Ostin/myin juuri äsken (Osa 7)

Lisäyksiä pilkkahalpoihin noteerauksiin: Nokian Tyres, TietoEVRY, Aspo, L&T.

24 tykkäystä

Tänään lisätty pienet määrät :finland: :finland: :finland: :finland: :finland:

Huhtamäki á 33,50
Metso á 8,00
Nokian renkaat á 7,36
Kempower á 9,57
Kalmar á 30,56

27 tykkäystä

Pieniä lisäyksiä salkkuun

• Valmet - Mielestäni yhtiön kulkee oikeaan suuntaan kun vakaan liiketoiminnan osuus jatkaa kasvamista. Arvostus ei päätä huimaa. Ei välttämättä rakettimaista tuloskasvua, mutta pienikin riittää kun arvostus on sen verran matala
  • Tieto - Asiakkaiden investointihalukkuus on aikalailla pohjilla, mutta viimeisen kvartaalin jälkeen jotain positiivistakin näkymissä(ainakin muutamalla kilpailijalla). Tiedon arvostus on todella matala ja uskon että se tulee korjaamaan kunhan asiakkaat alkavat taas heittämään rahaa tälle puolelle.
  • Neste - Viimeisimmät uutiset mandaateista, tiketeistä, tulleista saa minut uskomaan, että Neste alan johtavana toimijana tulee hyötymään tästä seuraavien vuosien aikana. Uskon ja toivon, että pohjat nähtiin jo! :smiley:
35 tykkäystä

Lisätty salkun top-3 omistuksia eli Huhtamäkeä @33,40 ja NoHoa @6,96. Muun muassa NoHon P/E Inderesin ensi vuoden ennusteilla jo <10🤤

18 tykkäystä

Lisäsin Valmettia, koska OSINKO. :cowboy_hat_face:

Valmet tarjoaa tasapainoisen yhdistelmän vakaata tuottoa ja maltillista kasvupotentiaalia. Ei nyt vakain ja nopeinten kasvava kuitenkaan. :smiley: (se olisi kyllä kiva, jos näin olisi)

Valmetilla on vahva asema markkinoilla erityisesti korkeakatteisten palveluiden ja automaation liiketoiminnoissa, jotka tarjoavat toivottavasti pitkäjänteistä arvonluontia. Yhtiön teknologinen kilpailuetu ja merkittävä markkinaosuus tärkeillä alueilla ovat suhteellisen vakuuttavia.

Valmetin nykyinen arvostus on todella houkutteleva, sillä sen arvokertoimet ovat alhaiset (toivottavasti ei syystä) esim. P/E on noin 10 ja EV/EBIT 8,5. Tämä tarjoaa osakkeelle nousuvaraa erityisesti, kun osinkotuotto on yli kuuden prosentin tasolla. On totta, että metsäsektorilla on ollut haastava, mutta yhtiön laaja tuote- ja palveluvalikoima auttavat tasoittamaan syklisyyden vaikutuksia. Yhtiön tilauskanta, joka sisältää suuria projekteja, kuten Arauco-sellutehtaan, antaa tukea lähivuosien tuloksenteolle. Toki Arauco-”projektissa” on omat haasteensa ja riskinsä.

Valmet on pidetty houkuttelevana työpaikkana opiskelijoille esim. yhtiö valittiin kolmanneksi ihanteellisimmaksi työnantajaksi tekniikan alan opiskelijoiden keskuudessa Suomessa. Valmet on saanut myös alan ammattilaisilta tunnustusta ja sijoittunut hyvin esim. ihanteellisin työnantajatutkimuksissa. Uskon esimerkiksi näistä syistä, että Valmet saa varsin päteviä ja sitoutuneita osaajia, jotka osaavat pitää yhtiön kehityksen kärjessä.

Thomas Hinnerskov aloitti elokuussa uutena toimitusjohtajana ja nyt on ehkä huudeltu kaikki ikävä ulos, jotka on lyöty kurssiin ehkä liiaksikin sisälle.

Valmet on mielestäni laatuyhtiö, jossa on sopivasti vakautta ja kasvumahdollisuuksia. Yhtiö tuntuu pelaavan pitkää peliä ja kurssiin on tosiaan oksennettu kaikenlaista ikävää sisälle, tai sitten jotkut ovat nähneet, mitä tuleman pitää ja siksi osake tuntuu halvalta (vaikka ei sitä välttis sit ole). Tavallaan on vakaa, mutta onhan sitä kysynnän syklisyyttä ja onhan isompi kilpailun kiristymisen riskin mahdollisuus olemassa, varsinkin jos yleisesti talous sakkaa. Metsäsektorin heikko tilanne Euroopassa voi hidastaa investointeja ja vaikuttaa negatiivisesti esimerkiksi varaosakauppaan. Lisäksi suurten projektien, kuten jo mainitun Araucon selluprojektin hallintaan liittyy riskejä.

Kävin ostamassa livenä osakkeet:

64 tykkäystä

Lisäsin NoHo Partnersia hintaan 6,94 euroa. Olen lisännyt myös kerran aiemmin kalliimmalla. Näillä näkymin en pääse reaaliosinkoihin käsiksi ensi vuonna.

16 tykkäystä

Siivosin salkusta vähän harhailuja, jotka ovat valuneet ja valuneet. Tappiolla ulos SmartEyet, kevennys Evolutionia, SSAB ja Incap. Sentimentti on umpisurkea.

