Onnistumiset sijoittamisessa

Kaikenlaisia hyviäkin sijoituksia on tullut tehtyä mutta “oikeaksi” onnistumisekseni nostan ehdottomasti Harvian. Aiemmat multibaggerit yms. ovat olleet jonkun peesausta ja/tai puhdasta tuuria, Harvia oli ensimmäinen yhtiö, jonka kohdalla tein paljon töitä ja vakuutuin ihan oman selvittelyni perusteella yhtiön laadusta.

Olin seuraillut Harviaa jo ennenkuin se edes tuli pörssiin ajatuksella, että jos se ikinä listautuu tulen kyllä tutkimaan sen tarkasti. Sitten listautuminen tuli, luin kaikki paperit kahteen kertaan läpi ja sijoitusapäätös oli täysin selvä. Ostin sekä annista että muutamassa erässä annin jälkeen omaan salkkuuni nähden merkittävällä summalla yhtiön osakkeita. Yhtiö on pieni mutta omalla alallaan suuri, minkä takia en suhtaudu tähän samalla tavoin kuin suhtautuisin ns. tavalliseen pienyhtiöön. Pidän yhtiötä salkkuni laadukkaimpana yhtiönä ja samalla se on yksi salkkuni kivijaloista (tällä hetkellä n. 26% koko salkusta). Sijoitus on tarkoitettu pitkäaikaiseksi ja sikäli lyhyen aikavälin arvonvaihtelut eivät hirveästi aiheuta stressiä. Yhtiön kurssi on yli kolminkertaistunut annista ja lisäksi osinkojakin on tullut mukavasti.

Kuten sanottu, on minulla ollut parempiakin sijoituksia (jopa pari tenbaggeria) mutta Harvia on ensimmäinen onnistuminen, jossa koen itse tehneeni kunnolla taustatyötä ja vakuuttuneeni yhtiöstä. Aiemmat ovat olleet joko jonkun peesaamista tai mutu-tuntumalla tehtyä sijoittamista, jossa on sijoitettu ns. tarinaan ilman sen kummempaa analysointia.

21 tykkäystä

Nämä indeksin isosti hakkaamiset on jotenkin niitä onnistumisen päiviä aina, ja varsinkin kun odotukset päivään ovat kenties negatiiviset ja sitten mennään maaliin asti nousujohteisesti. Ja kun tasainen 3-4% (ei nyt toki mikään jätti-iso) päivänousu sattumalta jakaantuu koko salkun isoihin positioihin. Sitä oikeasti pohtii näinä hyvinä päivinä tämän homman potentiaalista päätoimisuutta, aivan kuten kääntäen niinä karmeimpina laskupäivinäkin :joy:

3 tykkäystä

Nokiaa ollut salkussa jo iät ja ajat, mutta kun oltiin siinä 4 - 4,25 välillä vaikka mitä uutisia ja soppareita tuli, niin alkoi tulla jo ennestään tutut Nabriva ja Safe-T -keissit mieleen. Heillä tuli siis hyviä uutisia kuukausikaupalla putkeen, mutta osakkeet silti putosivat jatkuvasti.

Myin sitten kaikki Nokiat @ 4,25 €. Ja niin oikeaan aikaan kuin voi. Oliko päivä vai kaksi niin pudotus nykyiseen 3,5 euroon alkoi.

Mäkin onnistuin!

Ekat rahat osakkeisiin meni aika tarkalleen vuosi sitten, kun ostin keskenään yhtä suuret positiot Nokiaa, Verkkokauppa.comia, Nokian renkaita ja Fiskarssia.

Tämän vuoden tammikuussa perustin osakesäästötilin ja aloin tunkemaan tasaisesti kuukausipalkasta sen mitä liikeni ja tein ostoja lähes joka kuukausi tähän hetkeen saakka. Ostilta ei ole vielä mitään myyty ja AOT on vuorostaan toiminut sellasena leikkikenttänä, jossa leluina viputuotteet ja suomalaiset ja ruottalaiset osakkeet. Tällä hetkellä suurimmat positiot järjestyksessä on Kamux, Revenio ja Wärtsilä. Kaikki nämä OST puolella.

Sijoituspäätökset on aina tehty enemmän tai vähemmän mutun perusteella. On otettu vaikutteita inden analyyseistä, foorumin jampoilta, kavereiden puheista ja omasta mielikuvituksesta. Osa päätöksistä on ollut ihan hölmöjä ja osaan olen kovin tyytyväinen, osa on tuottanut voittoa osa tuottanut turskaa.

Kauheella säkällä oon omien laskelmien mukaan tällä hetkellä saanut koko sijoitettuun varallisuuteen 17% tuoton johon olen enemmän kuin tyytyväinen. En ainakaan aio lopettaa. Katsotaan mitä seuraava vuosi tuo tullessaan.

10 tykkäystä

Jos ostan jotain osaketta ensimmäistä kertaa salkkuun, silloin en paljon katsastele hintalappua. Jos on hyvä yhtiö, niin sillä lunastaa paikan salkusta. Kuitenkin, jos lisään saman yhtiön painotusta, silloin hyödynnän teknistä analyysiä kalastelussa.

