OROCO - Kuparia Mexicosta

Minusta lisäarvo tässä oli se, että aikataulussa on tosiaan viivästystä, mikä olikin kysymäni asia alunperin. Itse olen sitä mieltä… Haluamatta pahoittaa kenenkään mieltä… Tällaisiin osakkeisiin ei pitäisi edes kurkkia, jos ei halua riskiä ottaa. Minulla ei ole yhtään suomalaista osaketta salkussani. Salkkuni on riskipitoinen ja hyväksyn sen vaikka menettäisin kaikki, enkä itkisi perään. On ollut aikoja, jolloin salkku on rapissut alas 50%…tänäkin keväänä. Tykkään volatiliteetista, jossa luvut vilisee rajusti. Silti en ole vielä OTC-osakkeisiin ryhtynyt. Ehkä siihenkin osan laitan, kun siellä tuntuu olevan kivat pöhinät. Harmi, että “parhaita” ei ole voinut NNltä ostaa.

Oroco on mielestäni ja ainakin minun salkkuni vakaimpia yhtiöitä. Ehkä Nevada Copper samalla toimialalla pääsee samaan. Biosta ei lähellekään mikään.

Siis jos pelkää olla Orocon kyydissä, niin kannattaa poistua täältäkin. Sampo, UPM, Kone on ehkä sitten parempia juuri sinulle kuin tämä Oroco, jossa on riskiä!

Illan parhaimpia oli “Mitäpä jos koko keissi on loppupeleissä ns. nigerialaiskirje?”… Hmmmmm???

12 tykkäystä

Et ole. En oikein diggaa firman tiedottamisesta ja miten nämä ilmeisen positiiviset uutiset tuli julki. En nyt tiedä onko tässä fiiliksessä mitään takana, mutta lähtökohtaisesti olen joko täysin uutispimennossa tai sitten hyvin informoituna mutta en ainakaan satunnaisten random sähköpostien varassa. Itse uutisista kyllä pidin ei siinä mitään.

Edit. En siis myynyt lappuja tms, mutta en vaan diggaa tällaisesta. Moni varmasti pitää hyvänä pr toimintana jos sijoittajille vastataan sähkäpostiin noinkim avoimesti.

Edit2. Veneilykauden avaus joten olen ollut pienissä tumuissa koko illan että voi olla että olen vetänyt vääriä johtopäätöksiä.

13 tykkäystä

Mielenkiinnosta kyselen onko tänne sijoittaneilla mitään käsitystä kaivosyhtiöistä ja ylipäänsä kaivostoiminnasta? Epäselvää on missä vaiheessa Oroccon casesta tulee tuottoisa, jos ei hypeen ja kuparin hinnannousuun liittyvää kurssin muutosta oteta huomioon. Ajatuksena on varmasti, että joku suurimmista kaivosyhtiöistä ostaa valtauksen siinä vaiheessa kun valtaus vaikuttaa riittävän houkuttelvalta? Mikä kaivosyhtiö ja koska ja miksi?

Vertailukohteena pohdin Euroopan suurinta monimalmiesiintymää Sodankylässä. Malmin etsintä alueella aloitettiin 2004, ensimmäiset havainnot malmiosta tehtiin vuonna 2006 ja varsinainen malmio löydettiin vuonna 2009. Suunnitteilla olevaan kaivoshankkeeseen on sijoitettu valtava määrä pääomaa. Kaivoshankkeen YVA-hakemus on tällä hetkellä uudelleenkäsittelyssä, ja jos lupakäsittelyssä päästään eteenpäin, niin kaivostoiminnan aloittaminen voi parhaassa tapauksessa alkaa tämän vuosikymmenen aikana.

Kaivoksen perustaminen vie lähes poikkeuksetta vähintään 30 vuotta aikaa malmion paikallistamisesta. Tämä kaivostoimintaan liittyvä tosiasia kannattaa pitää mielessä kaivostointaan sijoittaessa.

3 tykkäystä

Aloitusviestissä hyvin selitettynä.

3 tykkäystä

Ehkäpä tämä avaa jotakin myös. Minusta kyse on siitä, että on ihan vaan sellanen rehti kanukki, joka tekee työnsä ja hyvin. Tai sitten tämäkin on kesähessu tai -Lissu, joka kirjoittelee näitä…

"Yes, please do share with others. I’d be delighted to know that I could have a way to communicate with your group of investors.

I’d been noticing a large number of Scandinavian names becoming followers on Twitter and was wondering what could be causing it. I’m very pleased to now know what may be the reason and would like to establish a way to receive and answer questions. Perhaps a video presentation may be possible to arrange? "

Olisin erittäin huolissani, jos tämä porukka olisi ostanut market capista vaikkapa 20%, tai jopa 10%, mutta onneksi tässä on sijoottakina muitakin

Ja… Minä voin järjestää vaikkapa TEAMSilla keskustelutilaisuuden, jos niin halutaan

12 tykkäystä

Iha täysin pave samalla linjalla ja en muutenkaan tykkää kun tää alkaa menee tälläseks hypeilyks. Vielä 1kk sit oli mukava tilanne ku tässäkää ryhmässä ollu tällästä häslinkiä. Viestissä oli kyllä paljon positiivista. Voi olla että noilla ollu hirvee kiire ja koittaa tehä pienellä porukalla paljon.

Voi myös olla että noita ei vaan nyt iha hirveesti kiinnosta pörssi. Haluavat vaan saada kaikki järkevästi eteenpäin yms… ainakin ite noitten asemassa tuollasillla osakemäärillä keskittysin projektin etenemiseen enkä tiedottamiseen tai ylipäätään pörssiin. Näitten rahat tulee sitten ku maa myyty isolla summalla joten tämän hetkinen hinta tuskin hirveesti kinostelee. Ja varmaa siks ottanu M hommii että pääsevät helpolla ja saavat jotain vaihtoa aikaseks.

Mut tää ryhmä voitas pitää asiallisena ja rauhallisena. Ootellaan nyt tää kesä iha rauhassa ei se kupari sieltä maasta mihinkään katoa. Tää ei oo sellanen lappu että kannattaa pikavoittoja yms kytätä.

17 tykkäystä

Livechat software Sa kanssa saatiin inderesin tallenne @Yu_Gong kautta.

?

2 tykkäystä

Niin, minun käsitykseni mukaan täällä alkoivat eräät aktivistit esittelemään hermoilevia kommentteja siitä, että toukokuun loppuun oli luvattu tuloksia. Itse sanoin, että “calmate carinos”, Mexicossa on tyylinä “manana”

Tämä oli syy miksi päätin kysyä pääkallopaikalta, että missä mennään ja kirjoitin Adamille viestin. Itse kun ole pohojalaane, niin oot tottunut menemään suoraan asiaan.

No, kysyin asiaa ja sain vastauksen, joka sitten sai aikaan älämölön. Syyttä tai syystä tai suotta? Veikkaan, että älämölön syynä oli paljolti se, että foorumilaisilla oli niin paljon patoumia, että viesti avasi “hanat”

Eihän tässä mitään hypeilyä ole. Itse ainakaan en ole korvaani lotkauttanut sen enempää tästä asiasta suuntaan tai toiseen, eikä ole asioitani muuttanut. En ole myynyt, en ostanut, eikä kuolakaan valu suupielistä

Minusta kyse on juuri tuosta Copa de Cartonin mainitsemasta asiasta… Tekevät siellä pienellä porukalla duunia ja Adam on aito Kanukki ja kokenut mineri eikä mikään lapunpyörittäjä. Siksi ei ole tiedottaminen niinkuin TietoEvryllä, Fortumilla tai StoraEnsolla. Jos sellasta kaipaa, niin sit pitää alkaa seuraamaan niitä… Ei millään pahalla, mutta ottakaa nyt järki käteen ja rauhoittukaa. Ja lukekaa tuo Adamin perussanoma… Haluaa tukea sille miten saisi viestittyä investoreita… Kuvastaa, että ei ole isot resurssit siellä backofficeen. Veikkaan, että siksi ei tuo mailauslistakaan toimi niinkuin Caverionilla, Tokmannilla tai Harvialla… Taas voi kääntyä em yhtiöiden puoleen, jos haluaa palvelua. Orocolla siihen ei todennäköisesti ole kuin pakon täyttämä halu.

Mukavaa viikonloppua kaikille! Oroco ei ollut lainkaan paras paperi salkussa tänään​:star_struck::star_struck::star_struck::sunglasses:

Ilman muuta annetaan Orocolle rauha tehdä työtään, jota parhaiten osaavat.

28 tykkäystä

Hyviä nämä perjantain vapautuneemmat yleisestikkin, älkää ymmärtäkö väärin koska tässä on HYPEÄ ilmassa.

laitoin just äsken o/m ketjuun joitain liikkeitä tältä päivältä mutta tarkoitus lisätä ja lisätty oma positio x5 (nyk 1400 lappua), mutta tämä säilyköön täällä :slight_smile:

Varovaisuus ollut aikaisemmin ehkä oikeutettua koska omat tiedot ei riitä tähän kategoriaan ja mikä hauskinta kyseessä on myös pientä vedonlyöntiä, eihän kukaan ole liian isolla positiolla omiin rahkeisiin hehe.

Miksi?
en muista ikinä nähneeni aktiivista toiminnoista vastaavaa henkilöä joka vastailee posteihin tms reaktiivisesti, mistä johtuu? itse aktiivinen ja innostunut.

Olen mukana.

3 tykkäystä

Nyt tarkkuutta, täällä ei ole kukaan alkanut hermoilemaan vaan todennut että markkinoilla saattaa näkyä hermoilua jos tuloksia ei tule toukokuun loppuun mennessä.

Lisäksi 3DIP ei ole mikään manana vaan se on ulkopuolisen kanukkifirman tekemä projekti eikä siinä ole mehikolaiset mukana, se miksi nämä tulokset ovat viipyneet ei johdu paikallisesta kulttuurista vaan muista seikoista joihin on saatu osittainen selitys. En muuten kokonaan osta tuota Ian Grahamin ajankäyttö/priorisointi -juttua koska eihän hän sitä rapsaa tee.

Hienoa että sinäkin olet kysynyt Adamilta suoraan asioita, itse en ole nyt vähään aikaan viitsinyt häntä häiritä, hän on aikaisemmin aika suoraan sanonut erilaisia aikatauluja 3dip tuloksille, erään viestin perusteella piti tulla jo huhtikuussa.

Mutta 3dip ja luvat tulevat piakkoin, todellinen iso kysymys on poraustulokset erityisesti braziles osalta.

6 tykkäystä

Osittain näin… Mutta kun siinä maassa olen asunut ja työskennellyt yli neljä vuotta, niin vaikka olisit Speedy Gonzalesin ja Supermiehen risteytys, niin mahdottomuuksiin et kykene, infra ja yhteisö asettaa rajat tehokkaasti. Se vaan on fakta mikä pitää hyväksyä ja jos parin kuukauden viivästyksellä pääsevät, niin hyvä. Ja osa viivästyksestähän laitettiin myös datamäärän piikkiin.

1 tykkäys

Vielä kerran, hyvä että tuot näkemyksiä Meksikosta, uskon kaikkien kuitenkin jo tietävän ettei siellä asiat tapahdu aina kuten pitäisi mutta tuolla ei ole nyt oikeastaan mitään tekemistä tämän asian kanssa, 3dip datakeräys päättyi jo maaliskuussa ja sen jälkeen homma on ollut datan käsittely supertietokoneilla ja raportin teko, tämä tapahtuu lähes 100% varmuudella jenkeissä/kanadassa.

Datamäärällä on varmasti vaikutusta, itse alan olla taipuvainen sille teorialle että haluavat julkaista datan samaan aikaan lupien kanssa.

6 tykkäystä

Vielä kerran…oli mikä syy tahansa, niin tuo Mezcalmatojen maa on siihen vaikuttanut. Data saattaa olla turvassa, mutta jos vaikkapa nyt nuo luvat haluavat tuoda pöytään samaan aikaa, niin taas on löysät hombret vastassa. Adamin viesti henki juuri sitä, että ihan niin helppoa ei ole ollut toimia kuin on ajateltu alunperin.

Yksi asia mihin Adam ei kysyessäni vastannut oli tuo lupien haku ja saanti ja järjestys Chihuahua ja Sinaloan. Chihuahuan lupiahan on arvottu tulevaksi ennen Sinaloan. Tämä tarkoittaisi sitä, että Brasiles starttaisi ensiksi…

5 tykkäystä

Minä puhuin koko ajan 3dipstä, en luvista, tarkkuutta kiitos!

Lupien osalta on täysin selvää että paikalluset kiemurat vaikuttavat niihin.

Orocon tarkoitus on aloittaa poraukset kolmella setillä mutta jos luvat tukevat eri aikaan niin tietysti sieltä aloitetaan missä luvat on.

Porausten tärkeimmät saavutukset on North zonen historical drillingin tulisten vahvistaminen, south zonen poraukset jolloin nykyinen inferred, waste luokitus muuttuu indicated, measured ja tietysti braziles huhupitoisuuksien todellisuuden selvitys.

Eli kaikilla tärkeä rooli, kaikki pitää tehdä jotta saadaan NI 43-101 compliance ja DFSt aikaan

10 tykkäystä

Ainakin moni yhdistää myös luvat samaan ulostuloon… Kyllä tarkkuutta :blush:

3 tykkäystä

En tiedä tekeevätkö samassa paikassa näitä poraustulosten analysointeja, mutta ainakin kanadassa uraanin talviporausten jäljiltä on ruuhkaa ja viivästyksiä.

3 tykkäystä

Ööö nyt en ihan ymmärrä mikä on pointtisi? Liittyykö tämä siihen väitteesesi että moni tämän ketjun aktiivi on hermoillut?

2 tykkäystä

Orocossa ei ole porauksia tehty kun ei oo vielä porauslupiakaan

6 tykkäystä

Epäselvyys on toki subjektiivista mut sun kysymyksiä on jumpattu aika paljon aiemmin tässä ketjussa. Ihan kohteliasta vähän itsekin yrittää näitä asioita lukea. Ketjuun on dataa tuotu kattavat määrät ja pureskeltu eri skenaarioita.

7 tykkäystä

3DIPin ja lupien myöhästymiselle on vaikea keksiä selvää syytä mut järkevin spekulaatio liittyisi ehkä jotenkin Meksikon hallintoon / muuhun PR-asiaan eli esim Rodriguezin kauppaan. Tähän viittaa mielestäni:

  1. Oroco on ollut vähäsanainen kommentoimaan myöhästymisien syitä. Ei ole annettu mitään selityksiä tilanteelle. Ehkei ole haluttu lähteä haukkumaan paikallista hallintoa tmv. vaikka homma junnaakin?
  2. Myöhästymiset ovat selvästi olleet Orocollekin ainakin pieni yllätys kun deadline on kuitenkin aina annettu ja sitten jouduttu lykkäämään eteenpäin.
  3. 3DIP ja porauslupien myöhästyminen jotenkin kytkeytyy yhteen. Jos syy olisi yksinkertaisesti siinä että 3DIP on myöhässä tai että porauslupahakemuksia on jouduttu muokkaamaan tai ylipäänsä mitään on kämmätty Orocossa tai alihankkijoilla sisäisesti sen voisi kommunikoida ulos ja homma olisi sillä selvä ja katse siirtyisi tulevaan.
  4. Siihen että Oroco hidastelisi erityisen huonojen/hyvien tuloksien takia on vaikea uskoa koska panttaamalla tuloksia on vaikea nähdä että saavuttaisiin mitään positiivista. Kuten täälläkin nähty niin pikemminkin lähtee huhumylly ja spekulaatio käyntiin.

Lisäksi tietysti on aina se “black swan” riski eli että koko firma onkin huijaus jne… 3DIPpejä ja lupahakemuksia ei ole oikeasti edes olemassa yms.

Ei tuo myöhästyminen ole ainoa asia mitä on tapahtunut vaan on myös positiivisia asioita:

  • Alue on selvästi laajentunut ja syventynyt:
    • Porausta tulee vähintään 80-100km (Caesar report)
    • Porattava alue yli 5km pitkä (Caesar report)
    • Poraussyvyys n. 1km (Caesar report)
    • Reikiä n. 100 kpl (mm. Taikonautin sähköposti ja mielestäni myös Torrey Capital Hillsin haastiksissa mainittu tää)
    • Porausrigejä tulee 3 kun jossain vaiheessa oli mielestäni puhetta vähäisemmästä määrästä.
    • 3DIP laajentunut alkuperäisestä suunnitelmasta pohjoiseen eli Brasilesin alueelle. Eli malmion reuna on löydetty vasta reilusti pohjoisempana.
  • Johdon optio-ohjelma oli out of the money (strike 3,15)
  • Johto väläytellyt aika isojakin lukuja mm. Torrey Capitalin haastiksissa mikä mielestäni eroaa vähän aiemmasta kommunikaatiosta esim viime talvelta.
3 tykkäystä