Olen suosinut brittiyhtiöitä juuri tuosta syystä. AOT:lle tulee verot maksuun sitten verotuksen yhteydessä, mutta OST:lle saa aivan vapaasti, kunnes tekee sieltä lunastuksia.
Joo, sama koskee ainakin Bermudaa ja Marshallsaaria.
Arbor Realtyn johtaja ostanut viime viikolla vajaa 11k osaketta ja vuoden sisällä vajaa 26k kpl:
Tajusin juuri ettei Bermudalla rekisteröidystä Golar LNG osakkeen osingosta lähde osinkoveroa Nordnetistä kun osinko tipahtaa tilille, tämä siis AOT tilillä
Mitäs ihmettä… ottaako verottaja lähdeveron perästä päin vai mikä kuvio tässä on?
Tiedän että homma toimii OST hyvin eli verottomasti OST sisällä pysyessään. Mutta AOT…
@Anatoli AOT puolella muistaakseni Bermudan osingot tulevat ulkomaan ansiotulona verotukseen.
Ei ole voimassa olevaa verosopimusta ja menee ulkomaan ansiotulona?
Nyt kun tuohon verotukseen vielä perehdyin ja tuleviin osinkosijoituksiin.
Löysin hieman vaihtelevaa tekstiä ETF osinkojen verotuksesta.
Osaisiko täällä muut auttaa?
Miten verotetaan osinkoja Xetra markkinapaikan lapuista
VDIV (Amsterdam)
VGWD (Dublin)
JGPI (Luxemburg)
Nämä olisivat mielestäni hyvä pohjarakenne osinkosalkulle, maustettuna täsmä sijoituksilla…
ETF:llä ei ole suorien osinkojen pientä veroetua (verotonta osuutta), koska jako ei ole teknisesti ottaen osinkoja.
Minulla on salkussa pari osingot ulos maksavaa ETF:ää, toisen markkinapaikka Dublin ja toisen Luxemburg eikä veroa näytä automaattisesti perittävän, koko summa tulee tilille.
Ei osingot ulosjakavissa etf:ssä ole Suomen verotuksella oikein järkeä. Tuosta aiheutuu vain ylimääräistä kulua.
Eivätkä suurta osinkoa painottavat etf:t ole verotuksesta aiheutuvan lisäkulun vuoksi kovin suositeltavia edes osingot uudelleen sijoittavina.
Omasta mielestäni osinko etf on siinä mielessä hyvä, jos haluat saada hajautusta salkkuun. Pitää kuitenkin muistaa että jos joku omistaa esimerkiski 5000€ edestä osinko etf:ää jossa on vaikkapa 100 eri osaketta. Vastaavanlaisen salkun rakentamalla itse piensijoittajana maksat siitä jenkkiosakkeissa ~25€ per toimeksianto… katoaa tuo veroetu aika nopeasti vuosiksi…
Sitten vielä seuraava kysymys verotukseen liittyen. Olen tutkinut CEFiä eli closed-end fundeja, mielenkiintoisia rakennelmia. Muutama mitä olen harkitsemassa salkkuun:
$RLTY - Reit fokus
$ASGI - Infra
$BGR - Öljy
Mitenköhän Nordnet ja Suomen verokarhu näitä osinkolappuja rokottaa? Ilmeisesti jos olen ymmärtäny oikein riippuu jotenkin osakkeen säännöistä onko siellä Suomelle kelpaava leima osinkoverotusta varten tai muuten lähtee isommalla %…
Julkisesti noteeratun ETF:n maksama osinko ei ole Suomen verotuksessa osinkoa vaan pääomatuloa eli siitä puuttuu verovapaa osuus joka pörssiyhtiöiden maksamissa osingoissa on. ETF-osinkojen vero on siis 30% jos pääomatuloja on alle 30k€/vuosi. Pörssiyhtiöiden osinkojen vero on 25.5% jos pääomatuloja on alle 30k€/vuosi.
Jos sijoitat sen sijaan osingot uudelleensijoittavaan ETF:ään niin voit halutessasi “tehdä omat osingot” myymällä ETF:ää aina sen verran kuin mitä osingot olisivat olleet ja maksat veroa vain mahdollisesta arvonnoususta eli myynti- ja ostohinnan erotuksesta (tai jos arvonnousua on kertynyt reippaasti niin hankintameno-olettaman mukaan joka varmistaa että veroja tulee maksettavaksi aina vähemmän kuin vastaavien osinkojen tapauksessa).
