Palkkakeskustelu

Näitä bruttotuloja vertailessa unohtuu, että suurimmaksi osaksi tuloveroitus yms muut lakisääteiset maksut tasaavat eron nettotuloissa aika lähelle toisia, jos esim vertaa mitä 4500e tienaava saa tilille versus 6000e tienaava. Saa liputtaa jos tuntuu siltä.

12 tykkäystä

Kyllä, B2B puolella, n 7v kokemuksella. Puhutaan yleensä isommista asiantuntijaprojekteista ja annetut tavoitteet tulee toki täyttyä.

1 tykkäys

Toisaalta kova verotus nimenomaan rohkaisee jatkamaan sykkimistä tavallaan. Pienemmällä verotuksellahan sinäkin olisit siirtynyt jo tai siirtyisit jo paljon aiemmin puuhastelemaan jotain muuta jos kerran työ ei kiinnosta :wink:

Olen 40 v. professori pk-seudulla. Palkka bruttona 6 300 € / kk. Määräaikainen sopimus. Jos tutkimus-, opetus-, rahoituksen keruu, yhteiskunnallinen vaikuttaminen yms. tavoitteet täyttyy, niin parin vuoden päästä voisi saada pysyvän työsuhteen.

Täällä on jonkin verran keskustelua yliopistotehtävien työmäärästä, mutta ainakin omassa ja kollegoiden työssä näkee, että tehtäviä, vaatimuksia ja odotuksia tulee ovista ja ikkunoista eikä monellakaan normitunnit riitä mitenkään. Yritän itse luovia noin 40 tunnin tehokkaalla työviikolla ja tähän pakottaa myös perhetilanne.

Ilmeisen vähän täällä taitaa roikkua proffia. Tuskin Puttonenkaan. Sen mitä olen oppinut töistä sijoittamiseen on, että oppiminen ei lopu koskaan ja kannattaa kuunnella itseään fiksumpia. Siksi kai täällä foorumillakin aikaa vietän.

28 tykkäystä

Tehdään äänestys, jos joku neuvoo miten se tehdään :smile: vai pitääkö @Verneri_Pulkkinen tulla laittamaan? siihen voi sitte osallistua kukin oman harkinnan mukaan. Jos ei halua nähdä täällä muodostunutta tilastoa, niin silmät kiinni ja Tilastokeskuksen sivuja tutkimaan :ok_hand:

Sillä ei ole periaatteessa mitään merkitystä mitä “inderes-foorumin käyttäjä X, joka vastaa tähän kyselyyn” tienaa, Se ei tuo mitään tietoa mistään muusta asiasta kuin “inderes-foorumin käyttäjän X (joka vastaa tähän kyselyyn) tuloista”. Mä oon alusta asti ihmetellyt että miksi tää ketju ylipäätään perustettiin kun tää ei ole edes millään tavalla informatiivinen. Monella jonka tulot on 2 kertaa niin suuret kuin esimerkiksi mulla, ei ole kuin puolet siitä sijoitustuotosta kuin mulla ja tämä myös toisinpäin. Inderes on muistaakseni sijoitusfoorumi ja sillä mitä joku tienaa ei ole mitään tekemistä sijoittamisen kanssa. Miksi meidän pitäisi äänestää siitä kuinka paljon meillä on tuloja kun se näkyy tilastokeskuksen lukemissa jo?

3 tykkäystä

Ongelma tässä on toki se että joku muu maksaa sitten tiet, poliisin, palokunnan ja koronahoidot. En ihannoi tuota ratkaisua tai suosittele sitä vaikka on asia ollut itsellänikin mielessä.

Eihän meidän kaikkien tarvitse vaan ainoastaan niiden joita asia kiinnostaa.

Muitakin ketjuja riittää luettavaksi.

Eihän tämä ole kriittinen aihe mutta minun mielestäni on mielenkiintoinen asia nähdä minkälaista porukkaa täällä pyörii. Itseasiassa ilahduttavan suurta diversiteettiä täällä on vastausten perusteella, enemmän kuin olisin kuvitellut.

12 tykkäystä

Kauneudenhoitoalalla työskentelevä tmi yrittäjä palkkaa ei kehtaa edes mainita, suhteessa lomiin yms jäätävän huono.pienillä menoilla saatu aikaiseksi ok salkku jolla nyt pelataan rutiköyhää tai upporikasta😁 aikoinaan tienasi hyvinkin pitkää päivää painaen,ei vaan pysty enää😁

12 tykkäystä

Perus komennusmies rakennusalalta.
3000€jää lapaseen verojen jälkeen sisältäen päivärahat. Pyrin sijoittamaan 500€-700€ joka kuukausi. Hieman vyötä kiristäen ku talokin pitää maksaa. Niin ja työkokemusta 17v. Suoraa armeijan jälkee töihin.

