Öljytankkerit - Päätähuimaavia tuottoja vihatuimmalta sektorilta (contango, IMO2020, hype)

Löytyykö foorumilta alaan syvällisemmin perehtyneitä tai hypejunaan hypänneitä? Mitkä firmat ovat sektorilta lemppareita ja inhokkeja?

Uskon öljytankkerien voivan parhaassa skenaariossa tuottaa omistajalleen omaisuuden tarkoittaen sijoitetun pääoman nousua jopa kymmeniä kertoja 1-3 vuoden aikajänteellä. Alla pyrin selittämään miksi.

Öljytankkerit ovat edellisen vuosikymmenen huonoiten tuottanut omaisuusluokka osinkoineen. Kuvassa alan suurimman firman kurssikäyrä vuodesta 2000.

Ala on ns. supersyklinen, (vertaa kaivosyhtiöt) jonka tuottoja ohjaa puhtaasti kysynnän ja tarjonnan laki. Alan sisällä on myös hyvin vaikea luoda vallihautaa suhteessa verrokkeihin.

Syklin huipussa uusia aluksia tilataan liian paljon pitkän aikavälin kysyntään ja kun kysyntä vähenee, markkinoille liiallisesta alusten määrästä johtuva ylitarjonta pilaa öljyn kuljettamisesta syntyvät tuotot. (Tämä on vaivannut sektoria edelliset 10 vuotta.) Vastaavasti kun tarpeeksi aluksia on poistunut käytöstä, öljyn kuljettamisesta maksettavat ratet nousevat. Alusten käyttöikä on noin 10-20v.

Firmojen tulos syntyy yksinkertaisesti alusten kustannukset ylittävistä rateista eli maksetusta korvauksesta öljyn kuljettamisesta tai säilömisestä. Kustannukset ovat suhteellisen kiinteitä, joten ratejen nousu voi nostaa tulosta todella kovalla vivulla kun tuotto suhteessa kustannuksiin paranee. (Esim. jos aluksen kulut ovat 20 000e/pvä ja rate on 60 000e tulosta syntyy 40 000e. Tällä hetkellä (5.5.2020) ratet ovat noin. 160 000e per päivä suurelta VLCC tankkerilta joten tuottoa syntyy tässä esimerkkiskenaariossa 140 000e per alus per päivä.)

Viimeinen syklin huippu oli 2008 vuoden aikoihin kuten ylempänä olevasta kurssikäyrästäkin näkyy. Nyt aikaa on kulunut sen verran, että luonnollista poistumista on alkanut tapahtumaan. Tähän yhdistettynä IMO2020-päätös vähentää alusten rikkipäästöjä vaatimalla asentamaan “scrubbereita” aluksiin edistää entisestää alusvanhusten eläkkeelle pääsyä, koska lyhyen käyttöiän aluksiin se ei olisi taloudellisesti kannattavaa.

IMO2020 vaikutukset alkoivat näkymään tankkerien hinnoissa viime vuonna nousevina kursseina vuoden loppua kohden.


Tankkerit saivat kuitenkin myös osumansa koronaviruksesta laskien kurssit takaisin kaikkien aikojen pohjalukemiin.

Nyt tankkerit ovat nousseet otsikoihin niiden loistavasta tilanteesta öljyn contangoon liittyen. Eli kun maalla sijaitsevat varastot ovat öljystä täynnä, on täytynyt alkaa säilömään öljyä tankkereihin. Tämä on nostanut ratet historian korkeimpiin lukemiin ja tankkerifirmat tekevät rahaa enemmän kuin koskaan.

IMO2020 aloittama mahdollinen ja jopa todennäköinen syklin kääntyminen siis on edelleen etenevä skenaario ja tämän lisäksi firmat ovat kannattavampia kuin koskaan, mutta kurssit ovat silti reilusti alle YTD huippujen. Edellisen syklin alusta huippuun kurssit nousivat tuhansia prosentteja. Tähän vaikuttaa toki vahvasti markkinapsykologia. Supersyklisetalat tuppaavat nousemaan todella nopeasti joka herättää nousun alettua mielenkiintoa muissa sijoittajissa. Näiden alojen yritysten syklien huippuihin kuuluu tyypillisesti voimakas kuplaantuminen.

