Öljyyn sijoittaminen

Pahaa teki muutaama päivä kyllä. Tutkin Sasolia tuossa kun eurokurssi oli siellä päälle 9€ ja melkein sen 10€, jolloin Etelä-Afrikassa oltiin siellä 17k:ssa. Öljyn hintasodat jne tätä on lyönyt ennen koronaa ja sitten vielä korona lyttäsi. Nyt olen ajatellut, että myyn pois kun Koronavähennys on kurottu, eli oli hyvin lähellä myyntiä juuri ennen kuin tämä 3-4 päivän lasku alkoi. Se jäi kuitenkin tekemättä. Nyt lasku jo loppui, joten en enää myykään, vaan odottelen edelleen, koska nyt johtui lasku öljyn varastojen täyttymisestä, mutta isosti yleisestä pörssialakuloisuudesta joka buustasi tulevaisuuden mileikuvia jne.

edit. ja tänään tietenkin jenkkisasol nousee smalla mitalla, eli päälle 8 mennään näillä näkymin ainakin

1 tykkäys

Oon ihan vasta alkaja näissä ja nyt on sasolia jäljellä vielä… En yhtään tiedä mitä sen kanssa nyt sitten tekisin…

No katsotaan mitä tapahtuu, vähän kyllä nyt jännittää tulevaisuus sasolien osalta… Jäitä hattuun vaan sit vissiin :smiley:

Sieltä se hyvin jatkaa taas ylöspäin. Millä hinnalla sait tuota ostettua kun olet ostanut? Ja millä periaatteessa olet ostanut, riippuu aika paljon nyt siitä myisinkö itse. Väitän, että jos öljyn hinta ei dramaattisesti tuosta laske ja jos ei tule mitään uutta pidempää markkinapaniikkia, niin ainakaan minulla ei ole mitään syytä myydä Sasolia pois. Edelleen muistelen, että Sasol takoo jotain plustulosta kun öljyn hinta on päälle 29 $, ja nyt ollaan kuitenkin yli 30. Toki siihen nyt vaikuttaa se, että kysyntää on paljon vähemmän, mutta koko ajan kysyntä elpyy.

Jos olet ostanut osakkeita tältä kuitenkin nopeamman voiton perässä, niin silloin se on ihan siitä kiinni miten markkinalla juuri nyt ja kohta menee, koska kannattaa myydä.

Ostin siinä 4 dollarin paikkeilla, entäs itse ? Milloin olit itse ajatellut myydä ne ? :slight_smile: Ehkä nyt toistaiseksi vielä pidän ne mukana menossa :slight_smile:

Minä sijoitin sieltä 1,7€ paikkeilta maaliskuussa (ostin Saksan pörssistä). Eli nousua on jo sinänsä aika riittämiin, mutta tosiaan matkan varrella hieman tarkistelin myyntiaikeita ja siksi en ole vielä luopunut. Ajattelin vasta lähellä helmikuun hintaa myydä.

Missähän kohti tonne helmikuun hinnoille noustaan :thinking:

pe 12.6.2020 klo 20.39 NEA sivustolta Osakesijoittaminen <inderes@discoursemail.com> kirjoitti:

Rajua menoa öljymarkkinoilla. Viime viikon alussa Brentt kävi 37.2 ja nyt 43.7.

Haluaisiko joku TA-velho koittaa onneaan ja ennustaa meille mitä on tiedossa. Ilmeisesti WTI puhkoi juuri jonkun vastustason (40.49)?

1 tykkäys

Joo brentissä edellinen huippu ennen korjausta 43.40 ja Wti 40.49. Brentti kävi muutamat liukuvat keskiarvot kokeilemassa ja samalla kotiutettiin paljon voittoja.Tämä viikon +15% nousu on kyllä mielenkiintoinen esim volyymi näyttää todella matalalta ja ollaan taas yliostetussa tilassa. Toisaalta se ei ole ennenkään menoa haitannut. Marraskuun gap down on tuolla 45 tasolla. En näkisi edes mahdottomana että siellä on seuraava target. Twitterissä näin jo jonkun analyytikon kommenttia “160 dollarin öljyhinnoista”. Päivächart on ainakin bullish joten oma veikkaus on että 45 tasolle mennään seuraavaksi. Siitä eteenpäin on päivächartin 200ma joka on 50 dollaria (Brentin puolella siis)

WTI on daily-tasolla yliostettu, viimeksi näin oli 2019/2020 vuodenvaihteessa. Onhan noita lisätasoja haettavissa, mutta kyllä tuo lähiaikoina jäähtyy, voi vielä jonkin matkaa tietty nousta. Kuukausitason R2 on 47.35, mihin on melkoisesti matkaa vielä.

