Omien sijoituksiesi vaikutus kulutuskäyttäytymiseesi!

Oletko sijoitustesi myötä muuttanut kulutuskäyttäytymistäsi. Esimerkiksi Olvin osakkeita ostettuasi olet vaihtanut olutmerkkisi Olvin olut-tuotteisiin. Itse olen naureskellen hieman muuttanut ajatellen että tällä ostoksella nostetaan osakkeen kurssia. Minun esimerkkini on Kraft Heinz, jolla lukuisa määrä tunnettuja brandeja. Niitä kohdalle osuessa olen ostanut osakkeen raketointi silmissä kiiluen.

Onko esim. saunasi kiuas uusittu sijoituksesi johdosta.

Tai, oletko suositellut lähikauppiasta ottamaan valikoimiinsa “lempituotettasi”. Esim. uraani sijoituksesi myötä laittanut viestiä Prismaan, että ottaisivat uraanisauvoja valikoimaansa.

Oletko myös alkanut “saarnaamaan” lähipiirillesi, kuinka erinomaista tuotetta yritys tekee ja suositelut kokeilemaan. Tai, onko sinulle ehdotettu joidenkin tuotteiden ostamista, koska henkilö on sijoittanut johonkin yritykseen?

Kerro esimerkkejä tai kommentoi asiaa osaltasi muuten.

9 tykkäystä

Oman talouteni ostokset ovat sen verran pieniä omistamieni yhtiöiden tulonmuodostuksessa etten koe sillä olevan merkitystä. Mikäli haluaa ostoskäyttäytymisestään taloudellista “omistajan” hyötyä kannattaa liittyä osuuskuntiin. Itse pyrin maksimoimaan hyödyn käytettyyn rahamäärään nähden ja siten osakkeenomistus ei vaikuta ostoskäyttäytymiseeni.

8 tykkäystä

Apteekissa tulee aina valittua eri vaihtoehdoista Orionin tuotteita.

4 tykkäystä

Kyllä tätä tuli joskus tehtyä.

Pyykinpesunesteet (Omo, Comfort) ja astiapesuaineet (Sun): Unilever
Kännykkäliittymä: Telia
Vakuutukset (If): Sampo
Pankkipalvelut: Nordea
Bensa: Neste
Jne.

Lisäksi aina tuntui hyvältä, kun näki Securitaksen vartijan, Volvon kuorma-auton, H&M vaatekaupan jne.

Suorissa osakesijoituksissa pyrin ostamaan sellaisia yhtiöitä, jotka ovat ovat erottumaton osa arkielämää.

Nykyään sijoitukset ovat valtaosin ETF:iä, niin ei ole enää paineita suosia “omia” yhtiötä :slight_smile:

1 tykkäys

Keskossa tulee käytyä oikeastikin useammin. Syynä on toki pelkkää osakeomistusta enemmän se, että ne henkilökohtaiset ostokset pysyy varmasti vuositasolla yli Omistajan K-Plussan 3000 euron alarajan.

Mulla on tainnut tapahtua enemmän niin, että kulutuskäyttäytymiseni on vaikuttanut sijoituksiini. Tokmannit myin aikoinaan pois, kun mielestäni firman puuhastelu oli etenkin nettitilauksia tehdessä niin amatöörimäistä: nettikauppa toimi miten toimi ja pakettien nouto oli melkoista tuskaa, kun myyjä etsi niitä jostain sekaisin olevan pinon keskeltä. Noiden asioiden suhteen mikään ei ole muuttunut vuosien varrella ammattimaisemmaksi. Lisäksi en oikein tykkää siitä, että hinta edellä kuluttajille myydään halpismerkkien laadutonta roskaa, mikä ei tämän maailman ekologisen tasapainon kannaltakaan ole kauhean fiksua. Mainitaan vielä, että myin ne Tokmannit aikalailla just ennen kuin jumalaton kurssinousu alkoi, ja osuus salkussani oli merkittävä. Mutta sellaista se on.

