Inderesin kahvihuone (Osa 1)

Eka

Strategisia yllätyksiä ei varmaan pystynyt ennustamaan, mutta Evlihän julkaisi posarin jo viime vuoden puolella. Tätä ei vaan markkinoiden tehottomuuden vuoksi täysin hinnoiteltu vielä kurssiin, ainakaan nykymarkkinoiden vallitsevilla arvostuskertoimilla. Ei muuten jää ainoaksi sektorin tulosylitykseksi tällä tuloskaudella :slight_smile: Jos minäkin kykenen tämän näkemään, niin täytyy muistaa että mallisalkussa on mukana aivan eri luokan kaveri, joka tuntee finanssisektorin kuin omat taskunsa.

Tutki enemmän ja syvällisemmin! Analyysi on tiivistelmä laajasta määrästä informaatiota, jota analyytikko on pyrkinyt tulkitsemaan tietyn näkökulman läpi. Minä rakennan skenaarioni siihen että nykyinen trendi jatkuu ennallaan, jolloin ollaan lähempänä 100% tuottoa, kuin 20% tuottoa seuraavan 12kk aikana. Sille on hyvä syy miksi firma on biitannut ennusteet jo kolme kvartaalia putkeen ja neljäs on hyvin todennäköinen ellei ennusteita mennä taas nostamaan :sunglasses: Jos sinun mielestäsi nykyinen hinta on yhtiölle reilu, niin vaikuttaa että joko olet megakarhu (tuoteliiketoiminta epäonnistuu täysin ja firma palaa IT-palveluyhtiöksi) tai olet vain pikaisesti vilkaissut analyysiä ilman että varsinaisesti tutkisit osaketta.

Yleensä syy miksi ihmiset tekevät osakepoimintaa on koska he haluavat ylituottoa indeksiin nähden. Muutenhan he voisivat vain laittaa rahansa indeksiin ja päästä paljon helpommalla! Jos aikaa ei ole, niin osakepoiminta ei välttämättä ole sopiva leipälaji. Esimerkiksi 5h+ viikossa on mielestäni hyvä lähtökohta mitä tähän harrastukseen olisi hyvä varata. Toki jotkut strategiat ovat aikaintensiivisempiä kuin toiset, mutta kaikki pitkäaikainen ylituotto vaatii kovaa työtä ja omistautumista.

Osaamista on nykyään helppo kehittää, kun maailman huiput ovat verkossa:

Damodaranin kautta oppii valuaation perusteet:

Sen jälkeen voi siirtyä kuuntelemaan Invest Like the Bestiä, jossa oppii että sijoittaminen on paljon enemmän kuin DCF-mallin väsäämistä:

Kun aikapuoli ja osaaminen on kunnossa, pitää vielä löytää motivaatio käyttää niitä! Tässä auttaa kummasti jos tykkää lukea vuosikertomuksia ja tilinpäätöksiä :smiley: Jos on osakemarkkinoilla mukana vain tekemässä rahaa nopeasti ilman työtä, niin on usein helpompaa osakepoiminnan sijaan etsiä hyväpalkkainen päivätyö ja pistää roposensa kustannustehokkaaseen indeksirahastoon.

21 tykkäystä

Täysin samoilla linjoilla. Avatessani ketjun oli ajatus, että voisi saada ideoita. Eipä jaksa enää lukea kun on pelkkää päiväsahaamista eikä mitään perusteluja :blush:

Tilanne oli erilainen 2,5 vuotta sitten kun foorumi ei ollut täynnä päiväkauppaa. Silloisessa kontekstissa oston ilmoittaminen ilman perustelujakin herätti mielenkiintoa, mutta sama ei enää toimi.

Tuo ei ole kenenkään yksittäisen henkilön vika btw :blush: päiväkauppa ei ole yhtään vähemmän arvokasta kuin pitkäjänteinen toiminta. Ketjun lisäarvon kannalta se on kuitenkin omaan silmään vähemmän arvokasta.

32 tykkäystä

Tai sitten edellisviikon/päivän suosikki osake (jota peesataan) on jo ehtinyt vaihtua entistä tuottavampaan uuteen suosikkiosakkeeseen.

