Ostin/myin juuri äsken -ketju (Osa 1)

Salkkuu uutena Ørsted, mielenkiintoinen yritys jonka tulevaisuus näyttää hyvältä ja tasaista nousua. Lisäksi viimehetkillä uutena myös Intel, tämä ainoastaan dippauksen takia, joten varmaan jossain vaiheessa myyntiin.

2 tykkäystä

Tämä ketju on avattu näin.

Tavoitteena on antaa muille ideoita. Osakkeen maininta ketjussa kuukauden aikana sata kertaa ilman mitään perusteluja on minulle riittävä indikaatio tutustumisen arvoisesta osakkeesta. Toki hyvät perustelut ovat erittäin tervetulleita.

30 tykkäystä

Itse kierrän nämä juuri kaukaa :grinning:

6 tykkäystä

Aloittelevan parikymppisen sijoittajan liikehdintää joiltakin osin pitkäaikaisempien sijoituskohteiden kartuttamisen suhteen.

Myyty torstaina aot Sampot pois @33.500. Eilen putosi ~32.7 ja +22% tuotolla lähti. Pari kk helpot pois.

Nordnetin rahastoja myyty kun tuli ostettua koronadipin jälkeen, pariakin eri yhteensä n. +12%

Tätä ketjua seuranneena ja joltain osin myöskin sen vaikutuksesta ostettu vetyä, eli ost:lle tarttui greenlanea @0.440 cad ja NELiä @17.93.

AMD joutais kohta aot:ltä pois kun eilen pomppasi, mutta seuraillaan vielä ainakin pari viikkoa tuota.

Kotimaisuusaste sijoitussalkuissa aika pieni, salkun suurin on Kamux mutta muuten ei juuri kotimaisia olekkaan. :smiley:

8 tykkäystä

Jatketaan offtopicin parissa, ja todetaan, että itseänikin on alkanut hieman nakertamaan vetyosakkeiden suuri määrä ilman minkäänlaisia perusteluja. Viime aikoina tässä ketjussa on kyselty myös Merin ostoja/suunnitelmia/näkemyksiä, joka vahvistaa vaikutelmaani sopulimaisesta käyttäytymisestä. Mm. McPhytä täällä mainittu ties kuinka monta kertaa, mutten muista kenenkään perustelleen, mikä siitä tekee houkuttelevan. Vetyketjukin paisuu siihen malliin, ettei sieltä viitsisi lähteä selvittelemään motivaatioita.

Allekirjoittanut ainakin arvostaisi jonkinlaisia perusteluja - olkoon motivaationa vaikka sitten Merin beesaaminen.

Itse nappasin eilen salkkuun ylilyötyä Inteliä. Intel on jäänyt AMD:n jalkoihin, ja Applekin valmistelee jatkossa omat piirinsä, mutta eiköhän 30 vuoden aikajänteellä ala jatka kasvuaan, Intelin laadukas brändi säilytä arvonsa, ja firma ennemmin tai myöhemmin saa strategiansa kuntoon.

25 tykkäystä

Sen verran off-topiccia, että kannabishypen aikaan 2018 tai 2019 arvuuttelin jo mielessäni, mikä olisi seuraava hypen kohde johon osa menee mukaan pääosin ilman syvällistä perehtymistä ja kurssit kuplautuisivat vain myöhemmin romahtaakseen alas…

Mielessäni tuolloin pari vuotta sitten veikkasin blockchainia (lohkoketjufirmat) mutta pieleen meni… vety tulikin puskista ja korjasi potin…

Tällä hetkellä taas arvuuttelen mielessäni, mikä hype on 1-2v päästä kun näitä vetyfirmoja alkaa dyykkailla ensin alas :grin:

Toisaalta kirjoitukseni voi olla ylimielinen koska en ole millään lailla perehtynyt näihin vetykeisseihin… :man_shrugging: En siis väitä, että täällä ei olisi lainkaan perehdytty keisseihin… varmasti useat ovat perehtyneetkin… toisaalta on ollut myös viestejä ”ostin juuri XX, kukas tietää firmasta jotain kun itse en tiedä enkä jaksa selvittää”

