Optomed - Terveysteknologiayhtiö

Kassan riittävyys riippuu varmaan siitä kuinka pian niitä kauppoja alkaa tulla ja liiketoiminnan rahavirta vahvistua. Isoja investointeja ei ehkä tarvita vaan lisärekryjä voi tehdä tulorahoituksella, jos siis kauppa alkaa nopeasti käymään. Nythän kassavirta on ollu hiukan negatiivinen jos muistan yhtään oikein.

Joka tapauksessa jotain kauppaa on varmasti tulossa, niin toivoisi kurssin kirivän ylös päin mahdollisimman paljon kertoimia venyttäen, koska sitten annilla rahan hakeminen ei pyyhkisi kaikkia piensijoittajia pois pöydältä ja lisäksi korkeampi markkina-arvo toisi suojaa heikoimmilta yritysvaltausyrityksiltä.

Toivottavasti olet oikeassa. Itse haistelen että tässä voi käydä sama kuin Bioretecin tapauksessa, eli luvan jälkeen suunnattu anti. Yhtiö saisi näin lisää kassaa myyntipanostuksiin. Nyt pitää myydä ja kovaa, ennen kun kilpailijat tulevat.

Ensi viikon tulos tulee olemaan heikko Q1. Toki se ei firmaa haittaa enää, sillä kaikilla on katse kohti tulevaisuutta. CEO lupailee tod näk taivasta ja kuuta loppuvuoden myynnin ja tuloksen osalta… se ei poista sitä faktaa että kassa on sen verran heikko että myyntihanojen pitäisi lähteä vetämään heti.

3 tykkäystä

Optomedilla pitäisi käsittääkseni olla ihan kohtuullisen mukava tilanne myyntiponnisteluihin suuntaamiseksi. Organisaatio on jo olemassa ja jokunen tovi sitten kerättiin varoja suunnatulla annilla. Ei niitä varoja tietenkään liiaksi ole nytkään.

Minä en tämän nykyisen CEOn näe olevan sellainen tuuleen huutaja, että taivasta ja kuuta menisi, ainakaan perusteettomasti hehkuttelemaan. Pianhan tuo toki nähdään.

2 tykkäystä

Nonih…nyt on mielenkiintoista nahda mita tapahtuu seuraavan viikon aikana. Mihin suuntaan lahdetaan torstaina, onko isot omistajat myyneet omistuksiaan (paivittyy tiedot naista myos) ja sitten tietty yhtiokokous ensi viikolla. Ja siita sitten - mita sanoo arvoisat analyytikot, ennenkaikkea kiinnostaa Kinnusen mietteet. Tiivistettyna viimeinen analyysi Juhalta oli kutakuinkin: ei uutisia myynneista- lupa on jo osakkeen hinnassa = 3.30 (annettu tavoitehinta). Nyt sitten oletan, etta tulee seuraavaa: ei uutisia myynneista- lupa jo osakkeen hinnassa = 3.50 (hieman nostettu tavoitehintaa).
Tarkoitus ei ole olla mitenkaan vahingoniloinen, etta kurssi on paljon korkeampi kuin annettu tavoitehinta- painvastoin!
Helppoahan se on meilla turakaisilla taalla huudella ja kommentoida. Arvostan (hyvia)analyyttikoja, mutta valilla ei vaan osu ajatukset yhtaan samaan moodiin. Nain se kait pitaa ollakin, ei tama helppoa ole. Siis sijoittaminen… tai siis sijoittaminen niin, etta siita jotain tienaakin.
Anyhoo- Ruottalaisten “ylioptimistiset” analyysit / tavoitehinnat nayttaa nyt kuitenkin todennakoisemmalta, kuin 3-4 euron hinnat. Itse jatkan kriittisena, mutta optimistisena ja omat tavoitehinnat pysyy kympin pohjoispuolella.

On kyllä tainnut nostaa jo tavoite hintaa vähän reilummin

Tässä @Juha_Kinnunen kommentit luvasta.

14 tykkäystä

Melko ”suomalaisen” pessimistinen arvio :slight_smile: .

Aeye:llä on jo myytyä kantaa pöytäkameraratkaisuille joitakin satoja kappaleita eri klinikoille. Näille voisi olla helpointa saada myytyä palvelua täydentäviä käsikameroita, jos ovat olleet tyytyväisiä nykyiseen palvelukokemukseen.

Lisäksi, jenkeissä lienee nelinumeroinen määrä Auroraa käytössä ilman AI:tä, joille voisi olla houkuttelevaa tarjota Aurora Aeye:tä trade-in mallilla, eli vanhan tilalle uusi AI-malli, ja vaihdossa vanhasta hyvitys.

