BHG Group - Verkkokauppojen sarjayhdistelijä ja Pohjoismaiden markkinajohtaja

Toivottavasti et @Timo_Huhtamaki pistä pahaksesi jos laitan yhtiölle ketjun pystyyn perustuen tuohon laadukkaaseen ostin/myin-ketjun postaukseesi? Tuli itsekin otettua kevyt aloituspositio ja tätä olisi kyllä mielenkiintoista seurata pidemmän päälle.

Saisiko @Yu_Gong1 perustettua yhtiösivut?

Vuoden takainen esittelyvideo ABGn Investor Daylta

39 tykkäystä

Vaikuttaa mielenkiintoiselta lafkalta, tosin osakkeiden lukumäärän kasvu ei miellytä. Ei taida olla omien
osakkeiden takaisinosto ohjelmaan luvassa lähivuosina…

Sori et kesti @Huhtis Oli kiireinen IPO-päivä :slight_smile: Tässä yhtiösivu ja tiedotteet alkavat tulemaan nyt palveluun :slight_smile: BHG Group | Inderes: Osakeanalyysit, mallisalkku, osakevertailu & aamukatsaus

6 tykkäystä

Itsekin otin tämän seurantaan tuon aiemman @Timo_Huhtamaki ostoilmoituksen jälkeen. Tällaiset alaspainetut caset, joissa on perusteltua pihviä, kiinnostavat aina. 12 kk kurssikäyrä on tosiaan ollut liki suoraviivaisesti laskeva ja en oikein osaa selittää itselleni, miksei lähiviikkoina mentäisi samalla kulmakertoimella edelleen alaspäin…? Halpa tämä kai on, jos joskus sentimentti kääntyy, mutta jotenkin ei uskalla vielä ostella - kai markkina-arvossa kuitenkin joku pohja jossain on, vaikkapa kassavarojen kohdalla…? :wink:

4 tykkäystä

Nyt on kovasti markkinan vastatuulta. Itse olen edelleen sitä mieltä, että pitkän tähtäimen sijoittajalle tässä on todella mehukas pihvi tarjolla. Muutama mieleen tuleva juttu vähän huonosti jäsenneltynä:

Verkkokaupan markkina on äärimmäisen mielenkiintoinen, kun syventyy eri kategorioiden verkkokaupan dynamiikkaan. Verkkokaupasta puhutaan liian usein yhtenä online-möhkäleenä olettaen että ne käyttäytyvät markkinassa samalla tavalla, ja listatut verkkokaupat muun muassa tippuvat myös pörssissä kaikki samaan aikaan, kun jokin toimija laskee ennusteita. Tämä näkyi konkreettisesti, kun vaatteiden verkkokauppa Boozt laski näkymiään viime viikolla, jolloin niin BHG kuin CDON laskivat samalla, vaikka tuoteryhmät ovat täysin eri. Verkkokaupassa tuoteryhmien välillä on todella isoja eroja, kun katsotaan esimerkiksi markkinointikustannusta tai palautusprosentteja (esimerkiksi muodissa sekä markkinointikustannus, palautusprosentti että kaupasta alennuksilla myytävien tuotteiden osuus ovat kaikki korkeita suhteessa muihin käyttötavaratuoteryhmien verkkokauppaan). Eli kategoriamixillä on erittäin iso merkitys, kun näitä sijoituksina vertailee. Osa tuoteryhmistä on myös erittäin paikallista bisnestä, yllättäen esimerkiksi huonekalumarkkina ja osin kodin sisustus ovat tällaisia, joissa paikallinen category management ja paikallinen toimitusketju ovat avainasemassa. Monissa kodinkoneissa taas asennuspalvelut ja niiden toimivuus ovat ehdottomasti kilpailuetu. Myös keskimääräinen tilauksen koko (AOV, Average Order Value), joka BHG:lla noin vajaa 300 euroa ja vaikkapa Booztilla noin 90 euroa, vaikuttaa toiminnan kannattavuuteen. Verkkokaupan eri kategorioista ja niiden dynamiikasta voisi tarinoida pitkäänkin, mutta pointti on siinä, että kannattaa katsoa syvälle tuoteryhmämixiin ja toimitusketjuun, ei pelkästään kysynnän ajureihin ja verkkokaupan kykyyn myydä tuotteita ulos. Myös verkkokaupan spontaanilla tunnettuudella on iso merkitys, mikä tuo orgaanista näkyvyyttä; samoin rakennettujen asiakaskantojen laajuudella ja laadulla, sillä asiakasrekistereihin liittyvä regulaatio tiukentuu kaiken aikaa.

