Ostin/myin juuri äsken -ketju (Osa 1)

Niin, ei tässä oikein muu harmita kuin se, että unohti 5 minuutin ajaksi oman sijoitussuunnitelmansa (joka ei sisällä laadukkaiden yhtiöiden myymistä mutuun perustuen) ja sitten käy näin. Ehkä hetken katselen sivusta ja ostan hieman myöhemmin takaisin salkkuun, jos tuo kurssi tuosta vaikka vähän rauhoittuisi. Tulevaisuus Reveniolla näyttää kyllä kieltämättä valoisalta, mikäli jo nyt oli nähtävillä ilmapuhkun aiheuttamat ongelmat kilpailijoille. Kuinka paljon sitten lie tulevaisuuden vahvaa menoa jo tämän päivän kurssinousussa.

Niin kai. Onhan näitä vastaavia sattunut ennenkin, vaikka en koskaan osariin olekaan myynyt. Joka tapauksessa joka kerta sitä tulee ajatelleeksi, että tarttui ainakin oppia matkaan, mutta todellisuus on toinen kun idioottina tulee toistettua samoja virheitä aina vain uudelleen ja uudelleen. Eikä tässä tapauksessa oikein mikään muu harmittaisi kuin se, että tuli juuri myyneeksi about Helsingin pörssin laadukkaimman yhtiön, jolla on kuitenkin reiluja vallihautoja, jotka tänään taisivat osoittautua vielä luultua syvemmiksi ja pitkällä aikavälillä Revenio melko varmasti on edelleen loistava sijoitus.

Kai sen näinkin voi ajatella. Nyt on ainakin varmaa, että vastaavia liikkeitä en enää ikinä tule tekemään, olis ostoslistalla sitten kuinka houkuttelevia yhtiöitä tahansa. Tulevaisuudessa myös muistan, että jos pidän jotain osaria ennakkoon hyvänä/huonona, tulee se todellisuudessa menemään juuri päinvastoin. Sellaiset 700-800€ tämä päähänpisto kävi omalle salkulle maksamaan, mikä nyt ei sinällään ole mikään maailmanloppu salkun kokoon nähden, mutta kun ajattelee, että tuollaiset rahat joku veisi pankkitililtäsi tuosta vain tai jos löisin vaikka kruunasta/klaavasta vetoa 800€ panoksella, niin alkaa kyllä hirvittämään.

8 tykkäystä

Pientä viihdykettä ja Kamuxin väliaikainen ylipaino. Lisätty reippaammin hintaan 8,4€ ennen osaria. Osari päivästä eteenpäin stop loss 8,2€. En halua ylipainottaa lähitulevaisuutta, koska kansainvälistyminen vielä niin vaiheessa. Toivottavasti saadaan hyvät luvut pöytään 13.8.:sunglasses::v::v:

1 tykkäys

Jos pelaat tän mielessäsi oikein, niin saattaa olla, että tämä 800 euron opetus/sijoitus on sijoitusurasi tärkein.

Meistä pulliaisista 95% häviää loppupeleissä näissä kikkailuissa ja veivailuissa.

14 tykkäystä

Olen joskus aiemmin ajatellut näin, mutta päässyt ajatusmallista eroon. Minun kohdallani myin pois AMD osakkeet jossain 5$ pinnassa, kurssi pomppasi, koin että meni ohi, enkä palannut osakkeeseen. Joka kerta hymyilyttää kun katsoo AMD nykykurssia.

Olennaista on itsetutkiskella se, että kuinka eksakti oma sijoitussuunnitelmani oli? Ei se ollut riittävän tarkalla tasolla. Pääni sisällä jotenkin ajattelin, että nousun myötä minulla on “liikaa AMD riskiä” salkussa. Toisaalta suunnitelmani sanoi, että AMD on ihan napakymppi, buy and hold, tuli mitä tuli. Toimin siis hieman kuten sinä, irrationaalisesti lyhyen hetken, tunteen vallassa.

