Öljytankkerit - Päätähuimaavia tuottoja vihatuimmalta sektorilta (contango, IMO2020, hype)

Uusia newbuild tankkereita ei ole putkahtamassa mistään ja olen antanut itseni ymmärtää että aika rajattu määrä varustamoita edes tekisi isoimpia vlcc tankkereita ja siinä menee vuosia, mutta on myös fakta että Venäjä myy enemmän öljyä kuin koskaan ja ns romutetut tankkerit on supplyssa mukana. Tämä enteilee muuten luonnonkatastrofia. Mutta silti näkisin että tässä on kyse nimenomaan kysynnän arvailuista että paljonko sitä tulee 6-12kk päästä jalosteilla ja raakaöljyllä olemaan.

8 tykkäystä

Pitääpä ottaa tarkailuksi toi himalaya shipping vaikka onkin vasta alku taipaleilla eikä ole vielä kertaakaan maksanut osinkoa tossa vois olla potentiaalia. Sillä on aika iso p/b luku laivasto firmaksi anakin verrattuna muihin, mitä olen seuraillut. Kuinka tärkeänä yleisesti palstalaiset pidätte p/b luvun tarkastelua tämmösissä firmoissa?

P/b on hiukan jäykkä shipping firmojen lukuna. Analyysitaloilta löytyy valmiiksi laskettuna P/nav. Net asset value, joka saattaa erota ajoittain paljonkin kirja-arvosta. Tämä siksi, koska käytettyjen laivojen arvot vaihtelee nopeasti rahtihintojen heilahtelujen mukana. esim 5v vanha VLCC oli 150% uuden hinnasta v. 2007. Käytetyille laivoille löytyy kokoajan ajantasaiset hinnastot. Myös pitkien rahtisopimusten lukitut käyttökatteet vaikuttavat Nav :hen

1 tykkäys

Jos sallitaan tämmönen välikevennys, niin miusta ihan osuva tämä :grin:

Ja jotta ois jotain asiaakin, niin tällä samaisella tilillä oli vast’ ikään seuraavanlaisia Pareton näkemyksiä tuohon NAV asiaan.

2 tykkäystä

No nyt sitten tuo FRO EURN kuvio on saavuttanut jonkinlaisen odotetun päätöksen, eli EURN TJ eroaa välittömästi joskin jatkaa vielä transition ajan neuvonantajana.

“ANTWERP, Belgium, 16 May 2023 – The Supervisory Board of Euronav NV (NYSE: EURN & Euronext: EURN) (“Euronav” or the “Company”) announces the departure of its CEO Hugo De Stoop with immediate effect by mutual agreement and the majority of the Supervisory Board supported this decision.”

Eli kaiketi se oppi tässä on ettei toimitusjohtan kannata lähteä liikaa hämmentämään omistajien peliä. Toki hän ansiokkaasti yritti puolustaa pienempien omistajien etua. Näemmä asiat ovat saavuttaneet pisteen, jossa yhtiön hallitus on päättänyt uudesta suunnasta yhtiölle. En olisi yllättynyt jos tämä ei johtaisi nyt siihen CMB ehdottamaan CMB tech fuusioon ja aikaa myöten itse tankkeritoiminnan alasajoon. Eli kannattaa tiedostaa nyt tuollaisen kehityspolun mahdollisuus. Se sitten onko tuo hyvä vai huonoa asia osakkeen omistajille jää nähtäväksi.

2 tykkäystä

Value Investor’s Edge tämä J. Minzmyerin analyysipalvelu/ sijoittajakommuuni olisi nyt kokeiltavissa 2 viikkoa maksutta. Vahva suositus, jos shippingin fundamentit kiinnostaa.

6 tykkäystä

#container

Ollut hiljaista tässä ketjussa. Minullakin ollut hivenen muita alaan liittyviä aktiviteetteja käynnissä.

