Reilu 30vuotias lvi amiksen suorittanut putkiasentaja, joka tällä hetkellä puuhastelee urakkaluontoisina töinä uudis ja saneerauskohteita.
Palkka varmasti noin 3500e/kk mutta urakalla tehdessä vuositulot pyörivät noin 60k-80k/v välillä. Urakkapohjia maksetaan 2-3x vuodessa ja silloin tulee paksumpia tilejä.
Päälle maksetaan verottomina ruokarahat ja kilometrikorvaukset työmaille, nämä riippuvat tietysti aina että missä työmaa sijaitsee.
Työpäivät pääosin eli noin 99% 7.00-15.00 ylitöitä ei oo tarvinnut tehdä eikä viikonloppuja. Välillä näihin kyllä ois mahdollisuus mutta itse ajattelen että pitää siinä työpäivän aikana saada sen verran aikaiseksi että jää myös vapaata.
Työ on omatoimista ja työmaat pitää aika pitkälle hoitaa itsenäisesti niin tavaran tilaamisesta aina asentamiseen Plus kaikkien pienien ja vähän suurempien asioiden sopimiseen työmaalla.
Työ omasta mielestä on suht fyysistä+ välillä työmailla on todella kylmä tai kuuma. Tavaraa pitää asentaa myös joka päivä mahdollisimman paljon paikalleen koska rahaa tulee vain tehdyistä suoritteista, ei kahvilla/kakalla istumisesta tai röökin polttamisesta.
Joitain tällainen saattais stressata jonkun verran mutta itse koen suht mielkkääksi hoitaa asioita itse ja voi itse vaikuttaa työaikoihin ja oikeastaan kaikkeen muuhunkin työmaalla kunhan pysyy aikataulussa ja muiden mukana.
Koen myös että ammattilaisia työmailla arvostetaan ja en muutenkaan koe että olisi noloa kertoa olevansa putkiasentaja. Tietysti duunari on aina duunari mutta hyvällä asenteella ja reippaalla otteella työhön voi myös omasta mielestäni päästä ihan hyville ansioille. Vaikka ei kyllä pelkkänä asentajana tarvii koskaan unelmoida mistään +150k tuloista. Mutta ei ne suuret tulot vaan pienet menot.
T. PutKari asentaja ite.