Hyvä juttu on sekin, että myynti ei ole pelkästään Optomedin organisaation varassa, vaan toki myös Aeye:llä on oma myyntiorganisaationsa yhteistä asiaa edistämässä. Verrokkina, Icare:lla on jenkeissä itsenäisiä myyntitykkejä, ja malli on toiminut hyvin. Sama voisi toimia Aurora Aeye:nkin kohdalla, jolloin skaalautumisen edistäminen saisi reippaasti lisää tehoja.

21 tykkäystä

Puhutaanko ennusteista vai suosituksesta? Oletan että ennusteista ja menen eteenpäin.

Tarkoittaako täydentäviä kameroita kuitenkin vähempää määrää kuin satoja? Miten paljon sinä odotat liikevaihtoa per kamera kuukaudessa? Olisi kiva tietää minkälaisilla spekseillä sinun odotuksiin pääsee.

Tämä on hyvä pointti, ja mahdollistaisi nopean lähdön! Mutta ei kai siinä nyt hyvitystäkään tarvittaisi, kun parempaan vaihdetaan? Sellainen voisi olla vähän arvokaskin.

Juu, tämä lienee iso mahdollisuus. Kun mainitsit iCaren, niin todetaan myös: iCare rebound-teknologian tonometri, siis alkuperäinen menestystarina, oli lanseerauksesta asti käytännössä ylivoimainen tuote kategoriassaan. Tuote ja teknologia pohjautuvat yleislääketieteen tohtori Antti Kontiolan 1990-luvulla tekemään keksintöön. Toimialalle kuvaavaa on, että iCaren teknologian yleistyminen nykyiselle toimialastandardin tasolle vei sellaiset 30 vuotta. Nyt ollaan markkinajohtajia ja myynti vetää, mutta meni siinä parikymmentä vuotta, että tähän asemaan päästiin :smiley:


Jos sallit, esitetään vastakysymys: Jos tämä nyt olisi suoraan lähdössä voimakkaaseen kasvuun, niin miksi yhtiö ei nostanut ohjeistusta FDA-luvan yhteydessä?

Omissa papereissa tänä vuonna täytyy saada isoja onnistumisia, jotta ensi vuoden ennusteemme +41 % liikevaihtoa olisi realistinen. Subscription -mallissa kuitenkin ensin pitää kerryttää laitekanta. Minusta tuo on todella kova ennuste, mutta upeaa jos osoittautuu pessimistiseksi.

Sinä olet liian pätevä kaveri vain krisoimaan minun ennusteita. Omat ennusteet kehiiin, voisin varmasti oppia niistä :slight_smile:

41 tykkäystä

Totean vielä sen verran, että ennusteethan pysyivät tuossa päivityksessä käytännössä muuttumattomina. Riskipuolella tehtiin muutokset. Optomedillähän on hiljainen kausi päällä, mutta Q1-katsauksen (7.5.) yhteydessä varmasti avataan suunnitelmia kaupallistamisessa.

Perusstrategiaa on avattu jo pitkä aika sitten, mutta aika paljon liikkuvia osia tuossa mallinnuksessa on. Raportointitapakin on kiva tietää, kun liikuttaa noita lukuja mahdollisesti paljon. Hienoa jos ja oletettavasti kun saadaan parametreihin näkyvyyttä, ja sitten aloitetaan myös raportointi kriittisien ajureiden osalta. Siitä se näkyvyys paranee asteittain, kun saadaan enemmän faktaa :slight_smile:

Katsokaa nyt kuitenkin raportti väliaikana:

21 tykkäystä

Menee kuten verrokki Reveniossa, ensin lupa ja sen jälkeiset tilaukset nostavat kurssia loikkimalla, hyvä tästä tulee.

1 tykkäys

Kiitos Juha, vastailen tähän:

Inderesin suositukset ovat olleet ennen FDA-lupaa aika paljon perässä RedEyen (base case 7,5€) ja Keplerin (5€) suosituksia. Eli Keplerilläkin tavoitehinta on ollut 50% korkeampi.
Paha sanoa, kuka on ollut eniten oikeassa, sen aika näyttää :slight_smile:

https://www.swedbank-aktiellt.se/analyser/2024/02/19/optomed.csp

Täydentäviä kameroita on helpoin myydä heille, joilla on jo Aeyen järjestelmät käytössä ja osaaminen jo valmiiksi olemassa. Skenaario todnäk tulee olemaan, että asiakkuudet ottavat ehkä joitakin kymmeniä kameroita pilottiin, jonka jälkeen tehdään päätös, skaalataanko ratkaisu koko kyseiseen ketjuun. Liikevaihdosta: olikohan Aeyen rahoituskierroksella, kun puhuttiin $1000/kk hinnasta, ja splitti 50/50 Aeyen ja Optomedin kesken. Toki inflaatio pitää ottaa huomioon, sekä se, että myyvän osapuolen siivu lienee paksumpi.