1 tykkäys

Jos kaikki peesaus viestit saadaan pois niin varmaan laumakäyttäytyminen vähenisi :thinking:

1 tykkäys

Samaa mieltä. Ostin/myin-ketjua pitää melkein katsoa joko seuraamalla tiettyjä nimimerkkejä tai jos löytyy joku kummallisen niminen osake, mistä ei ole koskaan kuullutkaan. Pakko myöntää että jos esimerkiksi sinä @Aston_Livingstone ostat jotain osaketta niin tulee aina vähintään vilkaistua keissiä, koska tiedän että sinulla on hyvä track record. Nykyään on vain harmillista ettei meinaa ehtiä kunnolla tutkia kun ihmiset hyppäävät ostolaidalle kovin aggressiivisesti. Välillä menee yöhommiksi että ehtii tehdä järkevän analyysin, ennen kuin pörssit aukeavat ja kurssi pomppasee taivaisiin. On tämä nykymarkkina yksi työmaa :smiley:

19 tykkäystä

Itse yritän ainakin hiukan perustella, jos jotain ostan/myyn ja tuonne ketjuun sen jaan. Valitettavasti usein puhelimella kirjoittelee ja viestin sisältö (ja oikeinkirjoituskin😊) jää hiukan ohkaiseksi. Onneksi siellä on vielä tämänkin tasoista viestiä, kuten @Verneri_Pulkkinen viimeisin myynti:

Kyllä kalpenee omat parin lauseen perustelut tälle😊

Tuolta osto/myynti-ketjusta jos jätettäisiin peesailu ostojen one linerit pois, niin siistiytyisi ketju kummasi.

13 tykkäystä

Nyt peesaan edellisiä Mestareita. Onhan näille hypeostajille omiakin ketjuja yritetty perustaa, mutta lienevät niin innokkaita, etteivät pysy ruodussa.
Evlin yms. kurssinousun ennakointi ei kai ole tarvinnut mitään erityisempää syväanalyysiä tai markkinavihjettä tässä rahamarkkinatilanteessa, korkealla säästöasteella ja nousevilla osakemarkkinoilla.

1 tykkäys

Pitää olla markkinan pulssin päällä. En minä haluaisi, että meno on kuin pokemonin rakettijengissä mut minkäs teet. Minä ainakin istun mieluusti Pienellä panoksella rakrttiemojijengin kyydissä, tuntuu toimivan atm. Kyllähän tuo hävettää ääneen sanoa mutta ihan samoja euroja sieltä tilille ropisee kuin +100h Sammon funda analyysin ja dfc tekijöille.

13 tykkäystä

Ja sitä paitsi, olen tälläkin foorumilla kertonut ettei minulla riittäisi rahkeet samanlaiseen analyysiin kuin esim pohjola ekalla. Parempi odotella Ekan ketjun avausta, lukea sijoitusperusteet ja pohtia sitten haluanko yhtiöön sijoittaa. Tällä tavalla tein viimme vuonna 100% tuottoa. Juuri tästä syystä minunkin nimimerkkini on mitä on. EMH for the win.

13 tykkäystä

Peesauksesta:

Itselläni on tylsä (boomer) tapa, kun uudesta edes vähän kiinnostavasta yhtiöstä luen (media, täältä, Twitter, kaverit jne.) lisään sen seurantalistaani. Vasta kun yhtiö on ollut hetken seurantalistalla ja olen tutustunut siihen - teen päätöksen ostanko, passaanko mutta jätän seurantaan vai poistanko listalta. Ok, pari SPAC:ia poikkeuksena.

…mutta pointtinani: näitä foorumilla hehkutettua yhtiöitä kun on seurantalistallaan tuijotellut ovat valtaosa tuottaneet lyhyellä tähtäimellä hyvin (Okei, nyt markkinaolosuhteet ovat poikkeukselliset). Tämän varmasti muutkin ovat huomanneet, miksi sokeaa peesaustakin tapahtuu.

Disclaimerina en ole kuin ihan muutamaa ostanut, vaikka seurannutkin monia.