Suoraan avauksesta otin 20 kpl Snowflakea @162,95 muistaakseni.

Viimeaikaiset osarireaktioon ostot ovat onnistuneet, kun osarit olleet hyviä. Tesla ja Applovin selkeimpinä onnistumisina. En ole malttanut pitää niitä kyllin kauaa. Saa nähdä malttaisinko Snowflaket realisoida voitolla.

6 tykkäystä

Myynneistä tulleita rahoja eteenpäin:

Evli 17,40 & Huhtamäki 32,98 & Nvidia 145,00

7 tykkäystä

Piti myydä loput Fortumit, mutta ostohousuna tuli tuttuun tapaan painettua ns. vasenta ja sinistä, jolloin positio tuplaantui XD Ei siinä, Nordnetille 7€ ja luiskaan koko homma tuplatarkastuksella.

image

34 tykkäystä

Lisäsin Orthexia vielä pienen siivun hintaan 5,24€/kpl. Takana kaksi pehmeää kvartaalia, mutta itse uskon että tämäkin kurssi tästä vielä kääntyy. Pohjoismaiden ulkopuolella kasvu oli viine kvartaalilla hienoa. Analyytikoiden tavoitehinta on noin 6,75€, eli nousuvaraa noin 28% :sweat_smile:

Mutta nyt on tätä semmoinen potti että alkaa riittämään.

11 tykkäystä

Minimillä mukaan Kuva Spacen antiin Springvestissä. Jännitystä elämään…

6 tykkäystä

Grabia salkkuun @5,50$ avauksesta tänään :blue_car::motor_scooter::bento:

Merkit täyteen.

5 tykkäystä

Tänään osui haaviin Apetit 13,60 € kurssilla ja Fiskars 15,10 € kurssilla. Pienet ostot turhan hankinnan sijaan.

5 tykkäystä

Myyty koko pieni positio vuonna 2021 ostettuja Camecoja pois 60 USD kappalehintaan vähän reilu 250% tuotolla + pienet osingot. Tuolloin hankittuja uraaniyhtiöitä salkussa tämän jälkeen vielä 4/6.
Voi kun olisi tuolloin tai matkalla tajunnut isomman possan haalia, koska ovat performoineet huomattavasti omia hesuliyhtiöitä paremmin. :sweat_smile: Mutta joka tapauksessa myyty tämä oman strategian mukaisesti, vaikka yhtiön kurssi edelleen hyvin vahvasti koilliseen.

14 tykkäystä

Ostin ihan pikkuriikkisen hesuli25:ttä. Halpa houkuttaa, kuten arvoansoissa aina.

27 tykkäystä

Ja niin vierähti taas kuukausi, eli tuttuun tapaan palkkapäivä ja automatisoitua ostovoiman heikentämistä:

• OP-Aasia Indeksi (175 €, järjestyksessään 58. kk-lisäys)
  • OP-Maailma Indeksi (175 €, järjestyksessään 83. kk-lisäys)

"Jee, anna mun olla se mies mikskä mä halusin tulla,
anna mun ostaa sit mist sä et halunnu kuulla,
mä tarviin tuottoa turskaisiin hetkiin,
mun täytyy pitkäjänteisyyttä markkinoilt etsii,

anna mun säilyttää se voima mun sisällä,
se sama voima kun Inderesillä,
erikoinen foorumi luo erikoisii ihmisiä,
oon yksi heistä, anna jalat maassa silti pitää,

keski-ikänen, tyylitön, mut varakas,
ne sanoo et mä paasaan vaan ikäkriisist, japsist ja rahasta,
kaveri kysy, “Tiiät sä paljon lottopotti on?”,
sanoin, “Emmä tiedä, mut tiiän yhen rahaston”,

nää ei tuu poistuu täältä koskaan (woo-oo-oo-oo),
indeksit on ikuisiaaaa-a-aaa,
ja mä lupaan lisää ostoja aina kuukausittain (woo-oo-oo-oo),
indeksit on ikuisiaaaa-a-aaa,
woo-oo-oo-oo,
woo-oo-oo-oo-o-oo-o-oo,
indeksit on ikuisiaaaa-a-aaa…!"

35 tykkäystä

Eilen 540 mstr myyntiin heti kaupan auettua. Josko takas kyytiin pian.

5 tykkäystä

Exit Deutsche Bank 1000 kpl á 16,21, all-in pölhölä: Lisäys Anora 1500 kpl á 2,97 (nyt 13 500 kpl).

Eihän tuo Deutsche ja monet muut pankkiosakkeet ole kalliita, mutta otetaan nyt se näkemys että pankkisektori kokonaisuudessaan on minusta syklin huipun lopulla. Ja että Suomi on kroonisesti aliarvostettu salkun firmoissa ja että joskus täälläkin voi osakkeet nousta.

9 tykkäystä

1000kpl capmania 1,70x hintaan lisää. OP Maailma + OP Pohjoismaita 50+50e lisäsijoitus niin on pois viskinjuonnista nekin varat.

12 tykkäystä

Bioretec takaisin salkkuun a1,90€ hinnalla. Samalla 50% position kasvatus edelliseen verrattuna (aiemmilla voittorahoilla).
Kerrankin onnistui tällainen ‘Osta - MyyVoitolla - OstaTakaisinHalvemmalla’-veivaus. Ostoperusteluna intuitio siitä, että ei tästä enää merkittävästi alaspäin mennä.

6 tykkäystä