Omat kokemukset yhtiöistä

@juupe, @make995, pidetään esim. yksittäiset asiakaskokemukset tässä ketjussa, kuten muidenkin ketjujen kanssa on tapana :slight_smile: Yksittäisillä asiakaskokemuksilla lähtökohtaisesti ei ole suurta vaikutusta Tokmannin fundaan (Tokmanni on kuitenkin jo yli miljardin firma markkina-arvoltaan, jolloin yksittäisten myymälöiden asiakaskokemukset eivät merkittävästi vaikuta firman fundaan).

9 tykkäystä

Jep, hienosti sanottu Johannes Sippola, se on hyvin ärsyttävää kun tullaan jatkuvasti esim. Tokmannin ketjuun kertomaan että kuinka siellä Sipoossa oli jouluvalokynttilät ihan sekaisin lattialla ja sitten kun vielä kävelin myymälän läpi niin jatkuvaa kaaosta oli koko liike.

Ihan kuin näillä yksittäisillä kokemuksilla olisi jotain painoarvoa kokonaiskuvassa millään tavalla. Ja olen huomannut että näitä tämän kaltaisia viestejä tulee ihan jatkuvalla syötöllä juuri Tokmannin ketjuun, hmm!

5 tykkäystä

Nyt ei kyse ollut mistään asiakkaan lattialle jättämästä yksittäisestä jouluvalosta, vaan yleisemmin avattuja myyntieriä on ympäri myymälää lattioilla hyllynvieressä ajelemassa, jonka päälle voi asiakkaat kävellä/kompastua.

Tällä yritän saada selville sitä, että koskeeko tämä sotkuisuus vanhempia tokmanneja yleisemmin vai onko kyseessä vain yksittäistapaus. Tämä ei nyt ainakaan positiivisen puolelle mene, jos kyseessä ensimmäinen.

Kävin alkuviikosta kahdella eri Tokmannilla Helsingin alueella. Kyllä molemmissa myymälöissä kiinnitin huomiota epäsiistiin yleisilmeeseen. Toisaalta asiakkaita riitti näissäkin jonoksi asti.

Stockmann ottaa nähtävästi mallia Tokmannilta siitä, miten alas kassapalvelun tasoa voi laskea. Kassoilla viime vierailulla jatkuvasti asiakkaita jonossa. Yleisilme sentään vielä säilynyt siistinä.

Kamuxilla ainakin ovat aktiivisempia kun Sakalla. Jätin tänään aamulla ylimääräiseksi jäävästä autostani ostotarjouspyynnön kamuxille ja sakalle peräjälkeen. Ei mennyt kun n. 10 min kun puhelin soi ja soittaja oli Kamuxin ostaja. Sakasta ei ole vielä kuulunut mitään…

5 tykkäystä

Yksittäisen tapauksen perusteella vaikea tehdä johtopäätöstä aktiivisuudesta.

1 tykkäys

Omaa autoani kun myin niin Kummastakin tuli soitto 10min sisään, sekä Kamuxilta ja Sakalta. Auto päätyi lopulta Sakalla koska maksoivat 1000e paremman hinnan kuin Kamux.

1 tykkäys

Itse lvi-alan mies joten olen näihin ollut yhteydessä paljon sekä myynyt että ostanut heidän tuotteitaan:

Uponor

Hyvä yritys. Asiakkaan näkökulmasta hommat toimii, hyvät, laadukkaat tuotteet. Laajasta valikoimasta hyötyä. Brändinä tunnettu. Alalla kuitenkin kova kilpailu ja Uponorilla yleensä kovemmat hinnat kuin muilla. Ilmeisesti yrityksellä vähän ongelmia tällä hetkellä mutta voihan se olla että nousee tulevaisuudessa.

Purmo

Mitä muuta ostaisi jos ei purmoa? Ei ole mitään syytäkään. En tiedä missä kaikkialla toimivat mutta suomessa ylivoimainen ykkönen. Veikkaan että pattereiden ja kuvaimien myynti laskee tulevaisuudessa mutta ehkä lattialämmitys ja muut erikoistuotteet vetävät

10 tykkäystä

Ei ole paljon kodin säilytysratkaisut kiinnostaneet - ennen Orthexin listautumista. Uuteen kämppään oli pakko saada Smartstoren säilytyslaatikko, ja aiettä kun näyttääkin hyvältä.

4 tykkäystä

Itsellä on paljon tuttuja työskentemässä it-alalla ja Tieto on omalla “mustalla listalla”. Koodarit voivat joutua kuukausi kaupalla pyörittämään peukaloitaan, jos sopivaa projektia ei löydy. Lisäksi varsinkin valtio hankkeen vetäjänä on yksi piru. Heillä on älyttömiäkin vaatimuksia, mitä projektissa työskentelevällä heebolla pitäisi löytyä.

Muistakin firmoista kuuluu valitusta, mutta Tiedon kohdalla tuota kuulee ylivoimaisesti eniten. Tämä myös johtaa kovaan vaihtuvuuteen, koska nuorehkot tyypit eivät jaksa vaan levätä laakereillaan.

Sikäli en ihmettele yhtään näitä Tiedon kertoimia ja miksi ne ovat alempia kuin verrokeilla.

10 tykkäystä

Ovatko valittajat Tiedon palkkalistoilla vai mutuilevat? Perustuuko tuo väitteesi, että koodarit odottavat kuukausikaupalla talon sisältä tulleeseen tietoon?

Entisenä Tietolaisena en itse näitä väitteitä pysty allekirjoittamaan.