Miten massat voisivat olla niin väärässä tankkerien hinnoittelun suhteen? Mahdollisia vastauksia on monia:
-ala on pieni, suurimpien firmojen ollessa market capiltään n. 2 miljardin suuruisia.
-alaa seuraa erityisen vähän analyytikkoja sen vihatun luonteen ja vuosikymmenen huonoimpien tuottojen vuoksi
-alaa pidetään kuolevana, joka perustellaan usein vilkaisemaan kurssikäyrää ymmärtämättä alan syklistä luonnetta
-tällä hetkellä bearien argumentit pohjautuvat pitkälti nykyisten korkeiden ratejen nopeaan laskuun, mikä voi olla mahdollista, mutta tässä unohdetaan taustalla syklin kääntymisestä johtuva luonnollinen ratejen nousu
-ala ei voisi olla epäseksikkäämpi kysyttäessä muilta kuin laivapervoilta (niitä on, olen työskennellyt laivoihin liittyvässä työssä)

34 tykkäystä

Viitsitkö vinkata muutamia yhtiöitä, tai olisiko jotain etf tai muuta. Kuulostaa lähes piikoekkoalalta :smirk:

3 tykkäystä

Öljyä kuljettavat alukset jaetaan crude ja product tankkereihin. Crude kuljettaa “likaista” raakaöljyä ja product “puhtaita” jalostettuja tuotteita.

Puhtaasti likaisia firmoja:
DHT Holdings
Euronav
Nordic American Tankers (eniten hypeä)

Sekaisin molempia:
Frontline
Diamond S Shipping
Teekay Tankers (myös kaasua)

Jalostettuja tuotteita:
Scorpio Tankers

edit: korjattu virhe missä Frontline oli likaisten firmojen joukossa vaikka on hybridi

6 tykkäystä

Twitterissä Jarmo Friman sekä Mikko Leivo nimiset treidaavat herrat ovat mielestäni hienosti nostaneet tätä sektoria feedeissään. Itsellä salkussa EURN sekä GLNG.

2 tykkäystä

Itsellä salkussa TNP, joka menee tuohon “sekaisin molempia”-sektoriin. Positio on salkun pienin, ns. pieni pelilappu.

NAV:illa ehkä eniten hypeä kuten yllä mainittu, tämän vuoksi arvostustasotkin jo aika korkeat.

1 tykkäys

Nordic American Tankers hype liittynee vahvasti tähän videoon. Myös youtubessa paljon seuratut osakekanavat ovat hypettäneet juuri NAT:tia jonka takia sen kurssi keuli suhteessa muihin. Nyt tosin sekin on laskenut voimakkaasti lähipäivinä johon syynä todennäköisesti öljyn hinnan maltillinen nousu sekä tuottojen kotitukset. NAT nousi n. 200% parissa viikossa, kun hype alkoi rakentumaan joten kotiutukset on ymmärrettäviä.

1 tykkäys

Videossa käydään läpi tämän hetken tilannetta öljymarkkinoilla.

Haastatteluja ja podcasteja öljytankkereista kiinnostuneille:

Ajalta ennen contangoa

Tuore Euronavin CEO:n haastattelu Spotify

ja Frontlinen CEO:n haastattelu

1 tykkäys

Täältä mahdollista seurata product ja crude tankkerien rateja
https://www.ssyonline.com/free-charts/tanker-tce/#

2 tykkäystä

Rateissa on hurjasti vaihtelua jo ajalta ennen coronaa. Mikähän on pitemmän aikavälin keskiarvo? Näyttäisi, että pahin ratejen raketointi on tapahtunut vasta huhtikuun puolella, joten suurin piikki näkyy varmaan vasta Q2 tuloksessa. Suurin muutos näyttäisi olevan suurten tankkereiden LR2(puhdas) ja VLCC(likainen) rateissa. Pitäisi selvitellä millä toimijalla on tuollaisia paljon fleetissään. Suuret kiitokset ketjun aloittamisesta. Joutuu ehkä position ottamaan, kun näyttää että hype ei ole vielä näihin pahasti tarttunut. Scorpia Tankers näyttäisi ilmoittavan q1 tuloksen jo tänään, joten kurssireaktiota odotellessa.

2 tykkäystä

Saatiin oma ketju tankkereillekin auki :+1: Itsellä on DHT, FRO ja NNA salkussa.

