Palkkakeskustelu

Avataan ketju palkkakeskustelulle.
Itseäni ei kiinnosta lukea iltalehdestä että kuinka paljon kohumissi tai entinen räppäri on tienannut, vaan minua kiinnostaa että missä työssä tienaa minkä verran, ja minkä ikäisenä. Miten tarkasti kukin haluaa kertoa, jää jokaisen itse päätettäväksi.

Ideana siis jakaa oma titteli ja toimiala, bruttopalkka/kk sekä oma ikä.

Minäpä aloitan.
Juuri täyttänyt 30v, kiinteistöala, titteli on Kehityspäällikkö (IT puoli), 4300€/kk.

35 tykkäystä

Röntgenhoitaja. Kokemus 8v. Palkka 2700€ sisältäen kaiken. Ikää rapiat 30.

20 tykkäystä

Aliupseeri, 34v, 5400e/kk, sisältää verollisen ansion (eli ei komennus tai sotaharjoituspäivärahoja luonnollisestikkaan).

Sen verran pohjustan että alalle hakeutuminen johtui ihan mielenkiintoisten hommien lisäksi siitä että alussa palkkakehitys on kohtuu nopea, vaikkakin lähes pysähtyy ajan mittaan. Tarkoituksena kun on koko ajan ollut sijoittaa rahaa, näin pääsin tähän harrastukseen nopeammin käsiksi. Töiden ohella kyllä opiskellut sitten vähän vaikka mitä :slight_smile: mitkä ei toki palkkaan vaikuta…

28 tykkäystä

25 vuotta, Teknologia-ala (Tietoliikenne), titteli on System Performance Engineer, kokemusta vähän alle 2vuotta ja 3300€/kk ilman lisiä yms.

13 tykkäystä

Ihan hyvä idea. Heitän vaan ajatuksena, että kuuluuko tämä ihan sijoitusfoorumille? vaikka palkka liittyy rahaan ja raha sijoittamiseen, niin vaarana on että foorumi alkaa rönsyilemään.

3 tykkäystä

Pakko myöntää että en ajatellut että aliupseerina tienaa noin hyvin :ok_hand: Onko tuo normaali tulotaso, vai onko vaihtelu suurta esim kollegoiden kesken? Taitaa armeijalla ikälisät ainakin vaikuttaa?

9 tykkäystä

Eikö au8 eli maksimi aliupseerin palkka ole noin. 3800€/kk?

2 tykkäystä

Tehtävän vaativuusluokka vaikuttaa paljon, samoin kuin mahdolliset palkkaan kuuluvat vastuu- tai vaaralisät. Ikälisiä ei juuri ole. Jotkut työssäolovuosien mukaan nousevat vastuulisät, mutta ne on satasia. Ja toki henkilökohtainen palkaosa joka on ikään kuin suoritusperusteinen. Itsellä ei juuri ilta/yö/viikonloppulisiä tule.

5 tykkäystä

Myönnetään että mennään tän kanssa harmaalle. Koin kuitenkin että käytännössä foorumi on hyvinkin rahaan pohjustuva, joten avasin ketjun. Koen myös että tällä foorumilla olevat ajattelevat rahaa ehkä enemmän kuin keskimääräinen suomalainen. Näitä ketjuja on Suomi24 ja vauvapistefi ja voitte varmasti kuvitella että siellä tämä aihe ei juurikaan toimi. Ylläpitäjät sitten päättää että miten tämän kanssa käy :v::ok_hand:

Edit: linkki pois, ei olennainen.

13 tykkäystä

Juu pitää paikkansa. eli peruspalkka maksimi henkilökohtaisella osalla au8 on tuo 3800. Eli tähän lisätään nuo yllä mainitsemani kuukausittaiset lisät. Esimerkiksi joku helikopterilentomekaanikko saa vastuu ja vaaralisää tuohon noin 1300e/kk päälle. Itse en ko hommia tee :slight_smile:

Edit: Vielä sen verran että en tiedä onko helikopterilentomekaanikoilla kellään au8… eli ei varsinaisesti siihen päälle, mutta johonkin päälle :slight_smile:

1 tykkäys

Joo. Siihen päälle ilmeisesti noi lisät. Yllättävänkin hyvää palkkaa maksaa kyllä pv.

Opiskelija. Elelen teidän verorahoilla. Nykyään on pientä tuloa myös työstä, joitain satasia. Sijoitukset tulee opintolainasta ja vanhoista säästöistä. Koulun jälkeen pitäisi päästä aika nopeasti hyviin hommiin.

