Osakesijoittaminen

Onnistumiset sijoittamisessa

Tässä ketjussa voi kehua omia onnistumisiaan vapaasti, mutta opettavaisesti: mikä osakepoiminnassa onnistui? Opitaan muiden onnistumisista =)

2 tykkäystä

Ostin Comptelia ja Nokia osti sen pois seuraavana päivänä :joy:

6 tykkäystä

Mä holdasin Comptelia kauan ennen kuin Nokia osti sen. :slight_smile:

3 tykkäystä

Nokia aiheeseen liittyen… Ostin Nokiaa juuri ennen kuin Inderes lisäsi sen mallisalkkuunsa :star_struck:

5 tykkäystä

No Neste 2017 ylivoimainen oston sattuessa halpaan hintaan.

4 tykkäystä

Mä oon ollut Reveniossa pitkään ja Nokia alkuvuodesta! Kiitos siitä :wink: !

2 tykkäystä

Inderesin laadukkaiden analyysien löytäminen on ollut merkittävin juttu minulle. Yksittäiset ISOT onnistumiset ovat vielä vähissä, mutta olen hyvin toiveikas tulevien vuosien osalta.

4 tykkäystä

Huomasin juuri salkun olevan ATH-lukemissa. Metsämaa ja osakkeet kun lasketaan yhteen niin ollaan jossain 240 000 euron kulmilla. Asuntoa en laske mukaan. Melko hyvin keskituloiselle duunarille, vaikka itse sanonkin.

Kaikki taisi alkaa 2004 elokuussa, kun täytettyäni 18 mietin mihin laitan kesätöistä säästämäni rahat. No siitä marssimaan osuuspankkiin ja tili auki. Sampoa ostin ensimmäisenä ja vieläkin omistan osan näistä. Toisena tarttui Lemminkäistä, mutta niistä luovuin parin vuoden jälkeen.

Palkasta säästämällä ja nollista lähtemällä tuo on kieltämättä melko haasteellista saavuttaa näillä tuloilla. Vipua on tullut käytettyä välillä hyvinkin paljon, mutta se on toiminut oikeaan suuntaan. Nykyään aika maltillisesti verrattuna salkun kokoon

Yritetään jatkaa samaan malliin. Salkku ja metsät alkavat kyllä hiljalleen olla cruise-modessa. Vähän raivaussahaa ja osta/myy -painiketta saa aika ajoin riittää

9 tykkäystä

Lapsen salkku viettää 3 v. synttäreitä.

image

Tuotto on ollut 19,0% per annum vs. OMXH GI ~7% per annum ja Inderes-mallisalkku ~14% per annum.

Sisältönä tällä hetkellä:

• Hoivatilat ~28%
  • Remedy ~21%
  • Kamux ~19%
  • Nordea ~16%
  • Qt Group ~16%

“rule of 72:lla” laskettuna salkun tuplaaminen tällä tahdilla kestää noin 3 vuotta ja 9kk.

10 tykkäystä

Wells Fargo pomppasi perjantaina 27.9. kun Uusi CEO nimettiin, perjantaina käytiin jo päälle $51. WFC:n osaketta sai pitkin kesää $45-46 haarukassa, mitä voidaan pitää todisteena Jumalan olemassaolosta. Tämä pankki siis maksaa $0,51 / kvartaali osinkoa ja massiivinen share buyback ohjelma. Mutta kyllä tämä tässä 4% osinkoa keräillessä menee $55-60 tasolle. Mutta vaatii FEDin asettaman Growth Capin poiston.

1 tykkäys

Hyvältä näyttää :+1:
Ootko hajautellut useampaan osakkeeseen lisäämällä uutta pääomaa salkkuun vai onko tullut sijoitettavia varoja osingoista/myynneistä? Mietin kun oman lapsen salkussa vain kolmea osaketta niin ostaisiko vielä paria lappua jossain vaiheessa :thinking: myydä ei tee mieli kyllä mitään eikä nyt lisää pääomakaan jaksa kauhoa enempää. osingot ja pienet voitot myynneistä olen ohjannut toistaiseksi indeksirahastoihin

Voi toki olla mahdollista että joskus laitan indeksirahastoa lihoiksi ja ostan siitä vapautuvasta pääomasta jotain jos joku todella houkutteleva keissi tulee vastaan! Katotaan nyt.