16 tykkäystä

Muutama entinen tietolainen. Kyseessä siis melko nuoria tuoreita koodareita, joilla ei ole 15 vuoden kokemusta cobolista. Lähtivät sitten muihin taloihin eivätkä kovin kauaa Tiedolla viihtyneet.

Sikäli parin ihmisen kertomuksiin ei pidä liikaa laittaa painoarvoa, mutta noiden lisäksi kuulin kaikenlaista muuta vähemmän mairittelevaa ja nimenomaan verrattuna verrokkeihin. Ja voin paljastaa, että aloin puljusta enemmän kyselemään/puhumaan alalla olevilta tuttavilta, koska itseänikin houkutteli noi arvostustasot aiemmin ja olin jo valmistautunut laittamaan puljuun ison betsin. Mutta tämä kentältä saatu tieto sitten sai minut toisiin aatoksiin.

12 tykkäystä

Tästä vähän kahvihuoneessa mainitsinkin, että Tieto ei ole varsin kovassa huudossa nuorempien insinöörien keskuudessa. Tuollaisesta maineesta on hankala päästä erilleen.

2 tykkäystä

Omalla duunipaikalla on pari koodaria jotka ovat olleet muutamia vuosia Tiedolla aikaisemmin. Kumpikaan ei puhu hirveän positiiviseen sävyyn edellisestä työnantajastaan. Tyytyväisyys on ihan eri tasolla esim. Siilin tai Futuricen konsulteilla ja ex-työntekijöillä. Tietenkin devaajien tyytyväisyys on vaan yksi mittari. Mutta yksi syy miksi itse en ole Tiedon osakkeisiin koskenut.

6 tykkäystä

No juu, varmaan kaikki eivät ole tyytyväisiä. Tässä myös nyt vertaillaan niin eri kaliberin firmoja 500 vs. 24 000 fte, että aivan varmasti isoon määrään mahtuu niitä negatiivisiakin.

7 tykkäystä

Tieto on niin iso talo että monenlaisia kokemuksia riittää. Huonoista huudellaan eniten, kuten joka paikassa… omat kokemukset läheisestä työskentelystä ko. Yrityksen kanssa mm. softa, integraatio, rpa ympyröistä on, että suuri osa työntekijöistä on nykyään Baltiasta tai Intian suunnalta. En tiedä voiko tästäkään vetää sen syvempiä johtopäätöksiä.

Edit. Lisätään nyt vielä että tietoa löytyy salkusta merkittävä siivu, vaikka en tätä alalla toimivana pidä itselleni minään unelmapaikkana.

6 tykkäystä

Valtiolla on porukkaa joilla osa toimenkuvasta on varmistaa ettei Tieto voita kilpailutusta. Ehkä tuossa on yksi keinoista. Tiedolla selvästi on vastaavassa tehtävässä vielä taitavammat kaverit.

Tartun tähän, vaikka meneekin täysin ohi aiheesta. Modet voi siirtää vaikka kahvihuoneeseen. Itse valtiolla kilpailutuksia tehneenä voin hieman avata kuviota. Sanotaan, että olen hankkimassa miljoonalla koodareita/softaa. Kirjoitan vaatimuksiin, että toimittajan pitää tarjota projektiin nimetty softa-arkkitehti, jolla on vähintään 10 vuoden kokemus ja saman kokemuksen omaava projektipäällikkö. Lisäksi toimittajan tulee tarjota koodareita, joilla on vähintään 5v kokemus ja yleensä vaaditaan kokemusta tietyn alan (vaikka sote) tietojärjestelmien tekemisestä. Heiltä vaaditaan myös projektissa käytettävien teknologioiden osaamista, suomen kielen taitoa, jne. Muita asiantuntijarooleja voivat olla vaikkapa azure/aws/gcp asiantuntija, palvelumuotoilija ja tietoturva-arkkitehti. Nimettyjen asiantuntijoiden vaihtaminen ilman tilaajan lupaa on kielletty.

Sitten on tietty liuta toiminnallisia ja ei toiminnallisia vaatimuksia, mitä hankinnalle asetetaan. Kaikki vaatimukset ovat julkisia ja usein niitä käydään läpi ehdokkaiden kanssa kuukausia ennen kilpailutusta.

Ei varmaan kuulosta kovin kohtuuttomalta tai ihmeelliseltä? Ihan samanlaisia vaatimuksia yksityisellä kirjoitetaan kilpailutuksiin. Hauskaksi homma muuttuu sen jälkeen kun kilpailutus on päättynyt. Kovin usein sen voittaneen toimittajan paras tyyppi, jota ovat tarjonneet projektiin softa-arkkitehdiksi/projektipäälliköksi onkin estynyt tekosyystä XYZ ja tilalle tyrkytetään jotain aivan eri luokan tekijää Tsekeistä/Intiasta/missä Tiedolla nyt onkaan toimistoja. Lisäksi ne toiminnalliset vaatimukset jotka luvattiin toteuttaa käydään täikammalla läpi ja takerrutaan jokaiseen sanamuotoon, jotta saadaan muutospyynnöillä lisää laskutettavaa.

Näistä lähtökohdista on hyvä lähteä kohti onnistunutta projektia. :partying_face:

38 tykkäystä

Näinhän se menee. Pienemmät firmat tosin vaihtaa suomalaisen suomalaiseen.
Ei mikään softatalo voi pitää parhaita resurssejaan tarjouskilpailun ajan peukaloita pyörittämässä, koska aina on riski, että kauppa menee muille, tai kilpailutus joudutaan uusimaan tai muuta viivettä.
Asiakkaan alkuperäinen vaatimus on siis älytön.
Tätä varten on sitten prosessi henkilövaihdoksista yhteisymmärryksessä.

1 tykkäys