Mutta tein tässä hyvin mielenkiintoisen löydön hyvästä data lähteestä ja sieltä muutama nosto koskien konttiliikennettä. Eli K-line julkaisee säännöllisesti erilaisia käyriä shipping markkinoilta (dry bulk, Tankers, PCC and container): Shipping Market Information | Financial and Performance Information | Investor Relations | Kawasaki Kisen Kaisha, Ltd. (kline.co.jp)

Eli konttirahtien hinnat näyttävät pohjanneen ja mahdollisesti jopa aloittaneet pientä nousua:

Drewry raportoi samaa ja viimeiset viikot on tosiaan nähty heidänkin indeksissään nousua.

Ja syynä näyttäisi olevan kysyntäpuolen kasvaminen sekä Tyynenmeren liikenteessä että Aasia-Eurooppa linjoilla:

Seillä tosiaan paljon muutakin mielenkiintoista seurattavaa. Toki nuo on mennyttä dataa, mutta silti auttaa hahmottamaan missä mennään.

Nyt alkaa tulla H1 tuloksia ja ihan mielenkiintoista seurata miten markkinat kehittyvät.

8 tykkäystä

Vuosi sitten pohdiskelin konttimarkkinan kehitystä ja päätin pysyä GSL kyydissä. No konttien kuljetusten hinnat romahtivat tuolle indeksi tasolle $1500/TEU(Drewry). Tämä oli alhaisempi kuin kuvittelin, mutta kuten yllä viime viikolla kirjoitin tuossakin on mahdollisesti pohja jo ohitettu - ainakin toistaiseksi.

No tänään tuli GSL Q2 tulokset ja oli kyllä miellyttävää luettavaa:

  • Myynti kasvoi 4.9%
  • Tulos 41.2% ylös viime vuodesta
  • EBITDA 12% Q1/23 verrattuna
  • H1 aikana $211.9M sopimuksille jatkoa (contract coverage). Eli aluksien rahtisopimuksia solmittu ihan mukavasti.
  • Osinkoa maksetaan se luvattu $0.375/Q ($21.27 kirjoitus hetken hinnalla 7% vuotuinen osinko).
  • Omia ostettu kuluvan vuoden aikana $17M edestä keskihinnalla $17.56 - verratkaa kurssiin) ja hallitus antanut lisävaltuudet $40M lisää omien ostoja opportunistisesti). Valtuudet siis vielä $43M ostoille. (tämän vuoden ostot 2.7% koko osakekannasta).
  • veloista taitaa noin 30% olla poistunut viime vuoteen verrattuna. Q2 pitkiä maksettu $204M edestä.

Täytyy perata tuo vielä tarkemmin auki, mutta tässä kohtaa ei tunnu ollenkaan pahalta antaa luottamusta tälle firmalle.

Suurin mielenkiinto katsoa miten markkina suhtautuu tähän tulokseen. Aika mukavaa tuottoahan tämä tarjoaa.

Ei sillä etteikö riskejäkin ilmassa ole, koska GSL:n asiakkailla asiat eivät ihan näin mukavasti ole.

EDIT: pakko laittaa tämä Tradewindsin otsikko “Global Ship Lease buoyed by contract cover as gravy train rolls on”, koska Pink Floydin kappale “Have a Cigar” kuuluu suosikkieni joukkoon (tuo gravy train ilmaisu esiintyy kyseisessä kappaleessa)

2 tykkäystä

Itsellä on ollut pitkään DAC:ia - hieman bearish näkymää tarjolla:

Toimialan tuoreet näkymät kuitenkin osoittavat, että maailmanlaajuisen tarjonnan ja rahdin pullonkaulat ovat tämän vuoden aikana kääntyneet kysynnän laskuksi. Tällä hetkellä yritysten odotetaan mieluummin purkavan tukkeutuneiden toimitusketjujen aikana kerryttämiään varastoja kuin kuljettavan uusia tavaroita meriteitse mantereelta toiselle.

