Osta ja unohda?

Moi. Olen miettinyt, että miksi usein puhutaan tuosta “osta ja unohda” tyylistä sijoittaa osakkeisiin. Usean yrityksen 10v kehitys on sitä että kymmenessä vuodessa on tultu alhaalta ja noustu tosi ylös ja lopulta tultu takaisin lähes lähtöpisteeseen. Onko tuollaisissa pitkäaikaisissa sijoituksissa silloin “epäonnistunut” osta ja unohda taktiikalla? Tietenkin matkan varrella saa mahdollisesti osinkotuottoa mutta jos puhutaan pienistä sijoituksista niin eipä niilläkään suurta tiliä tehdä.

2 tykkäystä

Kysymykseen suora vastaus lienee, että osta ja pidä tai osta ja unohda -strategialla väistää kaupankäyntikulut ja lykkää veronmaksut. Vaikka kulujen pitäminen minimissä onkin suotavaa, on kuitenkin kaksi eri asiaa omistaa yhtiötä 10 vuotta, kuin “unohtaa” se salkkuun 10 vuodeksi. Jos satut löytämään jonkun tulevaisuuden voittajafirman, tottakai se voi olla aina salkussa. Automaattinen pakkoholdaus voi vain nykypäivänä olla vaarallista, koska useat toimialat ovat jatkuvassa murroksessa ja heikoimmat firmat näyttävät ajautuvan nopeasti pulaan. Vaikea enää tunnistaa yrityksiä, joita kannattaa pitää maailman tappiin asti salkussa. Jos yhtiön fundamentit muuttuu ja vallihauta sortuu, on osake myytävä, eli yhtiöiden satunnaista seurailemista omistaminen vaatii. Myydä ei välttämättä silloin kannata, jos vähän hinta nousisikin, jos fundamentit on edelleen kunnossa. Jos itse holdaisin osaketta kymmenisen vuotta ja hinta on täsmälleen sama kuin hankintahinta, kuin tuossa esimerkissäsi, pitäisisin sijoitusta todennäköisesti epäonnistuneena. Riippuen toki tuottovaatimuksesta, joskus pelkkä osinkotuotto voi olla riittävä.

8 tykkäystä

Kiitos hyvästä vastauksesta, tämä auttoi! :slight_smile:

2 tykkäystä

Eräs tuttunin on oman päänsä vanki.
OSakkeita on mielestään omistanut niin kauan
ja kun ne ovat niin voitolla niin ei halua myydä.

Olen yrittänyt istuttaa ajtusta treidauksesta, niin että luopuisi vaikka
heikommin kehitetyistä ja etsisi uusia value kasvuyrityksiä.
ja seuraavat vuodet osake todennäköisesti kohonneitten myynti ja tulos lukujen
kera myös kohentuisi paremin kun 8% vuodessa.

Osta ja unohda toimii nätisti indeksisijoittamiseen. Indeksissä toteutuu hajautus, verotehokkuus ja yhtiöt vaihtuu indeksin sisällä ilman sinun toimenpiteitä. Etenkin, jos säästät tasaisesti indeksiin, ei nousuista tai laskuista tarvitse hötkyillä, jatkuva säästäminen tasaa tilanteen, kunhan vain jatkat sitä alamäissäkin.

Osakkeita on mielestäni jossain määrin kyllä hyvä myös vahtia. Toisaalta olen toki myös sitä mieltä, että pitkäjänteinen sijoittaminen vaatii jonkinasteista “unohtamiskykyä” sen hereillä olon lisäksi, jotta ei joka rasahduksesta ole myymässä, vaan katse pysyy horisontissa. Hereillä pitää olla siksi, että kuten Astrix mainitsi, maailma muuttuu ja jos yhtiö ei enää näytä kulkevan sitä horisonttia kohden, tai jos peräti koko toimintaympäristö muuttuu, niin kyllä pitää osata myös myydä.

7 tykkäystä

Oma filosofia on lähinnä osta ja unohda. Tämä tosin johtuu osittain siitä, että positioni ovat suhteellisen pieniä, tosin omaan tilanteeseen kuitenkin merkittäviä. Tarkkailen kuitenkin systemaattisesti tilannetta mutta enimmäkseen vain lisäilen. Toistaiseksi on mennyt ihan mukavasti :slight_smile:

3 tykkäystä

Samaa mieltä, pitkä-aikaissäästämiseen indeksirahastot ovat erinomaisia.

Mikäli jossain tietyssä osakkeesta jääräpäisesti pitää kiinni, niin se voi olla hyvä tai huono homma. Niin kauanhan se on hyvä, kun arvo kasvaa ja osinkoja tulee.

Jos ajatellaan vaikka Nokian huippuvuosia ja sieltä tipahtamista, niin varmaan hajauttamisen unohtaneita on harmittanut. Vaikka yksittäisiin yhtiöihin panostaminen on usein fiksua, niin kannattaa myös miettiä, mitä omalle taloudelle tapahtuisi sen sortuessa.

