Palkkakeskustelu

Sähköalalla huolto- ja kunnossapito hommissa 3700€/kk

3 tykkäystä

Toisaalta Helsingissä ja kehyskunnissa on pari prosenttia alempi veroprosentti kuin maakuntakeskuksissa keskimäärin, mikä tekee isommalla palkalla yllättävän paljon. Kyllä sillä erolla äkkiä esim. kalliimman tontinvuokravastikkeen maksaa.

2 tykkäystä

38v, väitellyt IT-alalta, tutkijaportaan kakkostasolla eli tutkijatohtori, landeyliopisto eli asumiskulut pienet, 3500e/kk plus lomarahat. Tiedän tasan tarkkaan, että teollisuudessa palkka olis 1,5x-2x, mutta vedänkin kesä, heinä, elokuun suosiolla vapaalle ja muutenkin duunailen keskimäärin 4-6h/vrk ja perjantait usein ’etänä’, koska opetusvapaata. Poikkeuksena toki dedisajat, reissut ja aineistonkeruut jolloin voi mennä kokopäivähommiksi. Sinänsä mukava duuni, että tuskin näitä hommia lopettaa edes eläkkeellä. Useimmat ei malta. Sijoittamista lähinnä sen takia, että alkais joskus tulla pääomatuloja sen verran että voi hommata jotain astetta kalliimpia harrastusvälineitä pistämällä niistä syrjään (suksia, pyörää, purjehduskamoja tms.) eka viesti jee.

42 tykkäystä

Ikää 40-vuotta. Oikeaa titteliä ei ole, mutta IT/telecom puolella työskentelen. 10-vuotta samassa talossa. Työssä ei haasteita tai velvotteita. Palkka 3600/kk lisäksi y-tunnuksella teen noin 15-20k vuodessa tähän päälle.

Työaika päivässä noin 2 tuntia, ”toimistolla” kuitenkin vietän sen 8-9 tuntia, perheellinen kun olen.

Jossain vaiheessa oli paineita siirtyä muihin tehtäviin, urakehityksen kannalta. Enää en tätä stressaa. Kokemus ja tietotaito toisi minulle varmasti sen 5-6k kuussa. Mutta ei kiinnosta sykkiä.

22 tykkäystä

Päätin nyt minäkin kantaa korteni tähän kekoon, joka on kiinnostava, mutta myös hämmästyttävä sillä yksi keskeinen palkkaan vaikuttava tekijä eli sukupuoli on jäänyt unohduksiin.

Itse olen nainen, tutkija yhteiskuntatieteissä, ikää vähän yli 40, palkka reilu 5000€/kk ennen veroja (palkka on suomalaista tasoa parempi koska työskentelen ulkomaisessa yliopistossa). Asemani puolesta olen ehkä jossain urani ylemmässä keskivaiheessa.

8 tykkäystä

Sanottiinko sulle, että saat vähemmän palkkaa sukupuolesi vuoksi, vai mitä mahdat tarkoittaa?

32 tykkäystä

Ei hyökkäys persoonaa vastaa, mutta vahvistaa vain yleistä näkemystäni ettei koulutuksestakaan ole todellakaan leikattu tarpeeksi.

9 tykkäystä

Ei, pahoittelen jos en kommentissani osannut alleviivata että en nyt puhu omasta henkilökohtaisesta tilanteestani valitusvaihteella, vaan peräänkuulutin sitä että yhtä lailla kuin esim koulutustaso, ala ja ikä, sukupuoli on kiinnostava ja tärkeä elementti keskustelussa jossa halutaan syystä tai toisesta kartoittaa piensijoittajien palkkatasoa ja siihen liittyviä tekijöitä.

Yleensä kun puhutaan palkkakeskusteluista yhteiskunnallisella ja laajemmalla tasolla, on hyvin tiedossa että naisten palkat ovat yhä miehiä matalampia ja taustalla olevia syitä on monia ja niihin yhteiskuntapolitiikan tasolla on myös pyritty puuttumaan.

Tämä ei tarkoita sitä että yksilötasolla ihmiselle tarjottaisiin huonompaa palkkaa alleviivaten juuri siksi koska on nainen.