1 tykkäys

Kiitän @DayTraderXL Itse en noista ali- / yliostoista ihan kamalasti ymmärrä, mutta mukavahan tuota kiipeämistä on katsella.

Ennen isoa romahdusta / sen aikana ostettu turbonippu on edelleen salkussa. Alunperin tavoite oli 40, nyt se taitaa olla 50 ja kuka tietää, ehkä joku pvä se on 160 :joy:

Näillä korkotasoilla myynnillä ei ole kiire, erityisesti kun kuukausien erot ovat lähellä nollaa (brent kävi pikaisesti jo backwardationissa!).

Tännekin ketjuun vähän eloa piktästä aikaa. Tällaiseen uutiseen törmäsin Kauppalehdessä :slightly_smiling_face:

4 tykkäystä

Hesarissa oli tänään laaja ja mielestäni lukemisen arvoinen juttu öljyn hinnasta.

Muutama keskeinen poiminta jutusta:

  • BP ei usko öljyn hinnan nousevan 55 dollarin yläpuolelle enää koskaan. Yhtiö tehnee tämän vuoksi 18 miljardin dollarin alaskirjauksen.
  • Koronakriisi ja öljykriisi muodostavat käännekohdan, joka vauhdittaa siirtymistä uusiutuviin energialähteisiin, myös Kiinassa.
  • Matala öljyn hinta pitää inflaation matalana (kehittyneissä maissa).
  • Öljyntuottajamaiden heikentyvä talous vaikuttaa negatiivisesti Suomen vientiteollisuuteen. Erityisesti näin on Venäjän kohdalla.
  • Mm. Ecuador, Nigeria, Irak ja Algeria ovat kusessa.
3 tykkäystä

Mielenkiintoinen kirjoitus, mutta… Öljyn hintaa käsittelevässä artikkelissa ei mainita juuri mitään tuotantopuolesta saati sen vaikutuksesta hintaan. Aivan kuin öljymarkkinoilla kysynnän ja tarjonnan lakeja ei olisi olemassakaan… Koko artikkeli tuntuu lähtevän siitä olettamasta, että öljy on kovinkin lyhyellä aikahorisontilla vain muisto menneisyydestä.

Itseasiassa lähteekin: “Öljyn vaikutus maailmantalouteen vähenee hiljalleen, kunnes vaikutusta ei enää ole”, Lehmus sanoo.”

Mutta tapahtuuko näin meidän elinaikanamme? Ja jos ei, niin kuinka paljon horisontin takana kaukaisessa tulevaisuudessa mahdollisesti häämöttävä totaalinen energiavallankumous vaikuttaa lyhyellä (1-10 vuotta) aikavälillä öljyn hintaan?

E: 10 taalan hinnanpudotus aiheuttaisi 0,2 % plussaa Euroopan talouteen. Onkohan tähän laskettu mukaan muutaman ison Afrikan valtion täydellisestä romahtamisesta aiheutuvat kustannukset… :grimacing:

1 tykkäys

Tuotanto reagoi hintoihin viiveellä. Olisikohan tässä logiikkana se että tuotantoa on ajettu nyt alas niin tunteella että sitä on reilusti “valmiudessa” kun kysyntä toipuu ja sitä kaivetaan naftaliinista näillä hinnoilla kyllä, eli ajuria ylemmäs ei löydy oikein ennen kuin kaikki “halpa” tuotantokapasiteetti on takaisin käytössä?