Kun katsomme lähiaikojen näkymiä, niin BHG:n osalta vertailukausi (kevät 2021) oli erittäin hyvä, mikä tarkoittaa, että suhteellinen kasvu tulee varmasti olemaan alhainen, ja markkina saattaa sitä pelästyä, kun Q2-rapsa tulee ulos. Tämä kevät on myös ollut viileä, mikä varmasti näkyy erittäin kannattavissa ulkokalusteiden myynnissä Q2:n aikana, ja viime vuonna ihmiset myös ostivat niitä paljon, mikä tarkoittaa 1-2 vuoden ostokrapulaa. Myös tee-se-itse-buumi oli koronan aikaan huipussaan, joten moni on ostanut rautakauppatuotteita jo vuosi sitten kaapit tiineeksi. Samoin harkinnanvarainen kulutus on paineessa ja asuntokauppoja ilmeisesti vähemmän, mikä näkyy Netraudan ja Taloon.com -tyyppisten verkkokauppojen myynnissä. Eli vastatuulta on ja se selittää varmasti paljon sitä, että kurssi on näinkin alhaisella tasolla.

Mutta sitten jos ajattelee, milloin pitkän tähtäimen sijoittajan pitäisi tällaisia yhtiöitä salkkuunsa poimia, niin itse ajattelen, että juuri tällaisina hetkinä on parempi aika kuin vaikkapa koronan nostaman verkkokauppakysynnän huipulla. Nordic-alueella BHG:n tuoteryhmien kokonaismarkkina on noin 30 miljardia euroa ja online-penetraatio edelleen alhainen (noin 10-13%) molemmissa pääsegmenteissä. Digitalisaatio tuskin pysähtyy, eivätkä verkkokauppojen selkeät kilpailuedut katoa, vaikka vastatuulta on. Kyseisiä tuotteita tullaan myymään tulevaisuudessakin ja toimiala on myös erittäin sirpaloitunut myös Euroopassa ja BHG (pitkälti ankkuriomistaja EQT:n ansiosta) on selkeässä positiossa markkinan konsolidaattori. Joku viittasi aiemmin osakkeiden määrän kasvuun; siinä on taustalla se, että yritysostoja on osin rahoitettu omalla osakkeella, eli tehty suunnattu anti myyjälle, mitä pidän hyvänä asiana integraation onnistumisen kannalta = yhteinen intressi omistaja-arvon luonnissa.

Kannattaa myös katsoa, millaisia toimijoita BHG:n salkkuun on ostettu. Siellä on ihan todellisia category leading -verkkokauppoja, kuten vaikkapa NordicNest, joka myy 70 maahan skandinaavista designia. Laadukkaita ovat nämä Suomekin ostokset olleet, muun muassa Netrauta. Myös levittäytyminen Saksaan on aloitettu viime vuonna, kun ostivat AH-Tradingin. Eli kyllä siellä ihan arvoa on sisällä ja synergioita monen viime vuonna klousatun yrityskaupan osalta vasta rakennetaan ja integraatio on osin kesken. Oman kokemukseni mukaan nämä tämän alan integraatioiden hyödyt realisoituvat kunnolla vasta 1-3 vuoden aikana, kun järjestelmät on saatu yhdistettyä (ja tuplakustannukset poistettua), tuotehallinta yhdenmukaistettua, kirjanpidot ja osa hallinnnosta keskitettyä, tavarantoimittajasynergiat perattua ja ristiinmyynti aloitettua jne…

