Onnistumiset sijoittamisessa

Tässä ketjussa voi kehua omia onnistumisiaan vapaasti, mutta opettavaisesti: mikä osakepoiminnassa onnistui? Opitaan muiden onnistumisista =)

5 tykkäystä

Ostin Comptelia ja Nokia osti sen pois seuraavana päivänä :joy:

14 tykkäystä

Mä holdasin Comptelia kauan ennen kuin Nokia osti sen. :slight_smile:

5 tykkäystä

Nokia aiheeseen liittyen… Ostin Nokiaa juuri ennen kuin Inderes lisäsi sen mallisalkkuunsa :star_struck:

8 tykkäystä

No Neste 2017 ylivoimainen oston sattuessa halpaan hintaan.

5 tykkäystä

Mä oon ollut Reveniossa pitkään ja Nokia alkuvuodesta! Kiitos siitä :wink: !

3 tykkäystä

Inderesin laadukkaiden analyysien löytäminen on ollut merkittävin juttu minulle. Yksittäiset ISOT onnistumiset ovat vielä vähissä, mutta olen hyvin toiveikas tulevien vuosien osalta.

10 tykkäystä

Huomasin juuri salkun olevan ATH-lukemissa. Metsämaa ja osakkeet kun lasketaan yhteen niin ollaan jossain 240 000 euron kulmilla. Asuntoa en laske mukaan. Melko hyvin keskituloiselle duunarille, vaikka itse sanonkin.

Kaikki taisi alkaa 2004 elokuussa, kun täytettyäni 18 mietin mihin laitan kesätöistä säästämäni rahat. No siitä marssimaan osuuspankkiin ja tili auki. Sampoa ostin ensimmäisenä ja vieläkin omistan osan näistä. Toisena tarttui Lemminkäistä, mutta niistä luovuin parin vuoden jälkeen.

Palkasta säästämällä ja nollista lähtemällä tuo on kieltämättä melko haasteellista saavuttaa näillä tuloilla. Vipua on tullut käytettyä välillä hyvinkin paljon, mutta se on toiminut oikeaan suuntaan. Nykyään aika maltillisesti verrattuna salkun kokoon

Yritetään jatkaa samaan malliin. Salkku ja metsät alkavat kyllä hiljalleen olla cruise-modessa. Vähän raivaussahaa ja osta/myy -painiketta saa aika ajoin riittää

14 tykkäystä

Lapsen salkku viettää 3 v. synttäreitä.

image

Tuotto on ollut 19,0% per annum vs. OMXH GI ~7% per annum ja Inderes-mallisalkku ~14% per annum.

Sisältönä tällä hetkellä:

  • Hoivatilat ~28%
  • Remedy ~21%
  • Kamux ~19%
  • Nordea ~16%
  • Qt Group ~16%

“rule of 72:lla” laskettuna salkun tuplaaminen tällä tahdilla kestää noin 3 vuotta ja 9kk.

14 tykkäystä

Wells Fargo pomppasi perjantaina 27.9. kun Uusi CEO nimettiin, perjantaina käytiin jo päälle $51. WFC:n osaketta sai pitkin kesää $45-46 haarukassa, mitä voidaan pitää todisteena Jumalan olemassaolosta. Tämä pankki siis maksaa $0,51 / kvartaali osinkoa ja massiivinen share buyback ohjelma. Mutta kyllä tämä tässä 4% osinkoa keräillessä menee $55-60 tasolle. Mutta vaatii FEDin asettaman Growth Capin poiston.

