Perjantaina ostoon pitkän seurannan jälkeen toinen isompi erä BHG Groupia. Lyhyesti sanottuna kyseessä on verkkokauppojen sarjayhdistelijä ja Pohjoismaiden markkinajohtaja, jolla portfoliossaan varsin iso määrä verkkokauppoja kahdessa pääsegmentissä: 1) DIY/home improvement (käytännössä rautakauppaa) ja 2) kodin tuotteet (kodin käyttöesineitä, huonekaluja ja harrastevälineitä). Viime vuoden myynnistä noin 84% tuli Ruotsista, Norjasta ja Tanskasta, Suomen osuus 12%.
Olen seurannut BHG:tä siitä saakka, kun ostivat Suomessa Netraudan, Talotarvikkeen, Kodin1:n ja Taloon.comin, jo tuolloin itse vakuutuin että sarjayhdistelijä-mallilla toimivana kuuluvat toimialan digitalisaation voittajiin. Kurssi tippunut vuodessa noin 180 kruunun tasosta alle 40 kruunuun. Lyhyesti sanottuna olen itse kasvavassa määrin vakuuttunut sijoituscasesta sillä:
- mielenkiintoinen tilaus-toimitusmalli, joka on rakennettu pääosin suoraan tavarantoimittajalta asiakkaalle, mikä mahdollistaa lähes rajattomat valikoimat ja luo näin kustannuskilpailukykyä kivijalkakauppaa vastaan, ja on samalla bisneksenä pääomakevyt (kustannukset myös joustavat kysynnän mukana vs. isoja logistiikkakiinteistöjä rakentavat verkkokaupat)
- ostavat jatkuvasti eri kategorioiden verkkokauppoja Pohjoismaista ja nyt ovat aloittaneet laajentumisen Eurooppaan: yhdistämisissä on isoja platform-synergioita verkkokauppa-alustojen kehityksessä ja kustannuksissa, digimarkkinoinnissa, logistiikkasopimuksissa, tarjooman ja asiakaskantojen ristiinpölyttämisessä sekä erityisesti neuvotteluvoimassa tavarantoimittajien suuntaan
- EQT Public Value ankkuriomistajana tukemassa omistaja-arvon kasvua, heillä on noin 25% osuus yhtiöstä, mikä käytännössä merkitsee yritysjärjestelyille merkittävää tukea (ovat muuten viimeksi tankanneet lisää maaliskuussa noin 75 kruunun kurssilla)
- BHG:n markkina-arvo tänään noin 550 miljoonaa euroa, liikevaihto rullaava 12kk noin 1,3 miljardia euroa, viime vuoden liikevoitto noin 70 miljoonaa euroa, ja keväällä keräsivät osakeannilla kassaan 100 miljoonaa tulevia yritysostoja varten
- BHG:llä on osoitettu kyky allokoida pääomaa yritysostoihin ja konsolidoida todella sirpaleista markkinaa, ja tasekevyen toimintamallinsa ja korkean pääoman tuoton vuoksi tämä strategia mahdollistaa compounding-efektin
- Pohjoismaiden verkkokauppa on muuten sen verran kehittynyt, että Amazonin uhka on täällä varsin rajallinen. Myöskään tavarantoimittajat eivät halua entisestään lisätä suurten alustatalousyhtiöiden valtaa keskittämällä lisää jakeluaan niille, mikä tukee BHG:n tyyppisten “house of brands”-toimijoiden asemaa.
On kriisin keskellä hyvä muistaa, että toimialojen rakenteellinen murros ei pysähdy inflaatioon tai korkojen nousuun. Tämä pätee minusta kaupan digitalisoitumiseen, mitä markkina ei välttämättä kaikessa paniikissaan ymmärrä. Kun katsoo eri tuotekategorioiden kaupan online-penetraatioita, niin siinä missä vaikkapa kirjakategoriassa digitaalisten kanavien kautta myydään jo yli 50%, home improvement (DIY/rautakauppa)-kategoriassa digikanavien osuus on vasta noin 10% ja kodin tuotteissa vain 7%. Kyllä siirtymä verkkokaupan suuntaan on edelleen ilmeinen, vaikka maailma onkin turbulentti.
Lähikuukaudet ja tulevat kvartaalitkin voivat olla myynnillisesti vaikeita, sillä harkinnanvarainen kulutus on paineessa. Mutta ainakin itse katson maailmaa pidemmälle ja mietin, miltä 5 tai 10 vuoden kuluttua kaupan rakenne näissä pääkategorioissa näyttää.