Oma Säästöpankki

Tätä asiaa moni sijoittaja on varmasti miettinyt ja miettii parhaillaankin, kuten myös itse. Itse olen päätynyt pohdinnoissani siihen lopputulokseen, että luottamus vaatii ainakin koleme asiaa:

1. Erääntyneiden ja järjestämättömien luottojen määrän raketoiminen täytyy loppua/kääntyä laskuun

2. Pankki myöntää että ongelmat eivät johdu ainoastaan yhden henkilön tekemisistä, vaan rahaa on jaettu kasvuhakuisesti liian löysin perustein laajemminkin

3. Taseessa olevista omanpääoman ehtoisista kiinteistösijoituksista on vääjäämättömästi edessä olevat alaskirjaukset tehty

Kohdat 1. ja 2. liittyvät varsin kiinteästi toisiinsa ja omien päätelmieni mukaan asiakkaiden maksukyvyttömyyttä hoidettiin aikaisemmin pankissa lisäluototuksella. Järjestämättömiä luottoja ei ole myöskään raportoitu aiemmin asiaan kuulluvalla tavalla, josta on viitteitä myös Fivan tarkastuskertomuksissa. Nyt tutkaan jouduttuaan ja valvonnan herättyä luottokannan heikko laatu on noussut numeroina laajemmin esiin.

Kohta 3. on euromääräisesti nykyisillä tasearvoilla alle 30 miljoonaa euroa, mutta niihin väistämättä tulevien alaskirjausten viivyttely kertoo siitä ettei pöytä ole vieläkään puhdas ja ettei pankin uusikaan johto ei ole valmis sitä tekemään. Tässä kohtaa huomionarvoista on myös se, että nämä pankin osakkuusyhtiöt toimittavat tilinpäätöksensä vuosittain hyvin myöhään kaupparekisteriin ja pankki ei millään tapaa avaa näiden sijoitusten sisältöä omassa raportoinnissaan.

Jossitteluna voisi jälkikäteen todeta, että Pasit olisivat saattaneet palleillaan pysyessään entisestään pitkitää ongelmien esiintuloa ostamalla Sarajärven ja Keskisen osuudet City Kauppapaikoista 20-30 miljoonan euron kauppahinnalla. Tällä oltaisiin saatu potkittua tölkkiä taas eteenpäin ja luottotappioista ei tarvitsisi hetkeen murehtia.

Lopuksi: Tässä ketjussa on ollut monta ansiokasta kommentoijaa sinä aikana kun olen ollut täällä mukana. Itselläni on ollut ehkä joitakin muita enemmän asiaan liittyvää aineistoa käytössäni, mutta mielestäni “kiitokset ja kunnia” kuuluu kaikille ketjuun asiallisesti osallistuneille keskustelijoille kannasta riippumatta.

50 tykkäystä