Tässä valuaatioiden lasketellessa olen itse spekuloinut mielessäni sillä, että Eurooppaan laajentumisen lisäksi isompi konsolidaatioliike Nordicissa voisi myös tulla kyseeseen. Alla oleva kuva on sijoittajatilaisuudesta, jossa BHG esitteli AH-Tradingin ostoa ja loppuvaiheessa presistä oli tämä paljon kertova visualisointi BHG:n kasvun suunnista, ja otsikossa “everything for the home”. Tästä eivät ole aiemmin viestineet ja näyttää siis selvältä, että BHG ei jää vain kahteen nykyiseen pääsegmenttiinsä, vaan laajentaa uusiin vertikaaleihin. Verkkokauppojen valuaatiot ovat nyt merkittävästi tippuneet, mikä voi olla iso mahdollisuus ja tuoda yön yli jonkin kivan yllätyksen yritysjärjestelyn muodossa. Nordicissa on muun muassa CDON tai sitten Boozt listattuina vaihtoehtoina, ja onhan täällä Suomessakin yksi isompi listattu toimija, jolla yli 500 meuron liikevaihto :wink: Hobbyhall-verkkokauppakin osuisi todella hyvin, kun operoivat täysin samoissa tuoteryhmissä, joten synergisiä ostoksia markkinassa olisi. Sijoitusyhtiö Ferd AS on muuten 3. suurin omistaja BHG:ssa (6%) ja toiseksi suurin Booztissa (12,5%)… EQT on BHG:n pääomistajana varmasti tehnyt syväluotaavan due diligencen markkinaan ja sen konsolidaatiopotentiaaliin, joten olen aikalailla varma, että keittokirjassa on useampia reseptejä, jotta arvonluonti onnistuu.

Mutta jäädään mielenkiinnolla seuraamaan :slight_smile: !

23 tykkäystä

Salkunrakentajan artikkeli kuluvan vuoden huhtikuulta, jossa käsitellään verkkokauppoja ja mainitaan BHG Group. Alla eritelty artikkelista yhtiön osuus ja loppukappale.

"BHG Group on suomalaisille nikkareille tuttu esimerkiksi Netrauta.fi ja Taloon.com verkkokaupoistaan, mutta sen portfoliossa on kymmeniä muita verkkokauppoja kaikista Pohjoismaista. BHG:n myynti kasvoi vuonna 2021 13 prosenttia suhteessa vahvaan ensimmäiseen koronavuoteen. Yritysostot huomioiden myynti kasvoi yli 40 prosenttia. BHG Group arvostetaan EV/S-kertoimella 1,1 ja sen markkina-arvo 3,4 kertaa sen myyntikate.

Osakepoimijan apajat

Verkkokauppiaiden arvostukset ovat normalisoituneet. Pitkän aikavälin sijoittajalle tämä voi tarjota hyvän ostopaikan. Verkkokauppa jatkaa rakenteellista kasvua ja verkkokaupoilla on välineitä menestyä. Lähitulevaisuuden kehitykseen liittyy kuitenkin paljon uhkakuvia.

Sijoittajan on tärkeää arvioida verkkokaupan asemaa kivijalkakaupan ja valmistajien puristuksessa. Kuinka hyvin perinteiset toimijat siirtyvät verkkoon ja kuinka luja ote brändeillä on kuluttajasta? Ovatko verkkokaupan tuotteet harkinnanvaraista kulutusta vai välttämättömyyshyödykkeitä?

Vaikka osakekurssit ovat monin paikoin puolittuneet, se ei tarkoita, että verkkokauppojen osakkeet olisivat halpoja perinteisin arvostusmittarein. Verkkokaupat käyttävät liiketoiminnan rahavirrasta suuren osan kuluihin sekä kasvuun, ja vain harva tekee kunnon tulosta. Moni kuitenkin kasvaa kivijalkaa huomattavasti nopeammin ja on edullisemmin arvostettu kuin kivijalkainen verrokki. Sijoittajan on arvioitava mikä on verkkokaupan tie tulokselliseen liiketoimintaan.

Korkea inflaatio voi vähentää kuluttajien ostohaluja. Kodinsisustus voi olla ensimmäisiä säästökohteita, mutta lemmikille ostetaan naksuja jatkossakin. Vaikka opimme koronan aikana hankkimaan vaatteita verkosta, liittyy ostoksilla käyntiin elämyksellinen elementti. Käymme taas kauppakeskuksissa. Kivijalka ei kuollut koronaan."

