Ostin/myin juuri äsken -ketju (Osa 1)

Kevensin Reveniota ~8,5 % → alle 6 % painoon salkusta.

Yleensä Revenion kevennys on aina virhe. Tämä virhe todetaan jälkikäteen. Sen sijaan että viisastuisin, tuplaan panokset tyhmyyden puolesta ja jo nyt on hieman epävarma olo. Mietin asiaa viikkoja, kunnes Mallisalkun myynti sai minut lämpiämään itse teolle.

Koko Revenio-historiani 2010-luvun alkupuolelta on ollut sähläystä myyntien kanssa. Vaikka ensimmäisen kerran omistin Reveniota vuonna 2011, en ole niitä ihmisiä jotka ovat nauttineet +3500 % noususta. Mistä olen iloinen, etten ole säikähtänyt nousevaa kurssia ja olen myöhempinä vuosina korjannut erheen ostamalla osakkeet tylysti paljon kalliimmalla takaisin.

Viimeiset viisi vuottakin on ollut yhtä suhailua, Verneri!

Miksi myin sitten nyt? Reveniolla on maine “aina kalliina” osakkeena, mutta nyt se on jopa omaan historiaansa nähden superkallis.

Nykyisen terveysteknologia-Revenion “normaali” P/E oli vuosia n. 40x perustuen vahvaan joskaan ei rakettimaiseen 10-20 % kasvuvauhtiin. Yhtiön kasvu kiihtyikin rakettimoodiin onnistuneen yritysoston, Centervuen, myötä. Sen lisäksi nyt kasvuun kontribuoi uusi kasvujalka, silmänpainemittari HOME. Revenion liikevaihdon odotetaan tänä vuonna olevan n. 60 MEUR ja koko markkinapotentiaali pörrää jossain 700-800 miljoonaan kieppeillä, joskin yhtiö tuskin tulee tuosta kaappaamaan kaikkea tietenkään koskaan.

Potentiaalia on ja yhtiön odotetaan kasvavan lähivuosina 25-30 % vauhtia. Mutta, P/E on noussut myös uudelle tasolle ollen 60x tälle vuodelle. P/E laskee alle 40x vuoden 2023 ennusteilla. Sen lisäksi että arvostus on kireä, on odotukset pingotettu kireiksi.

Vaikka Revenio on niitä yhtiöitä, missä on lupa odottaa kaneja vedettäväksi hatusta, olen miettinyt viime aikoina riskejä näissä korkean arvostuksen seuralaisissa. Mitä jos Reveniolla tulee nykyhistoriansa ensimmäinen vastoinkäyminen? Makro ei vaikuta Revenioon sinänsä, mutta pienikin inahdus koroissa tai riskinottomoodissa voisi syödä nopeasti kertoimia.

Eli kertoimet ei oikein maistu. Toisekseen, vaikka Revenio menestyisi loistavasti 2020-luvulla jää osakkeen tuotto todennäköisesti alle kaksinumeroiseksi (olettaen korkeat kertoimet kymmenen vuoden päähän säilyvät ja keskimäärin 15 % tuloskasvu esimerkiksi). Haen itse yleensä hieman korkeampaa tuottoa, joten vapautan varoja mahdollisiin tuleviin ostoihin.

125 tykkäystä