DHT julkaisi eilen Q1 tuloksen joka oli odotetun kova. EPSiä kertyi ekalla kvartaalilla lähes saman verran kuin edellisenä vuonna yhteensä, velkaa lyhennettiin ylimääräiset 57milj $ ja silti osinkoa nostettiin. Vielä parempaa on luvassa Q2:lla, ennustettu Q2 liikevaihto on jo nyt suurempi kuin Q1:lla vaikka 25% kapasiteetista oli vielä vapaana.

https://ml-eu.globenewswire.com/Resource/Download/d98a1a31-08cf-4334-a5d1-47843763f1fe

Mielenkiintoista nähdä saadaanko vihdoin kurssireaktiota ylöspäin, tankkereiden kurssit ovat toistaiseksi näyttäneen suoraan korreloivan negatiivisesti öljyn hinnan kanssa.

2 tykkäystä

Itsellä ollut treidikohteina FRO, TNK, DHT ja NAT. Taitaa parhaat päivät olla jo takanapäin, ellei öljynkulutuksen nousuodotukset tyssää. Texasin WTI-varastot on lähes täynnä. Sikäli “vaarallisia” treidikohteita, että näitä ei tässä sentimentissä uskalla jättää yliyön, joten jos treidi lähtee väärään suuntaan, se on pakko poikkaista tiukalla stopparilla. Itse en tunne alaa lainkaan, joten pidempään sijoitukseen ei mitään näkymää.

2 tykkäystä

Kiitos vain maininnasta @Yanos (en tosin treidaa), mutta omat hypoteesit ovat olleet seinillä tämän suhteen, eli minun sanomisiani en katsoisi.

Avauksessa on rakennettu narratiivi, joka ei mielestäni ole ihan täysin paikkaansa pitävä.
-IMO2020 yksi odotus oli liikenteen hidastuminen (vaikka laivojen määrä olisi vakio, tarjonta kutistuu kun sama voluumi kulkee hitaammin) ja ei-puhdistajilla varustettujen vanhimpien tankkereiden hidas poistuminen (tarjonnan väheneminen)
-IMO2030 standardit taas ovat yhä epäselviä, joten vaikka charterit nousee ei uusia investointeja tulla tekemään (tämähän ei tietysti oikeasti pidä paikkaansa).
-Tämä luo painetta charter ratelle ja toisaalta tarjonta voi palata hitaammin.

Mutta 2019 nousu oli lähinnä kauppasotaa, COSCOn laivojen blokkaus, lähi-idän ongelmaa jne. geopoliittisia sattumia, joita tankkerisijoittajat (minä myös) eivät ennustaneet.
IMO2020 oletetut vaikutukset eivät vieläkään ole erityisen selvästi toteutuneet.

Sitten tuli korona ja öljyn kysyntä Romahti. Huonoa tankkereille ja jälleen geopolitiikkaa. Ja taas sitä mentiin, nyt vain alaspäin ja jälleen kukaan ei ennustanut tätä.

Nyt charter on erittäin vahva, varsinkin kun tankkereita käytetään öljynsäilöntään (kuten avaaja sanoikin) ja on totta että tuloskyky on huikea.
DSSI esim omistaa rapiat 50 MR tankkeria ja 15 Suezmaxia.
Break Even laivoille on jotain 13,5-14$/d MRlle ja 20t$/d SUEZlle. Ja nämä ovat kiinteitä, tämän jälkeen sataa tulosta.
MR charter oli viime viikolla kun viimeksi vilkaisin, $72t/d ja Suez $79t/d.
Eli pelkästään MR tankkeri tekee $58t/d eli $21M per vuosi. 50*21=>$1B per vuosi. Huomioidaan että utilization ei ole 100% ja huolletaan vähän ja ollaan $800M per vuosi pelkkien MR tankkereiden osalta.
Markkina-arvoa firmalla on alle $500M ja velkaa $755M. Vanhojen tappioiden takia veroja ei juuri tule ja poistoja on vähän.
Eli ansaintapotentiaalia on paljon.
MUTTA 1. jonkin verran soppareita on solmittu 6-12kk juoksulle alemmilla hinnoilla.
2. Noista >$100t/d soppareista lähes kaikki taidettiin peruuttaa kun tiputtiin huipusta.
3. Näillä hinnoilla tehdään vain vähän pitkiä soppareita.
4. On vaikea sanoa kauanko nykyinen floating storage tilanne jatkuu.
5. Varastointi on iskenut jarrut vanhojen tankkereiden romuttamiseen. Ja ymmärtääkseni Kiinalaiset Laivojen leasing-yhtiöt tulevat painamaan kaasua uusien rakentamiseen (hear say).
6. Maalle (onshore) rakennetaan nyt nopeasti paljon halpaa tankkikapasiteettia=floating storage tarina heikkenee.
7. Kysyntä tulee olemaan potentiaalisesti pitkään paineessa, ja silloin tankkereille on ylitarjonta.
8. Jos USA (suurin öljyn tuottaja)-Kiina(suurin öljyn kysyntä) tilanne hiiltyy lisää, lyhenevät kauppareitit (osa US-Kiina tankkereista siirtyy Persianlahti-Kiina reitille, joka on >2X lyhempi, eli leikkaa kysyntää).