Nyt kun osaisi TA:ta niin olisi kyllä kiva kurkata pieneen kristallipalloon tämän lyttyyn taputellun busineksen osalta… kurssi vaikuttaa olevan, ainakin lyhyttä aikaväliä tarkasteltaessa, eri mieltä karhujen kanssa :stuck_out_tongue:

1 tykkäys

Aiheeseen liittymättä: mitenkäs niiden öljywarranttien kanssa meni lopulta, ostit aina yhden nipun lisää kun tippui $10 vai miten se menikään? Mikä on tuotto-prosentti?

Se peli on vielä käynnissä. Tarkoitus oli ostaa aina pieni siivu kun brent putoaa taalalla. Alkuun meni suunnitelmien mukaan, mutta lopulta vauhti kiihtyi niin kovaksi, että muutama pykälä jäi välistä.

Sitten, kun futuurin rollaus lähestyi, tajusin, että “kohde-etuus” otsikon alla näytetty hinta ei ollutkaan kohde-etuuden hinta, vaan todellinen kohde-etuuden hinta oli huomattavasti alempana (lähempänä KO-rajaa). Ostosuunnitelma meni jäihin ja homma jatkui reklamaation merkeissä. Myyjä pesi luonnollisesti kätensä kaikesta ja minä jäin odottelemaan possan kanssa.

Toistaiseksi kaikki on hyvin, eli possa on selkeästi plussalla. Joskin tämän hetken toteutumaton tuotto olisi n. 40 % suurempi, jos esitetty kohde-etuus olisi pitänyt paikkansa, jolloin huhtikuu → toukokuu rollauksesta ei olisi aiheutunut isoja kuluja, eli hyppyä rahoitustasoon.

Tällä hetkellä rollauksen kustannusvaikutus on karkeasti 0,1 - 0,2 taalan luokkaa per kuukausi, tuo huhti-touko vaihto oli lähellä 4 taalaa. Tuota erotusta vaadin myyjältä, mutta he ilmoittivat, että eihän se että he esittävät otsikolla “kohde-etuus” jonkun random spot-arvon ja joku erehtyy luulemaan sitä kohde-etuuden arvoksi voi olla heidän vastuullaan… Kun joskus luovun possasta niin katsotaan jatkuuko tämän vastuuasian käsittely jollain toisella foorumilla kuin myyjän “viestikeskuksen” kautta, joten ei siitä sen enempää.

E: (toteutumaton) tuotto tällä hetkellä n. 34 %. Ilman tuota jäätävän kallista huhti-touko rollausta se olisi n. 48 %.

4 tykkäystä

Kuulosta melko surku hupaisalta selitykseltä. Onko ko. random spot-arvo vaihdettu myöhemmin oikeaan?

Korjaantui silloin kuun vaihteessa. Jännästi tuo spot-arvo seurasi hyvin tarkasti +1 futuuria currentin sijaan, kauan ennen kuin kohde-etuus rollaantui ko. kuukauteen. Noin niinkuin senttien tarkkuudella, kun kuukausien hinnat olivat taalojen päässä toisistaan. Mutta kun reklamoin niin eihän se ollutkaan minkään futuurin hinta… ei oikean eikä väärän, vaan “spotin”. Mikäli minä oikein ymmärsin, niin siellä se spotti edelleen killuu kohde-etuus otsikolla, vaikka todellinen kohde-etuus on aina tietyn kuun futuuri. Nykyisessä “hieman” stabiilimmassa tilanteessa tuo ei vain vaikuta läheskään niin paljoa.

Mutta loppupeleissä tilanne on siis käsittääkseni edelleen se, että asiakkaan pitäisi itse kaivaa jostain muualta kohde-etuuden arvo, myyjä ei sitä ilmoituksensa mukaan palvelussaan näytä. Ja huvittava yksityiskohta on se, että rollaantumisen aikahaarukka on 5 päivää, eikä asiakas voi mistään tietää onko rollaus jo tehty, eli mitä kohde-etuutta tuote noina päivinä ennen kuun vaihdetta tiettynä hetkenä seuraa.

Kyllä, olen siirtänyt asiointini, pois lukien muutama avoin asia joita en vielä voi tai halua siirtää, toiselle palveluntarjoajalle, jonka toimintaa pidän toistaiseksi… sanotaan nyt vaikka skarpimpana ja asiallisempana.

4 tykkäystä