Toisaalta se että on olemassa myös hyväpalkkaisia naisia ei myöskään todista sitä vastaan, että laajemmassa mittakaavassa naisten palkat ovat miehiä jäljessä.

Omaan palkkaani olen tällä hetkellä varsin tyytyväinen ja koen että olen kyennyt sekä yhteiskunnan että puolison tukemana yhdistämään sekä ison perheen että uran. Se ei ole ollut helppoa, mutta en siis valita omalta osaltani. Sen sijaan minua kinnostaa ikä- ja palkkajakauman ohella myös inderesin sukupuolijakauma ja tämän ketjun tavoitteiden mukaisesti tämä voisi olla paikka jossa myös tätä puolta (ja miten sukupuoli korreloi palkan kanssa) raotetaan.

34 tykkäystä

Onhan se mielenkiintoista miettiä sukupuolen ja palkan korrelaatiota, mutta on myös niin monitahoinen asia käsiteltäväksi. Niinkuin sanoit, taustalla on monia syitä miksi naisten palkat ovat matalampia kuin miesten. Mielestäni varsinaisesti syy ei löydy sukupuolesta, vaan taustalla olevista syistä. Valmius pistää ura perheen edelle (pitkät päivät), valmius tehdä raskasta/vaarallista/ulko työtä, mielenkiinnon suuntautuminen eri aloihin (it-ala versus hoiva-ala esim.) ynnä muuta ynnä muuta. Eli kyllähän nainen sen saman verran saa palkkaa vaikkapa it-alalla jos tekee saman työmäärän kuin mies samassa pestissä, mutta yleisellä tasolla miehet ja naiset ehkä eroavat urasuuntautuneisuudessa, mielenkiinnon kohteiltaan ja agressiivisuudessa työelämässä. Vaikeasti selitetty, mutta ehkä joku pointti tästäkin tuli luettavaksi :smiley:

edit: opiskelija, palkka n. 500e/kk
esit2: nainen

26 tykkäystä

Röntgenhoitaja kuntasektorilla, yliopistosairaalassa. Työpisteestä riippuen fyysisesti raskasta tai vaihtoehtoisesti aivotyötä. Korona-aika aiheuttanut todella pahat stressireaktiot viime vuodelle, nyt alkaa helpottaa rokotusten myötä.
Kaikki mahdolliset ikälisät ja ruotsinkielen käyttölisät tapissa, brutto n 2800e/ kk.
Verojen jälkeen aina alle 2k käteen, joista pikkuhiljaa parinkymmenen vuoden aikana koonnut sijoituspääomaa eläkeikää varten.
Opiskellut satunnaisesti työn ohella kaikennäköistä, mutta ammattia en ole sitten kuitenkaan lähtenyt vaihtamaan. Viimeiset 2 vuotta opiskelut kohdistuneet TA: han :wink:

EDIT: meillä paljon miehiä töissä ja heillä pääsääntöisesti sama palkka eli ei ole sukupuolesta riippuvainen.

7 tykkäystä

Vähän alta 5-kymppinen inssi valtiolla R&D&I -hommissa projektipäällikkönä. Palkka vaatimaton 4 k€/kk mutta pari kk palkallista lomaa vuodessa tasoittaa peliä. Hieman lisää tulee erilaisista luottamustehtävistä, viime vuoden brutto oli yhteensä 56k.

1 tykkäys

Ei osu maaliin.

Tutkijan homma on hyvin lähellä yrittäjän toimintaa. Voishan tuota sykkiä ja julkaisutehtailla ja edetä proffaksi 5-10 vuodessa, mutta kun ei kinosta. On hyvä duunissaan, niin pystyy tekee suht hyvää tulosta vähemmällä määrällä töitä. Vähän kuin menestyvä yrittäjä halutessaan (vrt. esim toiminimellä tekevä lääkäri/psykologi jne). Sillä erolla että se toimarilla tekevä vois halutessaan nyhtää jonku 7-10kiloa kuukausi, mutta vaihtoehtoisesti puolikkaalla päivällä puolta tuosta ja saada enemmän vapaa-aikaa. Toteutan samaa periaatetta kokonaistyönajalla. 1620h/vuosi on duunia, mutta pyrin tekemään samat duunit noin 1000h/vuosi ja silti pukkaamaan riittävästi tutkimusta maailmalle.