Trade-inistä: myyntimalleja on varmasti monia case by case, jotta uusien asiakkaiden kanssa päästään alkuun.

Ohjeistuksen nostosta: nostoja ei varmastikaan haluta tehdä pelkkien olettamien pohjalta, vaan vasta sitten, kun sopimuksia tai esisopimuksia on saatu tehtyä. Ja sopimuksia/myyntiä ei ole voitu tehdä ennen kuin FDA-lupa on saatu.

Jenkeissä kamerat pitää uusia 4v välein, eli 25% kannasta uusiutuu per vuosi. Uusimisen yhteydessä katsotaan varmasti myös AI-vaihtoehdot läpi.
Revenion mukaan isoilla ketjuilla on alkanut näkyä nyt markkinan piristymistä (markkinan hyytyminen aiheutti kysynnän patoutumista), eli FDA-lupa saatiin erittäin hyvään saumaan.

14 tykkäystä

Aurora Aeye näyttää erittäin simppeliltä käyttää uudella videolla.

17 tykkäystä

On kahdenlaisia analyytikkoja. Niita, jotka kertaa yrityksen tamanhetkista tilannetta ja niita, jotka koittaa tamanhetkisen tilanteen perusteella ennustaa tulevaa. Kukin voi itse paatella kumpaan ryhmaan Kinnunen kuuluu.
Kaikki analyysit kannattaa aina lukea filtterit paalla. Ne on aina yhden ihmisen mielipiteita / johtopaatoksia ja motiivit voi olla joskus myos kyseenalaiset. Tama ei ollut oma mielipide, vaan fakta.

5 tykkäystä

Muistutan, että Optomedilla on yhtiökokous 10.5 ja vaikka olisit passiivinen osakkeenomistaja, niin käythän siltii äänestämässä yhtiön sivuilla ennakkoon yhtiökokouksen päätöksistä, vaikket paikalle aikoisi mennäkkään. Aikaa tuohon ennakkoäänestämiseen on 2.5 klo.16:00 asti eli tänään on viimeinen päivä. Äänestäminen on helppoa, tunnistaudut vain vahvasti verkkopankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella.

2 tykkäystä

Optomedille varmistui sopparin jatko. Tämähän oli mainittu riskinä tulosraportissa sekä Juhan analyysirapsassa.

38 tykkäystä

Kiitoksia vastauksesta @Sheikki

ajattelin että olisi voitu keskustella liiketoiminnan tulevaisuuden ennusteista ja siihen liittyvästä mallinnuksesta. Olisi ollut kiva kuulla näkemyksiä Aurora AEYE:n tulevista myyntimääristä, aktiivisesta laitekannasta, laitevuokrasta (kk), tutkimusmääristä (kpl/laite/kk), transaktiomaksuista sun muista. Sitä kautta sitten liikevaihdosta, tuloksesta ja rahavirroista tulevina vuosina. Tuloksen ja näkymän kehitys sitä osakekurssia lopulta kuitenkin ajaa, eivät kenenkään tavoitehinnat tai base caset.

Sinun kommentoista näkee, että olet hyvin perillä toimialasta. Sen takia näkemykset ja ennusteet olisivat mielenkiintoisia, ja niiden niistä voitaisiin hyvin keskustella. Mahdollisesti katsoa, missä kohdassa oletukset poikkeavat, koska vaikutat olevan superbull ja minä olen varmaan sinun silmissä negapetteri :man_shrugging: Sitten päästäisiin keskustelmaan osakkeen arvosta eikä tarvitsisi spekuloida vain hinnasta, mikä olisi mielestäni rakentavampaa.

Noh, katsotaan uudestaan ensi viikolla, kun saadaan oletettavasti yhtiöltä lisätietoa!

:+1:

20 tykkäystä

Moi NimiErkki,

Kinnusen mietteet oli tuossa raportissa, joka tännekin on linkitetty! Kommentit ovat tervetulleita, mutta toivoisin sinun katsovan muutakin kuin sen tavoitehinnan. Tavoitehinnat eivät muuten ole verrannollisia minkään base casen kanssa, eikä vertaileminen ole järkevää.