1 tykkäys

Hyvältä näyttää :+1:
Ootko hajautellut useampaan osakkeeseen lisäämällä uutta pääomaa salkkuun vai onko tullut sijoitettavia varoja osingoista/myynneistä? Mietin kun oman lapsen salkussa vain kolmea osaketta niin ostaisiko vielä paria lappua jossain vaiheessa :thinking: myydä ei tee mieli kyllä mitään eikä nyt lisää pääomakaan jaksa kauhoa enempää. osingot ja pienet voitot myynneistä olen ohjannut toistaiseksi indeksirahastoihin

Voi toki olla mahdollista että joskus laitan indeksirahastoa lihoiksi ja ostan siitä vapautuvasta pääomasta jotain jos joku todella houkutteleva keissi tulee vastaan! Katotaan nyt.

1 tykkäys

Kyllä mun mielestä lapsen salkussa, jossa summat ei ole vielä korkeita, voi mennä keskittämällä korkeintaan muutamiin tuotto-odotukseltaan / profiileiltaan parhaisiin keisseihin. Näin olen ajatellut viimeisimmät vuodet. Meilläkin oli pitkään vain 2-3 lappua kerrallaan ja vasta tänä syksynä lukumäärää nostatin tuohon viiteen…

@Astrix sun taktiikka on mun mielestäni just hyvä :+1:

Ulkomuistista tarina menee jotenkin näin:

2016-2017 alkupäässä mulla oli lähinnä supereita, koska taktiikkana on suht tasainen kuukausisäästäminen… sitten ehkä vajaan vuoden jälkeen tein taktiikan muutoksen, joka toistaiseksi on näyttänyt kannattavan. (Huom nykyinen 3v periodi on vielä kuitenkin lyhyt.)

2017-2018 Ensimmäiset suorat ostot meni tuolla hoivatilat-remedy painotuksella, jossa sivussa myös yksi onnistunut nokia-veivi (osto 3.95 → myynti 5.3€). Remedyä olin ostanut 7€ ja 6.8€ sekä Hoivatiloja 8€:llä.

2019 H1: Säästämisen edetessä mukaan tuli myös kamux (kevät-kesä 2019?). Tuo onkin ainut vielä turskalla oleva (<5% turskaa nyt), mutta eiköhän tuo 15 vuoden sisällä nouse vielä plussalle :man_shrugging:

2019 H2: Remedyn pahimman aliarvostuksen purkaannuttua ja ensimmäisten gamstat-laskelmien jälkeen kevensin lappua (myynti 10.65€) silloisesta noin 50% painosta nykyiselle tasolleen. (Samalla hetkellä, kuin omastakin salkusta kevensin). Tuosta vapautuneilla varoilla sitten tilalle QT groupia (13.6€) ja Nordeaa (5.8€). (Myös omaan salkkuun livahti samalla hetkellä Nordeaa)

Nykyisistä positioista ajattelin roikottaa pitkäänkin lähes kaikkia, mutta Nordean osalta odottelen CMD:tä reilun kolmen viikon päästä… sen jälkeen pitää päättää jääkö lyhyeksi positioksi vaiko holdiin.

Kokonaisuudessaan salkun tarina on vielä alkutekijöissään. Näin lyhyellä ajalla tuurinkin merkitys on vielä merkittävä. Katsotaan vaikka 5v kohdalla seuraavan kerran :slightly_smiling_face:

3 tykkäystä

Okei, mennyt kyllä kuin oppikirjassa kun noinkin lyhyeen ajanjaksoon mahtuu jo yksi onnistunut veivi ja yksi voittojen kotiutus, joista varat ohjattu uusiin sijoituksiin, jolloin yhden sijoituksen riippuvuus laskenut salkun kehityksessä ja tuotto-odotus vaikuttaa silti hyvältä, mitä nyt tunnen noita omistamiasi yhtiöitä. Kaikinpuolin luulen näiden yhtiöiden olevan kyllä hyviä osakepoimintoja pitkään holdiin. Jatka samaan malliin :smiley:
Mietin oman pojan salkussa kun 3 yhtiötä muodostaa melko suuren osan salkusta, joten salkun kehitys on melko riippuvainen yhdestä yksittäisestä yhtiöstä. Osingot ja voitot* menee/mennyt tosin super-suomeen joka tasaa ajan myötä yhden yhtiön riskiä. Mutta olen kanssasi samoilla linjolla, että kunhan yhtiön fundamentit ovat kohdallaan ja aikahorisontti pitkä, eikä mikään iso salkku, voi keskittyminen vain muutamaan yhtiöön olla ihan hyvä. Pojan salkussa kun ei tarve myymiselle ole vielä muutamaan vuoteen. Sitä en tiedä mitä poika salkulle tekee kun 18 tulee mittariin :wink:
*Pojan salkussa siis yksi myynti; Titanium, josta voittoa ehkä 20% pl.osingot, suuri osa meni Talenomiin ja loput super suomeen ja käteiseksi.


