Outokumpu - Jatkuvaa vuoristorataa vai vakavasti otettava sijoituskohde?


Yhden päivän reaktiosta ei vielä voi paljoa päätellä, luen sen bulltrapiksi toistaiseksi. Ohessa X:n viikkokehitys.

1 tykkäys

Yhtälöhän toimii loistavasti. Kiina pukannut historiallisesti valtavat määrät rosteria markkinoille. Nyt Indonesia on kasvattanut tuotantoaan valtavasti ja mikäli Kiina hidastuu niin markkinat tulvivat tavaraa.

Tämä taas johtaa dumppaustullien säätämiseen ym. kivaan. Mukavaa juu on

3 tykkäystä

Tässä alkaa jo olla aineksia tuleviin taloustiedon oppikirjoihin esimerkkinä siitä, miten tullit toimivat ja vaikuttavat markkinoihin globaalisti kilpaillulla alalla.

Make Outokumpu Great Again = MOGA?

3 tykkäystä

Näin se menee. Jenkeissäkin yksi huonoimmin pärjänneistä aloista on teollisuus ja sama näkyy meidän pienessä osakemarkkinassa aika selvästi, joten esim. konepajat on kyllä isossa paineessa toistaiseksi.

3 tykkäystä

Jep on rosterimarkkina vaikea, mutta ihmettelen vaan ettei tuotantokustanukset/tonni ole laskeneet juurikaan. Calvertissa pitäis olla kallis kierrätys raaka-aine olla loppunut, mut näkyykö luvuissa, tuskinpa vaan.

1 tykkäys


Ei kovin pitkälle nousuyritys jaksanut!

juu on tämä skeidaa… kannattaisko myydä osina ja lopettaa toiminta ?

Tasepohjaista arvostusta katsoessa pohjat ne vaan kolisee:

Americas tuolla tietysti painaa kun sen kääntyminen on täys kysymysmerkki.

2 tykkäystä

“Outokumpuun ei kehtaa vielä koskea” :grin: Voisiko tuota paremmin laittaa.

2 tykkäystä

Mä en usko enää Americasin kääntymisen plussalle, vaikkakin nyt on suomalaista johtajaa remmissä.
Se on tuhoontuomittu markki…

Americasin kohdalla on kyllä todella masentavaa, että Outokumpu on pyrkinyt jo lähes 10 vuoden ajan saamaan ko. tehtaan tuottamaan eikä siinä ole onnistuttu. Täytyy vain ihmetellä, kuinka yhtiön johto kehtaa sallia tuollaista tehottomuutta/saamattomuutta. Jotekin tuntuu, että tehtaassa on jotakin erittäin pahasti pielessä eikä sitä kerrota osakkeen omistajille. Osakkeen omistajana tuntuu erittäin pahalle, että yksittäinen tehdas voi tuhota näinkin tehokkaasti omistaja-arvoa :cry: Ihmettelen myös Outokummun suurimpia osakkeen omistajia, jotka eivät tunnu reagoivan mitenkään johdon toimimattomuuteen. Sentään Nordeassa ilmeisesti Sampo sai tarpeekseen ja Koskull sai lähteä toimitusjohtajan tehtävästä (tai siirtyä toiseen ja oletettavasti kultapossutehtävään). Samaa ei voi sanoa Outokummun omistajista.

2 tykkäystä

Juu olen samaa mieltä. Outokummussa pitäisi hallituksen ryhdistäytyä, mut sen jäsenille tuntuu olevan parempaa tekemistä, ovat liian monessa mukana.

Olisi pitänyt hävittää loput rippeet kun oli kolmosessa, mutta kun ihminen on heikko, kuvittelee että tämä sontakumpu voisi nousta 3,50 tasoon… ei todellakaan, shorttaajat paukauttaa tämän kohta kakkosella alkavaksi. Kuten olen hokenut, tää on ihan skeidaa ja resurssien&ympäristön väärinkäyttöä. Paloina myytiin ja game over !

4 tykkäystä

Joo kyllä vähän näin osakkeenomistajana ihmettelee ja miettii miksi aikoinaan edes kyytiin hyppäsi. Tarkoitus myydä laput pois, jos päästään takaisin kolmosella alkavaan hintaan.

2 tykkäystä

Olin yhtiökokouksessa keväällä 2018 ja jotenkin tj. Roeland Baan oli uskottava, silloinhan Jorma Ollila luopui hallituksen pj:n tehtävistä ja tilalle tuli Kari Jordan, kovia nimiä, mutta eivät vaan saa käännettä aikaan. Itse hyppäsin kyydistä jo 4 euron tienoilla pienin kolhuin🙂

3 tykkäystä

Yhtiön hallituksen ensisijainen tehtävä tulisi olla kääntää poliitikkojen päät. Indendonesian teräksille tullit ja tullien tuotot suoraan tukena vähäpäästöiselle teräksen tuottajille. Muuten on tuulimyllyjä vastaan taistelua Outokummulla. Kärsijöinä ovat nyt yhtiön työntekijät, kun ainoa tapa parantaa tuilosta, on säästöt ja tehostaminen. Hallitukseen kaivataan nyt uuden ajattelun sukupolvi.

1 tykkäys

Minulla tämä osake on prosenttuaalisesti pahin turska, mutta olen ajatellut, että minulla on aikaa (toivottavasti) vielä ainakin noin 30 vuotta odotella rahoja Outokummusta. Pitänee vain katsoa ja etsiä sopivia ostopaikkoja, jotta keskihinta laskisi ja saisin mainitun 30 vuoden aikana edes omani takaisin - mielellään myös hieman voittoa, jottei Outokumpuun sijoittaminen tunnu ihan hyväntekeväisyydeltä :blush: Toivottavasti tämä ei jää unelmaksi :sweat_smile:

1 tykkäys

Tein omat sijoitukseni Outokumpuun 80-luvulla. On kokemusta voitoista ja tappioista. Välillä on vain myytävä vaikka tappiolla ja odoteltava seuraavia pohjia ennen ostoja.

3 tykkäystä

Tarkoitit varmaan ykkösellä alkavaksi :frowning:

1 tykkäys

Juu, menee alle kakkosen, sitä tarkoitin.
Mutta josko sitten alkais jo jotakuta lappu kiinnostaa :wink:

Kun kotimaiset ankkuriomistajat eivät myy eivätkä osta, niin tämä on ulkomaisten instituutioiden käsissä. Siksi itseäni kiinnostaa hallintarekisteröityjen osakkeiden osuus. Hallintarekisteröityjen osuudet (Shareholders | Outokumpu) eilen 23.9.2019 ja tästä vuoden vuoden välein historiaa:
2019 20%
2018 30%
2017 37%
2016 35%
2015 28%
3/2017 oli peräti 42% ja siihen “sattui” edellinen kurssihuippu 10 eur. Elokuussa 2019 käytiin 17% pinnassa. Siitä on jo pientä trendiä ylöspäin. Seurailen mielenkiinnolla.

4 tykkäystä