6 tykkäystä


BHG on saanut maininnan Swedbankin analyytikoiden suosituimpien osakkeiden listalla. (1.7.)

Tavoitehinta tulee kurssilaskun mukana alas. (13.6.)

6 tykkäystä

Odotuksia en ole seurannut, mutta kasvu- ja kannattavuusluvut eivät oikein etene oikeaan suuntaan pelkästään tämän tiedon perusteella.

BHG Group AB (publ) - Interim report: 1 January-30 June 2022

Profitability despite challenging environment
– Long-term investments in the technology and customer platform continue – in order to take advantage of unchanged, long-term growth trends – while focus on profitability is prioritised

HIGHLIGHTS

1 April-30 June
· Net sales increased 10.1% to SEK 3,908.5 million (3,550.6). Organic growth was -8.1% and pro-forma organic growth was -7.4%
· Gross profit increased 3.4% to SEK 975.6 million (943.2), with a gross margin of 25.0% (26.6)
· Adjusted EBIT amounted to SEK 162.2 million (278.0), corresponding to an adjusted EBIT margin of 4.2% (7.8)
· Cash flow from operating activities amounted to SEK -161.8 million (336.1)
· Earnings per share amounted to SEK 1.44 (1.63) before dilution and SEK 1.43 (1.62) after dilution

1 January-30 June
· Net sales increased 14.7% to SEK 7,019.1 million (6,118.4). Organic growth was -4.5% and pro-forma organic growth was -3.0%
· Gross profit increased 10.7% to SEK 1,817.3 million (1,641.0), with a gross margin of 25.9% (26.8)
· Adjusted EBIT amounted to SEK 296.4 million (461.8), corresponding to an adjusted EBIT margin of 4.2% (7.5)
· Cash flow from operating activities amounted to SEK -40.1 million (455.6)
· Earnings per share amounted to SEK 2.34 (2.61) before dilution and SEK 2.33 (2.58) after dilution

Key events during and after the period
· BHG Group AB received SEK 1,000 million via a directed issue of 16,393,443 shares on 4 May. The issue was oversubscribed, and a large number of Swedish and international institutional investors as well as certain shareholders participated in the issue. The aim of the issue was to increase BHG’s financial preparedness for future growth initiatives, primarily organically and through acquisitions, as well as to maintain financial flexibility.

5 tykkäystä

"The e-trader BHG Group reports an adjusted operating profit of SEK 162 million for the second quarter of 2022. Analysts had expected an average of SEK 138 million, according to Infront.

The adjusted operating margin was 4.2 percent, compared to the expected 3.8 percent.

Operating profit was SEK 123 million. Here, 113 million was expected.

Net sales amounted to SEK 3,909 million, compared with the expected SEK 3,594 million. Organic growth amounted to -8.1 percent."

Avanzasta lainattua. Tavoitehinnat pyörii ihan eri tasolla kuin kurssi ja silti ennusteet ylitettiin. Se on kuitenkin erittäin positiivinen asia.

8 tykkäystä

@Avocado laittoi TA-kysymyspalstalle kyssärin, niin sen johdosta tuli löydettyä tämä ketjukin. Enpä tiennytkään koko firmasta mitään, mutta Netrautaa on tullut pari kertaa käytettyä. Näiden kokemusten pohjalta ei kyllä syntynyt mitenkään vakuuttavaa asiakaskokemusta.

Toimitusten ja tilausmäärien osalta aika sekava kuva jäi. Toimitusaikataulut ei pitäneet kummassakaan tapauksessa paikkansa ja niiden kommunikoinnissa selkeitä puutteita. Asiakaspalvelun toiminta tuntui olevan Virossa ja heidän kykynsä toimia operaattorina välissä oli huonoa. Samoin toisen toimituksen osalta tilattu tavaramäärä muuttui kuljetuksen aikana eli varastossa ei ollutkaan ollut sitä määrää, mitä tilaushetkellä.

Nämä voi olla aina isossa mittakaavassa huonoa tuuria, mutta en edes halua ajatella sitä tilannetta, miten lautapaneelien palautus olisi toiminut, jos toimituserässä olisi ollut paljon “hukkakappaleita”. Mitä enemmän liikutaan rakennusmateriaaleissa, kyllä ainakin itse jatkossa käyn kivijalkakaupassa tutkimassa tavaran laadun ja valkkaan varastosta ne haluamani lautaniput esimerkiksi.