Opetushenkilöstön niska limassa vääntämäistä kun katsoo, niin en leikkais koulutuksesta jeniäkään.

13 tykkäystä

Oikein hyvä selvennys, pahoittelen jos olin liian kärkäs. Olen kuitenkin sitä mieltä, että sukupuoli ei itseisarvona kuulu palkkakeskusteluun, mutta ei minua haittaakaan, jos joku sen tuo esiin.

Tässä ehkä myös omaan asenteeseen vaikuttaa se, että työskentelen vaativassa hoitoalan tehtävässä ja liiton ainoa peruste paremman palkkauksen ajamiseksi on se, että naisvaltaisilla aloilla palkat ovat pienemmät kuin miesvaltaisilla. Mikä on aivan käsittämätöntä, koska työstä kuuluu maksaa, ei sukupuolesta.

Mutta jatketaan, hyvää keskustelua aiheesta kuin aiheesta :blush:

6 tykkäystä

Minusta on jännä kun puhutaan 4000e palkoista vaatimattomana, kun suomalaisen keskipalkka lienee n. 3500 ja 60% tienaa tätä vähemmän. Mediaanikin on lähempänä 3000e…

Huomaan että täällä palkkakeskustelussa kokoontuu ylempää keskiluokkaa harmittelemaan pieniä palkkojaan vaikka oikeasti ollaan varsin hyvillä ansioilla valtakunnallisella tasolla.

2017 yleisin palkkaluokka oli n. 2600, en löytänyt nyt tuoreempaa.

T. IT-alalla, ylempää keskiluokkaa. Pitäisi olla tyytyväinen. :wink:

Edit. Ei henkilökohtaista, pohdin vaan kun täällä helposti tuppaa näyttämään siltä että kaikki tienaa vähintään 6k/kk

40 tykkäystä

On se aika vaatimaton koulutus ja kohta 25v työkokemus huomioiden. Viikkotunnit ovat myös usein jotain ihan muuta kuin mitä työsopimuksessa lukee.

IT-alalla se on helppoa. Vaihdat työnantajaa 1,5 - 2 vuoden välein, niin palkka nousee 30 % joka kerta :smiley:

3 tykkäystä

Allekirjoitan tämän vahvasti. Kun sivusta seurailee vaimon aherrusta väitöskirjan parissa niin ei kyllä käy kateeksi. Siinä missä minä teen 8-16 ja loput ajasta pelaan tietokoneella, niin vaimo eksyy tutkimuksiinsa ja artikkeleihinsa helposti läpi päivän, illan ja viikonloppujen. Yliopiston kanssa saa jatkuvasti taistella työpisteen säilymisestä, tunnuksista ja luvista. Kaikesta säästetään ja tingitään.

Samalla sitten vaimo tekee oikeasti tärkeää tutkimusta, jolla on potentiaalia oikeasti olla hyödyksi yhteiskunnalle, kun minun panokseni tässä elämässä on olla epätärkeä ratas isossa koneistossa.

10 tykkäystä

Tai sitten hyvä, ettei yksi sitkeimmin elävistä myyteistä toistu keskustelussa. Palkat poikkeaa enimmäkseen henkilöiden ammateista riippuen ja myöskin tehty työn määrä vaikuttaa. Suomessa itse asiassa saattaakin naisten nettotuntiansio ylittää miesten ansiot, koska miehet ovat keskimäärin sellaisissa tehtävissä, joissa tehdään paljon töitä ja progressiivinen verotus vie hyödyt. Vielä, kun lisäisi soppaan sen miten paljon enemmän työeläkejärjestelmä suosii naisia suhteessa miehiin, niin kokonaisuus voikin kääntyä toistepäin. Itse olen työskennellyt miesvaltaisella alalla, ja näen henkilöstön palkat hyvin ja itse asiassa näkemykseni on, että täällä naisille maksetaan suhteessa osaamiseen enemmän, koska heidän on helpompi erottua. Asia lienee toisinpäin naisvaltaisilla aloilla, joihin halutaan houkutella edes joitain miehiä.