Ja minä olen iloinen kurssinoususta, kuten täälläkin olen kertonut niin toivon Optomedille ja sen osakkeenomistajille pelkkää hyvää. Harmittaa tietysti, että oma edellinen suositus meni väärin. Tuli tehtyä hölmö virhe, mutta sellaista se välillä on. Jälkeenpäin kaiken piti aina mennä kuten se meni.

Kiitoksia palautteesta! Viimeaikaisesta tunaroinnistani huolimatta, minulla on edelleen paras suositushistoria Optomedin analyytikoista seuranta-ajallani. Se ei toki suuri kunnia ole.

Koska olen ilmeisesti saanut negapetterin maineen täällä, niin todetaan että toistaiseksi 9/14 minun suosituksista ovat olleet positiivisia ja vihdoin voin todeta, että kaikki myös osta-suositusta noudatteneet olisivat nyt selvästi plussalla (samaa ei voi sanoa kollegoistani). Myy-suositus on ainoa, mitä en ole vielä käyttänyt, joten tässä mielessä voitot jätetty pöydälle ja pieleen voi edelleen mennä :crossed_fingers:

Nöyränä tässä kuitenkin mennään kohti uusia pettymyksiä, ja hyvä historia voi olla pian hukkaanheitetty.

Olen asiasta täysin samaa mieltä. Ainoa mikä minua hämää on se, ettei me vielä olla päästy keskustelemaan analyyseistä - ainoastaan tavoitehinnoista ja osakekurssin kehityksestä. Tavoitehinnoista olen täälläkin kirjoittanut monesti, mutta se viesti tunnu menevän läpi ja väärinkäsityksiä tuntuu olevan. Olen jopa alkanut epäillä, ettei niitä analyysejä olekaan luettu, mutta epäilykseni ovat varmasti perusteettomia.

Hyviä sijoituksia Erkki, toivotaan että se 10 euroa on jo kulman takana!

34 tykkäystä

Mun mielestä on hienoa, että analyytikot tuo vähän suhtellisuudentajua näiden nousupyrähdysten aikaan. Nytkin tuo lappu reagoi uutisiin niin vahvasti, että huipulta on tultu jo hetkessä alas se tyyliin 15 %. Se ei toki tarkoita sitä, etteikö tuo 15 % korkeampi hinta voisi joskus tulevaisuudessa näyttää naurettavan edulliselta.

Mulla kaverit tekivät joskus sellaista keräilytuotteiden hintaopasta. Useammankin kerran he saivat palautetta siltä pohjalta, että “teillä on hinta väärin, maksoin itsekin näin paljon”. Jollekin he taisivat todeta, että voit ottaa kynän käteen ja kirjoittaa siihen kirjaan mielestäsi oikean hinnan. Sama pätee osakeanalyyseihin. Eihän ne ole mitään totuuksia, vaan näkemyksiä. Kuitenkin ne ovat näkemyksinä useimmiten paremmalla ammattitaidolla ja analyysillä toteutettuja esityksiä kuin vaikkapa foorumien kommentit.

Raaka fakta on se, että kukaan meistä ei tiedä sen enempää yritysten kuin osakemarkkinoiden lähiaikojen kehitystä. Tätä ketjua lukiessa sinunkin mielesi on vallannut välillä pessimismi ja yritysjohtoa kohtaan on esitetty epäluottamusta. Nyt taidetaan mennä sitten toisella laidalla, kun varauksellisempi näkemys yrityksen kehityksestä synnyttää vihaisen reaktion.

Onnea firmaan sijoittaneille. Ei niitä kursseja kannata joka hetki tuskailla. Ja pienivaihtoisissa yhtiöissä kannattaa iloita siitä, jos on itse ymmärtänyt jonkun sellaisen arvon, mitä muut eivät näe. Mukaan lukien ne analyytikot.

17 tykkäystä

Kiitos vastauksesta. Kylla kaikki analyysit luetaan hyvinkin tarkkaan ja analyysit myos analysoidaan. Hauska nippelitieto, etta historiassa parhaiten ovat tuottaneet osakkeet, joille on annettu suositus “vahenna” :slight_smile:
Jatketaan eteenpain! Mielenkiinnolla odotan tulevaa analyysiasi / mahdollista tj:n haastattelua :+1:

Pieni pettymys. Toivon että tämä SEB olisi saanut dumpattua 200k kiloa, koska loputon dumppaaminen pitää hinnan alhaisena. Tällä vaudilla menee vuosi.