Onnistuin onkimaan 8. syyskuuta Cloudflarea ihan pohjamudista. Olin seurannut hetken aikaa sen laskevaa käyrää ja huomannut kuinka osake lyö päätänsä tukitasoon monennetta kertaa putkeen. Perustelin silloin kaverilleni hankintaa näin:

35kpl lisäys cloudflarea 33,18$ hinnoista, double bottomia tekninen näkökulma näyttää 1h ja 4h graafeilla ja rsi on just alle 30 molemmissa, päivägraafilla näyttää olevan vähä päälle 30. Eiköhä tuo iha hyvä paikka ollu lisäykselle

Ja nyt on mukava katsoa jälkeenpäin, että ajoitus ei olisi voinut olla parempi. Tämän päivän hinnan mukaan position arvo noussut 8.9. jälkeen 56 %. Tässä vielä kurssigraafi:

edit: Kurssi tänään @52$, kuvakaappaus otettu muutama päivä sitten.

4 tykkäystä

Tuli ostettua vähän aikaa sitten vielä suht tuntematonta kiinalaista sähköautovalmistaja NIO:n osaketta n. 20$ kappalehintaan.
No, tänäänhän se pomppasi +20%!
Taustalla JP Morganin määrittelemä uusi tavoitehinta 40 taalaa, jonka markkinat ottivat näköjään haasteena :sweat_smile:

Lisänä vielä Revenio ja QT tänään molemmat +4% :yum:

3 tykkäystä

Olen ruoskinut itseäni täällä useammastakin virheestä, joten ehkä täytyy välillä kokeilla positiivisen kautta :relaxed:

REMEDY klousasi tänä herran päivänä ATH-lukemissa 35,20 ja salkku vihertää ko lapun kohdalla mukavasti +200%:ssa, keskihinta 11,79.

Remedyn kanssa omat ostoerät on osuneet harvinaisen hyvin lankulle ja rehellisesti myös onnea on ollut matkassa. Ensimmäiset kaksi erää tuli ostettua 2019 marraskuun lopussa 10,30 keskihintaan ja kolmas isompi erä joulukuussa 10,20 hintaan juuri ennen kuin kurssi otti nopean 10% nousun, josta sitten jatkoi vuodenvaihteessa sinne 14 euron tasoille kunnes iski korona.

Kaksi seuraavaa ostoerää natsasi täydellisesti koronamontussa 2020 maaliskuun puolivälin jälkeen 10,70 ja 10,35 hinnoilla kun oma järki ja foorumi toistelivat että laadukkaat pelifirmat ovat koronakriisin voittajia. Viikko jälkimmäisestä erästä ja kurssi oli päälle 14 eurossa, ja siitä onkin sitten rallateltu ylöspäin.

Koko lailla täydellisistä ajoituksista huolimatta suurimpana onnistumisena Remedyn kanssa en näe ostojen ajoittamista, vaan sitä että olen pysynyt suunnitelmassa ja pitänyt sormet pois myyntinappulalta. Sen sijaan teinkin vielä ainakin toistaiseksi viimeisen lisäyksen syyskuun lopussa 28,90 tasolta ja nyt positio täynnä sekä Remedy salkun suurimpana omistuksena uskotaan siihen että laadukkaat pelifirmat ovat valttia myös siinä kohtaa kun tästä kriisistä tullaan ulos.

9 tykkäystä

Luin 2014 Arvopaperista jutun Kyösti Kakkosesta joka oli lähtenyt sijoittajaksi Revenioon. Se herätti oman mielenkiinnon yhtiöön ja aloitin myös sijoittamaan siihen. Ostin koko 2014 vuoden tasaisesti Reveniota salkkuun ja jatkoin ostoja vuoteen 2016 asti. Nyt olen vain katsellut tätä nousukiitoa (yli+500%) ja kiittänyt mielessä luettua juttua Kyöstistä, sekä sitä että luotin yhtiöön enkä ole myynyt osakkeita pois.
Qt on myös salkussa hyvillä nousu prosenteilla, mutta pienemmällä panostuksella.

18 tykkäystä

Olisihan se pitänyt arvata että siinä kohtaa kun omasta sijoittamisesta jakaa jotain positiivista niin johan dippaa kaikki. Vinkkinä jatkossa kaikille että mun oman hännän nostaminen on yhtä varma myyntisignaali kuin Nordean kehoitus osakkeiden ylipainoon.

3 tykkäystä

Omat sijoitusonnistumiset ovat varmaankin Revenio, Remedy ja Kamux. Näissä olen päässyt hyvään aikaan mukaan ja p.a. tuottoprosentit ovat olleet huimia. Nämä kolme sijoitusta ovat kasvaneet salkun top 3 sijoituksiksi ja kattavat nyt noin 44.5% salkusta.

Muita menneitä onnistumisia ovat olleet Hoivatilat, Comptel, Affecto ja Nokian myynnit 5 euron pinnasta ennen viimeisintä laskun alkua. Ulkomaisista sijoituksista kovimmat onnistumiset ovat Google (+200%) ja Danaher (+280%).