7 tykkäystä

Jep, tässä on yksi ongelma myös tähän kysymykseen liittyen. Se ei mittaa keskimääräisen Inderes-käyttäjän tuloja vaan ainoastaan jonkun tietyn joukon joka viitsi vastata.

2 tykkäystä

Eikö sitten ole helpompi pysyä poissa tästä ketjusta?
Saa vähän käsitystä millaista porukkaa on sijoittajina verrattuna vaikkapa keskivertosuomalaisen.

Esim. Suomalaisten mediaanipalkka 3ke/kk ja Inderesin mediaanipalkka 6ke/kk kertoo jo aika paljon millaiset ihmiset sijoittavat.
Tähän kun yhdistää iät yms saadaan jo tietoa keskivertosijoittajasta.

Lisäksi saa mahdollisesti itse vertailua oman alan palkkojen välillä, vaikka tuon varmaan saa kaivettua netistäkin, mutta täälläkin voi sitten kysyä tarkentavia kysymyksiä.

3 tykkäystä

Yhdyskuntatekniikan AMK-insinööri Pohjois-Suomesta, 15 vuotta eräällä infran erikoisalalla. Konsulttihommia 37,5h viikko, 99% etätyötä. Normaalityöajan ansio hieman alle 8000 € kk jolla korvataan runsasta stressiä ja toisinaan heikkoa yöunen laatua. Lainaa on ja perhettä, verotuksen progressio kurittaa mutta 2000€ jää kuukausittain säästöön ja sijoituksiin ellei mitään suurempaa kuluerää kuten vanhan kiesin remonttitarpeita ilmene. Varsin tyytyväinen tilanteeseen yleisesti.

2 tykkäystä

No muttakun ei saa. Tänne kirjoittaa vain osa siitä porukasta. Se on todella huono tilastotieto kun vain tietty osa porukasta kirjoittelee tänne. Mä en näe yhtään järkevää syytä miksi tänne kannattaisi laittaa mitään äänestystä kun lopputulos tulee vain kertomaan täysin vääristyneen kuvan ihmisten tuloista jotka seuraavat tai kirjoittavat tälle foorumille. Sen verran mäkin ymmärrän tilastotieteistä.

2 tykkäystä

Apua tuli vissiin se kuuluisa lippu? Täys huti, kun etsin kuinka vastata.ei vaan pysty eikä kehtaa laittaa tuollaisia tuloja esiin tässä ryhmässä😁 mutta sehän on just niin että ei ne suuret tulot vaan se miten ne käyttää.

Nyt on pakko kysyä että mitä ihmettä sä nyt tarkoitit sanoa? :smiley:

1 tykkäys

No luulin että liputin vahingoissa kun tuli lipun kuva jne… sitä vaan kun tosiaan tulot ei välttämättä kerro kaikkea, vaikka oletettavasti suuri osa ryhmässä olisikin parempaa keskitasoa tulojensa puolesta. Tietenkin sijoitettava varallisuus pitkässä juoksussa suurempaa, mutta samassa tasossa ne menotkin nousee, asumisen taso jne.

1 tykkäys

Tällä hetkellä Kela-tukien varassa elävänä nostan hattua kaikille minua tässä ketjussa sponsoroiville palkkatyöläisille. Sijoitan rahanne hyvin harkitusti ja ne palaavat aikanaan kiertoon luovutus- ja osinkoverotuksen kautta, nöyrimmin kiitos.

30 tykkäystä

Aivan. Mulla on esimerkiksi tuloihin verrattuna omaisuutta aika paljon mutta velkaa ei yhtään. Sillä tulotasolla kun ei välttämättä ole mitään merkitystä, se on täysin tapauskohtaista. Asun omakotitalossa ja omistan myös 1/3 kesäasunnosta. Kulut pienet ja tulot kohtuulliset, verottaja ei vie kovin paljon. Säästöön jää 20% nettotuloista. Ikää jonkin verran alle 40. Pientä jeesiä saanut mut suurin osa omalla työllä.

Just näin! Luulen että jos jostain syystä menettäisin työkykyni nyt, selviäisin loppuelämäni rankalla säästämisilläni rahoilla, jonka jo äidinmaidon mukana sain työläisperheen oppien kautta. Pienistä tuloista säästettiin aina. Itspäisyyteni ja ylpeyteni( omillaan pärjääminen) on kunnia asia​:grin::tulip:siitä syystä myös sijotan.

4 tykkäystä