Öljyä, malmia, viljaa, kontteja ja muuta rahtia merten sekä vihamielisten tahojen armoilla

Löytyykö @Luke7 ja @Seinakadun_Keisari muita firmoja kuin vain STNG? Itsellä on myös DHT salkussa ja olisi ehkä tarkoitus ottaa vielä yksi lisää, jotta saa pientä hajautusta sektorin sisällä.

1 tykkäys

Scorpio tulee alas kuin kivi, itse en löydä selitystä… tekisi mieli lisätä, mutta :exploding_head::thinking:

Pahoittelut 0 informaation viestistä, mutta jos joku keksii syyn niin sen saa jakaa än-yy-tee-nyt :nose:

Oli FRO aikaisemmin mutta myin pois (liian aikaisin). EURN voisi olla potentiaalinen mutta nyt on niin paljon jo ylipainoa STNG:ssä ettei vielä pysty.

Täydellisen tietämättömyyden tuomalla itsevarmuudella olen khatannut STNG:tä ja nyt ollaan jo lähellä breakeveniä, supersykli houkuttaa mutta vaatii hermoja.

Jäi analyytikkojen ennusteista 16%. Kurssi reaktio on siis odotettu. Jos kaikki tiesivät että hyvä tulos on tulossa niin se oli jo leivottu sisään hintaan.

Kiitän pikaisesta vastauksesta, tähän törmäsin juuri itsekin:

MONACO (AP) _ Scorpio Tankers Inc. (STNG) on Thursday reported second-quarter net income of $143.9 million, after reporting a loss in the same period a year earlier.

On a per-share basis, the company said it had profit of $2.40.

The results topped Wall Street expectations. The average estimate of three analysts surveyed by Zacks Investment Research was for earnings of $2.37 per share.

The shipping company posted revenue of $346.2 million in the period. Its adjusted revenue was $343.3 million, which fell short of Street forecasts. Four analysts surveyed by Zacks expected $378.5 million.

En tiedä mikä jää kyykyn lopulliseksi pohjaksi, mutta ehdin juuri ja juuri tuplata alta 13 :upside_down_face:

Ei olisi kyllä ollut aikaa laskeskella prosentteja :laughing:

1 tykkäys

Itsekin päädyin siihen että on parempi pienentää yhtiökohtaista riskiä (suhteellisen riskisellä toimialalla) hajauttamalla useampaan yhtiöön.

Salkusta löytyy STNG:n lisäksi myös DHT, FRO sekä alun perin lottolapuksi otettu pikku positio NNA:ta joka onkin toistaiseksi ainoana tankkerifirmana salkussa plussalla kurssin tuplattua koronapohjista.

Halpahan se NNA:kin edelleen on, Q2:lla tehtiin epsiä 2$ ja kurssi kyntää reilussa 5$:ssa… nautiskellaan sen kanssa vaikka niistä ~47% yoc osingoista sitten ‘superia’ odotellessa :slight_smile:

STNG toimii puhtaasti product-sektorilla, DHT puhtaasti VLCC-sektorilla ja FRO sekä NNA ovat sitten sekoitus molempia tankkerityyppejä joten näin saa myös hajautusta eri alustyyppeihin. Kaikilla yhtiöillä alusten keski-ikä on myös toimialan alhaisimmasta päästä.

5 tykkäystä

Tuo STNGn earnings call oli kyllä aika bullish viestiltään, pitäisi olla aika hyvä q3 tulossa

1 tykkäys

Onkohan näihin sijoittavan ETFää?

Ja näin sitten STNG kävi puristamassa sellaisen haisevan all-time low pökäleen eli mentiin jopa korona-pohjien alle. Nyt ollaan siis 12 taalan pinnassa kun huhtikuussa hakattiin lähes 30 tasoja.

Huhhuh, noh en anna periksi vaan kiukulla jatkan mukana, välillä khataten.

5 tykkäystä

-5% lasissa tänään, no huhhuh. Itse myin jo kertaalleen pois muutaman euron plussalla, kun meni pupu pöksyyn ja oli näemmä oikea liike siinä kohtaa. Missä kohtaa tähän nyt uskaltaisi lähteä mukaan, eli mihin saakka mahtaa luisua nyt kun ei ole mitään tukitasoja jäljellä.