Heikko tulos ja näkymät olivat sijoittajille pettymys, sillä Maerskin osake on laskenut perjantaina. Kello 14:18 aikaan yhtiön osake oli Kööpenhaminan pörssissä 4,4 prosentin laskussa. Vuodessa osake on laskenut jo 41 prosenttia ja tämän vuoden aikana 21 prosenttia.

Maersk kuljettaa noin kuudesosan maailman konttiliikenteestä.

3 tykkäystä

Tämä on se iso riski DAC ja GSL osalta, eli pitääkö sopimukset? Historia olisi kyllä puolen, mutta ZIM:n suhteen muistelisin nähneeni toisen suuntaista.

Toinen kysymys sinulle suoraan: Mitä teknisen analyysin tuntija sanoo tuosta SCFI kehityksestä? Tiedän että joudut heittämään kommentin vajaalla tiedolla. Mihin laittaisi vastuksen silmämääräisesti, jotta voisi sanoa nousun alkaneen? Vaikkapa USWC linjalle (tämä oletettavasti olisi 1. merkki paremmista ajoista).

2 tykkäystä

Zimin tapauksessa purku tapahtui yhteisymmärryksessä, sillä laivoille löytyi heti uusi ottaja.

3 tykkäystä

Onko kukaan mukana PSV markkinassa? Erittäin tiukka orderbook sekä ratet nousussa.

Olen nyt ostellut Standard Supply (STSU). Johto tehnyt selväksi, että ulos maksetaan suurin osa tuloksesta. Heidän breakeven on noin 8000$ ja marraskuulle asti sopparit on tehty keskimäärin 18000$.

Mainittakoon myös kesäkuussa alkanut yhden laivan vuoden mittainen sopimus 23000$ ratella, jossa on puolen vuoden lisäoption 31000$/päivä!!!

Q2 osari on tulossa virallisesti 24.8 mutta luvut annettiin jo. Osinkoa on
luvassa tältä neljännekseltä 0.70 NOK / osake joka sisältää 0.50 NOK ylimääräisen osingon myydystä laivasta.

"For our large-sized vessels, we continue to see 1-year charters providing distribution capacity of approximately NOK 0.30 per share per vessel. Further improving the potential dividend capacity, the Company will have limited capital expenditures through 2024 with only one mid-sized vessel up for 5-year survey, “Nes concludes.”

Yhtiöllä on kolme isoa laivaa, joten pelkästään niiden avulla mahdollisesti seuraavan vuoden aikana on maksettavissa 0.90 NOK / osake osinkoa + tähän päälle muut laivat.

https://standard-supply.com/

4 tykkäystä

Alkaa näköjään tuotetankkereilla vuosi kääntyä taas ratejen ja sitä myöden myös kurssikehityksen kannalta paremmalle puoliskolle. Hafni noussut 20 % osinkopohjiltaan ja nyt viikon aikana 10 %. Scorpio puolestaan viikossa 15 %. Frontiline 13 % ja Okeanis 9 %. Itse kotiutin voittoja myymällä koko Frontline -position, vaikka viime vuonna tuli tehtyä Scorpion kanssa sama ja kyytiin en enää halvemmalla päässytkään. Saa nähdä, millainen loppuvuodesta tulee, mutta analyytikoiden mukaan kehityksen pitäisi olla hyvää. S/D on edelleen tiukka ja vuoden tuottavimmat kuukaudet ovat edessä.

10 tykkäystä

Tänään tuli myös tälläinen diili PSV-alalla GOLDEN ENERGY OFFSHORE SERVICESiltä: Nordnet

Ihan mielenkiintoinen firma kun vipua ihan tuhottomasti. Diluution jälkeen mcap joku 12-15m€, EV ~150m€. Jos tästä tulee pidempi vahva sykli offshorelle, nää vivutetut firmat on isoimpia voittajia.

1 tykkäys

On tullut nyt pari päivän aikana perehdyttyä tähän PSV alaan ja kiinnostavalta vaikuttaa. S&D vaikuttaa erityisen tiukalta tuleville vuosille, kun uusien laivojen rakentaminen on lähes mahdotonta ylibookkauksien takia. Taloudellisesti on myös aikas kannattamatonta näitä rakentaa, koska vaatisi noin 10v tämänhetkisiä päivä taksoja, jotta uuden rakentamisessa olisi jotain järkeä.