Pointtinani on lähinnä että nykyinen floating storage teema oli jälleen uusi yllättävä ja ennustamaton käänne ja osoittaa että nyt geopolitiikka ja koronan reaalitalousvaikutukset ovat sijoituksen ajureita.
Floating Storage stoorin (2-6kk?) jälkeen voi tulla taas rumaa jälkeä usemmastakin syystä tulospuolelle.
Ennustettavuus on todella heikko, kuten viimeiset 9kk ovat osoittaneet. Kaikki isot arvon ajurit ja tuhoajat ovat tulleet puskista.

Toisena puolena kolikkoa toki seuraavat pari kvartaalia ovat erittäin hyviä ja jos yhtiö allakoi kassavirtojaan tehokkaasti 1. fiksaa tase, 2. osta halpoja osakkeita 3. maksa osinkoja 4. älä investoi…alentaa tämä paljon riskejä tulevasta.

Puhun yllä olevassa lähinnä likaisista (raaka-öljy) tankkereista.

Hype vaatii erittäin vahvan sentimentin taustalle ja sellaista en näe ainakaan itse.
Täällä mainittu Harris Kupperman on loistava seurattava, myös sen nettisaitti/ blogi https://adventuresincapitalism.com/ on erittäin hyvä + hauska.

7 tykkäystä

Hyvä vastaus ja kiitos korjauksista. Olen seurannut myös blogiasi.

Maalle säilytykseen liittyen hyväksyttyjen storagejen rakentamiseen menee lukemani perusteella aikaa kuitenkin puolesta vuodesta ylöspäin, joten nopeaa apua tilanteeseen niiden ei pitäisi tarjota. Rakennusaika on niin pitkä, että päätös niiden rakentamiseksi ei olisi yksiselitteinen, sillä jos tilanne selviäisi itsestään ylimääräisille varastoille ei olisi käyttöä. Tietysti mahdollista on, että joissain maissa kevyemmillä luvilla niitä saadaan mahdollisesti rakennettua nopeamminkin.

Nyt kuitenkin tänään vilkaistuani uusimmat ratet ovat laskeneet voimakkaasti huipuista. Mikäli tämä on pysyvää niin lasku yllätti itseni ainakin nopeudellaan.

2 tykkäystä

Ihan hyvä pitää mielessä tuo Mikon mutta-lista sekä se että pitkään holdiin tankkeriyhtiöt ovat historiallisesti olleet äärimmäisen huonoja sijoituskohteita. Tämän vuoden Q1 / Q2 tulokset tulevat olemaan ennätyshyviä ja moni yhtiö jakaa suuren osan tuloksestaan osinkoina, itse oletan että 20% osinkotuotot saattavat lyhyellä tähtäimellä houkutella uusia sijoittajia mukaan varsinkin tässä nykyisessä markkinaympäristössä jossa trendinä on pääasiassa ollut osinkojen leikkaaminen.

Toisaalta tankkerien arvostustasot ovat varsin matalia tällä hetkellä joten down side riski on melko pieni mikäli treidi ei jostain syystä kehittyisikään toivottuun suuntaan. Sormi myyntinapilla seuraillaan tilannetta, todennäköisesti ainakin tuonne Q2 tulosjulkkareiden yli.

4 tykkäystä

@anasalhajji twitterissä on sellainen, johon kaikessa öljyyn liittyvässä kuuntelisin tarkkaan.
Hän sanoi että Texasissa rakentavat nyt 3 viikon ajalla lisätankkereita.
Tätä useampi kyseenalaisti ja eräs contractor sanoi että pystyvät 3kk sisään bykäämään noita +1kk varuilta koronan takia.
Mutta pakko sanoa että tämä on osa mitä en tunne, joten en itse osaa kommentoida järkeviä.