Tässä kuva Revenion, Remedyn ja Kamuxin ostohetkistä:

Yllä olevien ostojen jälkeen (vuonna 2020) olen onnistunut lisäämään sopivista dipeistä (koronassa esim. Revenion lisäys 19e) pienempiä eriä kaikissa näissä kolmessa sijoituksessa.

edit: Ja osingot vielä toki päälle :slightly_smiling_face:

14 tykkäystä
38 tykkäystä

Omat parhaat huhtamäki +400% koneessa samat.

3 tykkäystä

Vasta 5kk sijoittamista takana joten nämä on vähän eri mittasuhteissa:

QT:n ensimmäinen osto +100% ja uskon että Harvia sekä Kamux tekee saman kohta.

Osakepoiminnat 30% plussalla, toki onnekkaasti hyvään myötätuuleen mutta mukava startti.

Vaikka olen joitain myyntejä tehnyt turhan hätäisesti, kun olen soveltanut “cut your losses” ajatusta jo 10% kohdalla, onneksi pidin periaatteesta kiinni, kun fomotin Tulikiveä liian myöhään. Kurssi lähti luisuun 3h myöhemmin, joten hammasta purren kuittasin 10% tappion heti, mutta sen jälkeen kurssi vajosi yli 30% parissa päivässä. Pienimuotoinen onnistuminen sekin, että en paikannut virhettä virheellä :blush:

9 tykkäystä

Itselläni virhe oli se, etten tarttunut rahastoihin heti alkuun vaan uskoin kovapäisesti että ovat turhia jne. Tässä nyt melkeen vuoden lasketellut salkku sai sitten ekat rahastonsa ja tällä hetkellä ekat pienoiset nousut salkussa. Lopetan noin kuukaudeksi osakkeiden oston ja keskityn lappaamaan rahaa rahastoihin. Omalla kohdalla ne tuottavat paremmin. Itselläni on oleellista se seikka, että rahastoissa ei ole kuluja ostaessa. Itselläni osakeostoissa kulut olivat petollisen suuret hintoihin nähden. Yhdessä kohtaa myin liian hätäseen ja miinusta tuli heti. Itselleni nyt rahastot tuovaa turvaa ja turvallisuuden tunnetta salkkuun sekä mieleen.

Olenko ainoa, mikä omistaa rahastoja yhestä syystä, että tuovat turvaa sekä vakauttavat salkkuun?

Onnistuminen tässä koko keississä on se, että kuluja ei rahastoissa tule ostohetkillä joten koko summalla x saa hyödynnettyä rahastoon. Osakkeet pelkästeen ovat liian riskisiä omaan makuun.

2 tykkäystä

Saanko kysyä millä osakkeilla olet ollut markkinalla kun tappiota on tullut? Vai johtuuko pelkästään kuluista ja veivaamisesta?

Itse tykkään myös rahastoista ja saan niillä muodostettua erittäin laajan globaalin ja ajallisen hajautuksen. AOT:lla säästän rahastoihin ja OST:lla sijoitan osakkeisiin.

2 tykkäystä

Yritän pitää rahastoissa vähintään puolet. Nyt olen ottanut rahastoista vähän voittoja kotiin, joten nykyinen allokaatio on ehkä 40%. Rahastopoimintakin on mielenkiintoista.

Mitä suuremmaksi salkun arvo kasvaa, sitä enemmän olen ajatellut laittaa rahastoihin. Omissa rahastoissani ei ole myynti- tai ostokuluja mutta hallinnointi on n 1% luokkaa. Ihan mielelläni maksan siitä, että joku toinen tekee kaiken työn mun puolesta.

3 tykkäystä

johtuu kuluista, veivaamisesta sekä tietämättömyydestä. Nyt otettu opiks hyvin. ja @Moops sinä sanoit mitä minä ajattelen. Se on juurikin noin.

1 tykkäys

Hyvä nyrkkisääntö suorien osakkeiden ostossa on, että kulujen osuus kaupasta ei saisi olla enempää kuin maksimissaan 1%. Etenkin Nordnetilla tämä voi tuottaa ongelmia kulujen ollessa melko korkeat, ihan muutamalla satasella ei kannata lähteä siis ostelemaan. Jos ostokuluihin menee esimerkiksi 10%, tarkoittaa tämä käytännössä sitä, että osakkeen kurssin tulisi nousta 10% ennen kuin on kyseisestä kaupasta edes omillaan.

1 tykkäys

Kesällä siirryin osakkeista cryptoihin ja tämä näyttäisi olleen ihan hyvä päätös.

3 tykkäystä

Metso-Outotec noussut itsellä nyt 130%. 20K kpl:lla kohtalaisen suuri potti euromääräisesti ja ehdottomasti nyt liian suuri paino myös salkun kokonaisarvossa. En vain osaa päättää, pitäisikö jo myydä osa pois. Toisaalta fundat ovat nyt kohdallaan ja eivät ko toimialalla välttämättä ihan heti käänny.
Silti jäin vielä miettimään ketjun nimeä. Onnistuminenhan reaalisoituu oikeasti vasta myytäessä, joten ehkä tämä ei ole sitä vielä… :grinning:

1 tykkäys