2 tykkäystä

Mitä eroa stnk tai salt?

Jos tarkoitat STNG tai SALT niin ero on siinä että SALT on dry bulk puolella ja STNG product tanker puolella, Robert Bugbee isoin omistaja molemmissa.

1 tykkäys

Kiitos,ostin viimeviikolla tota salttia,vaikka tarkoitus oli ostaa stng:tä,olen tälläne ns.puol huolimaton,mutta tän päivän perusteella meni hyvin.kumpaa teillä on vai molempia?

Ainoastaan STNG:tä, dry bulk puolta en oikein tunne.

TA:n näkökulmasta tämä on se pahin mahdollinen skenaario, mutta lähipäivät näyttää, jäikö bottomiksi. Jos tuo rikotaan uudelleen, matka alaspäin voi jatkua vielä reilusti. Päivätasolla ollaan vielä kaukana ylimyydystä.

2 tykkäystä

Jes, katsoin samoja lukuja, onhan kaikki RSIt (1h, 1D, 1W) jo alle 40 mutta tilaa alas on. Katson tätä nyt fundalasit päässä että nyt on otollinen aika ostaa enemmänkin jos vähäänkään pidemmällä sihdillä jaksaa omistaa.

Kohta voi olla product markkinalla olla sellainen tilanne että laivat loppuu kesken kun uusia ei rakenneta ja kaikki yli 15v tippuu automaattisesti pois pelistä (missään muussa laivasektorissa ei ole näin tiukkaa ikäleikkuria). Esim. MR-kokoluokasta yli puolet tippuu tuon 15v rajan huonommalle puolelle 3v sisään ja STNG:llä herkullinen asema kun nuorin laivasto (keski-ikä 7v).

Jos se kuuluisa supersykli iskee niin tämä on niitä lappuja jotka voi ampua nopeasti 2-4x ylöspäin.

7 tykkäystä

Kaikki eivät putoa suoraan pois 15v jälkeen.Varsinkin pohjoismaalaisista laivoista erittäin moni saa +5 vuoden jatkon

1 tykkäys

Tätä en tiennyt, onko sinulla tähän laittaa lisätietoa? Bugbee on haastatteluissa ollut aika eksplisiittinen tuon 15v rajoituksen suhteen eli kun se tulee täyteen niin se ei enään ole samoilla markkinoilla kuin alle 15v (en tiedä mitä ne tekevät, alkavatko kuljettaa crudea tms?)

Tässä lainaus,miten laivojen luokittaminen toimii.

The tanker industry is highly regulated, to ensure that all vessels are safe to use
for the crew, the cargo and the environment. Until the age of 15 years, the ship
must undergo a survey in dry dock only every five years. The vessels have to have
certification of classification society, which is an independent organization that
establishes and maintains technical standards for the operation of all ships. Vessels
have a five year survey cycle with an annual survey (12 months), intermediate survey
(30 months) and special survey (60 months). Performing this survey can take a couple
of weeks and will test for steel thickness and other indicators of seaworthiness. After
15 years, the intermediate survey cycle also needs to be done in dry dock every 30
months so at 17.5 years and 22.5 years. This is to account for the associated wearand-tear due to the vessel’s age. The cost of these surveys increase as the vessel
gets older - see diagram.
Some important charterers consider the overall risks associated with carrying oil
on an older ship as being too large when the vessel reaches 15 years of age, and
only charter ships until this age limit. However, most oil tankers find employment
up until around their 20th anniversary, which is currently the expected life of a
vessel, although some trade for longer. Looking at tankers that have been scrapped
since 2009, the average scrapping age for both VLCCs and Suezmaxes has been
around 20 years.

Luokituslaitos laivan kunnosta riippuen voi antaa 5v kerrallaan jatkoaikaa. Koskee niin tuotetankkereita,kuin crudepönttöjä.

Edit. Normaalisti crudevehkeet kyllä elävät hieman pidempään kuin tuotetankkerit

Edit2. Olen töissä öljytankkerilla

13 tykkäystä

Mitä yhtiöitä ammattilaiselta löytyy kassista? @Hypnos

1 tykkäys