Pohjanmeren porausaktiviteetin oletetaan nousevan ensi kesään mennessä, mutta näitä PSV, OSV, AHTS yms. aluksia ei ole tulossa oikeen mistään lisää, koska muilla alueilla taksat ovat vieläkin korkeammalla tällä hetkellä, joten sinne näitä aluksia kannattaa lähettää. Tilanne voi kuitenkin pian muuttua toisinpäin, jos käyttöaste nousee 100% niin hinnat nousevat aikas rivakasti.

Muutamia firmoja, mitä olen tutkiskellut mutta en vielä mihinkään mukaan lähtenyt:

Solstad Offshore. Myi kaikki PSV-alukset jenkkiläiselle TDW:lle ja jätti itselleen kaikenlaista muuta sekalaista OSV-alusta. Teki ilmeisesti juuri ennätystuloksen q2 kvartaalilla. Kurssi heilunut viime viikot kuin hullun piip ja en nössönä ole uskaltanut lähteä mukaan.

Eidesvik offshore. Enemmän PSV-aluksia kuin edellisellä ja kurssi ollut vähemmän altis heilahtuleille tänä vuonna. Ilmeisesti vähemmän spot-markkinalle altistusta, mutta en tästä niin varma. Vaikuttaa hieman “varmemmalta” vaihtoehdolta kuin muut.

Havila shipping. Pienempi firma, jolla jonkin verran vanhempaa kalustoa. Potentiaalia voisi ollakin isompaan liikkeeseen, mutta en tunne vielä tarpeeksi hyvin.

Alla vähän lisätietoa sitä janoaville. Samalta mieheltä löytyy myös substackista toinen laajempi kirjoitus, missä mennään syvemmälle alan näkymiin ja potentiaaliin. Kannattaa ottaa myös kaverin Twitter (ainiin X) seurantaan, jos shipping yleisesti kiinnostaa.

Suosittelen niille, jotka jostain kumman syystä ovat tähän shipping maailmaan oudolla tavalla tykästyneet kuten allekirjoittanut. Kaikenmaailman hienoa teknologista tulevaisuuden firmaa ja alaa on maailma täynnä, mihin voisi ihastua, mutta jostain syystä isot laivat ovat mielestäni paljon seksikkäämpiä.

7 tykkäystä

Hannisdahlin näkemys tankkereista
tässä mies joka on valittu useasti maailman shipping sektorin ykkösanalyytikoksi




Joakim Hannisdahl


@JHannisdahl

·

Aug 25

“Oil tankers are still looking like a Saturn V rocket at the Cape Canaveral launchpad; just about to go”

3 tykkäystä

itse olen mukana tankkeripuolella Ardmore shippingissä ja International seawaysissa…Kummallakin aikamoista tuloksentekoa viime aikoina, kuten toki monella muullakin (velkoja maksettu hurjaa tahtia, osakkeiden takaisinostot tai osingot myös hyvällä tasolla)…nyt kurseja pudotellut nuo öljyntuotannon supistamisjutut ja Kiinan tilanne, mutta kurssia tukevina ajureina juurikin öljyn kysynnän ja tarjonnan välinen alueellinen epätasapaino sekä uusien tankkerien alhainen tilauskanta vs korvausinvestointien tarve…vuorokausihinnat pysynyeet toistaiseksi todella hyvällä tasolla…

3 tykkäystä

Tuo PSV markkina on ihan mielenkiintoinen nosto. Mutta en ole ihan varma vielä tuosta S&D tilanteesta, koska viidennes (aika lailla tasan 20%) koko aluskannasta on laid-up statuksella. Lisäksi 6% on idle statuksella (oletan tämän tarkoittavan ilman sopimusta - tämä ei ole niinkään varmaa). Tämä luonnollisesti koko globaalin aluskannan osalta.