Tiedän myös että Saudeissa pitäisi olla paljonkin storagea maalla ja että Saudien valtion öljyreservi (jonka koko on vähän ? kaikille) on tilava.
Silti Saudeista tulee 40 supertankkeria tavaran kanssa meksikon lahdelle seuraavan 30 päivän sisään, eli vähän kuin pakottaisivat storagea US puolella täyteen.

Paljon komponetteja, paljon geopolitiikkaa.
Fakta on se että se kauanko floating storage stoori toimii on ? Olisin itse valmis sanomaan että 6kk, mutta se mikä on contango ja charter taso.
Ja pidemmälle mennessä juuri tätä hetkeä seuraava epävarmuus on mielestäni suurin selittävä tekijä sille miksi kurssit ovat mitä ovat. Jos reaalitalous sakkaa pahasti ja pidempään on meillä karuja tuloksia 2021.

Siksi oma positio on leikattu aika luuhun. Sen verran ettei tarvitse miettiä myymistä ja että voi antaa asioiden tapahtua. Aika paljon tulevaa talouden heikkoutta näihin on nimittäin hinnoiteltu kun taas yleiset markkinat ovat jo hinnoitelleet V-palautumisen.

2 tykkäystä

Itselläni on Hunter Groupia salkussa.

Olen kuullut tuosta IMO2020-standardista ja sen ennakoiduista vaikutuksista tankkereiden saatavuuteen. Oma case perustuu kuitenkin enemmän NAV:hen

Hunter Groupilla on seitsemän uutta identtistä VLCC-alusta rikkipesureilla, joista neljä on käytössä ja kolme toimitetaan 2020 aikana. Niiden breakeven on kuulemma n. 23000 USD/päivä. Nykytilanteessa siitä pitäisi tulla voittoa ihan hyvä määrä.

Hunter Groupin yritysarvo on n. 600 MUSD. joista markkina-arvoa tällä hetkellä 208 MUSD. Jos yritysarvon jakaa tasan omistuksessa oleville tankkereille, yhden tankkerin osuus yritysarvosta olisi sellainen 85 MUSD.

Hunter Groupilla oli 8. alus, jonka se myi viime vuoden lopulla 98 MUSD hintaan. Jos kaikki alukset arvotettaisiin tämän arvoiseksi, yritysarvon pitäisi olla sellaisen 80 MUSD korkeampi kuin nyt. Velan ollessa vakio, se tarkoittaisi markkina-arvoon 80 MUSD nousuvaraa reiluun kauppahintaan nähden, minkä pitäisi olla joku 30-40% nykykurssin 3.6 NOK päälle. Tässä NAV on vain uusien laivojen jälleenmyyntihinta, eikä olisi merkittävästi liikearvoa.

Yritys itse kuvaa vastaavan tuliterän VLCC:n reilun kauppahinnan olevan vähän päälle 100 MUSD, mutta ehkä on parempi olla konservatiivisempi ja käyttää kauppahintaa, jolla vastaava alus on oikeasti myyty.

Tähän pitäisi lisätä joku tuotto, mitä saadaan vuonna 2020. NAV:hen perustuen pitäisi olla ihan toimiva tapaus ilman spekulointia floating storagesta tms.

Mistään USD-Kiina-kauppasodasta tai Saudien öljypullistelusta ei voi sanoa. Nämä alkaa yhtä nopeasti kun loppuukin. Samoin milloin öljynkulutus piristyy, vaikea sanoa. Alusten tilauskanta tuleville vuosille tällä hetkellä matala, mutta uusia tilauksiahan voidaan tehdä kai jollain vuodenkin varoajalla.

3 tykkäystä

Mikä tuon Hunter Groupin ticker oli? Tuolla nimellä suoraan löytyi Nordnetistä vain joku 3 hengen lafka, eli ei varmaan ole se?

1 tykkäys

Aloin myös juuri tänään tutustumaan Hunter Groupiin ja myös omasta mielestä mielenkiintoiselta ja kohtuullisesti hinnoitellulta kohteelta vaikuttaa.

2 tykkäystä

Ticker on Hunt ja melko pienestä firmasta kyse.

2 tykkäystä