Tämän tyyppisten verkkokauppojen menestys on paljon kiinni siitä, miten tilaus-toimitusketju oikeasti toimii ja miten kustannustehokkaaksi verkkokauppatoimija sen onnistuu saamaan. Onko muilla minkälaisia kokemuksia?

8 tykkäystä

Itse hyppäsin omistajaksi tänään, saatuani ajatuksen juurikin Avokadon viesteistä. Netraudasta en tiedä, mutta tuli tuossa taannoin kokeilu mielessä ostettua Nordic Nestiltä tavaraa kotiin ja sekä nettikauppa että tavarat olivat hyviä. Asiakaspalveluun en siis ole ollut yhteydessä, mutta useinhan nuo ovat valitettavasti ulkoistettuja ja näin ollen toimivat hieman sinnepäin. Palasin kauppaan kuitenkin asiakkaaksi hiljattain ja tuli ostettua keittiöön brändiastioita lähes tonnilla (ovat vielä matkalla). Huomasin Avokadon ansiosta, että kyseinen nettikauppa kuuluu grouppiin ja Kodin1:stä on tullut myös käytettyä. Yleensä jos olen jonkun palvelun kelpuuttanut, on tuote / palvelu ollut hyvä. Suhteellisen vaativa luonne kun olen.

Edit: Mainittakoon, että kun tuolloin tein valintaa kauppojen välillä harkitsin myös esimerkiksi Stockmannia, jonka nettikauppaa pidin lopulta huonompana (raskasta selata tuotteita kun yksi kuva täyttää puoli näyttöä). Myös Nordic Nestin valikoima miellytti tuolloin enemmän ja nyt en edes harkinnut muita vaihtoehtoja.

7 tykkäystä

Kodin1:sen kanssa oli muuten ongelmia tuotepalautuksen ja reklamoinnin kanssa (huonekalu). Ostokset käytiin liikkeessä katsomassa ja tilattiin sen perusteella. Yksi näistä huonekaluista ei vastannut meidän laatukriteerejä. Ensin lähettiin uusi ja palautettava pakattiin/noudettiin eri toimituksella. Kun vaihdon jälkeenkään ei tilanne muuttunut, jouduttiin hyväksymään ehdotettu alennus, joka hyvitettiin ihan normaalisti. Mutta asiakaspalvelu oli tässäkin tapauksessa kyllä todella huonoa. En tiedä, onko näillä jotenkin keskitetty asiakaspalvelu. Eivät tunne tuotteita eivätkä siten oikein kykene kuuntelemaan asiakasta.

Toimitusjohtaja siirtyy syrjään ja uuden rekrytointiprosessi aloitettu

4 tykkäystä

Ei kuulosta hyvältä. Jos kyseessä olisi joku virvoitusjuomatehdas tai joku muu triviaali bisness ei haittaisi. Sen sijaan kun on kasvava verkkokauppojen yhdistelijä niin huolestuttaa. Viesti sanoo että tjn taidot on loppuneet. Tuon voi myös tulkita niin että on epäonnistunut jossain ja nyt siellä luuranko kaapissa joka tulee ulos muutaman viikon päästä.

1 tykkäys

Kieltämättä Schatzin lähtö tuli itsellenikin yllätyksenä. Omaa huoltani kuitenkin hälventää se, että BHG on organisoitunut kahteen P&L-yksikköön, joilla kummallakin on pitkän kokemuksen omaavat vetäjät: DIY-segmentillä MIkael Hagman, joka on Vitvaruexpertenin perustaja ja pitkäaikainen toimitusjohtaja ja entinen Verkkokauppa.comin hallituksen jäsen, ja Home Furnishing -segmentillä Christian Eriksson, joka on ollut talossa vuodesta 2014 ja sitä ennen muun muassa verkkokauppa CDON.comin johdossa. Eli osaamismielessä en näe suurta riskiä, sillä kasvun kannalta kriittiset täydentävät yrityskaupat ja niihin liittyvä arviointi ja integrointitoimet tehdään todennäköisesti jompaan kumpaan segmenttiin.