1 tykkäys

Minulla on kyllä tästä mielipide muuttunut paljonkin. Toki indeksisäästäminen on juurikin osta ja unohda. Varainkin sellaisille joilla ei kiinnosta yhtään seurailla. Mutta jos vähänkin seurailee,niin pystyisi helposti hieman järkevöittää kuukausiostoksia.

Alemyynneissä indeksiin paljon rahaa(ainakin on riskittömintä). Osakkeissa kyllä osta ja unohda on aika hankalaa. Paljon riippuu siis siitä seuraako ollenkaan pörssejä

1 tykkäys

Mitä ovat nämä alemyynnit ja mistä ne tunnistaa etukäteen? Markkinoiden ajoittamisen vaikeutta ei kannata aliarvioida.

Indeksisijoittajalle jokainen kunnon dippi on lähtökohtaisesti ostomahdollisuus. Karsit täten mahdollisesti yksittäisen firman ongelmiiin liittyvät dipit, joten ei ole tarvetta pähkäillä ja perehtyä liikoja asioihin joita ei välttämättä ymmärrä

Kuukausisäästäjänä voit sijoittaa X-euroa kuukaudessa ja syvemmissä dipeissä nostaa summaa aina jonkin verran. Näin tekisin itse mikäli sijoittaisin aktiivisesti indekseihin

4 tykkäystä

Varmaankin siitä, että indeksi laskee esimerkiksi 3,5,7,10,15%. Kaikkihan sanoo, että ajoittaminen on todella hankalaa. Jos on selkeä suunnitelma, niin kyllä ajoittamalla helpohkosti saa parempaa tuottoa, kuin vain tasaisesti samat summat ostamalla kerran kuukaudessa. Omasta mielestä vaikka ei mahdottomasti seuraisi markkinoita.

Oma strategiani on pääasiassa tämä osta ja unohda, olen ostanut osakkeitani muutama vuosi sitten kun hinnat just olivat korkeimmillaan, nyt tappiot ovat aika massiiviset mutta edelleen aion pitää vaikka lapsenlapsilleni osakkeet salkussa. Ovat sitten joko voitolla tai ehkä paljon huonommassakin tilanteessa, mutta tämän hetkinen tilanne aika surkea…

Juu itse lähdin mukaan liian hätäisesti tietämättä mistään mitään ja kurssit oli korona kuopan jälkeisessä nousussa. Välillä kyllä mielessä että pitäiskö vaan kaikki myydä ja niellä isot tappiot, vaikka salkku onkin tyyliin “osta ja unohda” niin kyllähän asia pyörii mielessä päivittäin kun tietää mikä tällä hetkellä on tilanne. Tai sitten vain pitäisi opetella olemaan katselematta salkkua vähänväliä ja katsoa mikä tilanne on vaikka edes vuoden päästä :man_shrugging:

Juuri noin, vaikka markkinoiden ala-/yläkuolohohtia ei pysty, kuin tuurilla saamaan kohdilleen, niin voi yrittää haarukoida, ettei osta aivan yläkuolokohdassa. Yleensä ongelmana on juuri tuon laskun pituuden arviointi, eikä ole oikein muuta keinoa, kuin ajallinen hajautus.
Kyllä nuo ikuiset lupaukset kannattaa myydä, ainakin jos on näköpiirissä tuottavampaa tavaras tarjolla, tietysti voi käydä niinkin, että myynnin jälkeen tulee jotakin myönteistä kyseisestä yrityksestä, no, se on sitä huonoa tuuria.:smile:

Itse en vaan pysty nielemään tappiotani ja myymään noin suurilla miinuksilla… Olkoot se operaatio vaikka lastenlasteni sitten mutta itse en vaan pysty, vaikka myöhemmin tappiot voivat olla vielä tuplat pahemmatkin :sweat_smile: Ja eihän mitään ole hävitty vasta kun jos ne myy tappiolla :man_shrugging:vaikka veikkaan että peli on kyllä melko menetetty kun salkku täynnä meemi osakkeita jotka ostettu lähellä vuoren huippua niin vaikea uskoa että hinnat enää niihin palaa ellei maailmassa taas jotain erikoista tapahdu :cold_sweat:

Vaikea on tietysti myydä tappiolla olevaa osaketta, mutta jos osake vain valuu alaspäin yrityksestä johtuvasta syystä, ehkä on kuitenkin taloudellisempaa myöntää huono ostos ja yrittää sijoittaa myynnistä saatavat rahat johonkin, joka alkaa tuottamaan, koska silloin on varmemmin saamassa edellisen mokan sijjoitusrahat takaisin, vaikkakin lähdetään pahasti takamatkalta.

Olen itselleni luvannut etten enää suoria osakkeita osta, pysyn ainoastaan kuukausittaisena rahastosäästäjänä. Mutta joo onhan tossakin perää jos noi tappiolla myisi niin kyllä siitä saisin pitkäksi aikaa kuukausittaisiin rahastoihin rahaa :thinking: tosin indeksirahastoilla tuskin ihan heti tulisin (ehken koskaan) palaamaan edes takaisin omilleni mutta se on strategiani enkä enää aio suoriin osakkeisiin rahoja laittaa, kyllä tässä virheistä oppi että ei ole yhtään minun harrastus tämä homma :sweat_smile:

1 tykkäys