Tästä oppineena, seuraaviin osakkeisiin tein hajautusta. Uudet “hypeosakkeeni”, jos nyt näin voi sanoa, ovat mm Datadog, Hubspot joihin on kevyempää hypeä rinnalle, kuten Intel ja Microsoft. Tällainen nelikko vastaa nyt näkemystäni ja on omia rakkaita poimintoja - ja en tunne minkäänlaista psykologista painetta myydä ennen tai jälkeen Datadogin tulosten. Seuraan vain “tarinaa” ja katson rauhallisesti sen kehittymistä.

Eli summa summarum: 1) myönsin sen, etten ole 4-5 osakkeen salkun mies, riskinsietokyky/aika /osaaminen ei riitä 2) en veivaa, vaan holdaan (liittyen edelliseen) 3) katson objektiivisesti myös sitä seikkaa, että vaikka olen jättänyt tekemättä huippuhyviä päätöksiä, olen kuitenkin tehnyt jonkin verran hyviä päätöksiä, ja mikä tärkeintä, minimoinut surkeat päätökset.

Asian vierestä meni, mutta menkööt. Toivottavasti sait kiinni.

Post scriptum: jos Revenio tuntuu hyvältä edelleen, perehdy, ja osta, niele pieni oksennuksen maku.

5 tykkäystä

2400kpl Kamux.

Perustelu: Q2 tulos.

12 tykkäystä

No miltähän näyttäisi tällä hetkellä, että kannattiko?

En viitsinyt alkaa myymään myöskään esimerkiksi puolia, sillä Revenio oli eilen salkkuni pienin omistus ja tarvitsin käteistä muiden (eilisen informaation valossa) houkuttelevampien yhtiöiden lisäämiseen.

2 tykkäystä

Vitsi miten hieno tsemppi- ja lohdutusmeininki täällä palstalla! Eikö vaan @nunogomes? Itsekin komppaan sekä sinua että lohduttajia. Typerin olo tulee juuri noista hetkistä, kun toimii spekulaation tai tunteiden pohjalta rikkoen omaa sijoitussuunnitelmaansa - ja seuraavana päivänä toiminta osoittautuukin typeräksi (been there). Ei kai auta kuin jatkaa harjoituksia (ja todennäköisesti mennä samaan vipuun vielä muutama kerta uudelleen). Tämä oli myös hyvä muistutus myös siitä, että omat sijoituspäätökset tulee tehdä itse eikä analyytikoiden arvioita tule painottaa liikaa. Itselläni Reveniot ovat vielä salkussa enkä onneksi myynyt, vaikka kieltämättä huoli käväisi takaraivossa lueskeltuani täällä viime päivien arvioita Revenion näkymistä ja näin muutamien lähteneen luopumaan omistuksistaan ostin/myin-palstalla.

Edit: Ja anteeksi off topic - tämä keskustelu kuuluisi itse asiassa sijoitusmokat -palstalle.

11 tykkäystä

Älä surkuttele imaginääristen missattujen tuottojen perään. Uutta matoa koukkuun ja riskinhallinta & “hyvän sään aikana” voittojen kotiutus ei ole koskaan huono juttu. Holdailu pitempään voi joskus olla parempi juttu, mutta pitää oppia kestämään se että aina ei huippujen ja pohjien ajoitus onnistu. Ei edes joka kerta.

8 tykkäystä

Takaisin Reven kelkkaan, virhearvioinneista sakotetaan. En ole huolissaan hinnasta moisen tuloksen jälkeen. Osakkeet ei enää lähde salkusta :joy:

7 tykkäystä

@Jorelyytikko Vaikuttanee siis siltä, että routa ajoi porsaat kotiin. :smiley:

Lisätty Harviaa muutama päivä sitten. Minusta käypä arvo on korkeammalla.

1 tykkäys

Ostettu takaisin osarin jälkeen tehty pieni Talenom-kevennys kurssin yllättäen rysähdettyä miltei 10% tänään.