1 tykkäys

Kyllä mun mielestä lapsen salkussa, jossa summat ei ole vielä korkeita, voi mennä keskittämällä korkeintaan muutamiin tuotto-odotukseltaan / profiileiltaan parhaisiin keisseihin. Näin olen ajatellut viimeisimmät vuodet. Meilläkin oli pitkään vain 2-3 lappua kerrallaan ja vasta tänä syksynä lukumäärää nostatin tuohon viiteen…

@Astrix sun taktiikka on mun mielestäni just hyvä :+1:

Ulkomuistista tarina menee jotenkin näin:

2016-2017 alkupäässä mulla oli lähinnä supereita, koska taktiikkana on suht tasainen kuukausisäästäminen… sitten ehkä vajaan vuoden jälkeen tein taktiikan muutoksen, joka toistaiseksi on näyttänyt kannattavan. (Huom nykyinen 3v periodi on vielä kuitenkin lyhyt.)

2017-2018 Ensimmäiset suorat ostot meni tuolla hoivatilat-remedy painotuksella, jossa sivussa myös yksi onnistunut nokia-veivi (osto 3.95 -> myynti 5.3€). Remedyä olin ostanut 7€ ja 6.8€ sekä Hoivatiloja 8€:llä.

2019 H1: Säästämisen edetessä mukaan tuli myös kamux (kevät-kesä 2019?). Tuo onkin ainut vielä turskalla oleva (<5% turskaa nyt), mutta eiköhän tuo 15 vuoden sisällä nouse vielä plussalle :man_shrugging:

2019 H2: Remedyn pahimman aliarvostuksen purkaannuttua ja ensimmäisten gamstat-laskelmien jälkeen kevensin lappua (myynti 10.65€) silloisesta noin 50% painosta nykyiselle tasolleen. (Samalla hetkellä, kuin omastakin salkusta kevensin). Tuosta vapautuneilla varoilla sitten tilalle QT groupia (13.6€) ja Nordeaa (5.8€). (Myös omaan salkkuun livahti samalla hetkellä Nordeaa)

Nykyisistä positioista ajattelin roikottaa pitkäänkin lähes kaikkia, mutta Nordean osalta odottelen CMD:tä reilun kolmen viikon päästä… sen jälkeen pitää päättää jääkö lyhyeksi positioksi vaiko holdiin.

Kokonaisuudessaan salkun tarina on vielä alkutekijöissään. Näin lyhyellä ajalla tuurinkin merkitys on vielä merkittävä. Katsotaan vaikka 5v kohdalla seuraavan kerran :slightly_smiling_face:

2 tykkäystä

Okei, mennyt kyllä kuin oppikirjassa kun noinkin lyhyeen ajanjaksoon mahtuu jo yksi onnistunut veivi ja yksi voittojen kotiutus, joista varat ohjattu uusiin sijoituksiin, jolloin yhden sijoituksen riippuvuus laskenut salkun kehityksessä ja tuotto-odotus vaikuttaa silti hyvältä, mitä nyt tunnen noita omistamiasi yhtiöitä. Kaikinpuolin luulen näiden yhtiöiden olevan kyllä hyviä osakepoimintoja pitkään holdiin. Jatka samaan malliin :smiley:
Mietin oman pojan salkussa kun 3 yhtiötä muodostaa melko suuren osan salkusta, joten salkun kehitys on melko riippuvainen yhdestä yksittäisestä yhtiöstä. Osingot ja voitot* menee/mennyt tosin super-suomeen joka tasaa ajan myötä yhden yhtiön riskiä. Mutta olen kanssasi samoilla linjolla, että kunhan yhtiön fundamentit ovat kohdallaan ja aikahorisontti pitkä, eikä mikään iso salkku, voi keskittyminen vain muutamaan yhtiöön olla ihan hyvä. Pojan salkussa kun ei tarve myymiselle ole vielä muutamaan vuoteen. Sitä en tiedä mitä poika salkulle tekee kun 18 tulee mittariin :wink:
*Pojan salkussa siis yksi myynti; Titanium, josta voittoa ehkä 20% pl.osingot, suuri osa meni Talenomiin ja loput super suomeen ja käteiseksi.

Juu, eiköhän se Kamux vielä nouse sieltä =D

2 tykkäystä

Viimeinen 1,5 vuotta on mennyt hyvin

Olennaisia juttuja:

• Salkun realisointi käteiseksi 27. - 28.2.
  • Long salkun rakentaminen viimeisen 1,5 viikon aikana (50% käteisestä)
  • Maaliskuun pudotuksen aikana nousupäivinä pieniä nelinumeroisia voittoja pari kertaa
  • Long-salkun rakentaminen 20.3. alkaen, tuotot 1,5 viikon ajalta (2 OST-salkkua):

image
image

Tästä leuka rintaan ja pettymysten loppuvuosi 2020 odottaa…? :slight_smile: Koskakohan kristallipallosta patterit loppuu…

9 tykkäystä