan kilpailijoita ja länsimaiden liittolaisia.