Euroopassa näyttäisi olevan alukset tosiaan pääasiassa töissä, mutta näyttäisi täälläkin kapasiteettia olevan tarjolla ainakin Island Offshorella ( Chartering — Island Offshore).

Listattuina noita tosiaan on vähemmän, tuohon sinun listaan kannattanee lisätä:
DOF Group

Lisäksi varmaan kannattaa tutkia silti yksityisomistuksessa olevia:
REM Offshore
Island Offshore
Mokster shipping
Vroon
Borealis Maritime

Näitähän on sitten pienempiä vaikka kuinka paljon. Kun pikaisesti vilkuilee, niin aika lyhyttä keikkaa vielä tarjolla, eli kannattanee olla varuillaan.

Tuo laid-up kapasiteetin luoman uhan konkretia on myös oma kysymyksensä. Moni alus on voinut olla rahoittajien hallussa jo yli 10 vuotta, eli saattaisi vaatia isompaa remonttia (näitähän oli pitkään Norjassa vuonot täynnä). Itsellä löytyy joitakin tuttuja, joille voisi soitella ja kysellä aiheesta enemmän… Pari vuotta sitten kun kyselin aiheesta toisesta syystä, silloin nuo vielä häiritsivät markkinoita. Ainakin joitakin on mennyt romutukseen, mutta käsittääkseni melko vähän, tosin tämä hyvin epävarmaa tietoa.

Ihan mielenkiintoinen nosto. Oletko tutkinut tuota kysyntä puolta enemmän, eli miten hyvin siellä pystytään sietämään kustannusten nousua? Ja miten näet Euroopan laskevan öljyn kysynnän vaikuttavan tähän markkinaan? Toki aluksille käyttöä myös tuulivoiman rakentamisessa ja muisssa infra hankkeissa.

4 tykkäystä

#PSV/OSV lafkoista mainittakoon vielä:

  • Siem Offshore (SIOFF) Norjasta
  • Ja isommat jenkit Tidewater (TDW) sekä Seacor Marine (SMHI)

GEOS ja STSU täällä onkin jo olleet puheissa.

Olen näitä lafkoja jonkin verran perannut, ja taseet on aika monella kyllä kuralla. Lisäksi osan kanssa bileet ovat kumminkin olleet käynnissä jo jonkin aikaa, esim. TDW 3v +843%, kun konkurssin partaalta on ponnistettu.

Nythän nimenomaan pohjanmerellä näyttäisi olevan tulossa tiukempaa tarjonnan suhteen lähiaikoina ja yleisestihän offshore-aktiviteetti on kaiketi nousussa öljyn hinnan vetämänä+ tuulivoima ja muut päälle. Siitä ja asiallisesta taseesta ja omistajaystävällisyydestä johtuen STSU:hun otin positiota.

Ohitan itse Euroopan öljynkysyntämarkkinat ja sen sellaiset sillä, että ei kai näiden(kään) paattien kanssa kannata miettiä muuta kuin korkeintaan 1-2v pitoa “disciplined in and out” hengessä, joka oli mainio lause Robert Burkelta tässä paneelissa, jossa myös myyttinen Ed Finley-Richardson juttelemassa MQ-9 Reaper-dronekapteeni J. Mintzmyerin kanssa (WTF!!!)

(While serving as an MQ-9 evaluator pilot and as an MQ-1 instructor pilot, Mintzmyer evaluated, instructed, and flew over 1,000 combat hours across three AORs. He contributed to pivotal counter-ISIS operations and received an AFCM (R-Device) for locating and destroying a vehicle-borne IED approaching coalition forces. Mintzmyer instructed close air support and combat integration tactics for three squadrons and participated in Red Flag, Neptune Falcon, and several other integration exercises.)

5 tykkäystä

MInzmyeristä puheenollen, huomenna olisi ilmaista webinaaria saatavilla. Luvassa 3 top pics vinkkiä ym ajankohtaista. Mintzmyer, J