46 tykkäystä

@anttirs Itse osittain samaisesta syystä kadettikoulussa nyt! Opintolaina + 40% kadetinpäivärahoista kun sijoittaa niin mukavasti saa kolmen vuoden opiskelujen aikana noin 870e/kk sijoitettua, jonka jälkeen sitten heti töihin. :slight_smile:

8 tykkäystä

Ikää kohta 33v, Automaatio, Lehtori (AMK), 4750€/kk -6% epäpätevyysvähennys.
Vähennys poistuu sitten, kun on ammatillinen opettajakoulutus (60op. ~1,5v) käytynä. Samaan aikaa tulee 10v. vuosilisä niin palkka pitäis olla ~5150€/kk.

Voin suositella muillekkin. 12vko vuodessa vapaajaksoa (lomaa). Tosin meille ei makseta bonuksia, lomarahoja tai lomaltapaluurahoja.

19 tykkäystä

Ikää reilusti alle 30 vuotta. Syksyllä 2021 olisi tarkoitus valmistua diplomi-insinööriksi. Teen konsulttihommia melkein täyspäivisesti, palkka TEKin suositusten mukainen, eli reilu 2.700 €/kk + lisät. Hieman alipalkattu, saisin vaihtamalla firmaa tod. näk. vähintään 3.000 €/kk. Alalla on pulaa osaajista. Työkavereilta kun olen kysellyt, niin palkka nousee 4.000 euroon valmistumisen myötä ja 35 v ikään mennessä helposti yli 5.000 €/kk.

Melko hullunkurista, sillä mielestäni nykyisellä palkallani pärjään paremmin kuin erittäin hyvin. Pankista saatu jo asuntolaina ja sijoitussalkussa on omalla mittapuulla mittavat omistukset. Elelen vissiin edelleen opiskelijamoodissa, kun jää reilu tonni sijoittamiseen joka kuukausi.

32 tykkäystä

Tämä on enemmänkin hyve kuin pahe. Itse kun vaihdoin työpaikkaa ja palkka nousi n.10k€/v laitoin sen täysmääräisenä sijoituksiin. Kun ei missään vaiheessa totutellut leveämpään elämään, ei sitä osaa kaivatakkaan. Nyt 5v myöhemmin olen alkanut miettiä josko alkaisin tehdä 4päiväistä työviikkoa, tuo vuosien saatossa kerrytetty puskuri salkussa sen sallisi.

13 tykkäystä

Tällanen epäpätevyysvähennys on kyllä mielenkiintoinen asia. Tuntuu aika kummalliselta että kaveri on tehny hommaa vajaa 10 vuotta ilmeisesti vähintäänkin kohtuullisesti kun edelleen ko työtä tekee, mutta saa pienempää palkkaa koska leimalla varustettu paperi uupuu kansiosta.

Itse en ole juuri kouluja käynyt, vaan mennyt pitkälti maalaisjärjellä ja opettelemalla uutta. Ymmärrän toki esim. Lääkärin tms. tapauksessa että on pitänyt siellä koulussakin istua, mutta monessa työssä kuitenkin tavoite tehdä vaadittu työ, eikä leveillä papereilla. Ja toki myös niin päin että jos ei ole opiskellut, niin pitää myös hyväksyä se että ihan jokaista ammattia ei voi harjoittaa.

4 tykkäystä

Ikää 28v, vakuutusalalla. Tittelille ei ole järkevää suomenkielistä käännöstä ja englanninkielinen taas paljastaisi heti henkilöllisyyteni. Sanotaan vaikka sovellusasiantuntijaksi. 1,5v näissä hommissa, sitä ennen vajaa 3 vuotta asiakasrajapinnassa. Peruspalkka n. 3500e/kk, siihen mahdollisesti kuukauden palkkaa vastaava konsernin vuosibonus päälle, jos kaikki menee hyvin. Ei tässä työssä, tai edes tässä firmassa, koskaan pääse oikein tienaamaan, mutta toisaalta työ on leppoisaa ja mulla on aika paljon vapauksia.

7 tykkäystä

Tuotantopäällikkö ICT-hommissa valtiolla. Palkka 4500€/kk. Ikää 38.

8 tykkäystä

36, vakuutusedustaja (myyntityö) eli puhtaasti provikkapalkalla eikä suorassa palkkasuhteessa vaan yrittäjänä. Kokemusta alalta n. 11 vuotta.

Palkkiot keskimäärin 10k/kk.

12 tykkäystä