Tämän viestin saa myös liputtaa ihan vapaasti pois, koska mitään hyötyä tästä ei ole kenellekkään…

32 tykkäystä

Tuolla enegiaketjussa taitaa olla nyt reilu 2t viestiä ja siellä kuitenkin puhutaan kymmenistä firmoista, kun esim vaikka QT-ketjussa on saman verran ja viestitulva sinne kyllä tuntuu olevan paljon isompi. Perusustelut esim. Mcphyn ostamiseen kyllä löytää sieltä nopeasti.

Omasta mielestä tänä vuonna on pörssissä ollut niin poikkeuksellinen meno, että hyvin on tehnyt rahaa (ja tappiotakin), ihan vaan peesailemalla muita, vaikka se onkin pitkän linjan sijoittajalle kirosana. Samaa mieltä kyllä siitä, että olisihan tähänkin ketjuun kiva saada ainakin lauseen perustelu ostolle.

Edit: vielä lisäyksenä tuohon Astonin postaukseen, olisiko nyt vedyn kohdalla kuitenkin kyse jostain muusta, kuin vain hypestä? Kannabiksen kuupahtaminen oli aika ilmiselvää, kun puhutaan jostain mikä on laitonta suurimmassa osassa maailmaa. Vetyyn on kuitenkin jo lähteneet mukaan maailman suurimpia yhtiöitä mm Exxon, Shell jne. ja tällä saatetaan oikeasti ratkaista jotain kriittistä koko pallon kestävyydellä.

10 tykkäystä

Kerro minulle Tiksu miksi pitäisi vielä tännekin kirjoittaa ja perustella samat asiat jotka on puitu energia osiossa jo moneen kertaan halki Esim mainitsemasi McPhytä… En ymmärrä. Se joka sijoitta rahansa oikeasti tuohon on varmasti perillä kyseisestä kupongista enempi kuin että vain peesaa esim minua tai montaa muutakin jotka näillä tekee kauppaa :slightly_smiling_face:. Tämä on ostin/ myin osio jossa kerrotaan toteutuneista kaupoista… Esim minun Bloom myynti päivää ennen dippiä sai perustelut koska se vaati sitä :slightly_smiling_face:. Ja monta muutakin kauppaa missä ei ole ollut järkeä jonkun mielestä on kyllä saanut perustelut kysyttäessä. Ei muuta kuin Tiksu energia osio auki ja lukemaan… siellä on kaikki tarvittava tieto tarjolla jos tahdot näihin sijoittaa :slightly_smiling_face:. En minäkään ole jonkun Kamux tai mustimirri kaupoista täällä vaatimassa selitystä ja liputtamassa jos ei selitystä ole:grin:. Jos minua ne kiinostaisi ottaisin vähän selvää aiheesta :slightly_smiling_face:

33 tykkäystä

Noo, oman vetysalkun perustelut:

  1. Air Liquide: ennustettavuus, CAGR +9.5% 20 vuoden ajan. Ok osinko. Suotuisat megatrendit.
  2. McPhy: EDF pääomistaja, kasvava yhtiö/ala, EU:n vetystrategia, merkittävä lasku viime viikkoina, osari tulossa, potentiaalinen multibaggeri.

Mielestäni mielenkiintoisin uutinen on, että jopa wanhan ajan Venäjä ymmärtää asian ja sopeutuu:

7 tykkäystä

Eilen 30kpl lääkejätti Merck&Co salkkuun 76,85$ hinnalla. Tuoteputkesta tulee tasaisesti kaikenlaista ja jokerina vielä covid-rokotteessakin mukana, josta aikoo tehdä kunnolla hilloa alariville eli rokotetta tullaan myymään hyvällä katteella. Arvostus PE 15 paikkeilla on kohtuullinen, osinko karvan >3% ok, suhteellisen alhainen velkataso ja opon tuotto huimissa lukemissa 30% tienoilla.

