Orthex - Muovia maailmalle

Rivien välistä ja melko suoraankin tuossa haastattelussa sanottiin ettei olla tavoitettu sitä kohderyhmää mille ostoksissa ei ole kyse vain halvasta hinnasta. Halvimman pakasterasian metsästämisestä on pitkä matka 60€ lajittelulaatikon valintaan. Jälkimmäisestä Orthexilla on kuitenkin jo näyttöjä, niin miksi ihmeessä ei jatkaisi juuri sen varaan rakentamista.

Orthex on kuitenkin koko ajan mielestäni aika selkeästi viestinyt että tavoitteena on rakentaa brändiä eikä kilpailla halvimmasta hinnasta. Kansainvälisillä brändeillä on kaikilla ollut alussa se perustavanlaatuinen ongelma, etteivät ne ole kansainvälisiä brändejä. Tie on silloin lähtökohtaisesti kivinen ja vaikea.

Orthex on kuitenkin ollut johdonmukainen ja tuoteprofiilien ja historiansa kannalta viisaskin että on hakannut päätä seinään tinkimättä teknisistä ratkaisuista. Lyhyellä tähtäimellä luvut voisivat kaunistua profiloitumalla tavan kansan isojen volyymien kuuppa-Kakkoseksi, mutta silloin yhtiön sijoitustarina menisi romukoppaan.

Kun yhtiö nyt jatkaa jalan änkeämistä Euroopan ovenrakoon murjotuista varpaista huolimatta, on kiva että sinne edelleen pyritään sillä brändillä ja arvoilla millä alunperin lähdettiin liikenteeseen. Jos nyt hamuttaisiin hyllypaikkaa yksinkertaisilla muovirasioilla ja halvoilla roskiksilla hinnalla millä hyvänsä, olisi mahdoton alkaa sitten pyytämään niihin päälle hintapreemiota jos Eurooppa viimein joskus herää ja ihmiset perustavat koteja ja perheitä kuin tätä karmean sekavaa kriisikaksikymmentälukua ei koskaan olisi ollutkaan.

12 tykkäystä