Hienoa kuulla! Ihan lyhyt pikainen lomalta kun puheeksi.
Aika paljon vähemmän kyllä tiesin tankkereista kuin tänäpäivänä, mutta sopivalla vaivannäöllä kaikki oppii tuntemaan shippingiä ja tekemään päätöksiä mihin itse uskoo. Sen verran painaa makro ja politiikka (ja kreikkalaiset omistukset, lol) että oikeita vastauksia ei oikein ole.
Joulu-tammikuun aikana taitaa tulla russia embargo voimaan ja vakuutuslafkat sitä kautta tutkii RUS oilin kuljetuksia, spr loppuu syksyllä, Kiina varmaan jotain kulutusta reboundaa vaaliensa jälkeen ja inventaariot on etenkin jalostepuolella matalat.
Itse en ihmettelisi jos product tankkerit korjailee, ei ne halpoja toki ole, mutta en ole myöskään myymässä edellisistä seikoista johtuen. Eco vlcc:t tekee myös jo hyvää tienestiä ja vaikka olisin mielelläni nähnyt enemmän scräppäystä niin johtuen ihan inventaarioista ja omista veikkauksista ensi vuoden kulutukseen ostelen kyllä etenkin crude dippejä. Tossa on eri lafkojen laivojen valikoimia.
Öljyn hinnalle short term bear riski voisi olla puheissa pyörivä iran bannin poisto mutta tankkereillehan se olisi plussaa koska sitten se tulisi ns laillisen kuskaamisen piiriin. Kiinan lockdowneista johtuva kulutus tuskin enää pahenee koska ne on jatkuneet kokoajan ja odottaisin sinne ennemminkin jossain vaiheessa pientä +demandia. Bear case sitten perustuu varmaan eniten taantuman syvyyteen ja siitä syntyvään demand destructioniin, mutta eipä toi kesän kulutus kovin tiukkaa ollut vaikka bensa hipoi taivaita JA uskon että talvelle tulee gas to oil siirrosta. Sinällään yksi niistä sektoreista jossa istun melko mielelläni, mutta en ole product puolta toviin lisäillyt. Scorpparit sais kyl alkaa puskea diviä/buybackeja.
Itsekukin tuntee varmasti ajoittain fomoa tankkereihin kun katsoo suoriutumista vs indeksit, mutta jokaisen vähemmän seuraavan kannattaa muistaa että shippingissä tulee dippejä ja ne on usein isojakin, että ihan parin prosentin välein en itse dippejä ostaisi.
Drybulkissa alkanut vihdoin lappujen arvostukset seurata dry indeksejä että voihan nekin tulla tuossa itselle sopiviin hintoihin. Kontteihin, tai ainakaan zimiin en kyllä lähde itse pelaamaan vaikka arvostus onkin huvittavan huokea. DAC on pienesti salkussa.
EEXIä en oo vielä hirveästi tutkinut mutta tuolla taisi olla lomani aikana joki ketju mitä en vielä katsellut tarkemmin. https://twitter.com/mintzmyer/status/1562448113436360704?t=ENfC4ZGL9VX0iuBAuoG-3w&s=19