9 tykkäystä

Välillä tulee luikautettua laskut perintään ihan vaan kannatusmielessä! intrum

60 tykkäystä

Rationaalisesti ajatellen tietysti näin on. Silti kiinnostusta sijoitustoimintaan lisää, kun seuraa itse osaomistamansa firman toimintaa. Se lisäksi auttaa ymmärtämään, että eihän pörssistä osakkeita osteta, vaan siivuja firmoista, vaikka laihoja omistusosuuksia ne omat olisivatkin.

Juurikin noin tusinasta osaomistamasta firmasta suurin osa toimii aloilla, jotka eivät tavan kuluttajaa koske ainakaan arjen valintojen osalta.

Omistusta on useammassakin pankissa ja varainhoitajassa, mutta asiakkuus vain osuuskuntamuotoisissa.

Marimekkoa tulee ostettua lahjaksi, mutta vain halvennusmyynneistä.

Neste on ollut Juurikille ainoa oikea bensa-asema joskus 80- tai 90-luvulta alkaen, jolloin mediassa kerrottiin, että Shellin bensa aiheuttaa (lain sallimissa rajoissa) 50 kertaa enemmän rikkipäästöjä kuin Nesteen bensa. Taisi siinä olla kotimaisuuskin osasyynä. Nyt kun Juurikki on muutaman kuukauden omistanut oman pienen osansa Nesteen jalostamoista yms, ei muutosta kulutuskäyttäytymiseen ole ollut.

Tampereella, Jyväskylässä, Turussa ja Helsingissä, sekä tietysti Euroopan reissuilla tulee välillä pongattua Voi-merkkisiä sähköskuutteja ja sähköpyöriä (kirjoitetaan oikeasti: ‘voi.’, huom. pieni alkukirjain ja piste lopussa). Joskus tulee mieleen, että Voi-ei, en ehkä haluaisi välillisestikään osaomistaa näitä riesakkeita. Saa ihan asioikseen itselleen muistuttaa, että ne silti ovat tärkeä osa liikenteen muutoksessa vähemmän ilmastonmuutosta ruokkivaksi. Juurikki itse arvostaa enemmän lihas- kuin sähkövoimaa, mutta ymmärtää hyvin, ettei sitä voi muilta odottaa eikä varsinkaan vaatia.

VNV Global omistaa 20,9 % Voista ja Voin osuus sijoitussalkusta on reilut 10 %. Joskus Euroopan ei työ-, vaan hupireissulla voisi myös testata Bla-Bla-Carin, jota mainostavat maailman suurimmaksi jakamistalouden firmaksi.

Bla-Bla-Carilla on 120 miljoonaa jäsentä/asiakasta/kyydin tarjoajaa tai tarvitsijaa 22 maassa ja tarjolla on junaa ja bussia halvempia liftejä yksityisautoihin lähinnä eri kaupunkien välille. Moni haluaa bensakustannusten jakajan kyytiin ja onhan se pitkillä matkoilla kivempaa, kun on juttukaveri. Bla-Bla-Carista VNV omistaa 14 %, mutta se tarkoittaa 38,8 % osuutta sijoitussalkusta.

6 tykkäystä

Olen muuttanut ja Olvi oli ihan hyvä esimerkki. :smile:
Mutta isompana muutoksena huomaan, että sijoittamisen myötä tulee todella paljon useammin valittua kotimainen tuote vaikkapa ruotsalaisen verrokin sijasta (vaikka en olisi sijoittanut siihen). Tai tulee käytyä Hesellä mäkkärin sijasta kun tietää, että nekin tuotot jäävät Suomeen auttamaan yhteistä taloutta.

7 tykkäystä

Itse näkisin brändikokemuksen, -identiteetin ja -imagon, liittyy se sitten yritykseen tai tuotteisiin, vaikuttavan sijoituspäätöksiin. Tuolloinhan tuotteiden oston ja sijoituspäätöksen tekemisen suhde on päinvastainen kysyttyyn.

