Öljyä, malmia, viljaa, kontteja ja muuta rahtia merten sekä vihamielisten tahojen armoilla

Selasin puhelun litteroinnin läpi ja johdolla on ihan positiivinen näkemys tulevasta vuodesta, vaikka eivät antaneetkaan ennustetta. Kysyntä paranee, tankkerien määrä vähenee ja spottihinnat nousevat. STNG on hyvissä asemissa modernin laivastonsa kanssa.

“The supply picture in clean product tankers is still benign, and not only benign, but it pre-existed the pandemic. At present, the underwater fleet of modern MRs is starting to shrink. The crisis has only served to deepen and prolong the undersupplied markets. And in the process, in this process, it is now returning pricing power to incumbent owners with modern vessels like STNG. The new building ordering continues to remain very low, which is another encouraging factor.”

5 tykkäystä

STNG daily-chartilla golden cross - näkyykö maanantaina bottien toimesta? 20-25 hinnat tulevat nopeasti tätä menoa.

16 tykkäystä

Mitään näistä ymmärtämättä, olisko merkityksellistä jos tuo ema 50 ja ema 200 risteäisivät?

Golden cross, eli bullish signal ja robotit puskisivat osakkeen kovaan nousuun.

3 tykkäystä

Eihän tuo nyt ihan heti toki olisi tapahtumassa.

Oon sen verran simppeli kaveri että kattelen simppeleitä keskiarvoja, mulla viivat ovat jo leikanneet :slight_smile:

Pidemmässä kuvassa STNG on edelleen aliarvostettu ainakin omiin historiallisiin arvostuskertoimiinsa nähden; jos hahmotellaan karkeasti että neutraali arvostus olisi luokkaa P/B ~0.8 niin nykyinen alle 0.5 taso on edelleen vahvasti aliarvostuksen puolella.

Historia ei ole tae tulevasta ja voihan nykyinen arvostustaso olla se uusi ‘normaali’, toisaalta tulossa oleva supersykli vahvistaa omaa uskoa siihen että ollaan pikku hiljaa palautumassa tuonne punaiselle alueelle.

9 tykkäystä

Millä nimellä tuo BP indikaattori löytyy tw:stä?

Tässä näyttää olevan vahvaa vastusta. Tästä kun päästään yli niin siitä saattaa tulla hyvä tukitaso.

1 tykkäys

Arvostuskertoimet löytyy Financials → Statistics -välilehden takaa:

2 tykkäystä

P/NAVit ei taida päästä lähelle 1 ilman että teräksen hinta räjähtää vielä nykyistä paljon korkeammalle ja samalla ratet nousee kertaluokkaa suuremmalle tasolle pitkäksi aikaa.

Mutta kyllähän nuo rattet pitäisi kohta alkaa nousemaan selvästi, Scorppareilla ainoastaan MR:t on nousutrendissä, tärkeimmät LR-ratet/fixturet jauhaan tasaisen tylsästi samalla (liian alhaisella) tasolla vuoden vaihteesta lähtien.

Kurssit ennakoi selvää nousua rateihin joka ei ole vielä tapahtunut eli kohta pitää näkyä jotain konkretiaa.

5 tykkäystä

Cleavesilta uudet laskuharjoitukset

Bugbee ostellu call-optioita 1/22 strike @ 20$ ja 1/23 strike @ 25$

4 tykkäystä


Itse olen ainakin rauhallisin mielin tällaisen chartin kanssa - ison nousun jälkeen daily consolidation -vaihe on ihan normaalia. Seuraava target 19.04 häämöttää jo seuraavaksi.

12 tykkäystä

Mitäs mitäs nyt tapahtuu kun tankkerit tuntuu lähtevän kun"telkkä pöntöstä"…

3 tykkäystä

Juu, kovasti nousevat STGN DHT TNK.

2 tykkäystä

Onko kenelläkään muistikuvaa/arviota, millä PE-luvulla (P/B , P/S) esimerkiksi scorpion tankersia on arvostettu aikaisimpana vuosina alan syklin ja osakekurssin oltua huipulla?

Tällä voisi muodostaa itselle jonkinlaista tavoitehintaa, tai mitkä ovat teidän tavoitehinnat?

Nyt kurssi 19 dollaria
PE 9.1
P/B 0.52
P/S 1.13
Osinko 2.18%

5 tykkäystä

P/E luku on aika hyödytön mittari kun tankkerfirmat tekevät suurimman osan ajastaan tappiota, itse olen seuraillut P/B-luvun kehitystä. Oma tavoite 0.8x NAV on haarukoitu pidemmän aikavälin keskiarvona perustuen lähinnä mutu-tuntumaan :man_shrugging:

Syklit on erilaisia joten mahdoton sanoa milloin, jos koskaan, noihin lukemiin taas päästäisiin.
Toisaalta tankkerit äärisyklisinä firmoina yleensä reagoivat rajusti yli kumpaankin suuntaan riippuen siitä mihin suuntaan markkinan sentimentti kulloinkin puhaltaa… esimerkiksi 2013-2014 Scorpio Tankers arvostettiin ‘pahimmillaan’ 1.6x NAV kertoimella vs. 2020 loka-marraskuun vaihteen 0.25 X NAV arvostus.

6 tykkäystä

salkku tällä hetkellä stng, glng ja nmm. hyvin tankkeri skene vetää. 25% käteisenä, turvallinen olo tuolla kokoonpanolla seilata, vahva myötätuuli kuljettaa. Glng todellinen arvokeissi ja stng nmm lentoon jo lähteny! onko muilla sujahtanu nmm kuivatavara kuningas salkkuun?

2 tykkäystä

Haluaisitko avata enemmän, että miksi GLNG on todellinen arvokeissi mielestäsi?

Vastataan nyt sen verran, että Golar omistaa 18,6miljoonaa kpl New Fortress energyn osakkeita nykyarvoltaan n. 930m Golarin marketcap taas on n. 1270m jättäen muille omistuksille arvoksi vaivaiset 340m. Golarilla on sitten 2 muuta segmenttiä FLNG segmentti joka käsittää toiminnassa olevan FLNG Hillin josta Golar omistaa 50% ja toiset 50% tulee omistamaan New Fortress ja rakenteilla oleva FLNG Gimi joka valmistuu näillä näkymin 2024. FLNG segmentin kirjanpitoarvo on 1959m ja velkaa on 1079m . Golarilla on myös LNG shipping segmentti jonka kirjanpitoarvo on 1871m ja velkaa on 1111m näitten jälkeen: “Golar LNG book equity of 2,307m or 21 per share.” vs nykyinen hinta 11,70$ osakkeelta.

22 tykkäystä