5 tykkäystä

Hyvä että pohdit ennen sijoitusta! Tämä sokea peesaaminen mitä on alkanut esiintyä on kyllä ilmiönä todella huolestuttava. Peesattavat tekevät sijoituksensa omista lähtökohdistaan ja sellainen riski- ja tuotto-odotus joka kelpaa peesattavalle ei välttämättä ole sopiva peesaajalle.

Olen huomannut että tämä ilmiö kyllä vaikuttaa jo kykyyn keskustella osakkeista. Nykyään ei nimittäin enää uskalla aloittaa ketjua jostain heikommasta yhtiöstä tai muusta kuin pitkään holdisalkkuun päätyvästä yhtiöstä, kun on pelko takaraivossa että joku päätyy sijoittamaan yhtiöön pelkästään kirjoittajan nimimerkin pohjalta.

Mietin hieman tätä jo aikaisemmin kun @Aston_Livingstone teki kohtuullisen spekulatiivisen sijoituksen Fellow Financeen. Se oli hyvinkin perusteltu sijoitus hänen salkullensa ja tiedän että mies on seurannut yhtiötä hyvin pitkän aikaa, mutta sokea peesaaja ei välttämättä ymmärrä sijoituksen kontekstia ja millaisia riskitekijöitä siinä on. Loppupeleissä jokainen vastaa omasta sijoitussalkustansa, mutta ei sitä silti haluaisi aiheuttaa kanssasijoittajille tappioita keskustelupalstan kirjoituksilla.

Kertoo muuten aika paljon sijoittajasentimentistä että tämmöisiä joutuu pohtimaan :cowboy_hat_face:

20 tykkäystä

Kyllä noille swingeille ja lyhyille treideille pitäisi olla oma ketju. En oikein tiedä miten saisi jaottelun toimimaan. Tällä hetkellä tosiaan tuo osto- ja myyntiketju on informaatioarvoltaan melko heikko kun puolet kaupoista on hypeä ja treidiä. En väheksy etteikö siellä ole hyviä yhtiöitä (joista harva kuullut tai lukenut)

12 tykkäystä

Ei kai tuosta kenellekään mitään haittaa ole, vaikka ostin ja myin- ketjuja olisi päivätreideihin ja swingeihinkin.

2 tykkäystä

Kyllä se aika syväanalyysille tulee, kun tämä Räntä på Räntä kupla on puhkaistu. Vuosituotot painuu sinne 5-6% tuntumaan ja sammon tulevasta osingosta saadaan keskutella kolmekuukautta, onko se 4 vai 5%.

Kyllä minä ihmeellä olen vierestä seurannut hyviä ystäviäni, jotka surullisesti ovet HC arvosijoittajia. Tai puhuvat Teliasta tai outokummusta. Pyydän heitä katsomaan ikkunasta ulos ja kertomaan mikä sää siellä on? Minusta taivaalta sataa rahaa ja heistä pitää kaivautua syvälle sotamonttuun.

Onhan tämä oma kirjoittelu tällekin foorumille kovin Bullero kamaa. Siksi pyrinkin pysymään tällä kahvihuoneessa. En tiedä tosin, jos jotakuta kiinnostaa puhua syvästi Monte carlo tai multifaktori etf egressioanalyyseistä, niin olen valmis. Sille on vain ihan eri foorumit.

22 tykkäystä

Luulin itse virheellisesti, että ostin ja myin ketju on lähes pelkästään sitä lyhyttä tiedotusta varten. Tuli jossain vastaankin, kun joku perusteli ostoaan hivenen monisanaisemmin, että olisi syytä pitää se lyhyenä. Mielestäni nykyinen systeemi on hyvä ja ruudulta näkee enemmän tapahtumia. Jos jokainen alkaa ketjuun avaamaan esseellä miksi teki sen minkä teki, venyy ketju todella pitkäksi, tai sitten siihen ei enää kirjoiteta. Lyhyet treidit jätän usein itsekin nykyään kirjoittamatta, koska ne ei todellakaan anna mitään lisäarvoa muille. Ostin ja myin ketju antaa kuitenkin nopeiten infon siitä mitä markkinoilla tapahtuu, jos on kiire hypätä kelkkaan ja usein on. Kyseisestä ketjusta olen poiminut eniten mielenkiintoisia lappuja jatkotarkastelua varten. Kiitos kaikille !

