Myin kaikki Marimekot. Marimekko oli pienin osakeomistukseni, mutta ei siltikään kovin pienellä painolla, vaan noin 5 prosentin painolla Nordnetin salkussani ennen tämän päivän laskua. Myin nämä hintaan 11,90 euroa per kappale.
Pikkaisen tämä osake on tänään heilunut:
(hinta näköään kipuaa tällä hetkellä ja ostajia on laidalla)
Marimekolla on loistava toimitusjohtaja… ei voi muuta sanoa. Marimekkoa oli kiva omistaa ja arvostan sitä, että yhtiö on kulkenut omia polkujaan eikä ole liiaksi vilkuillut sivuille. Jos Mekko olisi lähtenyt valtavirran mukaan tai alkanut apinoimaan luksusmerkkien tyyliä, niin tämä ei olisi enää sama yhtiö. Toki voin kirjoittaa oman mutumielipiteeni, miten yhtiön kannattaisi toimia, mutta Tiina ja hänen kaverinsa varmasti tietävät, mitä tekevät ja luotan heihin. Markkinat ovat vain hinnoitelleet osakkeen turhan korkealle.
Lukujen puolestakin yhtiö on suorittanut varsin vakuuttavasti jo pidemmän aikaa ja tuntuu, että ajan myötä Marimekko on saanut tietyn aseman, joita ei muotimaailman oikut enää heittele. Yhtiö tavallaan pelaa varmaa hyvää peliä, mutta ei kuitenkaan liiaksi ole helpolla mukavuusalueella, vaan yhtiö rohkeasti uskaltaa kokeilla ja mennä eteenpäin menettämättä brändin parhaita puolia.
Yhtiön Q4-tulos oli iso pettymys lähes jokaisella osa-alueella ainakin mulle, mutta jotkut osasivat tätä odottaa… no en minä. Paransi toki suoritustaan, joka ei ollut yllätys kellekään… ei edes mulle, mutta kun minä ja markkinat odotimme enemmän, ehkä jopa selvästi enemmän, niin markkina reagoi vahvasti ja jopa alkuun liian vahvasti. Pakkoa sanoa, että kaiken kurjuuden keskellä on hyvä signaali se, että kansainvälisen myynnin kasvu oli odotuksien mukainen.
Näkymät olivat se, mikä eniten harmitti, mutta Marimekossa monia sijoittajia innostaa kansainvälistymisen mahdollisuudet ja pettymykset näkymissä osuivatkin vain Suomeen, joka on tosin tärkein markkina yhtiölle. Kyllähän yhtiö kasvaa ulkomailla ja sitä kasvua avittaa myymälöiden avaukset yms. Ohjeistuksiltakin olisin kavainnut enemmän, mutta yhtiö on ilmeisesti varovainen ohjeistaja.
Mekon myynti on käynyt usein mielessä, mutta pidän yhtiöstä ja Marimekon tuotteista, eli selkeä tunneside löytyy, joka oli tietynlainen ongelma tässä tapauksessa. Nyt yritin jättää tunteet sivuun ja myin osin samoista syistä, miksi ehkä aiemmin olisin saattanut myydä. Osakkeen koen olevan kallis ja omat odotukset kansainvälistymisestä ovat kuitenkin ehkä olleet turhan optimistisia. Johto on pätevä ja yhtiö toimii hienosti, mutta mitkä ovat sellaisia ajureita tulevina vuosina, jotka voisivat nostaa osaketta selkeästi ylöspäin. Pystyykö yhtiö pitämään kannattavuutensa ja oliko tämä kvartaali sekä tämän vuoden näkymät osoitus siitä, että yhtiön tahti on hidastumassa sijoittajien odotuksiin nähden ja on myös pakko sanoa Marimekon toimialan olevan sellainen, jota en osaa “lukea”.
Myin, koska ajattelen, että saan muualta paremmin tuottoa. Marimekko on parhaiten tuottanein osake mulle ja mun keskihinta oli siitä reippaasti alle 6 euroa. En ole minkään yhtiön osalta myynyt kokonaista positiota ennen näin isolla tuotolla.
Voi olla, että palaan yhtiön matkaan myöhemmin.