5 tykkäystä

Mennään esimerkin kautta. Hetki sitten milestonemonger kirjoitti ansiokkaan bulletpointlistan Robitista tänne, jota kommentoin näin:

Jos kaveri olisi vain todennut, että hyppäsi Robitin kyytiin, en ainakaan itse olisi eksynyt selailemaan sen tarkemmin Robittia tai sen ketjua - en edes olisi tiennyt, että jotain merkittäviä muutoksia firman ympärillä on tapahtunut.

Itse en saa hirveästi irti siitä, että joku mainitsee yhtiön nimen ilman mitään lisäinformaatiota. Jokaisella kuitenkin lähtökohtaisesti jokin peruste ostoille, joten ei luulisi olevan kohtuuton toive tiivistää ja jakaa se näkemys muillekin. Siinähän saattaa itsekin oppia jotain, kun kirjoittaa auki ostoperusteet.

Etenkin itselleni tuntemattomalla vetypuolella tuntuu tällä hetkellä olevan varsin aktiivista kaupantekoa, joten mielelläni kuulisin, mistä moinen johtuu. Vertaukset kotimaisiin Fortumiin, Sampoon ja Kamuxiin ovat mielestäni sikäli heikkoja, että näiden firmojen tarinan ja ajurit lienevät kaikille tuttuja jo ihan Inderesin aamukatsausten, analyytikon kommentoinnin ja haastattelujen kautta. Ja jollei perusteluja ole, aina voi olettaa taustalla olleen ryhmäpainetta, FOMOa, taikka Inderesin beesausta. McPhyt, PCELLit ja NELlit eivät välttämättä ihan yhtä monelle aukea, joten mielellään kuulisi näkemyksen, miksi juuri se firma ja miksi juuri nyt. Saattaisi jopa mielenkiinto herätä. Täällä kuitenkin mainittu kymmeniä varsin tuntemattomia yrityksiä, joten ihan jokaisen taustaa ei viitsisi lähteä selvittelemään - ja mistäpä sitä tietää, löytyykö sieltä vetyketjusta perusteita juuri kyseisille kaupoille, tai ovatko ostoperusteet kaikilla sijoittajilla samat.

Foorumin kasvaessa entisestään, arvostaisin itse laatua määrän edelle. Itselleni on viime aikoina alkanut heräämään sama fiilis kuin Hene.str:lle, eli osittain laskenut tämän ketjun seuraamisen miellekkyys, mikä on varsin sääli:

Mutta mielipideasioitahan nämä ja kukin jatkakoon tyylillään. Toivomuksena esittäisin kuitenkin, että jos on perusteet mielessä, niin jo muutama lisäsana firman ohelle saattaisi luoda merkittävää lisäarvoa lukijoille, ja ainakin itse arvostan tätä suuresti.

Nyt meni kyllä täysin offtopiciksi, eikä edes uusia ostoja ole näin lauantaina. Pahoittelut.

7 tykkäystä

Tämän viikon vetyostot oli about 90% reagointia rommauksiin, näin taidettiin sanoa monessa viestissä ja jos joku ei syytä maininnut niin sen varmaan pystyi arvaamaan.

Perustelut on aina plussaa mutta ei niitä aina tarvita.

16 tykkäystä

Samaa mieltä, jos mielipiteellä nyt on mitään väliä.

Alkuperäisessä kritiikissä puututtiin nimenomaan “lisäys” ja “tuplaus” posteihin. Ne kuuluvat juuri siihen kastiin, joka mielestäni ei useinkaan kaipaa perusteluja. Itsekin ostin juuri kahdeksannen erän shelliä… kuinka lennokkaita perusteluja juuri tuon erän ostolle voi enää keksiä :laughing:

Enemmän minua kiinnostaa, siis perustelujen osalta, se, kun joku katsoo parhaaksi avata position johonkin tiettyyn firmaan… miksi juuri kyseinen lappu, kuinka pitkällä horisontissa jne…

E: Antakaa tulla vaan kaikki avaukset, lisäykset, ohennukset ja terminoinnit. Itse ainakin otan mieluusti vastaan nuo “5 myyntiä / ostoa samaan lappuun tunnin sisään, pitäisiköhän selvittää mitä tapahtuu” indikaattorit. Kiva jos joku kirjoittaa auki miksi teki mitä teki, mutta parempi ilman selityksiä kuin ei ollenkaan. Itse näen, nopeissa markkinan liikkeissä, lisäarvoa sillä, että päivitys on mahdollisimman reaaliaikainen. Postaajalla voi olla kiire seurata markkinaa tai naputella jotain muuta järjestelmää kuin tätä tiedonjakokanavaa, ja arvostan sitä lyhyttäkin hetkeä jonka hän uhraa kertoakseen jotain juuri meille. Kaikille minuuteilla tai tunneilla ei ole merkitystä, mutta monille on, eikä erilaista tapaa tehdä businesta pidä ylenkatsoa.

E2: Reaaliaikaisuuteen liittyen mainittakoon, että olen joskus kaivannut peliliikkeisiin karkeaa myyntileimaa… myin 1 minuutti, 3 tuntia tai 2 päivää sitten saattaa muuttaa päivän yöksi tai toisinpäin… :wink:

10 tykkäystä

Itse pistän aina liikkeisiin mukaan hinnan jolla kyllä varmaan näkee aika suoraan mistä kohtaa ostettu jos se kiinnostaa. Ja on kyllä totta että jos tunteja jälkikäteen tulee viesti niin sen hyöty peesaamismielessä on siinä vaiheessa aika lailla mennyttä.

5 tykkäystä

Kevensin Talenomin painoa vajaasta 8 % portfoliosta noin viiteen prosenttiin.

Yhtiö hyvä voittaja jähmeällä toimialalla ja loistava pitkän aikavälin holdi, mutta nykyinen hinnoittelu odottaa yhtiöltä paljon. Johto kuulosti innostuneelta uudesta tarjoomasta pienyhtiöille, mutta tähän asti Talenomin uudet aloitteet ovat menneet niin ja näin.

Olen myynyt vain tappiolla tänä vuonna joten nyt voi hyvin mielin kotiuttaa voittoja ilman verottajan kouraa. :slight_smile:

29 tykkäystä

Kauppalehti uutisoi ja Nonnerot ostaa. 6,20€ riitti minulle Exelistä.

Positio hankittu positiivisten uutisten jälkeen noin 5,20€ hinnalla, ainoana tavoitteena pitää muutaman päivän ajan ja kerätä helpot pois kuleksimasta.

@Verneri_Pulkkinen itseltäkin olisi lähtenyt koko Talenom-pinkka ulkoiluun, jos olisi ollut hereillä tuohon 10€ hintaan :grin:

2 tykkäystä

Jatkettu salkun kasausta pikkusummilla:
Konecranes (23,29e) ihan vain mutu-tuntumalta ja Cityconia (6,25) kun ovat raportoineet mun mielestä kohtuullisiä kävijämääriä ja vuokranmaksuasteita.

4 tykkäystä

Myyty yksi lyhyen holdin koronadipeistä, joka ei ihan jaksa nousta toivottuun arvoon, vaikka Q2 tulos oli hiuksen hienosti positiivinen:

  • Elanders @ 64,1 SEK (+14,3 %)

Robit osto @2.09e kyseisen yrityksen ketjun analyysin perusteella. Kaivosteollisuus on yllättävän hyvässä vauhdissa ja muutamia tuotantoennätyksiäkin on tehty. Lisäksi alihankkija on kasvattanut osuuttaan.
Kevyehkö positio kuitenkin, vajaa 3% salkusta

4 tykkäystä

Nyt tulee myöhässä kun ei työkiireiltä ehtinyt mutta hitusen aamuhuutarin jälkeen tarttui lisää Metso:Outoa kassiin 30% lisää @5,45 nostaen keskihintaa jo lähemmäs vitosta. Oli jo huutarissa sisällä mutta en sitten kerennyt perään katsomaan sen jälkeen vasta kuin nyt. Oma tavoitehinta keventelylle on 5,9.

3 tykkäystä