Ostin/myin juuri äsken (Osa 6)

Ostettu Nextracker (NXT) salkkuun n. 7% painolla. Foorumilla ei yhtiöstä juurikaan ole mitään, @homeros nosti yhtiötä parisen viikkoa sitten aurinkoenergiaketjussa, josta saa hieman lisätietoja jos kiinnostaa.

Päädyin ostamaan, koska mielestäni tässä saa samassa paketissa hyvää kasvua ja suhteellisen maltillista arvostusta. Liikevaihdon kasvu viime vuonna 31% ja ohjeistus tälle vuodelle 12-16% kasvu. Kun kävin läpi materiaaleja ja kuuntelin viime osarin webcastia minulle tuli sellainen tuntuma että tuo ohjeistus on konservatiivinen ja siinä saattaisi olla nousuvaraa vuoden edetessä (yhtiön tilikausi päättyy maaliskuussa). Forward P/E on n. 14-15 ja P/S 2,62. Kassa on myös kunnossa, EV/EBITDA 9,69.

Mitä itse sain selville yhtiö on selkeästi markkinajohtaja omalla alallaan ja pikaisella kilpailijoiden numeroiden vilkaisulla liikevaihdon ja kannattavuuden kehitys ei ole ollut yhtä vahvaa vuosittain vaan siinä on ollut heittelyä enemmän. Koko on varmasti etu tälläkin alalla ja yhtiön mcap n. 6 miljardia on huomattavasti suurempi kuin lähimmän kilpailijan Array technologiesin (ARRY) 1,63 miljardia. Loput kilpailijat näyttivät treidaavan alle miljardin markkina-arvolla ja toiminta on vielä hyvin tappiollista.

Yhtiöllä on 4 miljardin tilauskanta ja osaripuhelussa toimari jutteli, että heillä on hyvin konservatiivinen tapa merkata tilauksia joten tuo määrä pitäisi olla ihan aitoja tilauksia eikä mitään ilmaa. Maailmanlaajuinen peitto on hyvä ja viime vuonna yhtiön liikevaihdosta 68% tuli yhdysvalloista ja 32% muusta maailmasta.

Yhtiön ratkaisu on mielestäni kriittinen aurinkopaneeliasentajille sen tarjotessa tehokkuushyötyjä ja lisäten turvallisuutta esimerkiksi hankalia sääoloja vastaan.

Ehkä ainoa negatiivinen riski piilee kannattavuudessa, bruttokate oli viime kvarterilla hyvä n. 30% mutta alimmillaan se on käynyt myös 10% aiemmin. Analyytikot tivasivatkin tästä osaripuhelussa ja johto vakuutteli että hinnoittelun suhteen ollaan nyt kurinalaisempia ja pidetään huolta ettei kannattavuus enää lähde liikaa laskemaan. Tätä täytyy seurata.

Saa haastaa ja kertoa omaa mielipidettä jos minulla on tässä jokin sokea piste jota en näe varsinkaan riskien osalta :slightly_smiling_face:

14 tykkäystä