Näen tässä verkkokauppojen valuaatioiden rysähdyksessä ison M&A-mahdollisuuden. BHG on väläyttänyt mahdollisuutta laajentaa nykyisten päävertikaalien ulkopuolelle, joten en pidä mahdottomana isompaakin liikettä, jossa muodostetaan kolmas kivijalka. Tähän on lukuisia listaamattomia ja listattuja mahdollisuuksia pohjoismaissa ja Saksassa. Toimarin lähtö saattaa olla toki myös liike, jolla valmistaudutaan myös tällaiseen muutokseen. Ja nykyisissä segmenteissä kannattaa muistaa, että online-penetraatiot BHG:n tuoteryhmissä tulevat pitkällä aikavälillä kasvamaan ja BHG on edelleen kovan luokan platform ja selvä konsolidaattori tässä markkinassa, jossa verkkokaupalla on paikallisuuden tuomia etuja muun muassa toimitusketjussa. Pääomistajana häärivä EQT varmasti näitä mahdollisuuksia aktiivisesti kartoittaa ja edistää.

8 tykkäystä

Perjantai ja maanatain puolikas mutusteltiin toimarin lähtöä. Sitten alkoikin olla myyntilaidassa ruuhkaa. Toisinaan se menee juuri niin, että tulee tieto menee päivä tai pari ja vasta sitten kurssi reagoi.

Spekulointia. Olisko ollut niin että toimistusjohtajan lähdön jälkeen moni oli ihmeissään (minä mukaan lukien). Sitten joku iso ruotsalainen sijoittaja vaikka nimeltään Palle Svensson alkoi soitella kavereilleen että olisko mitään juttua, miksi toimari lähti. Price-action viittaisi siihen että se mitä Palle sai selville ei ollut hyvä juttu. Kovasti tuntuu siltä että joku tietää jotain mitä muut ei tiedä.

Omat laput meni tänään ap stoppariin. Syynä: toimarin lähtö + teknisen tukitason murtuminen joka oli kuitenkin pitänyt jo 2kk.

@DayTraderXL

1 tykkäys

Pakko vastata nyt itselleni ja taputtaa virtuaalisesti olalle… En ole vähään aikaan yhtiötä seurannut, mutta nyt tuolla “ostin ja myin” -ketjussa joku mainitsi ostaneensa BHG:tä 19 kruunulla, siis mitä? Onko se jo niin alhaalla? Pitääpä katsoa mikä se kassavarojen määrä olikaan, josko pohja todella olisi siinä… :thinking:

8 tykkäystä

Ihmettelen myös tätä menoa. Konkurssiako tässä hinnoitellaan?

TW kertoo peruutuspeililuvuiksi
PE 5
PS 0,19 (tässä ei ole pilkkuvirhettä!)
PB 0,4
EV/EBITDA 6 (no tämä ei enää ole poskettoman halpa Harvialla mm. 7)

Noita lukuja kun katsoo niin tekee mieli mennä all-in. Mutta kun katsoo kurssikäyrän verenpunaista puukkoa niin lienee parempi vielä odottaa hetki.

9 tykkäystä

Itse mietin samaa että konkurssiako luvassa? Ainakin vähintään markkina odottaa että ihmiset lopettaa kokonaan kestokulutushyödykkeiden ostamisen, kaikki rahat menee päivittäistuotteisiin ja -kuluihin joten mööpeleitä ja muita ei ostata (ollenkaan?).

4 tykkäystä

On kurssi käsittämättömän alhaalla. Ja sitten, kun ottaa vielä huomioon, että online-liiketoimintamallilla toimivana BHG:lla ei ole kilpailevien fyysisten rauta- ja kodintuotekauppojen inflaatiorasitteita, ja todennäköisesti käyttötavarakulutusta siirtyy muutenkin edullisempiin tuotesegmentteihin. En pitäisi mahdottomana sitäkään skenaariota, että pääomistaja EQT vetäisi tämän jollain preemiolla pois pörssistä. BHG:ta kannattaa muutenkin miettiä osien summana, sillä se on läjä merkittäviä verkkokauppoja ja konkurssiin tällaista yritystä ei kyllä saa oikein missään skenaariossa.

10 tykkäystä