Siltikin pidän koko asettelua ihan turhana, vaan tosiaan todellisuudessa kyse henkilöiden ammateista ja elämäntavoista, eikä sukupuolesta. Sattuu olemaan paljon naisvaltaisia aloja, joissa palkat eivät ole kovin korkeat suhteessa työn vaativuuteen, mutta samoin on miesvaltaisiakin aloja, missä palkkaus ei ole kovin reilu.

Isossa kuvassahan tämä vertailu sukupuolten välillä on vähän sellainen, että otettaisiin vertailuun jonkun öljynporauslautan henkilöstö (suurin osa miehiä) ja opettajat (pääosin naisia). Joku vetää sitten tuosta johtopäätöksen, että tasa-arvon puutteen takia naisille maksetaan vähemmän :smiley: Pitäisi verrata naisopettajien palkkoja miesopettajiin jne. Sitten ollaan validilla alueella.

13 tykkäystä

Ja sitten vielä verrata näiden opettajien tuntityömäärää.

Se on tosi etteivät palkkaerot johdu sukupuolesta sinänsä vaan yhteiskunnasta joka siinä taustalla rakenteiden, historian ja asenteiden kautta niitä eroja tuottaa.

Ei myöskään ole mitenkään sanottua että täällä inderes-palstalla naiset olisivat miehiä matalammin palkattuja. Aivan hyvin voi olla jopa niin että piensijoittajanaiset jotka osallistuvat keskusteluun aktiivisesti ovat keskimäärin miespuolisia verrokkejaan parempipalkkaisia - ja tämähän olisi siis vähintään yhtä kiinnostava, ellei jopa paljon kiinnostavampi lopputulema, joka herättää lisää ajatuksia ja kysymyksiä! Toisaalta, kovin kummoisia johtopäätöksiä ei tietenkään voi vetää yhden ketjun perusteella johon parikymmentä ihmistä osallistuu ja vieläpä anonyyminä. Täällähän kuka tahansa voi lopulta väittää itsestään mitä tahansa tai tekeytyä juuri sellaiseksi kuin haluaa.

Haluaisin vielä lisätä että meillä varmaan kullakin on erilaisia syitä siihen, miksi toisten palkkatiedot ja niiden taustalla vaikuttavat tekijät sekä sijoittajien profiili ylipäätään kiinnostavat. Seuraava ei enää liity suoraan tähän palkkakeskusteluun joten liputtakoot ken haluaa, mutta Itse olen ymmärtänyt että yksi viimeaikojen “megatrendi” sijoittamisessa on ollut sekä piensijoittajien että etenkin naisten saapuminen kentälle.

Tämä ei ole pelkkä yhteiskuntatieteellinen kuriositeetti vaan vaikuttaa potentiaalisesti myös kursseihin ja tapoihin joilla sijoitetaan. Vielä viimeaikaisempaa on ollut nuorten innostuminen sijoittajiksi internetin tarjoamien työkalujen siivittämänä, ja tämän aallon seurauksia pörssissä ollaankin tässä viimeinen viikko oikein urakalla hämmästelty WSB-draaman muodossa - ja tämä trendi todellakin on lyhyessä ajassa vaikuttanut monen salkkuun ja sijoitusstrategiaan vaikkei itse kyseiseen viiteryhmään kuuluisikaan.

Meneillään on siis asteittainen pörssin “demokratisoituminen”, jonka aallon harjalla on myös Inderes ja kaikki tämän foorumin osallistujat ja vaikkei politiikasta olisi kiinnostunut sinänsä, niin asiaan joutuu törmäämään koska se vaikuttaa myös pörssin käytökseen ja kenties, mitkä sektorit nousevat ja miten. Ajatus pörssistä “herrakerhona” on murentumassa ja on todella kiinnostavaa elää osana tätä muutosta, vaikka muutoksella on myös nurjat ja hämmentävät puolensa kuten meemiosakkeiden nousu.

9 tykkäystä