3 tykkäystä

Kyllä vaikuttaa, paljonkin. Prisma vaihtui vuosia sitten Cittariin viikonloppuostosten osalta. Tänään tosin kävin pitkästä aikaa paikallisessa Prismassa vertailemassa hintoja ja valikoimaa. Tarjoukset käyn poimimassa läheisistä K-marketeista. En silti koe tarvetta vältellä S-ryhmää tai Lidliä. Onhan mulla lompakossakin “vihreä myrkky” ja käyttötili S-pankissa (joka ei tosin mielestäni ole mikään oikea pankki). S-marketin ruokatorilta haen lounaan pari kertaa viikossa ja Lidlistä haen halpoja juomia ja pähkinöitä. Meidän 2+1 henkisessä taloudessa (minä/avovaimo/koira) kannattaa silti pitää kiinni K-ryhmän paras asiakas -eduista.

Tankkaukset hoituu Neste-äpillä, firman autoon Nesteen luottokortilla.

Palkkatilini on OP:ssa ja vakuutukset olen keskittänyt Suomen parhaaseen vakuutusyhtiöön, Pohjolaan. Olen aiemmin irtisanonut vakuutukset LähiTapiolasta ja Ifistä.

Lataukset hoituisi varmasti Kempowerin latureilla, jos omistaisin täyssähköauton. Odottelen yhä sopivan mallin tuloa markkinoille.

Omistan myös Lindexin osakkeita. Itse en asioi Stockalla tai Lindexissä, mutta avovaimo on Stockalla töissä ja tilaa usein esim. vaatteita ja astioita Stockan verkkokaupasta.

Orthexin tuotteita ei kotoa juuri löydy, pitääkin tutustua valikoimaan. Mielessä on parikin tuotetta, joille olisi tarvetta

Kotoa löytyy Harvian kiuas. Mikään muu merkki ei tulisi kyseeseen.

Muitakin osakeomistuksia toki löytyy.

Pyrin parhaani mukaan omilla valinnoillani tukemaan kotimaamme Suomen talouskasvua. Se koskee niin sijoituksia kuin kulutusta. Ympäristövaikutuksilla/vastuullisuudella on myös merkitystä.

2 tykkäystä

Elisaa salkussa ja Elisan verkossa olen pysynyt Radiolinja-ajoilta, aina vuodesta 1998 lähtien, puhelinnumeronkin pysyessä myös tähän päivään mennessä samana 050-alkuisena. Pysyn jatkossakin, haluan tukea ainoata suomalaista operaattoria.

Orionia salkussa myös, Orionin tuotteita myös ensisijaisesti valitsen apteekissa.

Jos en asuisi kerrostalossa, niin Fiskarsin ja Harvian tuotteet olisi varma valinta, molempia salkussa luonnollisesti. Jos omistaisin auton, niin Nokian Renkaat olisi talvirenkaissa varma valinta.


Pitkältihän minun suomalaiset osakevalinnat on tyyliin “tiedän firman ja mitä se tekee, siksi haluan omistaa sitä”, ei muulla niin väliä pitkäjänteisessä omistajalähtöisessä sijoittamisessa.

2 tykkäystä

Vaihdoin Saarioisen kuraläpät hätävaraeväänä Atrian versioihin.
Näitä tulee ostettua hävettävän paljon, luulisi jo paikka liiketoimintajohtajana aukeavan :sweat_smile:

2 tykkäystä

Eipä ole vaikuttanut tähän asti mitenkään, tosin saattaa pieni muutos tulla jos saan jossain vaiheessa aikaisiksi hankittua Keskoa ja kantiskortin sinne.

Vaikuttaa sillä tavalla, että en osta kuin välttämättömän ja senkin hyvin nuukasti. Näin jää enemmän rahaa veiveihin. Tosin nyt ei enää tarvitse niihin rahaa, mutta tavat jäävät päälle.

Noho on yhtiöistä sellainen, että hieman suosin heidän paikkoja, mutta toisaalta useinmiten vierailen mieluusti jossain uudessa ravintolassa.

Apple, Pepsi olen ostanut blackfriday kamppiksena ihan muutaman fanitusosakkeen, Teslalle en onneksi tehnyt samaa. Mutta noissa esim ollut syynä tietysti yhtiöiden laatu sekä tuotteista pitäminen.

Nordean asiakas myös olen, mutta kun kilpailutus on ajankohtaista niin eivät kyllä saa preemiota :nerd_face: