OROCO - Kuparia Mexicosta

Malten yhteenveto Torrey Hills videosta. Kyllähän tää kokoajan paremmalle kuulostaa!!

21 tykkäystä

Kaikki data mitä tästä löytyy, kuulostaa maallikosta hyvälle. Silti kurssi on niin punanen, että täytyy pitää hatusta kiinni. Kai tämä on myrskyä ennen tyyntä…

9 tykkäystä

Joo! Itellä rauhallinen ja hyvä olo. Nyt riskit poistettu. (Omasta mielestä) Väitän että ku rahat on maassa kuparina, on turvallisempaa ottaa markkinan rytinät vastaa! :raised_hands:

Nuo tulokset oli todella hieno asia, että vahvisti vanhat poraukset. Meenas jännittää että voiko luottaa wanhoihi tietoihin.

E: näyttää että Markkulappujen rahat valuu voxturii :grin:

32 tykkäystä

@PAHVIMUKI a kompaten! Me ei juuri voida tän hetken kurssiin vaikuttaa, mutta etenkin viimeisten, tän päivän tietojemme perusteella suurimmat riskitekijä(T) on jo todellakin poistettu. Meksikon politiikan muutokset on enään se ainut mitä ainakin itse enään pelkään ja vaikka miten negatiivisesti meidän osakkeen omistajien kannalta ne joskus päättäisikin, on Orocon todennäköisellä myyntiaikataululla mielestäni vaikea kuvitella etteikö me silti revittäs tästä oikein kivat profiitit. Käytiin jo ennen porauslupia 3,6x CAD kurssissa ja sen jälkeen tullut pelkkää positiivistä uutista, vaikka usein hiukan myöhässä ja kurssi on laskenut paljon, mutta mikä on muuttunut osakkeen omistajan peilistä katsottuna, PAITSI näkymä kokoajan parempaan, luvattuun suuntaan? Kuparin hintakin näyttää tosi hyvälle alkuperäisiin laskelmiin verrattuna vaikka on jo jonkin aikaa hyppinyt ees-taas, tullen takaisin n 4.3d tasolle. (eikö ollu Keisarin laskelma näyttänyt että kuparin hinta yli 3d/pauna on kaikki meille erittäin kotiinpäin?) + Brazilesista meillä on kaikki syyt epäillä jymypaukkua, eli ite ainakin odotan erittäin innolla. Kaikki ‘‘lupaukset’’ johdon osalta on todellakin pidetty, viime aikoina vähän myöhässä verrattuna meidän suomalaisten käsitykseen esim labratuloksiin ‘‘in the near futureen’’ peilaten, mutta me ollaan saatu ne kuitenkin, ja helvetin hyvät sellaset! Kaikki pörssiin liittyvä on edelleen hyvin uutta mulle ja tässä tekstissä voi hyvin olla asiavirheitä, ja jos näin on käynyt oon todellakin pahoillani mutta jos ei niin…
TLDR: Uskomaton upside, rajattu downside.
Saa ja pitää haastaa! :slight_smile:

23 tykkäystä

Puolan Maurilta uutta videoo. Varsinaisesti ei mitään uutta infoa tosin, kertaa vanhat laskelmat maapläntin arvosta eri kuparihinnoilla ja raivoissaan kun kurssi vaan laskee :sweat_smile:

22 tykkäystä

Nyt mitataan niitä kassien kokoa, kohta -50% YTD high ja jotkut panikoivat ja ottavat verotappiot talteen.

Itsellä vahva luotto tähän caseen, lisäsin tänään 1.91

52 tykkäystä

Jos puntti tutisee ja case epäilyttää niin katsokaa tuo video. Ilman Brazilesia, ilman SZ:tä, ilman NZ ekspansiota jne, 2x mcap verran cashflowta per vuosi 4 taalan kuparihinnoilla, nykyiselläänkin highgrade riittää 10v louhintaan. Ja sitä tulee lisää.

“stop fucking panicking already”

35 tykkäystä

Malten nostot samasta uutisesta:

16 tykkäystä

Orocon kurssikehitys on kyllä ollut mielenkiintoista, itse olen ollut mukana alkuvuodesta 1,90-tasoilta. Kesällä kurssi kävi 3,60:n yläpuolella. Lisäsin vielä syyskuun lopulla hintaan 2,33. Tänään istuskelin hetken aikaa sormi liipaisimella 1,92 CAD kohdalla, en sitten kuitenkaan ostanut kun jäin pohtimaan kaikkea muuta.

Yahoo Financen keskustelupalstalla arveltiin että tarvitaan aikaa 2-3 vuotta ja useampia osakeanteja. Toinen keskustelija sanoi että Kiinan talouden hidastuminen johtaisi kuparin kysynnän ja hinnan romahdukseen.

6 tykkäystä

Älä kuuntele ns. meteliä, keskustelupalstoilla sanotaan kaikennäköistä. Kannattaa keskittyä niihin jotka tietävät asiasta jotain, esim. twitterissä Malte Humpert.

Anti on tulossa Q1, sen pitäisi riittää siihen asti että poraukset on valmiina.

19 tykkäystä

RFC Ambrianilta kommentteja ekoista poraustuloksista.

Muutamia nostoja tuosta:

Initial drilling results confirm the 3D IP modelling of the deep penetrating Dias Geophysical Induced Polarization Survey completed in early 2021 and confirms the geological conclusions contained in the 2019 Technical Report.

The 3D IP data suggests that the area of mineralization is firstly at least as deep again as the historical resource (x2) and secondly covers an area at least 2-3 times the historical resource. Obviously, drilling is necessary to determine the grade of the mineralised material, but it is worth noting that there is a strong correlation between the IP chargeability and the known historical resource, which, so far has been confirmed through the first new drill holes.

As we discussed in our June report we believe that a resource of at least 3-4x the original historical resource, equivalent to 7.95-10.60Mt of contained copper, could be outlined over the course of the next 18-24 months through continued exploration.

Ei varsinaisesti mitään uutta informaatiota, mutta vahvistusta tarinan etenemisestä oikeaan suuntaan.

19 tykkäystä

Part 2 tullut ulos, missä käydään läpi Santo Tomaksen upsidea. Kuten täälläkin on todettu, nyt alkaa olemaan sen verran kuparia, että alkaa lattia löytymään sieltä 4 dollarin pinnasta.

13 tykkäystä

Henkilökohtaisesti pidän lievästi harhaanjohtavana ja vaarallisena laskeskella Brasilesin täysin spekulatiivisia kuparimääriä ja hatusta heitettyjä pitoisuuksia suoraan osakekurssiin, edes ajatusleikkinä. Kaikki sijoittavat eivät välttämättä ymmärrä että se voi olla ihan tyhjä arpa.

Mutta siitä olen Mariuszin kanssa samaa mieltä että se on näillä osakehinnoilla täysin ilmainen arpalippu joka kyllä kannattaa lunastaa. Eli potentiaalista upsidea on todella paljon, mutta downsideä vain sen verran mitä kurssi laskee jos mitään ei löydykään.

20 tykkäystä

Pointtina tuossa on varmaankin se, että sieltä voi tulla ihan mitä vaan ja sen vaikutusta sitten kaivoksen arvoon. Nythän tuossa lattiassa ei ole mitään Brasilesia yms. ekstraa mukana.

8 tykkäystä

Ymmärsin kyllä. En vain näe mitään arvoa sillä että lasketaan noinkin tarkkoja laskelmia täysin spekulatiivisilla luvuilla. Itse mieluummin yllättyisin kuin pettyisin, ja mielestäni tällaiset laskelmat johtavat ennemmin pettymyksiin kuin yllätyksiin. Käyttäisin tuonkin ajan ennemmin kuparin hinnan spekulointiin, siellä on sentään selkeät fundat takana.

11 tykkäystä

Tästä vähän eri mieltä, siis hinnan spekuloinnin merkityksestä.

Majorit tekee itse omat analyysinsä kuparin hinnan kehityksestä tulevaisuudessa, kaivosten elinikä on kuitenkin se 30v+ joten me voimme korkeintaan arvata että se on varmaankin enemmän kuin tällä hetkellä mutta tästäkään ei voida olla varmoja.

Sanoisin että 4usd/lb on aika turvallinen arvio, siinä ei ole yhtään laskettu upsideä jota esim. GS on aika isosti ennustanut.

Noissa laskelmissa mielestäni kriittisin kohta on kuparipitoisuuksien lisäksi tuotantomäärät ja erityisesti tuotantokustannukset koska ne vaihtelevat isosti kaivoksesta riippuen.

7 tykkäystä

Ota dollari pois niin ollaan turvallisessa, aika rohkeaa olettaa historiallisen korkeiden hintojen jatkuvan. Tässä pari kuvaa Norilsk Nickelin CMD-esityksestä.
Huomaa myös kuparin hinta-ajurina matalat korot jotka saattavat päättyä hyvinkin nopeasti. Onko nykyinen metallien hintabuumi sitten ainoastaan keskuspankkien ajama on erinomainen kysymys.
Kannattaa tutustua:
strategy_day_presentation_2021.pdf (nornickel.com)


6 tykkäystä

Jos nyt yhtään on seurannut maailman menoa niin energiamurros tuskin keskeytyy tai edes juuri hidastuu nousevien korkojen vuoksi tai oikeastaan mistään muustakaan syystä. Minä ainakin olen käsityksessä että tulevaisuudessa voi laittaa vielä dollarin lisää kuparin hintaan. Mutta voin olla väärässäkin. Kuvaajassakin harmaalla esitetyt mahdolliset projektit ovat nimenomaan paino sanalla mahdollinen.

8 tykkäystä

Minun on mahdotonta kuvitella skenaariota jossa kuparin hinta tippuu 3 usd nurkille, kysyntää kasvaa, ehkä jopa kiihtyvästi, samalla kun kaikki nykyiset isot kaivokset alkavat olemaan ehtoopuolella ja gradet tippuvat.

Tuossa kuvassa “possible projectit” ovat karkeasti 15 mt per vuosi kuparia, maailman suurin kuparikaivos Escondida tuottaa tällä hetkellä 1.4mt vuodessa kuparia ja 10. suurin Grasberg 400kt vuodessa eli 10 Eskoa tai vajaa 40 Grasbergia pitäisi löytyä seuraavan 5v aikana, kuka oikeasti uskoo tähän? En ainakaan minä. Pelkästään kaivosten kuihtumisen takia pitäisi vuodessa avata 1-2 Eskoa jotta saataisiin taso pidettyä nykyisellään.

13 tykkäystä

Asiassa on myös vielä toinen seikka. Jos kuparin hinta laskee tarpeeksi alas, niin mahdollisia alhaisen pitoisuuden projekteja ei edes avata tai niitä voidaan sulkea, koska ne eivät ole silloin kannattavia. Juuri esim. Santo Tomas kuuluu näihin. Ja jos niitä ei avata tai suljetaan niin tarjonta pienenee, jolloin hinnan täytyy kääntyä nousuun. Tavallaan pattitilanne.

10 tykkäystä