Juu, eiköhän se Kamux vielä nouse sieltä =D

2 tykkäystä

Tenbäggerit vielä saavuttamatta, mutta voisi tässä vaiheessa mainita pari yhtiötä joista on tullut hyvät onnistumiset:

  • Remedy, mukana 6€ tasoilta asti (ei toki tyylipuhtaasti, koska koronadipissä myin 12,5€ AOT:lta ja ostin takaisin OST:lle 10,2€). Eli karkeasti 5-bagger.

  • Qt, mukana 6€ tasoilta asti (ei toki tyylipuhtaasti, koska koronadipissä myin 20€ AOT:ltä ja ostin takaisin OST:lle 17,5€). Eli 5-bagger.

Tyylipuhtaudettomuuden hyvä puoli tulevaisuudessa on, että tämän vuoden pienistä veromätkyistä huolimatta tulen välttämään huomattavasti suuremmat veromätkyt lähivuosina… koska vaihdoin AOT → OST.

14 tykkäystä

Hienot suoritukset, ja kiitos erinomaisesta kontribuutiostasi foorumilla.

Entä jos sijoitukset olisivat arvo-osuustilillä 10 vuotta, jona aikana osakkeet ehtivät 20x?

Saat käyttää 40% hankintameno-olettamaa. Tuntuisi, että AOT on aika hyvä diili pitkässä holdissa oleville täysverisille kasvuyhtiöille.

3 tykkäystä

Jos sijoitusaika on esim 20v+ ja 10v kohdalla realisoi ja sijoittaa rahat uudelleen niin tuo hankintameno-olettaman hyöty ei välttämättä ole vielä yhtä iso kuin verojen lykkäämisestä tuleva hyöty.

Nordnet-blogissa oli tästä vähän juttua; kannattaa tsekata Hankintameno-olettaman puuttuminen ei pilaa osakesäästötiliä – katso laskelma | Nordnet

4 tykkäystä

Hyvä pointti, joka pitäisi laskea auki.

Jotenkin on vain kutinaa, että luottamalla näiden Helsingin parhaimmistoon kuuluvien teknojen olevan listoilla vielä 10v päästä on… sanotaanko rohkeaa? :thinking:

E: kabu laittoikin ylle jo laskelmia

Alkukeväästä NoHon rahat vaihdettu Remedyyn, yleinen näkymä vaikutti paljon paremmalta ja tästä voi kyllä taputella itseäni selkään. Nohosta -50%, joka olisi tähän mennessä kyllä noista hinnoista parantunut, mutta remedyn kyyti ollut ihan omaa luokkaansa n. +150% tähän mennessä.

Tällä kertaa toimi, että ottaa mieluummin yhtiötä, jolla on aurinkoiset näkymät ja toisella sumuiset. Päättämättömyys oli kyllä yksi syy miksi edes noin paljon tappiota tuli otettua.

3 tykkäystä

Ostin 2008 silloiseen varallisuuteen nähden aika isolla kädellä reveniota. Sen jälkeen jossain vaiheessa vähentänyt ihan vähän. Nyt edelleen omaan varallisuuteen nähden liian isolla painolla omistan reveniota.

Muuten en olekaan juuri onnistunut.