Monilla välittäjillä on selvästi mainitsemaasi alhaisemmat välityskulut yhdysvaltalaisille osakkeille pienissäkin kaupoissa joskaan ei kyllä (ehkä erikoiskampanjoita lukuun ottamatta) niin alhaiset että 5000€ kannattaisi jakaa sataan suoraan osakesijoitukseen.
Edit: Hups, suurin osa tämän viestin asiasta olikin jo aiemmissa parin viikon takaisissa viesteissä mutta olin unohtanut enkä tullut lukeneeksi uudestaan.
Kannattaa myös huomioida, että ainakaan NN kautta ei nykyään pysty kuin myymään CEF-lappuja. Veikkaisin myöskin, että sama ongelma tulee vastaan suurella osalla kotimaisia välittäjiä.
Missä on muka 25 € per toimeksianto ja kuka hullu tommosta suostuu maksamaan?
ETF:n tuotonjako ei liity hajautukseen mitenkään. Osingot uudelleensijoittava ETF voi olla ihan yhtä hajautettu kuin tuotot ulos jakava ETF. Itse sijoitan ETF:ään joka sijoittaa noin 3500 osakkeeseen eikä jaa tuottoja ulos. Eli hyvin laaja hajautus ja lisäksi veroetu.
Itse kyllä välttelisin rahastojen ja ETF:ien tuotto-osuuksia aika voimakkaasti kovien verojen takia. Ainoa peruste tuottoversioon voi olla se, että kerta kaikkiaan vastaavaa kasvuversiota ei ole tarjolla. Silloinkin kannattaa punnita tarkkaan onko hyödyt kovan verorasituksen arvoisia.
Ja 25e kulut ovat tosiaan aika poikkeukselliset. 15e taitaa olla se tyypillinen korkea kulu Suomessa - Nordnetilla.
Lähtökohtaisesti olen samaa mieltä Paapaan kanssa tuotonjaosta eli osinkoja ulos maksavia ei kannata ostaa vaan osingot kannattaa enemmin ottaa suoraan osakkeista jolloin verotus on keveämpi ja ETF yleensä kannattaa laittaa uudelleen sijoittaviin. Kannattaa kuitenkin huomioida, että jokaisella on sijoittajalla on nettiyhteys ja puhelin liittymä ja ne tarvitaan nykyaikana sijoittamiseen. Ko. kustannuksia voi siis merkitä verotukseen tulon hankkimiskuluina. Lisäksi, jos ne merkittäviä voi merkitä työhuonevähennyksen. No puhelin liittymä 20€ kk => 120 € vuosi, josta 50% käyttö sijoitus 60€ vähenystä. Laajakaista 40€=> 240€ vuosi ja edelleen 120€. Työhuonen vähennys 240€. Noista tulee yleensä 420€ vähennystä.
No nyt jos tuota tehdään sitten 10 vuotta niin, että saat 420€ osinkoa ja vähennät 420€. Niin joka vuosi voit ostaa 420€ ja sinulla ei ole menneiden vuosien tuotot tekemässä voittoa sitten kun olet myymässä eli myyntivoitto on pienempi myyntihetkellä. Jollet tee näin menetät yhteensä 4200€ vero hyödyn ja tuo vähennys on tavallaan käänteinen korkoa korolle efekti maksettavissa veroissa.
Voisiko tulkita niin että,kun nyt ei ole enään muita kuin pääoma-/vuokratuloja niin työskentelen niiden eteen kokopäiväisesti?
Vaikka en istu ruudun edessä koko päivää ja tee kauppaa edes joka viikko?
Lisäksi olen laittanut perusteeksi loma-asunnon vuokrauksen ja kotisivujen/varauskalenterin päivityksen niin tuo keskimmäinen 470€ työhuonevähennys on mennyt läpi (+netti 50%),viime vuonna oli vielä palkkatuloja.
Tältä vuodelta voisi laittaa sitten tuon isoimman 940€.
Tässä on pitkä lista osinkokuninkaista.