9 tykkäystä

Itse olen omat treidit yrittänyt karsia sieltä pois, ellei ole fundapohjainen treidi.

Kyllä sieltä edelleen löytää myös analysoituja johtopäätöksiä, ja näille toki antaa paljon enemmän painoarvoa, kuin pelkälle yhtiön nimelle. Kuitenkin ketjusta voi myös tehdä valtavan hyviä poimintoja, ei vain peesauksen suhteen, vaan sieltä saa yhtiöitä analyysilistalle, joita olisi muuten mahdoton löytää yhtä pienellä vaivalla. Näistä sitten on helppo karsia rönsyt pois ja ottaa salkkuun itselle sopivimmat ja laittaa loput 50% seurantaan.

Nykyinen markkinatilanne kun tuppaa olemaan sellainen, kun riskinotto on kasvanut huomattavasti eikä klassinen suomiyhtiö enää kiinnosta samalla tavalla. Yhtiöitä tulee ja menee salkuista ja ketju tulvii, mutta arvokasta tulvaa tässä markkinassa. Olisihan tuonne toki hyvä aina laittaa edes kevyt analyysi tueksi, jos ei ihan peesausosto ole.

Eiköhän tuokin ketju hieman hiljene kun :bear: murahtaa :smiley:

8 tykkäystä

Lyhyeen pitoon tarkoitettujen kauppojen ketju voisi olla hyvä idea.

Itseni on ainakin viime aikoina ajanut swingi kauppaan, koska uskon jonkinlaiseen korjausliikkeeseen. Korjausliikkeen varalta ei uskalla isommin ostaa pitkän tähtäimen yhtiöitä.

Markkinahulluuden tarjoamilla swingeillä ollut mukavaa kartoittaa pelimerkkejä pitkiin ostoihin, kun sen aika on. Niissä vaan täytyy tietää mitä tekee ja ymmärtää riskit.

9 tykkäystä

Mä luulen että aika moni taistelee tällä hetkellä sisäisesti monenkin kysymyksen ja oman strategian kanssa. Onhan se haastavaa katsoa sivusta huimia päivätuottoja. Kannattaa kuitenkin muistaa, että turskamiehet ja kaiken tai paljon menettäneet on yleensä aika hiljaa. Tämä on omiaan vääristämään sitä että kaikki tekee rahaa, varsinkin kun niitä kimpassa hypetetään ja ne saa sitä kautta entistä enemmän palstatilaa.

Mikä on tässä tilanteessa paras sijoitustaktiikka? Sen saa varmuudella tietää vasta kun palataan ”normaaliin” ja voi kurkata peräpeiliin mitä kaikkea tapahtui. Ehkä syntyy muutama uusi legenda. Ehkä this time is different. Ehkä ei.

Ja mun mielestä ei tarvi erillistä ketjua eri perusteilla tehdyille ostoille. Rupeaa menemään liian rikkonaiseksi seurata jos sitä jaksaa tehdä.

18 tykkäystä

Pohdin tuossa että kuinkahan monelle pörssistä on tullut tavallaan eskapismia? Käytännössä mitään ei ole voinut tai saanut tehdä melkein vuoteen? Ihan huvikseen sitä itsekkin on Jukka Lepikön treidauskirjan lukenut, en varmasti olisi ennen koronaa moista jaksanut.

Ja toinen asia, kyllähän inderesin kaltaiset foorumit vain todentaa tehokkaiden markkinoiden hypoteesia. Käytännössä se aliarvostus purkautuu päivissä ellei tunneissa, kun joku vain sen tuo ilmi. Siinä ei kauaa aikaa ole tehdä “ylituottoa” :thinking:

8 tykkäystä

Hyvät rahathan tässä on saanu vuoden sisään tehtyä kun on ostanu vaan suoraan osaketta jota täällä hehkutettu ilman sen kummempia lukemisia, kuitenkin nyt kun tilanne alkaa olemaan enemmän se että kaipaa hyvää osinkovirtaa niin oon yrittänyt jättää fomottelutkin vähemmälle, tarkoitus lopettaa kokonaan, mutta vaikeata se on kun kattelee vuoden takaista tilannetta ja viimevuoden voittoja.

1 tykkäys