Osakesäästötili

Taistelun jälkeen myönsivät että 1-taso säilyy kolme kuukautta :fist:

11 tykkäystä

Hyvä, kun selvittelit asiaa. Laitoin itsekin vielä viestiä ennaltaehkäisevästi, jotta säilyn vielä huhtikuunkin jälkeen tasolla 1. Automaattiviesti, jonka sain huhtikuun alussa, kertoo tosiaan vain yhdestä kuukaudesta tasolla 1.

Juu itse tein uuden salkun Mandaattumille kun Nordnet ei ymmärrä sanaa asiakaspalvelu. No nyt sitten vain ostelen joskus kuukausisäästöllä nordnetin kautta. Kun joskus myyn niin en varmasti myy Nordnetin kautta. Jäi Nordnetille vain minusta aiheutuvat kulut käteen kun alkoi muutamasta lantista riitelemään :grin:

Juu itse tein uuden salkun Mandaattumille kun Nordnet ei ymmärrä sanaa asiakaspalvelu. No nyt sitten vain ostelen joskus kuukausisäästöllä nordnetin kautta. Kun joskus myyn niin en varmasti myy Nordnetin kautta. Jäi Nordnetille vain minusta aiheutuvat kulut käteen kun alkoi muutamasta lantista riitelemään :grin:

Täytyy sanoa että itse olen kyllä keskinmäärin Nordnetin asiakaspalveluun tyytyväinen, vaikka tämä yksittäinen tapaus oli melkoinen farssi.
Jos Mandatumissa saa parempaa palvelua niin hyvä niin. Itselle Nordnetissä tökkii lähinnä korkeat kaupankäyntikulut/pienten kauppojen palkkiokaton puuttuminen.

2 tykkäystä

Itse olen ollut todella tyytyväinen Mandaattumin asiakaspalveluun. Aina ovat vastanneet samana tai seuraavana päivänä kysymyksiin. Lisäksi kaupankäyntikulut ovat alhaisemmat kuin Nordnetin. En ole katunut hetkeäkään siirtymistä. Täällä foorumilla usein valitetaan Nordnetista, kuinka on huono asiakaspalvelu ja silloin tällöin kaupankäynti ei toimi. Onkohan Nordnetilla noussut kusi päähän, kun ongelmia aina vain ilmenee.

2 tykkäystä

Villi veikkaus itsellä, että asiakasmäärä on vaan kasvanut niin kovaa vuahtia, etteo aspa pysy perässä. Tosin noihin peruskysymyksiin soisi olevan 2-3 ihmistä, jotka osaa ne vaikka unissaan ja vastaavat asap kysymyksen tultua.

Omaa salkkua olen nyt vuoden päivät siirtänyt nOrdeasta pois, koska se se vasta jäykkä ja ukkoutuneen oloinen pankki onkin + mobiililla ihan mahdoton tehdä salkussa yhtän mitään.

Moi!

Asia koskee Nordean osakesäästötiliä.

Olen vihdoin saanut kansankapitalismia nousuun, Nordeassa avattu alkuvuodesta isäukolle ja puolisolle (itseasiassa äidillekin) osakesäästötilit, homma rullaa, kurssit rommaa. Kaikki on siis mennyt ihan nappiin tilin avaamisen osalta, alle minuutti.

MUTTA. Kaveri ei jostain syystä pääse avaamaan Nordeaan OST:tä. Kun klikkailee “avaa osakesäästötili”, tunnistautumisen jälkeen ohjautuu suoraan kaupankäyntisivulle. Mitään arvo-osuustiliä tai osakesäästötiliä ei Investorissa ole, joten eipähän kauppaakaan pääse tekemään (tietenkään).

Onko muilla ollut vastaavaa ongelmaa / ideoita asian edistämiseksi? Tukiviestiin ei ole vastattu. Outoa.

Mitäs muita “OST yhteensopivia” osinkoa maksamattomia ulkomaisia sijoitusyhtiöitä on olemassa kun Berkshire?

3 tykkäystä

Onko OST vai AOT parempi lyhyen ja keskipitkän aikavälin kaupalle, kun tarkoituksena on tehdä voittoa nopeilla kurssiliikkeillä lyhyessä ajassa?

1 tykkäys

OST ehdottomasti

Edit: tai riippuu tietty veivaus-skilleistä, eli tappioitahan ei OSTilta pysty vähentämään verotuksesta.

1 tykkäys

Haluatko maksaa verot veivauksistasi vuoden verotuksessa vai vasta nostettaessa varoja? OST siis.

2 tykkäystä

Näin itsekin tuumailin. Eikö ollut kuitenkin niin, että tappiot voi vähentää, jos suljen tilin kokonaan viiden vuoden sisällä?

Juu tappiot voi vähentää, jos vetää koko tilin sileäksi.

1 tykkäys

Voi sulkea milloin vain ja avata viikon kuluttua uusi.

juu, maksaa 50 eur

Google eli Alphabet esimerkiksi :blush: Googlaamalla löytyy lisää, no pun intended :wink:

3 tykkäystä

Google ei itseään taida ihan sijoitusyhtiöksi mieltää kylläkään :slight_smile:

Mutta tuohon kysmykseen, eli esim. katsomalla vaikka iShares S&P 500 Financials Sector UCITS ETF USD yhtiöt ja katsastamalla osingot vaikka investingistä, pääsee jo nopeasti eteenpäin.

1 tykkäys

Eipä oo ainakaan kärkikymmenikössä muita kun Berkshire joka ei maksa osinkoa.

Osakesäästötiliin liittyen, onko joku törmännyt tietoon pääomatulojen vähennysoikeudesta? Tuo tappioden vähennyskelvottomuus kesken leikin on selvä juttu. Mistä vähennykset voi tehdä, kun periaatteessa ei ole verotettavaa pääomatuloa niin kauan kun pääoma on osakesäästötilillä jemmassa?

Esimerkiksi tulonhakkimismenoista todetaan näin:

Pääomatuloista vähennettäviä tulonhankkimismenoja voivat olla esimerkiksi

  • puhelinkulut
  • atk-kulut, kuten tietokone tai nettiyhteys
  • ammattikirjallisuuden hankkimisesta syntyneet kulut.

Kulujen täytyy liittyä tulojen hankkimiseen, esimerkiksi sijoitustoimintaan.

Myös työhuonevähennyksen voi tehdä pääomatuloista. Vähennyksen määrään vaikuttaa se, onko kyseessä päätoiminen tulonhankkimistoiminta vai satunnaisten sivutulojen hankinta.

Jos kulut liittyvät arvopapereiden, arvo-osuuksien tai vastaavan omaisuuden hoitoon ja säilyttämiseen, kuluista vähennetään 50 euron omavastuu. Veroilmoitukseen kulut merkitään täysimääräisenä omavastuu mukaan lukien.

1 tykkäys

Voit esimerkiksi laittaa rahaa osakesäästötilille ja nostaa ne heti pois, jolloin verotusta realisoituu. Mikäli verotettavia pääomatuloja ei ole syntyny niin vähennyksiä korvataan alijäämähyvityksenä ansiotuloista.

1 tykkäys