Itsellä Tammikuussa sama, mutta Nokian kanssa. Vaihdoin siis päikseen Nokiat Remedyyn. Nokiakin olisi näköjään vahvan Q2 jälkeen jo kivunnut jo plussan puolelle tuosta hinnasta, jolla niistä luovuin, mutta Remedy puolestaan sitten +170% omassa salkussani. Remedyä tuli vielä maaliskuussa otettua ihan vähän lisää, jälkiviisaana olisi pitänyt ottaa enemmän :smiley:.

Maaliskuussa tuli mietittyä, ettei tässä ole mitään järkeä, että kaikki mahdollinen laskee, vaikka osaan yhtiöistä koronalla ei ole juuri mitään vaikutusta tai joidenkin yhtiöiden tapauksissa jopa positiivinen vaikutus. Silti kaikkia lyötiin kuin vierasta sikaa riippumatta firman toimialasta tai mistään muustakaan. Ei uskaltanut silti ottaa rohkeammin näkemystä, koska markkina on aina oikeassa.

Joka tapauksessa, pitäisi joskus muistaa myös nämä onnistumiset. Itselläni menee vähän niin, että jos olen onnistunut yhdeksässä asiassa ja epäonnistunut yhdessä, muistan vain sen ainoan epäonnistumisen. Lasi pitäisi oppia näkemään puoliksi täytenä, eikä puoliksi tyhjänä. Tosin jos epäonnistumiset eivät harmittaisi, ei niistä myöskään koskaan tulisi otettua opikseen.

Toinen mainittava onnistuminen liittyy omistusten siirtämiseen AOT:lta OST:lle maaliskuisen koronadipin lähes syvimmässä montussa. Lähes kaikki AOT:n puolella olevat omistukseni olivat laskeneet miinukselle, joten ajattelin, että saattaisi olla hyvä hetki ottaa myyntitappiot verotukseen ja siirtää omistukset OST:lle. Nyt OST näyttää karvan vajaata +50% tuottoa, joten ainakin siinä mielessä onnistuin saamaan lähes maksimaalisen hyödyn irti OST:sta. Ainakin verrattuna siihen tilanteeseen, että olisi alkuvuodesta ladannut sen täyteen ja ajellut täydellä lastilla montun pohjalle.

Lisäksi myös yksittäisistä yhtiövalinnoista täytyy olla onnellinen. Omaan silmääni salkussani on pelkkiä (kotimaisia) huippuyhtiöitä, eikä tuloskausilla tarvitse suuremmin pureskella kynsiään, toisin kuin sijoitusurani alkuvaiheissa, kun salkku koostui lähinnä pettymyksistä, joiden hinta amatöörin silmään oli “halpa”, koska kurssi oli laskenut. Aina se kuitenkin laski vielä lisää. Salkkuni sisältö on muuten pitkälti samankaltainen kuin @Aston_Livingstone :lla. Sillä erolla, että veli Aston on ollut askeleen edellä kaikessa ja hankintahinta itselläni täten hieman korkeampi. Toki esimerkiksi Qt en olisi välttämättä koskaan päätynyt sijoittamaan ilman Astonia, joten hatunnosto siitä. Sitten taas esimerkiksi juuri Qt, Remedy, Talenom, Harvia etc. olivat ostoslistallani jo melko pitkään ennen lopullista ostopäätöstä. Sitten taas tullaan siihen onko lasi puoliksi tyhjä vai puoliksi täysi -ajatteluun. Onneksi tulin lopulta kuitenkin ostaneeksi noista jokaista ja nyt katsottuna edes suhteellisen aikaisin kuin jatkanut vatulointiani ja kurssin kyttäämistä loputtomiin. Toivon mukaan niitä mahdollisesti halvempia hankintahintoja ei enää eläkepäivillä tule muisteltua, kun kaikkien em. yhtiöiden kurssit ovat moninkertaistuneet.

4 tykkäystä