1 tykkäys

9,84 ennen osaria myydyt talenomit ostettu osaripäivänä 8,8 takaisin ja myyty saman päivän nousuun +4%. Tänään oli liki 10% miinusta niin ostin taas takaisin selvittelemättä miksi oli rommannu. :roll_eyes: Revenio kevennykset kuitattu :sweat_smile:

Teknisesti 8€ tukenut pari kertaa ja 20 senttiä alempana olisi alkuvuoden huiput. Sielulla on parempi olla edes pienellä siivulla Talenomia salkussa…

3 tykkäystä

Otinpa puhtaan peesauksen Talenomiin @8.10. Tuo -10% lienee vähän ylilyönti, joten katsotaan jos tässä olisi vähän veivauspaikkaa. Pieni siivu joka voi myös istuskella pidempään jos sikseen tulee.

Edit: Vähävaihtoinenkin lappu “herää henkiin” kun joku kaataa laitaan hirveän läjän ja tipauttaa kurssin kellariin.

4 tykkäystä

Kannattaa mielummin keskittää energia positiivisiin asioihin kuten realisoituneeseen voittoon, mikä on voittoa vasta kun arvonnousu realisoidaan.

Ostin Sampoa koska pidän laajentumisesta uusille markkinoille.

1 tykkäys

Näin kävi :sunglasses: Joskus täytyy olla väärässä. Sumu hälveni minun silmissä ainakin tältä vuodelta. Kohti 35e hintoja…

2 tykkäystä

Ostin TTaloa osarin jälkeen 3,5% painolle hintaan 9,22e. IMO laimea reaktio ihan hyvään osariin.

Sama Cityconissa toissapäivänä kun positio oli aiemmin nasahtanut stoplossiin. Cityconin kanssa mennyt hommat ihan väärin päin. Buy high sell low.

Talenomia tuli kans 8,1e hintaan mukaan. Selkeä ylilyönt tämän päivän laskut.
E: Talenom myyty @8,5€. Tämä riittää minulle

Sampoa ostin aika reilusti yritysostouutiseen niinkun vissiin moni muukin täällä. kh 31+e. Vähän liian iso positio ehkä omaan makuun mutta toisaalta Sampo on ihan hyvä paikka makuuttaa salkun euroja.


Berkshireä ostin myös muutamia viikkoja sitten kh n. 181$ 10% painolle. Se on liikkunut ihan mukavasti oikeaan suuntaan.


Vähitellen rupeaa nousemaan osakepaino yli sadan samalla kun koputellaan indekseissä (SP500 yms) ATH. Vähitellen pitäis jotain siis myös karsia.

1 tykkäys

Vähennys: UPM @ 22.99
Osto: Revenio @ 32.10

Ostin 1 lapun enemmän kuin eilen myin. Lakki kourassa takaisin rötös paikalle. Olin väärässä :sweat_smile:
Nyt luultavasti saan yöllä nukuttua.
UPM ehdin lisäillä vielä monta kertaa tulevaisuudessa.

5 tykkäystä

Eihän tuosta Talenomista pääse millään eroon :joy:

Myin salkun tyhjäksi Talenomista 30.7 hintaan 9.58 €.

Oli sitten unohtunut vanhan suunnitelman mukainen lisäsiivun pohjapilkki @8.00 kummittelemaan toimarilistalle, ja tänään oli napannut Talenomia uudestaan salkkuun :joy:

Tämän lisäksi Cell Impactia dipistä kyytiin @30.5.

5 tykkäystä

Bittiumia ensimmäinen erä salkkuun hintaan 6,22e. Olen tätä katsellut pidempään ja hyvän tuloksen jälkeen osake jo 6% laskussa, niin nyt tarjoutui hyvä paikka aloittaa ostot. Erityisesti Medical-puoli kiinnostaa tässä.

2 tykkäystä

Olen seuraillut keskustelua Reveniosta ja QT:sta mutten ole ostanut niitä kun en tajua niistä mitään. Tänään ärsytti joten ostin QT:ta @30.1, katsotaan miltä tuntuu huomenna.

13 tykkäystä